- Fiklon – centrum diagnozy i terapii małego dziecka
- → Wiedza
- →Autyzm u dziewczynki: objawy i diagnoza
Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o artykule. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.
Autyzm u dziewczynki: objawy i diagnozaAutyzm to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na sposób, w jaki osoba postrzega i interpretuje świat. Powszechnie bywa kojarzone z chłopcami, mimo że autyzm występuje również u dziewczynek i kobiet. Zdarza się jednak, że u nich objawy bywają nieco inne, bardziej subtelne ze względu na czynniki biologiczne lub strategie kamuflowania się, stosowane by jak najlepiej dopasować się do neurotypowego otoczenia.
AKTUALIZACJA: 3 grudnia, 2024
WERYFIKACJA MERYTORYCZNA
Magda Zapolnik
Spis treści
Wszystkie elementy spisu treści zostaną pobrane i wyświetlone automatycznie na podstawie uzupełnionych danych w widgetach "Rozdział"
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Objawy u osób w spektrum autyzmu
Wartość odnośnika: Objawy-u-os-b-w-spektrum-autyzmu-
Objawy u osób w spektrum autyzmu
Zanim skupimy się na różnicach płciowych w objawach i diagnozie spektrum autyzmu, zacznijmy od tego, co wspólne bez względu na płeć – głównych objawach, przez które manifestuje się to zaburzenie neurorozwojowe.
Osiowe objawy autyzmu u dzieci najczęściej koncentrują się wokół trudności w trzech następujących obszarach:
- interakcje społeczne – trudności z nawiązywaniem relacji rówieśniczych, rozumieniem emocji innych osób, nawiązywaniem i podtrzymywaniem kontaktu wzrokowego, odczytywaniem mowy ciała czy subtelnych sygnałów społecznych,
- komunikacja – opóźniony rozwój mowy lub stosowanie specyficznego, idiosynkratycznego języka (echolalie, zamiany zaimków, neologizmy, powtarzające się zadawanie pytań itp.),
- schematyczność zachowań – powtarzalne, schematyczne zachowania, takie jak wykonywanie rutynowych czynności w określonej kolejności, przywiązanie do stałych rytuałów czy silne zainteresowanie specyficznymi tematami.
Objawy te jednak mogą wyglądać inaczej, w zależności od płci dziecka. Dlatego warto zrozumieć, jak autyzm różni się w przypadku płci dzieci i jakie wyzwania związane są z diagnozowaniem autyzmu u dziewczynek, nastolatek czy kobiet.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Czy dziewczynki mogą mieć autyzm?
Wartość odnośnika: Czy-dziewczynki-mog-mie-autyzm--1
Czy dziewczynki mogą mieć autyzm?
To pytanie może się wydawać zaskakujące, ale nadal można spotkać się z mitem, że spektrum autyzmu to zaburzenie typowe męskie. Jest to oczywiście pogląd całkowicie nieprawdziwy. Dziewczynki oraz kobiety również mogą znajdować się w spektrum autyzmu – diagnoza ASD nie jest przypisana do żadnej z płci. Jednak śledząc statystyki dotyczące występowania autyzmu u kobiet i dziewcząt oraz w populacji męskiej, nasuwa się pytanie – czy autyzm występuje częściej u chłopców?
Autyzm istotnie znacznie częściej diagnozowany jest u chłopców niż u dziewcząt, a statystyki pokazują, że różnice są wyraźne – w większości badań szacuje się, że diagnoza ASD pojawia u chłopców około 4 razy częściej niż u dziewczynek.
Istnieją różne hipotezy mające na celu wytłumaczenie tego faktu, które wskazują na rolę czynników genetycznych i hormonalnych (np. wpływu wyższej dawki testosteronu w przypadku męskich płodów na rozwój struktur i funkcji mózgu).
Obecnie coraz częściej zwraca się również uwagę, że rzadziej spotykana diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu u dziewczynek może wynikać między innymi z tego, że dzieci w zależności od płci, nieco inaczej prezentują swoje objawy. Choć autyzm jest diagnozowany częściej u chłopców, badacze wskazują na fakt, że te różnice mogą być wynikiem niepełnych lub opóźnionych diagnoz spektrum autyzmu u dziewczynek, a nie tego, że dziewczęta i kobiety rzadziej mają objawy ASD. W jaki sposób zatem objawy autyzmu u dziewcząt różnią się w porównaniu do chłopców?
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Dlaczego trudniej rozpoznać autyzm u dziewczynki?
Wartość odnośnika: Dlaczego-trudniej-rozpozna-autyzm-u-dziewczynki--2
Dlaczego trudniej rozpoznać autyzm u dziewczynki?
Dlaczego i w jaki sposób autyzm różni się u dziewczynek i chłopców? Jakie różnice powinny być brane pod uwagę w diagnostyce dziewcząt ze spektrum autyzmu.
Objawy autyzmu u dziewczynek mogą, podobnie jak u chłopców, obejmować trudności w interakcjach społecznych, trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji, oraz specyficzne zainteresowania. Istnieją jednak pewne różnice w objawach u obu płci.
Zdarza się, że dziewczynki mogą przejawiać większą tendencję do naśladowania zachowań rówieśników, co może maskować ich rzeczywiste trudności. Wiąże się to ze sposobem, w jaki dziewczynki w spektrum wchodzą w relacje. Mogą mieć one trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji, co jest charakterystyczne dla osób z ASD, jednak w przypadku kobiet częściej obserwuje się rozwijanie swoich umiejętności społecznych poprzez naśladowanie zachowań rówieśników w dzieciństwie.
Choć wydaje się to pozytywną umiejętnością, niestety może również prowadzić do sytuacji, w których ich trudności są mniej widoczne dla otoczenia.
Ze względu na to, że dziewczynki z autyzmem często mają bardziej subtelne objawy społeczne (co może wiązać się z wyższą niż u chłopców motywacją aby spełniać oczekiwania społeczne), zdarza się, że w późniejszym wieku otrzymują diagnozę, a sam proces diagnostyczny jest trudniejszy, przez co mogą mieć mniejsze szanse na otrzymanie odpowiedniego wsparcia i wczesne rozpoczęcie terapii niż chłopcy.
Trudności dziewczynek mogą być rzadziej zauważane lub mylone z innymi problemami, np. nasilonym lękiem, obniżeniem nastroju czy ADHD, co w pewnym stopniu stanowi odpowiedź na pytanie „dlaczego dziewczynki są diagnozowane dużo rzadziej niż chłopcy?”.
Ważnym terminem w dyskusji o diagnozowaniu kobiet w kierunku ASD jest maskowanie – odnosi się ono do strategii, które osoby z autyzmem stosują, aby ukryć swoje trudności i dostosować się do oczekiwań społecznych.
U kobiet i dziewcząt z autyzmem maskowanie objawów może obejmować:
imitowanie kontaktu wzrokowego – patrzenie na nos, czoło lub dookoła oczu rozmówcy, spoglądanie w oczy przez chwilę, po czym odwracanie wzroku lub patrzenie w oczy zbyt długo (charakterystyczny nie jest więc sam brak kontaktu wzrokowego, ale brak lub niska umiejętność subtelnego modulowania go w interakcji społecznej),
próby imitowania mimiki, gestów poprzez obserwowanie innych, ale bez rozumienia znaczenia tych komunikatów niewerbalnych (np. u nastolatek w spektrum może to obejmować ćwiczenie przed lustrem wyrazów twarzy i gestów, aby nie wyróżniać się w grupie),
unikanie intensywnych reakcji emocjonalnych lub przejawianie zachowań, które są społecznie akceptowane, podporządkowywanie się, unikanie konfliktów za wszelką cenę, nawet jeśli czują się inaczej wewnętrznie,
stosowanie wyuczonych reguł społecznych i norm (które nie są dla nich do końca jasne oraz naturalne), aby lepiej funkcjonować w sytuacjach społecznych, przykładanie dużej wagi do przestrzegania zasad, aby nie wyróżniać się z tłumu,
powstrzymywanie się od stimowania (czyli wykonywania powtarzalnych ruchów ciała w celu regulowania lęku, złości i ekscytacji, często obecnego u osób w spektrum) lub wybór takich sposobów uwalniania emocji, które nie przyciągają uwagi i są akceptowalne społecznie, np. u dziewczynek w spektrum częściej można zaobserwować dotykanie/okręcanie wokół palca włosów, skubanie skórek lub pstrykanie długopisem niż bujanie się, chodzenie w kółko czy trzepotanie rękami pojawiające się u chłopców,
unikanie sytuacji społecznych, które wywołują u nich dyskomfort, lub tematów rozmów, które mogłyby ujawnić ich trudności.
Konsekwencją maskowania, poza utrudnieniem diagnozy i późniejszym rozpoczęciem terapii u dziecka, mogą być również poważne trudności emocjonalne i psychiczne. Dzieje się tak, gdyż dostosowanie się do społecznych oczekiwań może stanowić dla dziewczynki bardzo duży wysiłek oraz źródło przewlekłego stresu i napięcia.
Wśród czynników utrudniających diagnozę autyzmu u kobiet i dziewczynek rolę odgrywają również stereotypy dotyczące autyzmu, które często koncentrują się na chłopcach, mogąc wpływać na niedocenianie objawów u dziewcząt.
W praktyce oznacza to, że diagnostyka autyzmu u dziewcząt często wymaga dostosowania standardowych narzędzi diagnostycznych, takich jak protokół ADOS 2. Często konieczne jest uwzględnienie specyficznych objawów i zachowań typowych dla dziewcząt, które mogą różnić się od objawów obserwowanych u chłopców. Niestety czasem zdarza się, że kobiety i dziewczynki z autyzmem są błędnie diagnozowane lub ich diagnoza jest opóźniona.
Najczęściej wskazywaną przyczyną odmiennego sposobu prezentowania objawów u dzieci różnych płci, jest rola czynników biologicznych i społecznych. Czynniki biologiczne, takie jak różnice w budowie i funkcjonowaniu mózgu, mogą wpływać na sposób, w jaki autyzm objawia się u dziewczynek. Czynniki społeczne, takie jak oczekiwania dotyczące płci i normy społeczne, mogą również wpływać na to, jak dziewczynki radzą sobie z objawami autyzmu i jak są postrzegane przez innych. Nie istnieje jedna, konkretna przyczyna dlaczego autyzm wygląda trochę inaczej u kobiet niż u mężczyzn. Obecnie badania wskazują na istnienie wielu, powiązanych ze sobą, przyczyn z zakresu genetyki, środowiska i neurobiologii.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Autyzm u dziewczynki – jak rozpoznać i pomóc?
Wartość odnośnika: Autyzm-u-dziewczynki-jak-rozpozna-i-pom-c--3
Autyzm u dziewczynki – jak rozpoznać i pomóc?
Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu u dziewczynki wymaga wnikliwej oceny i często wymaga współpracy ze specjalistami w dziedzinie rozwoju dziecięcego. Kluczowe jest uwzględnienie indywidualnych objawów i trudności, które mogą różnić się od tych typowych dla chłopców.
Rozpoznanie autyzmu u dziewczynek wymaga uwagi i zrozumienia specyficznych objawów. Ważne jest, aby rodzice i opiekunowie byli świadomi subtelnych sygnałów, takich jak trudności w nawiązywaniu relacji czy specyficzne zainteresowania. Wczesna diagnoza i odpowiednia interwencja mogą bowiem pomóc dziewczynkom w lepszym radzeniu sobie z objawami i poprawie jakości życia.
Oto 10 częstych objawów autyzmu, na które trzeba zwrócić uwagę u dziewczynki przed 3 rokiem życia:
Opóźnienia w rozwoju mowy: trudności w nauce słów, brak używania prostych zdań lub trudności z rozumieniem poleceń.
Problemy z kontaktami społecznymi: unikanie kontaktu wzrokowego, brak zainteresowania wspólną zabawą, trudności w nawiązywaniu relacji z innymi dziećmi.
Brak reakcji na imię: niewrażliwość na wołanie imienia lub brak odpowiedzi na inne sygnały społeczne.
Trudności w rozumieniu emocji: problemy z rozpoznawaniem i reagowaniem na emocje innych osób, brak odpowiednich reakcji emocjonalnych.
Powtarzalne zachowania: powtarzanie określonych ruchów, takich jak machanie rękami, kręcenie się w kółko, lub uporczywe zabawy z jedną zabawką.
Intensywne zainteresowania: skupianie się na jednym przedmiocie lub temacie w sposób, który jest nietypowy dla wieku, na przykład obsesyjne zainteresowanie klockami czy wirującymi przedmiotami.
Trudności w naśladowaniu: problemy z naśladowaniem działań dorosłych lub rówieśników, które są normalnie oczekiwane w danym wieku.
Problemy z koordynacją motoryczną: niezręczność w zabawach, trudności w wykonywaniu prostych czynności manualnych, takich jak rysowanie czy używanie łyżki.
Nadmierna wrażliwość sensoryczna: silne reakcje na bodźce sensoryczne, takie jak hałas, światło, tekstury czy zapachy, które mogą prowadzić do niepokoju lub agresji.
Opór przed zmianami: silne reakcje na zmiany w rutynie, takie jak zmiana miejsca zabawy, nowi ludzie czy zmiana w planie dnia, co może prowadzić do płaczu lub złości.
Rozpoznanie tych objawów przed ukończeniem 3. roku życia u dziecka może być wyzwaniem, ale wczesna interwencja jest kluczowa. Proces diagnozy dziewczynki w spektrum autyzmu po zaobserwowaniu przez rodziców niepokojących objawów przebiega podobnie jak w przypadku chłopca. Rozpoczyna się od konsultacji z psychologiem dziecięcym. Następnie konieczne jest przeprowadzeniem bardzo dokładnego wywiadu rozwojowego z rodzicem oraz badań psychologicznych dziecka, w tym badania kompetencji poznawczych oraz badania ADOS 2.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Proces diagnozy spektrum autyzmu u dziewczynki
Wartość odnośnika: Proces-diagnozy-spektrum-autyzmu-u-dziewczynki-4
Proces diagnozy spektrum autyzmu u dziewczynki
Diagnoza spektrum autyzmu odbywa się w zespole wielospecjalistycznym z udziałem psychologów dziecięcych oraz psychiatry. Ponieważ diagnozowanie dziewczynki w spektrum autyzmu wymaga holistycznego podejścia, które uwzględnia subtelne objawy i różnice płciowe, ważne jest, aby specjaliści byli świadomi różnic w przejawianiu się autyzmu w zależności od płci i dostosowali swoje metody diagnostyczne do tych specyficznych potrzeb – w sytuacji, kiedy objawy są bardzo subtelne może być konieczna np. wydłużona obserwacja dziewczynki przed postawieniem diagnozy.
Dokładne rozpoznanie autyzmu u dziewczynek wymaga uwzględnienia subtelnych różnic w objawach i sposobach radzenia sobie z trudnościami. Ze względu na tendencję dziewcząt do maskowania objawów, ważne jest, aby specjaliści stosowali bardziej szczegółowe i dostosowane metody diagnostyczne.
Skuteczna diagnoza często wiąże się z wielospecjalistycznym podejściem, które uwzględnia specyficzne potrzeby dziewczynek. Wczesna identyfikacja i interwencja mogą znacznie poprawić funkcjonowanie społeczne, emocjonalne i ogólne samopoczucie dziecka.
Zrozumienie różnic płciowych w prezentacji autyzmu jest bardzo istotne dla zapewnienia skutecznego wsparcia i doboru terapii, co może przełożyć się na lepszą jakość życia dziewczynek z autyzmem.
Konsultacja psychologiczna
Porozmawiaj z psychologiem dziecięcym, jeśli niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Materiały na temat spektrum autyzmu u dziewczynek
Wartość odnośnika: Materia-y-na-temat-spektrum-autyzmu-u-dziewczynek-5
Materiały na temat spektrum autyzmu u dziewczynek
- Gould, J., & Ashton-Smith, J. (2011). Missed diagnosis or late diagnosis of autism spectrum disorders in females?Review of Autism Literature, 15(4), 236-244.
- Hiller, R. M., Young, R. L., & Weber, N. (2014). Sex differences in autism spectrum disorder: A review of the literature. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(3), 576-594.
- Kirkovski, M., Enticott, P. G., & Fitzgerald, P. B. (2013). Autism spectrum disorders in women: A review of the literature and a report of two cases. Autism Research, 6(6), 518-526.
- Loomes, R., Hull, L., & Mandy, W. (2017). What is the male-to-female ratio of autism spectrum disorder? A systematic review and meta-analysis. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 56(6), 466-474.
- Robinson, M., & Riddle, D. (2018). Gender differences in autism spectrum disorders: Implications for assessment and treatment. International Review of Psychiatry, 30(4), 313-319.
- Schaefer, G. B., & Mendelsohn, N. J. (2008). Genetic aspects of autism spectrum disorders. Pediatric Clinics of North America, 55(5), 945-963.
- Sharma, A., Raina, A., & Chakrabarti, S. (2020). Gender differences in autism spectrum disorder: A review of the literature and its clinical implications. Clinical Child and Family Psychology Review, 23(2), 172-186.
- Zwaigenbaum, L., & Brian, J. (2019). The role of early identification and diagnosis in autism spectrum disorder. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 48(2), 150-160.
- ’’Pasjonatki. O dziewczynach w spektrum autyzmu’’ – Ewa Furgał, Dorota Kotas, Karolina „Szarosen” Plewińska, Katarzyna Zwolska-Płusa. Fundacja Dziewczyny w Spektrum, Kraków, 2021.