Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o artykule. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Diagnoza ADHD: jakie objawy mogą niepokoić, kiedy i u kogo diagnozować?

Czy każde „żywe srebro”, którego „wszędzie pełno”, to dziecko z ADHD? Nadpobudliwe zachowania od razu budzą takie skojarzenia. Aby jednak potwierdzić to ze 100% pewnością, nie wystarczy pierwszy rzut oka. Diagnoza ADHD wymaga zaangażowania ze strony specjalistów, rodziców i wychowawców. Warto jednak ją przeprowadzić bowiem z ADHD się najczęściej nie wyrasta (objawy w dorosłości pozostają w różnej formie u większości osób z tym zaburzeniem), ale podjęta i na czas wdrożona terapia pozwoli na poprawę funkcjonowania dziecka i całej rodziny.

AKTUALIZACJA: 20 października, 2024
Diagnoza ADHD: jakie objawy mogą niepokoić, kiedy i u kogo diagnozować?
Joanna Dulak
WERYFIKACJA MERYTORYCZNA

Joanna Dulak

Spis treści

Wszystkie elementy spisu treści zostaną pobrane i wyświetlone automatycznie na podstawie uzupełnionych danych w widgetach "Rozdział"

Czym jest ADHD? Kiedy możemy mówić o tym zaburzeniu?

ADHD to jedno z najczęściej występujących zaburzeń neurorozwojowych. Co szczególnie ważne, klasyfikuje się je nie jako chorobę, ale jako zaburzenie – a właściwie jako wrodzoną neuroróżnorodność, będącą wynikiem innej budowy i sposób funkcjonowania mózgu.

 

Pod literami ADHD kryje się anglojęzyczny skrót: Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Na język polski tłumaczy się to jako zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi.

 

W przypadku każdego dziecka z diagnozą ADHD proporcje tych zaburzeń mogą być różne – u jednych przeważać będzie nadpobudliwość ruchowa, u innych problemy z koncentracją. Z tego powodu rozróżnia się trzy podtypy ADHD:

  • podtyp z przewagą nadruchliwości i impulsywności;
  • podtyp z przewagą zaburzeń koncentracji i uwagi (ADD);
  • podtyp mieszany.

Przyczyną ADHD jest nieco inny sposób działania mózgu. Dokładnie chodzi o pracę kory przedczołowej, struktur podkorowych, móżdżku oraz spoidła wielkiego. U osób z ADHD występują problemy z połączeniami neuronalnymi między korą mózgu a jądrami podkorowymi. Kora jest obszarem odpowiedzialnym za funkcje wykonawcze, kontrolę i motywację. W przypadku ADHD te funkcje są zaburzone. Oznacza to przede wszystkim problemy z hamowaniem i kontrolą swoich zachowań.

 

Jedną z przyczyn ADHD naukowcy upatrują  w nieprawidłowej gospodarce neuroprzekaźnika – dopaminy, co negatywnie wpływa motywację i układ nagrody w mózgu.

 

Skąd bierze się ADHD? Tu nie można dać zwieść się podejściu, że obecnie panuje moda na to zaburzenie. Wzrastająca w ostatnich latach liczba diagnoz to w pewnym stopniu wynik uspójnienia kryteriów diagnostycznych, większej świadomości rodziców i specjalistów, ale – jak sugerują niektóre badania epidemiologiczne – również wzrostu występowania tego zaburzenie w populacji. 

 

Według danych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego na to zaburzenie cierpi ok. 8.4% dzieci i 2,5% dorosłych.

 

ADHD zaczęto obserwować już w latach 70. XX wieku, choć przez długi czas skupiano się raczej na łagodzeniu objawów niż wyjaśnianiu przyczyn tego zaburzenia.

 

Obecnie, na podstawie badań, można stwierdzić, że jest to prawdopodobnie zaburzenie o podłożu genetycznym. Jeśli u kogoś z bliskiej rodziny stwierdzono zespół nadpobudliwości psychoruchowej, to prawdopodobieństwo wystąpienia tego samego zaburzenia u dziecka zwiększa się od 2 do 8 razy. Niektórzy badacze wiążą też występowanie ADHD z urazami okołoporodowymi lub ze stosowaniem używek podczas ciąży.

 

Z dużym prawdopodobieństwem, na podstawie aktualnego stanu wiedzy możemy twierdzić, że występowanie ADHD nie wynika z:

  • nieprawidłowych metod wychowawczych;
  • sytuacji domowej;
  • nadmiernego korzystania z urządzeń ekranowych;
  • niewłaściwej diety, bogatej w cukier.

Jednakże powyższe czynniki mogą nasilać objawy nadpobudliwości.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Charakterystyczne objawy ADHD

Wartość odnośnika: Charakterystyczne-objawy-ADHD-

Charakterystyczne objawy ADHD

Niektóre dzieci są pod każdym względem „bardziej” – więcej się ruszają, głośniej mówią, interesują się wszystkim dookoła. Ich rodzice często słyszą, że są nadruchliwe czy nadpobudliwe. Nauczyciele i inne osoby sugerują, by zdiagnozować przedszkolaka czy ucznia w kierunku ADHD. Co jednak znaczy to „nad” w słowie „nadpobudliwość”? Czy jest jakaś granica, powyżej której stwierdza się występowanie ADHD?

 

W przypadku typowych objawów ADHD muszą być spełnione dwa warunki:

Diagnoza ADHD wymaga stwierdzenia nadpobudliwości ruchowej, odbiegającej od normy przyjętej dla wieku dziecka, która utrudnia życie dziecku, jego rodzicom i innym osobom z otoczenia.
  • nadpobudliwość ruchowa, impulsywność czy trudności z utrzymaniem uwagi muszą odbiegać od normy przyjętej dla wieku dziecka;
  • objawy utrudniają życie dziecku, jego rodzicom i innym osobom z otoczenia.

To oznacza, że warto obserwować pod tym względem i dziecko, i siebie. Jeśli jest taka możliwość, można porównywać syna lub córkę z rówieśnikami (biorąc oczywiście poprawkę na różne temperamenty), wymieniać doświadczenia z innymi rodzicami czy nauczycielami. Kwestia uciążliwości dla otoczenia to oczywiście pole do dyskusji.

 

Może się zdarzyć, że dla przemęczonego, wypalonego w swojej roli rodzica dziecko będzie zbyt ruchliwe i gadatliwe, a w rzeczywistości jego zachowanie nie będzie odbiegać od normy. Dlatego, aby zapewnić wiarygodne wyniki, podczas diagnozy ADHD u dziecka testy do wypełnienia otrzymują zarówno rodzice, jak i nauczyciele w przedszkolu czy szkole. Aby zdiagnozować ADHD należy stwierdzić występowanie objawów w różnych środowiskach, w których funkcjonuje dziecko. 

 

Na jakie zachowania u dziecka warto zwrócić uwagę? Typowe dla ADHD objawy to:

  • trudności ze staniem lub siedzeniem w miejscu, gdy sytuacja tego wymaga;
  • wiercenie się, bujanie na krześle – tzw. nadruchliwość w miejscu siedzenia
  • skłonność do przerywania innym, zbyt szybkiego odpowiadania na pytania;
  • gadatliwość, chaotyczne wypowiedzi;
  • trudności z kontrolą zachowań – np. uderzanie innych w złości mimo świadomości, że tak nie należy robić; ucieczki na spacerze i słabe reakcje na zakazy
  • problemy z czekaniem na swoją kolej;
  • szybkie porzucanie rozpoczętego działania i zaczynanie kolejnej aktywności.

Warto tu dodać, że dziecko z ADHD to nie zawsze to, które utrudnia prowadzenie lekcji w klasie lub jest wiecznie rozbiegane i roztańczone, a buzia zdaje mu się nie zamykać. To zaburzenie ma kilka podtypów i czasem występuje u osób, których – myśląc stereotypowo – nikt by o to nie podejrzewał. Wspomniany już wcześniej podtyp, ADD, wymyka się tym skojarzeniom. Jego objawy są nieco inne. U dzieci z ADD impulsywność czy nadruchliwość nie będzie tak widoczna. Może objawiać się w delikatny sposób, np. w formie obgryzania paznokci czy bujania się na krześle.

 

Charakterystycznymi dla ADD objawami są natomiast:

  • łatwe gubienie, zapominanie przedmiotów;
  • częste popełnianie błędów wynikających nie z niewiedzy, a z nieuwagi (np. w zadaniach szkolnych – mylenie cyfr, nie kończenie zdań w zeszycie);
  • sprawianie wrażenia, że nie słyszy się wypowiadanych przez inne osoby komunikatów;
  • trudności w planowaniu zadań i organizacji własnej pracy;
  • problemy ze skoncentrowaniem się przez dłuższy czas na jednym zadaniu;
  • unikanie nudnych, nieprzyjemnych czynności i jednocześnie zdolność do znakomitej koncentracji na tym, co interesujące dla dziecka;
  • trudności w wykonywaniu obowiązków, a zwłaszcza w ich rozpoczynaniu.

Takie zaburzenie jest dość trudne do zdiagnozowania – nadruchliwość i impulsywność jest łatwo wychwytywana przez rodziców i nauczycieli. Dzieci z zaburzeniami koncentracji zazwyczaj nie przeszkadzają w prowadzeniu lekcji, nie dezorganizują życia domowego. Często dzieci te mają łatkę “ marzycieli, bujających w obłokach”. Problemy z koncentracją mogą także objawiać się dużo później niż na początku edukacji.

 

Dzieci z ADHD często mają inteligencję powyżej przeciętnej, więc będą dobrze radziły sobie z nauką mimo zaburzeń uwagi. Z tego powodu ADD często jest widoczne np. dopiero w liceum, gdzie wymagana  jest większa samodzielność i dobre planowanie nauki. 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Z czym można pomylić ADHD?

Wartość odnośnika: Z-czym-mo-na-pomyli-ADHD--1

Z czym można pomylić ADHD?

Specjalista diagnozujący ADHD u dziecka prawdopodobnie zada rodzicom następujące pytanie: „Kiedy pojawiły się poszczególne objawy?”. To bardzo ważne, by obserwować swoje dziecko pod tym kątem.

 

ADHD jest zaburzeniem wrodzonym. Nie oznacza to oczywiście, że wszystkie objawy będą widoczne już od pierwszego dnia życia – chociaż wielu rodziców, patrząc wstecz już po diagnozie, łączy ze sobą fakty i widzi np. że ich dziecko jako niemowlę było bardziej drażliwe i wymagające uwagi niż inne dzieci.

Jeśli typowe dla ADHD objawy: nadruchliwość, problemy z koncentracją, impulsywność pojawiają się w tylko w określonych sytuacjach lub jedynie od pewnego czasu, warto udać się do lekarza pierwszego kontaktu, psychologa dziecięcego lub psychiatry. Takie zaburzenia wynikają niekiedy z:

  • depresji – ta choroba objawia się m.in. problemami z koncentracją i brakiem motywacji do wykonywania zadań;
  • występowania pasożytów – niektóre z nich mogą powodować u dziecka nadpobudliwość ruchową;
  • problemów wychowawczych – dzieci, wobec których stosuje się niekonsekwentne metody wychowawcze lub takie, które są niedostosowane do ich potrzeb, mogą wykazywać niestabilność emocjonalną, którą łatwo pomylić z impulsywnymi reakcjami typowymi dla ADHD;
  • niestabilnej sytuacji domowej– utrata poczucia bezpieczenstwa porzez dziecko związana z rozwodem rodziców lub przewlekłą chorobą jednego z nich często objawia się zaburzeniami koncentracji uwagi lub zachowaniami impulsywnymi. Jednakże mają one charakter reaktywny i zazwyczaj ustępują po ustabilizowaniu się sytuacji domowej,.doznanych traum – m.in. nadmierne pobudzenie, drażliwość, impulsywność, obniżona samoocena, rozpraszalność uwagi – mogą być objawami zaburzeń potraumatycznych;
  • doznanych traum – m.in. nadmierne pobudzenie, drażliwość, impulsywność, obniżona samoocena, rozpraszalność uwagi – mogą być objawami zaburzeń potraumatycznych.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

ADHD a temperament

Wartość odnośnika: ADHD-a-temperament-2

Jak w takim razie rozpoznać, że charakter dziecka mieści się w normie i nie jest wynikiem zaburzenia? Można to zrobić, przykładając zachowania do ustalonej przez specjalistów normy rozwojowej. Nie powinno się jednak robić tego na własną rękę. Służą do tego narzędzia diagnostyczne, które stosuje się w gabinetach psychologów i psychiatrów.

 

Patrząc rodzicielskim okiem, łatwo pomylić niektóre typowe dla wieku zachowania z objawami ADHD. Dzieje się tak również dlatego, że ludzki mózg bardzo lubi uproszczenia – gdy zaczynamy podejrzewać ADHD u dziecka, mamy skłonność do przypisywania temu zaburzeniu wszystkiego, co widzimy (Dziecko zapomniało o zabraniu zeszytu do szkoły? To na pewno zaburzenia koncentracji! Pokłóciło się z siostrą? To objaw impulsywności!).

 

Tymczasem diagnozowanie ADHD jest znacznie bardziej złożonym procesem i nie opiera się wyłącznie na obserwacji – a na pewno nie na subiektywnych odczuciach.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Kiedy diagnozować ADHD?

Wartość odnośnika: Kiedy-diagnozowa-ADHD--3

Kiedy diagnozować ADHD i… dlaczego nie za wcześnie?

Impulsywność, silna emocjonalność, trudności w skupieniu się na dłuższy czas – to cechy dzieci z ADHD, ale także wielu dzieci w wieku przedszkolnym. Przeciętny przedszkolak jest w stanie skoncentrować się na zadaniu przez 5-15 minut. Dzieci w wieku poniżej 6 lat mają też ograniczone zdolności samoregulacji, przez co często zdarzają się u nich wybuchy złości i inne impulsywne zachowania. I jeszcze kwestia nadruchliwości – dla przedszkolaków i młodszych dzieci typowe jest wyrażanie emocji poprzez zachowanie.

 

To wszystko sprawia, że na wczesnym etapie rozwoju bardzo trudno jest odróżnić objawy ADHD od tego, co charakterystyczne dla dzieci w tym wieku. Z tego powodu specjaliści zalecają, by diagnozę ADHD rozpoczynać nie wcześniej niż w wieku 5-6 lat. Do takiego poziomu rozwoju są także przystosowane testy, które wykonuje się u małych pacjentów.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Kto prowadzi diagnozę ADHD?

Wartość odnośnika: Kto-prowadzi-diagnoz-ADHD--4

Kto prowadzi diagnozę ADHD – psycholog czy psychiatra?

Zarówno psycholog, jak i psychiatra, mają kompetencje i narzędzia, by zdiagnozować ADHD u dziecka. Zazwyczaj jednak taka diagnoza jest pracą zespołową – najpierw dzieckiem i jego rodzicami zajmuje się psycholog, który przeprowadza szczegółowy wywiad oraz obserwację zachowań dziecka podczas zabawy. W procesie tym należy też ocenić rozwój intelektualny dziecka. Następnie niezbędna jest konsultacja psychiatryczna i ewentualnie neurologiczna (celem wykluczenia innych zaburzeń mających wpływ na obserwowane objawy).

 

Lekarz psychiatra w uzasadnionych wypadkach może zlecić terapię farmakologiczną, która ma na celu wyciszenie impulsywnych zachowań, poprawę koncentracji uwagi a co za tym idzie poprawę ogólnego funkcjonowania dziecka w środowisku domowym i szkolnym. 

 

Rodzice otrzymujący diagnozę ADHD dziecka powinni udać się do poradni psychologiczno-pedagogicznej właściwej dla rejonu, w którym znajduje się szkoła lub przedszkole dziecka w celu uzyskania opinii (w przypadku ADHD nie wydaje się orzeczenia o kształceniu specjalnym o ile to zaburzenie nie współwystępujące z innymi, np.: diagnozą spektrum autyzmu). W opinii zawarte powinny zostać konkretne wskazania dla nauczycieli. Wskazania te i zalecone działania terapeutyczne mogą w znacznym stopniu poprawić funkcjonowanie dziecka w placówce edukacyjnej i przyczynić się do odbudowania w dziecku poczucia własnej wartości i kompetencji.


Konsultacja psychologiczna

Porozmawiaj z psychologiem dziecięcym, jeśli niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka. 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Jak wygląda diagnoza ADHD?

Wartość odnośnika: Jak-wygl-da-diagnoza-ADHD--5

Jak wygląda diagnoza ADHD u specjalisty?

Aby poprawnie zdiagnozować ADHD, potrzebnych jest kilka wizyt – warto przygotować na nie i siebie, i dziecko. Pierwsze spotkanie odbywa się najczęściej wyłącznie z udziałem rodziców. Są oni pytani o zachowania dziecka, o przebieg ciąży i porodu, o przebyte choroby. Otrzymują także do wypełnienia standaryzowane testy (np: Conners 3) – taką samą wersję dostają również nauczyciele dziecka (wyniki są potem porównywane).

 

Często elementem diagnozy jest również przeprowadzenie badania poziomu inteligencji u dziecka (np.: testem Stanford Binet 5). Psycholog może też prowadzić obserwację i badanie funkcji wykonawczych dziecka

 

W spotkaniach z psychologiem oraz w spotkaniu z psychiatrą bierze oczywiście udział diagnozowane dziecko. Takie spotkania  nie powinny być dla dziecka nadmiernie stresujące – testy diagnostyczne mają formę gier i zabaw, podczas których specjalista obserwuje pewne zachowania czy bada zdolność koncentracji.

 

Psycholog i psychiatra konsultują ze sobą wyniki przeprowadzonych badań i swoich obserwacji. Na tej podstawie stawiają diagnozę. Rodzice otrzymują oficjalny dokument, w którym jest wskazane zaburzenie i jego podtyp. Powinni również otrzymać wyniki przeprowadzonych testów wraz z ich omówieniem oraz wskazówki do dalszego działania.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Gdy dziecko jest za małe na diagnozę

Wartość odnośnika: Gdy-dziecko-jest-za-ma-e-na-diagnoz--6

Co robić, gdy dziecko jest za małe na diagnozę?

Rodzice, którzy zauważają u 3- czy 4-latka objawy ADHD, nie są wcale skazani na bezczynność do czasu postawienia diagnozy. Jeśli przedszkolak jest nadpobudliwy ruchowo, nie potrafi skupić się dłużej na zabawie czy szybko wpada w złość i zachowuje się z tego powodu niewłaściwie, można – a nawet trzeba – mu pomóc.

 

Jak najlepiej to zrobić? U dzieci, u których podejrzewa się ADHD, dobrze sprawdza się:

  • Zapewnienie dużej ilości ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu. Najlepiej, jeśli jest to zarówno swobodna zabawa, jak i zorganizowane zajęcia ruchowe, które całościowo wspierają rozwój.
  • Terapia SI – zaburzenia integracji sensorycznej (szczególnie w obszarze czucia głębokiego) dość często współwystępują z ADHD. Ćwiczenia pomogą wyciszyć dziecko, a dodatkowo zapewnią mu potrzebną porcję ruchu.
  • Ćwiczenie uważności i koncentracji – w internecie można znaleźć wiele bajek relaksacyjnych czy medytacji dla najmłodszych. Warto wprowadzić je jako codzienny rytuał w swoim domu.

Warto tu podkreślić jeszcze jedno. Metody, które stosuje się u dzieci z ADHD, na pewno nie zaszkodzą dziecku neurotypowemu. Tym, co dobrze działa na nadpobudliwych młodych ludzi, jest wprowadzanie stałych rytuałów i planów dnia, ćwiczenia wspomagające koncentrację, wydawanie krótkich komunikatów, a przede wszystkim – motywowanie i stosowanie pochwał. Działając w ten sposób, na pewno nie zrobi się dziecku krzywdy, niezależnie od tego, jaką diagnozę otrzyma ono w przyszłości.

 

Jednocześnie dobrze jest nie działać w ciemno. Jeśli rodziców niepokoi cokolwiek w rozwoju dziecka, zawsze warto zgłosić się na konsultację do psychologa dziecięcego. Nawet jeśli na samą diagnozę jest jeszcze za wcześnie, specjalista na pewno przekaże wartościowe wskazówki, które ułatwią życie codzienne z małym „żywym srebrem”.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Czy warto przeprowadzić diagnozę ADHD?

Wartość odnośnika: Czy-warto-przeprowadzi-diagnoz-ADHD--7

Czy warto przeprowadzić diagnozę ADHD?

Gdybyśmy w miejsce ADHD w powyższym pytaniu podstawili np. jakąś chorobę przewlekłą (choć tu trzeba podkreślić, że ADHD nie jest chorobą, ale zaburzeniem neurorozwojowym), brzmiałoby ono dość dziwnie. Takich problemów raczej nikt nie chce zamiatać pod dywan i nawet najgorsza prawda jest w tym przypadku lepsza niż niepewność.

 

Dlaczego w takim razie wielu rodziców obawia się diagnozowania ADHD u dziecka i odkłada w czasie moment udania się na pierwszą wizytę u psychologa? Może to wynikać m.in. ze stygmatyzowania osób z ADHD w naszym społeczeństwie..

 

W rzeczywistości jest dokładnie odwrotnie. To niezadiagnozowane i niezaopiekowane ADHD może mieć poważne konsekwencje: zaburzenia opozycyjno-buntownicze, zaburzenia zachowania, depresje, uzależnienia, obniżenie poczucia własnej wartości, problemy szkolne i wiele innych. Brak wiedzy na temat tego, z czego wynika zachowanie dziecka, rodzi też silne poczucie winy u rodziców. Diagnoza ADHD pozwala się z tego wyzwolić – dorośli mogą zacząć uczyć się postępowania z zaburzeniem, a dzieci otrzymać potrzebną pomoc. 

 

Diagnoza ADHD to złożony proces. Jest tak również dlatego, że samo zaburzenie jest skomplikowane: wyróżnia się jego różne podtypy (z przewagą zaburzeń koncentracji lub nadruchliwości i impulsywności), ma wiele cech wspólnych ze spektrum autyzmu czy z niektórymi chorobami psychicznymi. Paradoksalnie coraz większa świadomość na temat ADHD bywa też przeszkodą – sprawia, że zaczynamy łączyć wszystkie zachowania dziecka z nadpobudliwością.

 

Właśnie ta złożoność tematu to dobry powód, by przeprowadzić diagnozę ADHD. Taki proces wyjaśnia wiele wątpliwości, a przede wszystkim jest początkiem „nowego”. Dzięki diagnozie można zacząć dostosowywać środowisko wokół dziecka oraz stosowane przez rodziców i nauczycieli metody wychowawcze do jego potrzeb. Bo za procesem diagnostycznym idą zalecenia – a to, jakie zmiany najczęściej zalecają specjaliści, omówimy w jednym z naszych kolejnych artykułów.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Bibliografia - materiały o ADHD

Wartość odnośnika: Bibliografia---materia-y-o-ADHD-8

Bibliografia - materiały o ADHD

Psychoedukacja rodziców jest jednym z pierwszych działań, jakie podejmuje się po diagnozie ADHD u dziecka. Wiedząc więcej, rodzice są spokojniejsi i przestają czuć się winni z powodu sytuacji dziecka. Psychoedukację można rozpocząć także na własną rękę – pomocne będą w tym wartościowe lektury na temat ADHD u dzieci:

  • A. Kołakowski, T. Wolańczyk, A. Pisula, M. Skotnicka, A. Bryńska, ADHD. Zespół nadpobudliwości ruchowej. Przewodnik dla rodziców i opiekunów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2023.
  • K. Miller, Ja i moje ADHD. 60 ćwiczeń, które pomogą dziecku w samoregulacji, koncentracji i odnoszeniu sukcesów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2022.
  • T. Pietras, A. Witusik, K. Sipowicz, ADHD – wybrane zagadnienia diagnozy i terapii, Continuo, Wrocław 2019.
  • Centers for Disease Control and Prevention, Symptoms and Diagnosis of ADHD, https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/diagnosis.html, dostęp z 24.01.2024.
  • Medycyna Praktyczna, Kiedy najwcześniej można rozpoznać ADHD? Kiedy podejrzewać i kiedy rozpocząć leczenie?, https://www.mp.pl/pytania/pediatria/chapter/B25.QA.15.2.9., dostęp z 19.01.2024.
  • Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS, ADHD i ADD u dzieci – jak się objawia i jak sobie z nim radzić? – Marta Cieśla, Michalina Mruczyk, https://www.youtube.com/watch?v=i9m_8vOLE40&ab_channel=StrefaPsycheUniwersytetuSWPS, dostęp z 19.01.2024.


Umów się na konsultację

kontakt@fiklon.pl

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń