Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o artykule. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Diagnoza dysleksji rozwojowej – jak przebiega i gdzie się ją przeprowadza?

U części dzieci nauka czytania jest dużym wyzwaniem, co przekłada się na niechęć do samodzielnego sięgania po książki, a w rezultacie kłopoty w nauce. Przyczyną może być dysleksja rozwojowa - zaburzenie utrudniające dziecku naukę czytania i pisania. Diagnoza dysleksji to proces przeprowadzany w poradni przez specjalistów rozwojowych, pozwalający ocenić trudności dziecka i ich przyczynę.

AKTUALIZACJA: 25 listopada, 2024
Diagnoza dysleksji rozwojowej – jak przebiega i gdzie się ją przeprowadza?
Magdalena Story
WERYFIKACJA MERYTORYCZNA

Magdalena Story

Spis treści

Wszystkie elementy spisu treści zostaną pobrane i wyświetlone automatycznie na podstawie uzupełnionych danych w widgetach "Rozdział"

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Czym jest dysleksja?

Wartość odnośnika: Czym-jest-dysleksja--

Czym jest dysleksja?

Dysleksja rozwojowa to specyficzne zaburzenie uczenia się, które przejawia się głównie w trudnościach w czytaniu i pisaniu. Termin „dysleksja” pochodzi z greckiego, gdzie „dys-” oznacza trudność, a „lexicos” odnosi się do słów.

Dysleksja jest klasyfikowana jako zaburzenie neurorozwojowe o podłożu językowym, często związane z deficytem fonologicznym, czyli słuchowym. Osoby z dysleksją rozwojową mogą mieć przeciętne lub wyższe zdolności intelektualne, jednak doświadczają trudności w przyswajaniu umiejętności czytelniczych i pisarskich, co sprawia, że nauka w szkole staje się dla nich wyzwaniem i powoduje często wtórne trudności emocjonalne.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Rodzaje dysleksji

Wartość odnośnika: Rodzaje-dysleksji-1

Rodzaje dysleksji

Dysleksja jest złożonym zaburzeniem, które można podzielić na różne typy i odmiany, w zależności od objawów oraz przyczyn.

Podział dysleksji ze względu na przyczynę:

 

Dysleksja rozwojowa

 

To najczęściej występujący typ, który manifestuje się od wczesnych lat życia dziecka. Osoby z dysleksją rozwojową mają trudności w nauce czytania i pisania, mimo odpowiednich warunków edukacyjnych.

 

W ramach dysleksji rozwojowej wyróżnia się różne odmiany, takie jak:

  • Dysgrafia: Problemy z poprawnym pisaniem, zniekształcenia graficzne liter.
  • Dysortografia: Trudności w ortografii, mimo znajomości zasad.
  • Dysleksja: Trudności w czytaniu ze zrozumieniem.
  • Dyskalkulia: Specyficzne trudności w matematyce.

Dysleksja nabyta


Występuje nagle, często w wyniku uszkodzenia mózgu (np. po udarze) i nie jest związana z procesem rozwoju dziecka.

Podział dysleksji ze względu na funkcje percepcyjne:

 

Dysleksja typu wzrokowego

 

Pojawiają się problemy z percepcją wzrokową i pamięcią wizualną, co wpływa na zdolność do czytania i pisania.

 

Dysleksja typu słuchowego

 

Występują zaburzenia percepcji słuchowej oraz pamięci słuchowej, co utrudnia przetwarzanie dźwięków mowy.

 

Dysleksja mieszana

 

Występują objawy zarówno związane z percepcją wzrokową, jak i słuchową.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Dysleksja a trudności szkolne

Wartość odnośnika: Dysleksja-a-trudno-ci-szkolne-2

Dysleksja a trudności szkolne

Czytanie i pisanie to podstawowe kompetencje, które są punktem wyjścia dla prawie wszystkich innych obszarów nauki. Dlatego też trudności w tym zakresie przekładają się na osiągnięcia dziecka, a w rezultacie na jego emocje, poczucie sprawstwa, wiary w siebie i motywacji.

 

Na szczęście system edukacyjny dostrzega już i uwzględnia pojawiające się u części dzieci zaburzenia, dzięki czemu możliwe jest stworzenie warunków umożliwiających kompensowanie – do pewnego stopnia – trudności, których doświadcza dziecko i zapewnienie mu wsparcia.

 

Świadomi nauczyciele potrafią organizować naukę i środowisko klasowe w sposób, który również pozwala dzieciom funkcjonować lepiej, pomimo naturalnych trudności, które odczuwają. Przykładem może być korzystanie z audiobooków czy unikanie oczekiwania od dziecka czytania na głos w klasie, co może je dodatkowo stresować.

 

Aby w pełni korzystać z tych udogodnień i uświadamiać nauczycieli, warto przeprowadzić systematyczną diagnozę dysleksji i przedstawić obiektywne argumenty, które pomogą zapewnić dziecku odpowiednio dostosowane do jego potrzeb środowisko nauki.  

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Rodzina trudności szkolnych

Wartość odnośnika: Rodzina-trudno-ci-szkolnych-3

Rodzina trudności szkolnych - dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia

Dysleksja to tylko jedna z trudności, które mogą się pojawić w toku rozwoju. Trudności w nauce mogą wynikać z bardzo wielu różnych zaburzeń, które wpływają na specyficzne kompetencje i obszary poznawcze.

 

Do rodziny tych trudności oprócz dysleksji, która utrudnia naukę czytania, należą też dysgrafia (trudności w pisaniu), dysortografia (stosowanie zasad poprawnej pisowni) czy dyskalkulia (trudności w przeprowadzaniu obliczeń). Mają one różne podłoże neuronalne i mogą, ale nie muszą współwystępować.

 

Konsultacja psychologiczna

Porozmawiaj z psychologiem dziecięcym, jeśli niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka. 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Wczesne objawy dysleksji

Wartość odnośnika: Wczesne-objawy-dysleksji-4

Wczesne objawy dysleksji i trudności w nauce

Dysleksja rozwojowa objawia się różnorodnymi trudnościami, które mogą obejmować:

  • Problemy z płynnością czytania i zrozumieniem tekstu.
  • Trudności ortograficzne, czyli błędy w pisowni mimo znajomości zasad.
  • Problemy motoryczne, takie jak brzydkie pismo (dysgrafia) oraz trudności w matematyce (dyskalkulia)

Problemy te zaczynają się wyraźnie przejawiać w pierwszych klasach szkoły podstawowej, gdy system edukacyjny stawia wobec dzieci wymagania opanowania konkretnych umiejętności. 

 

Niektóre z tych problemów można jednak dostrzec wcześniej lub łączą się one z innymi trudnościami występującymi na wczesnych etapach rozwoju. Uwagę rodziców powinno przykuć, gdy dziecko:

  • myli kształty podobnie wyglądających liter (na przykład: b i d);
  • pisze od niewłaściwej strony;
  • zapisuje lustrzane odbicia liter/cyfr;
  • ma trudność w rozróżnianiu podobnych dżwięków mowy;
  • niechętnie czyta – ma problemy z rozpoznawaniem słów;
  • miało opóźnienia w rozwoju mowy.

Szczególnie jeśli występuje kilka z powyższych zjawisk, należy wziąć pod uwagę ryzyko wystąpienia dysleksji. 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Diagnoza ryzyka dysleksji a diagnoza dysleksji

Wartość odnośnika: Diagnoza-ryzyka-dysleksji-a-diagnoza-dysleksji-5

Diagnoza ryzyka dysleksji a diagnoza dysleksji - na czym polega różnica?

Diagnoza ryzyka dysleksji koncentruje się na wczesnym wykrywaniu potencjalnych trudności i zapobieganiu ich rozwojowi, często jeszcze przed rozpoczęciem przez dziecko nauki w szkole.

 

Wczesna identyfikacja ryzyka jest ważna dla skutecznej interwencji i wsparcia edukacyjnego, bo dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom wpływ wrodzonych zaburzeń można w dużym stopniu zniwelować.

 

Diagnoza dysleksji, którą realizuje się od 4 klasy szkoły podstawowej (po osiągnięciu przez dziecko 10 roku życia) ma na celu potwierdzenie wystąpienia zaburzenia i określenie jego specyfiki.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

W jakim wieku diagnozuje się dysleksję?

Wartość odnośnika: W-jakim-wieku-diagnozuje-si-dysleksj--6

W jakim wieku diagnozuje się dysleksję?

Najważniejsze symptomy ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym obejmują szereg opóźnień w rozwoju mowy, funkcji poznawczych oraz motorycznych, które oceniają specjaliści w trakcie diagnozy ryzyka wystąpienia dysleksji. 

 

Badanie takie jest specjalnie dopasowane do wieku dziecka, jego możliwość koncentracji i ma charakter ćwiczeń i zabaw, dzięki którym możliwe jest precyzyjne określenie mocnych stron dziecka i obszarów, w których pojawiają się deficyty. 

 

Właściwą diagnozę dysleksji przeprowadza się od momentu, gdy dziecko osiąga wiek 10 lat i rozpoczyna naukę w 4 klasie. 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Objawy ryzyka dysleksji

Wartość odnośnika: Objawy-ryzyka-dysleksji-7

Objawy ryzyka dysleksji

Specyficzne objawy, które brane są pod uwagę w trakcie procesu diagnozy można podzielić na kilka obszarów. Należą do nich:

  • Opóźnienia w rozwoju mowy:
    • Dzieci mogą mieć trudności z artykulacją głosek, co objawia się wadliwą wymową słów.
    • Opóźnione pojawienie się pierwszych słów oraz trudności w wypowiadaniu złożonych wyrazów (np. przekręcanie słów).
    • Problemy z zapamiętywaniem i rozumieniem dłuższych poleceń słownych.
  • Trudności w zakresie motoryki dużej:
    • Niska sprawność ruchowa, problemy z równowagą (np. trudności w chodzeniu po krawężniku).
    • Unikanie aktywności fizycznej oraz niezborność ruchowa.
  • Problemy z motoryką małą:
    • Trudności w samoobsłudze, takie jak zapinanie guzików czy sznurowanie butów.
    • Niechęć do zabaw manipulacyjnych, takich jak nawlekanie koralików.
  • Deficyty w koordynacji wzrokowo-ruchowej:
    • Problemy z budowaniem z klocków oraz rysowaniem (np. uproszczone, schematyczne rysunki, trudności w odwzorowaniu podstawowych kształtów).
    • Niezdolność do prawidłowego trzymania ołówka.
  • Opóźniony rozwój lateralizacji:
    • Brak dominacji jednej ręki, co może prowadzić do oburęczności.
    • Trudności z orientacją w schemacie ciała i przestrzeni (np. mylenie prawej i lewej ręki).
  • Deficyty słuchowo-językowe:
    • Słaba pamięć fonologiczna, co objawia się trudnościami w zapamiętywaniu wierszyków i piosenek.
    • Problemy z wydzielaniem sylab oraz trudności w płynnej wymianie nazw (np. dni tygodnia).

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Gdzie diagnozuje się dysleksję?

Wartość odnośnika: Gdzie-diagnozuje-si-dysleksj--8

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Ile trwa diagnoza dysleksji rozwojowej?

Wartość odnośnika: Ile-trwa-diagnoza-dysleksji-rozwojowej--9

Ile trwa diagnoza dysleksji rozwojowej?

Proces diagnozy dysleksji wymaga kilku spotkań, aby poznać dziecko, omówić jego dotychczasowy rozwój poznawczy i motoryczny, przeprowadzić szereg badań poznawczych i psychologicznych, ocenić poziom kompetencji poznawczych, w tym badanie poziomu inteligencji, a następnie przedstawić rezultaty badania i zarekomendować rodzicom odpowiednie działania – ćwiczenia i współpracę z nauczycielami. Z reguły są to 3-4 spotkania, w tym co najmniej 2 sesje badań przeprowadzanych z dzieckiem.

 

Diagnoza ryzyka dysleksji jest trochę krótsza – nie wymaga przeprowadzenia aż tak wielu badań, dlatego często wystarczą 1-2 spotkania z dzieckiem.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Kto może zdiagnozować dysleksję u dziecka?

Wartość odnośnika: Kto-mo-e-zdiagnozowa-dysleksj-u-dziecka--10

Kto może zdiagnozować dysleksję u dziecka?

Aby badanie było rzetelne, a opinia o dysleksji była honorowana przez system edukacyjny, badanie pod kątem dysleksji rozwojowej musi być przeprowadzone przez uprawnionego specjalistę lub zespół specjalistów.

 

Badanie dysleksji rozwojowej przeprowadzają najczęściej psycholog i pedagog, posiadający uprawnienia do korzystania z narzędzi psychometrycznych.

 

Pedagog przeprowadza badanie rozwoju funkcji percepcyjno – motorycznych oraz sprawdza.umiejętności czytania, pisania, a także znajomość zasad ortograficznych. Analizuje również prace pisemne pod kątem występowania błędów różnego typu.

 

Psycholog zaś przeprowadza procedurę oceny rozwoju intelektualnego oraz funkcji poznawczych.

 

Badania takie odbywają się w rejonowej bądź niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. 

 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej

Wartość odnośnika: Wizyta-w-poradni-psychologiczno-pedagogicznej-11

Wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej

Do przeprowadzenia diagnozy w kierunku dysleksji rozwojowej konieczne jest przeprowadzenie badań w uprawnionej do tego poradni. Badania polegają na wykonywaniu zadań i odpowiedziach na pytania w testach psychologicznych oraz narzędziach oceniających poziom kompetencji szkolnych (czytanie, pisanie). 

 

W niektórych przypadkach część diagnozy (wywiad z rodzicami, podsumowanie diagnozy i przedstawienie wyników) może zostać przeprowadzony w sposób zdalny, ale większość procesu odbywa się na miejscu, w poradni. 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Jak przygotować dziecko na badanie?

Wartość odnośnika: Jak-przygotowa-dziecko-na-badanie--12

Jak przygotować dziecko na badanie dysleksji?

W zasadzie każda diagnoza pedagogiczna czy psychologiczna wymaga podobnego podejścia, aby zminimalizować poziom stresu u dziecka. Przygotowanie dziecka do badania dotyczy dwóch obszarów – emocjonalnego i praktycznego. 

 

Wsparcie emocjonalne

 

Każde badanie może być dla dziecka – szczególnie małego – stresujące. Dlatego warto porozmawiać z dzieckiem, wyjaśniając mu gdzie się znajdzie, dlaczego i czego wymagać mogą od niego spotykający się z nim specjaliści. 

 

Jjeśli to możliwe, pozwól dziecku zabrać ze sobą ulubioną zabawkę lub książkę, co może pomóc mu poczuć się bardziej komfortowo.

 

Organizacja i logistyka

 

Badanie warto umówić w porze, gdy dziecko jest wypoczęte – najlepiej w godzinach porannych lub wczesnego popołudnia. Warto też uwzględnić, czy dziecko nie ma innych stresujących zajęć w tym okresie, które będą je rozpraszały. 

 

Dziecko powinno czuć się komfortowo – luźne ubranie, pozbawione metek czy gryzących fragmentów ubrań pomoże skupić się mu na samym zadaniu i pozwoli uniknąć trudności z koncentracją. 

 

Przed samym badaniem warto też zadbać o skorzystanie z toalety, żeby dziecko nie stresowało się i było zrelaksowane. 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Co jest wynikiem diagnozy dysleksji?

Wartość odnośnika: Co-jest-wynikiem-diagnozy-dysleksji--13

Co jest wynikiem diagnozy dysleksji?

Proces diagnostyczny kończy się potwierdzeniem lub wykluczeniem występowania u dziecka diagnozowanego zaburzenia, co powinno zostać potwierdzone wydaniem odpowiednich dokumentów oraz przedstawieniem zaleceń dla rodziców i placówek edukacyjnych. 

 

Potwierdzenie lub wykluczenie dysleksji rozwojowej

 

Najważniejszym rezultatem jest potwierdzenie lub wykluczenie specyficznych trudności w nauce czyli właśnie występowanie u dziecka dysleksji rozwojowej. Diagnosta po przeprowadzeniu serii badań może ocenić, czy obserwowane trudności mają charakter specyficzny.

 

Indywidualna opinia psychologiczno-pedagogiczna

 

Każde dziecko powinno otrzymać indywidualną opinię, która zawiera podsumowanie całego procesu diagnostycznego oraz opis różnych aspektów funkcjonowania wraz z  wynikami poszczególnych badań (m.in. poziom inteligencji dziecka).

 

W opinii powinny znaleźć się również spersonalizowane zalecenia dla rodziców i dla nauczycieli.

 

Zalecenia dla rodziców

 

Bardzo ważnym rezultatem procesu, który często jest niedoceniany, są zalecenia dla rodziców. Dobrze przygotowana opinia powinna zawierać sekcję poświęconą sposobom, w jaki rodzice mogą wspierać dziecko w codziennym funkcjonowaniu i jak mogą z nim pracować, jeśli pojawiają się

trudności w uczeniu się.

 

Zalecenia dla szkoły

 

Koniecznym elementem procesu diagnozy są też zalecenia dla szkoły i nauczycieli pracujących z dzieckiem. W sekcji tej znajdują się rekomendacje dotyczące wdrożenia konkretnych udogodnień i dostosowania sposobów pracy z dzieckiem w klasie oraz w trakcie prac pisemnych czy egzaminów, do których uprawnione jest dziecko z dysleksją. 

 

Czy na dysleksję otrzymuje się orzeczenie?

 

Nie. W przypadku tego zaburzenia neurorozwojowego dokumentem, który wydaje poradnia, jest opinia.

 

Orzeczenie otrzymują rodzice w przypadku zaburzeń ze spektrum autyzmu czy stwierdzenia u dziecka niepełnosprawności, ale dysleksja nie jest traktowana w taki sposób, dzięki czemu cała procedura jest dla rodziców znacznie prostsza. 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Procedura wydawania opinii o dysleksji

Wartość odnośnika: Procedura-wydawania-opinii-o-dysleksji-14

Procedura wydawania opinii o dysleksji rozwojowej - jak wygląda?

Po zakończeniu procesu, zespół realizujący badanie analizuje wyniki testów, przygotowuje ich opis oraz indywidualną opinię, która jest następnie wydawana rodzicom wraz z wyjaśnieniem w trakcie spotkania podsumowującego ten proces.

 

Rodzice mogą taką opinię przedstawić już bezpośrednio w szkole, która ma obowiązek uwzględnić zalecenia dotyczącego dostosowania warunków nauki i egzaminowania dziecka w celu minimalizowania niepowodzeń szkolnych wynikających z zaburzeń dyslektycznych. 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Ile kosztuje diagnoza dysleksji?

Wartość odnośnika: Ile-kosztuje-diagnoza-dysleksji--15

Ile kosztuje diagnoza dysleksji?

Diagnoza dysleksji przeprowadzania w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej jest bezpłatna. Często wyzwaniem jest jednak termin jej przeprowadzeni, bo ze względu na ograniczoną liczbę poradni, oczekiwanie na badanie psychologiczne i wydanie opinii może trwać nawet kilka miesięcy.

 

Jeśli rodzicom zależy na czasie i uzyskaniu opinii o dysleksji szybko, lub w większej wygodzie w zakresie doboru terminów badania, mogą skorzystać z pomocy niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

 

Koszt przeprowadzenia procedury w trybie komercyjnym to wydatek kilkuset złotych (zazwyczaj około 700-1000), w zależności od liczby spotkań w poradni i lokalizacji ośrodka.

 

Z punktu widzenia wartości i skuteczności takiej opinii nie ma znaczenia, czy została ona wydana w poradni publicznej czy niepublicznej – obie są przez placówki i system edukacyjny tak samo respektowane. 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Do czego potrzebna jest diagnoza dysleksji?

Wartość odnośnika: Do-czego-potrzebna-jest-diagnoza-dysleksji--16

Do czego potrzebna jest diagnoza dysleksji, dysortografii i dysgrafii?

Otrzymanie potwierdzenia występowania u dziecka zaburzenia w postaci formalnej diagnozy dysleksji rozwojowej jest pomocne z kilku powodów.

 

Po pierwsze gwarantuje dziecku konkretne wsparcie i dostosowanie warunków testów i egzaminów.

 

Po drugie, buduje w nauczycielach świadomość trudności dziecka i powinno skutkować dostosowaniem traktowania dziecka w klasie (na przykład brak wymogu czytania na głos).

 

Po trzecie, pozwala rodzicom i dziecku zrozumieć źródło trudności i daje rekomendacje umożliwiające pracę nad wybranymi obszarami, które przyczyniają się do trudności.

 

Po czwarte wreszcie, daje też przestrzeń do osiągnięcia emocjonalnego spokoju i empatii wobec trudności dziecka, które nie wynikają z jego lenistwa czy nastawienia, ale obiektywnych trudności mających źródło w funkcjonowaniu mózgu dziecka.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Co daje dziecku opinia o dysleksji rozwojowej?

Wartość odnośnika: Co-daje-dziecku-opinia-o-dysleksji-rozwojowej--17

Co daje dziecku opinia o dysleksji rozwojowej?

Opinia o dysleksji, którą dziecko otrzymuje po przeprowadzeniu diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej, ma praktyczne przełożenie na jego dalszą naukę oraz udział w różnego rodzaju egzaminach.  

 

Najważniejsze korzyści wynikające z posiadania opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się to:

 

Potwierdzenie diagnozy

 

Opinia stanowi formalne potwierdzenie występowania dysleksji rozwojowej, co jest niezbędne do uzyskania odpowiedniego wsparcia w szkole oraz w terapii.


Indywidualizacja nauczania

 

Dzięki opinii nauczyciele mogą dostosować program nauczania do specyficznych potrzeb psychofizycznych dziecka. Umożliwia to wprowadzenie indywidualnych metod pracy, które są bardziej efektywne dla ucznia z dysleksją. 

 

Zalecenia terapeutyczne

 

Opinia zawiera zalecenia dotyczące terapii oraz ćwiczeń, które powinny być realizowane zarówno w szkole, jak i w domu. To pozwala na skuteczniejsze wspieranie dziecka w nauce czytania i pisania.

 

Dostęp do zajęć

 

Posiadanie opinii o dysleksji może uprawniać do dodatkowych zajęć w poradni czy szkole (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne).

 

Dostosowanie warunków egzaminacyjnych

 

Opinia jest niezbędna do ubiegania się o różne formy pomocy, takie jak dostosowanie warunków egzaminacyjnych (np. dodatkowy czas na pisanie testów).

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Jak pomóc dziecku, które ma trudności w czytaniu i pisaniu?

Wartość odnośnika: Jak-pom-c-dziecku-kt-re-ma-trudno-ci-w-czytaniu-i-pisaniu--18

Jak pomóc dziecku, które ma trudności w czytaniu i pisaniu – jak pracować w domu?

Rola rodziców w uczeniu się czytania i pisania przez dziecko z diagnozą dysleksji rozwojowej jest nie do przecenienia.

 

Rodzice mogą wspierać dziecko przede wszystkim systematycznie realizując w domu zalecone ćwiczenia.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Literatura i źródła - diagnoza dysleksji rozwojowej

Wartość odnośnika: Literatura-i-r-d-a---diagnoza-dysleksji-rozwojowej-19

Literatura i źródła - diagnoza dysleksji rozwojowej

  1. Dawson, G., & Rogers, S. J. (2019). Intervention and treatment for infants and toddlers with autism spectrum disorder. Guilford Press