- Fiklon – centrum diagnozy i terapii małego dziecka
- → Wiedza
- →Diagnoza dysleksji rozwojowej – jak przebiega i gdzie się ją przeprowadza?
Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o artykule. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.
Diagnoza dysleksji rozwojowej – jak przebiega i gdzie się ją przeprowadza?U części dzieci nauka czytania jest dużym wyzwaniem, co przekłada się na niechęć do samodzielnego sięgania po książki, a w rezultacie kłopoty w nauce. Przyczyną może być dysleksja rozwojowa - zaburzenie utrudniające dziecku naukę czytania i pisania. Diagnoza dysleksji to proces przeprowadzany w poradni przez specjalistów rozwojowych, pozwalający ocenić trudności dziecka i ich przyczynę.
AKTUALIZACJA: 20 stycznia, 2025


WERYFIKACJA MERYTORYCZNA
Magdalena Story
Spis treści
Wszystkie elementy spisu treści zostaną pobrane i wyświetlone automatycznie na podstawie uzupełnionych danych w widgetach "Rozdział"
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Czym jest dysleksja?
Wartość odnośnika: Czym-jest-dysleksja--
Czym jest dysleksja?
Dysleksja rozwojowa to specyficzne zaburzenie uczenia się, które przejawia się głównie w trudnościach w czytaniu i pisaniu. Termin „dysleksja” pochodzi z greckiego, gdzie „dys-” oznacza trudność, a „lexicos” odnosi się do słów.
Dysleksja jest klasyfikowana jako zaburzenie neurorozwojowe o podłożu językowym, często związane z deficytem fonologicznym, czyli słuchowym. Osoby z dysleksją rozwojową mogą mieć przeciętne lub wyższe zdolności intelektualne, jednak doświadczają trudności w przyswajaniu umiejętności czytelniczych i pisarskich, co sprawia, że nauka w szkole staje się dla nich wyzwaniem i powoduje często wtórne trudności emocjonalne.
Dlatego też w przypadku podejrzenia wystąpienia tego zaburzenia, warto jak najwcześniej przeprowadzić diagnozę dysleksji oraz podjąć wsparcie i właściwą terapię.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Rodzaje dysleksji
Wartość odnośnika: Rodzaje-dysleksji-1
Rodzaje dysleksji
Dysleksja jest złożonym zaburzeniem i u każdego dziecka może przejawiać się w nieco inny sposób. Podstawowe rodzaje dysleksji można podzielić na różne typy i odmiany, w zależności od objawów oraz przyczyn.
Podział dysleksji ze względu na przyczynę:
Dysleksja rozwojowa
To najczęściej występujący typ, który manifestuje się od wczesnych lat życia dziecka. Osoby z dysleksją rozwojową mają trudności w nauce czytania i pisania, mimo odpowiednich warunków edukacyjnych.
W ramach dysleksji rozwojowej wyróżnia się różne odmiany, takie jak:
- Dysgrafia: Problemy z poprawnym pisaniem, zniekształcenia graficzne liter.
- Dysortografia: Trudności w ortografii, mimo znajomości zasad.
- Dysleksja: Trudności w czytaniu ze zrozumieniem.
- Dyskalkulia: Specyficzne trudności w matematyce.
Dysleksja nabyta
Występuje nagle, często w wyniku uszkodzenia mózgu (np. po udarze) i nie jest związana z procesem rozwoju dziecka.
Podział dysleksji ze względu na funkcje percepcyjne:
Dysleksja typu wzrokowego
Pojawiają się problemy z percepcją wzrokową i pamięcią wizualną, co wpływa na zdolność do czytania i pisania.
Dysleksja typu słuchowego
Występują zaburzenia percepcji słuchowej oraz pamięci słuchowej, co utrudnia przetwarzanie dźwięków mowy.
Dysleksja mieszana
Występują objawy zarówno związane z percepcją wzrokową, jak i słuchową.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Dysleksja a trudności szkolne
Wartość odnośnika: Dysleksja-a-trudno-ci-szkolne-2
Dysleksja a trudności szkolne
Czytanie i pisanie to podstawowe kompetencje, które są punktem wyjścia dla prawie wszystkich innych obszarów nauki. Dlatego też trudności w tym zakresie przekładają się na osiągnięcia dziecka, a w rezultacie na jego emocje, poczucie sprawstwa, wiary w siebie i motywacji.
Na szczęście system edukacyjny dostrzega już i uwzględnia pojawiające się u części dzieci zaburzenia, dzięki czemu możliwe jest stworzenie warunków umożliwiających kompensowanie – do pewnego stopnia – trudności, których doświadcza dziecko i zapewnienie mu wsparcia oraz dostosowanie warunków nauki.
Świadomi nauczyciele potrafią organizować naukę i środowisko klasowe w sposób, który również pozwala dzieciom funkcjonować lepiej, pomimo naturalnych trudności, które odczuwają. Przykładem może być korzystanie z audiobooków czy unikanie oczekiwania od dziecka czytania na głos w klasie, co może je dodatkowo stresować.
Aby w pełni korzystać z tych udogodnień i uświadamiać nauczycieli, warto przeprowadzić systematyczną diagnozę dysleksji i przedstawić obiektywne argumenty, które pomogą zapewnić dziecku odpowiednio dostosowane do jego potrzeb środowisko nauki.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Rodzina trudności szkolnych
Wartość odnośnika: Rodzina-trudno-ci-szkolnych-3
Rodzina trudności szkolnych - dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia
Dysleksja to tylko jedna z trudności, które mogą się pojawić w toku rozwoju. Trudności w nauce mogą wynikać z bardzo wielu różnych zaburzeń, które wpływają na specyficzne kompetencje i obszary poznawcze.
Do rodziny tych trudności oprócz dysleksji, która utrudnia naukę czytania, należą też dysgrafia (trudności w pisaniu), dysortografia (stosowanie zasad poprawnej pisowni) czy dyskalkulia (trudności w przeprowadzaniu obliczeń). Mają one różne podłoże neuronalne i mogą, ale nie muszą współwystępować.
Konsultacja psychologiczna
Porozmawiaj z psychologiem dziecięcym, jeśli niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Wczesne objawy dysleksji
Wartość odnośnika: Wczesne-objawy-dysleksji-4
Wczesne objawy dysleksji i trudności w nauce
Dysleksja rozwojowa objawia się różnorodnymi trudnościami, które mogą obejmować:
- Problemy z płynnością czytania i zrozumieniem tekstu.
- Trudności ortograficzne, czyli błędy w pisowni mimo znajomości zasad.
- Problemy motoryczne, takie jak brzydkie pismo (dysgrafia) oraz trudności w matematyce (dyskalkulia)
Problemy te zaczynają się wyraźnie przejawiać w pierwszych klasach szkoły podstawowej, gdy system edukacyjny stawia wobec dzieci wymagania opanowania konkretnych umiejętności.
Niektóre z tych problemów można jednak dostrzec wcześniej lub łączą się one z innymi trudnościami występującymi na wczesnych etapach rozwoju. Uwagę rodziców powinno przykuć, gdy dziecko:
- myli kształty podobnie wyglądających liter (na przykład: b i d);
- pisze od niewłaściwej strony;
- zapisuje lustrzane odbicia liter/cyfr;
- ma trudność w rozróżnianiu podobnych dżwięków mowy;
- niechętnie czyta – ma problemy z rozpoznawaniem słów;
- miało opóźnienia w rozwoju mowy.
Szczególnie jeśli występuje kilka z powyższych zjawisk, należy wziąć pod uwagę ryzyko wystąpienia dysleksji.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Diagnoza ryzyka dysleksji a diagnoza dysleksji
Wartość odnośnika: Diagnoza-ryzyka-dysleksji-a-diagnoza-dysleksji-5
Diagnoza ryzyka dysleksji a diagnoza dysleksji - na czym polega różnica?
Diagnoza ryzyka dysleksji koncentruje się na wczesnym wykrywaniu potencjalnych trudności i zapobieganiu ich rozwojowi, często jeszcze przed rozpoczęciem przez dziecko nauki w szkole.
Wczesna identyfikacja ryzyka jest ważna dla skutecznej interwencji i wsparcia edukacyjnego, bo dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom wpływ wrodzonych zaburzeń można w dużym stopniu zniwelować.
Diagnoza dysleksji, którą realizuje się od 4 klasy szkoły podstawowej (po osiągnięciu przez dziecko 10 roku życia) ma na celu potwierdzenie wystąpienia zaburzenia i określenie jego specyfiki.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
W jakim wieku diagnozuje się dysleksję?
Wartość odnośnika: W-jakim-wieku-diagnozuje-si-dysleksj--6
W jakim wieku diagnozuje się dysleksję?
Najważniejsze symptomy ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym obejmują szereg opóźnień w rozwoju mowy, funkcji poznawczych oraz motorycznych, które oceniają specjaliści w trakcie diagnozy ryzyka wystąpienia dysleksji.
Badanie takie jest specjalnie dopasowane do wieku dziecka, jego możliwość koncentracji. Ma charakter ćwiczeń i zabaw, dzięki którym możliwe jest precyzyjne określenie mocnych stron dziecka i obszarów, w których pojawiają się deficyty.
Właściwą diagnozę dysleksji przeprowadza się od momentu, gdy dziecko osiąga wiek 10 lat i rozpoczyna naukę w 4 klasie.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Objawy ryzyka dysleksji
Wartość odnośnika: Objawy-ryzyka-dysleksji-7
Objawy ryzyka dysleksji
Specyficzne objawy, które brane są pod uwagę w trakcie procesu diagnozy można podzielić na kilka obszarów. Należą do nich:
- Opóźnienia w rozwoju mowy:
- Dzieci mogą mieć trudności z artykulacją głosek, co objawia się wadliwą wymową słów.
- Opóźnione pojawienie się pierwszych słów oraz trudności w wypowiadaniu złożonych wyrazów (np. przekręcanie słów).
- Problemy z zapamiętywaniem i rozumieniem dłuższych poleceń słownych.
- Trudności w zakresie motoryki dużej:
- Niska sprawność ruchowa, problemy z równowagą (np. trudności w chodzeniu po krawężniku).
- Unikanie aktywności fizycznej oraz niezborność ruchowa.
- Problemy z motoryką małą:
- Trudności w samoobsłudze, takie jak zapinanie guzików czy sznurowanie butów.
- Niechęć do zabaw manipulacyjnych, takich jak nawlekanie koralików.
- Deficyty w koordynacji wzrokowo-ruchowej:
- Problemy z budowaniem z klocków oraz rysowaniem (np. uproszczone, schematyczne rysunki, trudności w odwzorowaniu podstawowych kształtów).
- Niezdolność do prawidłowego trzymania ołówka.
- Opóźniony rozwój lateralizacji:
- Brak dominacji jednej ręki, co może prowadzić do oburęczności.
- Trudności z orientacją w schemacie ciała i przestrzeni (np. mylenie prawej i lewej ręki).
- Deficyty słuchowo-językowe:
- Słaba pamięć fonologiczna, co objawia się trudnościami w zapamiętywaniu wierszyków i piosenek.
- Problemy z wydzielaniem sylab oraz trudności w płynnej wymianie nazw (np. dni tygodnia).
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Gdzie diagnozuje się dysleksję?
Wartość odnośnika: Gdzie-diagnozuje-si-dysleksj--8
Gdzie diagnozuje się dysleksję?
Diagnoza dysleksji odbywa się w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, które są odpowiedzialne za ocenę trudności w uczeniu się, w tym dysleksji. W Polsce funkcjonują dwa rodzaje poradni – poradnie publiczne, których usługi są bezpłatne oraz niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które działają komercyjnie, ale również mają uprawnienia do wydawania opinii o dysleksji.
Istotna różnica polega na tym, że poradnie publiczne podlegają rejonizacji – poradnia taka udziela pomocy dzieciom uczęszczającym do placówek mających siedzibę na terenie działania danej Poradni.
W przypadku dzieci nie uczęszczających do placówek miejsce zamieszkania dziecka determinuje przynależność do odpowiedniej Poradni. Odpowiednią poradnię publiczną powinna wskazać rodzicom szkoła.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Ile trwa diagnoza dysleksji rozwojowej?
Wartość odnośnika: Ile-trwa-diagnoza-dysleksji-rozwojowej--9
Ile trwa diagnoza dysleksji rozwojowej?
Proces diagnozy dysleksji wymaga kilku spotkań, aby poznać dziecko, omówić jego dotychczasowy rozwój poznawczy i motoryczny, przeprowadzić szereg badań poznawczych i psychologicznych, ocenić poziom kompetencji poznawczych, w tym badanie poziomu inteligencji, a następnie przedstawić rezultaty badania i zarekomendować rodzicom odpowiednie działania – ćwiczenia i współpracę z nauczycielami. Z reguły są to 3-4 spotkania, w tym co najmniej 2 sesje badań przeprowadzanych z dzieckiem.
Diagnoza ryzyka dysleksji jest trochę krótsza – nie wymaga przeprowadzenia aż tak wielu badań, dlatego często wystarczą 1-2 spotkania z dzieckiem.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Kto może zdiagnozować dysleksję u dziecka?
Wartość odnośnika: Kto-mo-e-zdiagnozowa-dysleksj-u-dziecka--10
Kto może zdiagnozować dysleksję u dziecka?
Aby badanie było rzetelne, a opinia o dysleksji była honorowana przez system edukacyjny, badanie pod kątem dysleksji rozwojowej musi być przeprowadzone przez uprawnionego specjalistę lub zespół specjalistów.
Badanie dysleksji rozwojowej przeprowadzają najczęściej psycholog i pedagog, posiadający uprawnienia do korzystania z narzędzi psychometrycznych.
Pedagog przeprowadza badanie rozwoju funkcji percepcyjno – motorycznych oraz sprawdza umiejętności czytania, pisania, a także znajomość zasad ortograficznych. Analizuje również prace pisemne pod kątem występowania błędów różnego typu.
Psycholog zaś przeprowadza procedurę oceny rozwoju intelektualnego oraz funkcji poznawczych.
Badania takie odbywają się w rejonowej bądź niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej (opinia z placówki niepublicznej ma w tym przypadku taką samą moc).
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej
Wartość odnośnika: Wizyta-w-poradni-psychologiczno-pedagogicznej-11
Wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej
Do przeprowadzenia diagnozy w kierunku dysleksji rozwojowej konieczne jest przeprowadzenie badań w uprawnionej do tego poradni (badania nie można przeprowadzić zdalnie). Badania polegają na wykonywaniu zadań i odpowiedziach na pytania w testach psychologicznych oraz narzędziach oceniających poziom kompetencji szkolnych (czytanie, pisanie).
W niektórych przypadkach część diagnozy (wywiad z rodzicami, podsumowanie diagnozy i przedstawienie wyników) może zostać przeprowadzony w sposób zdalny, ale większość procesu odbywa się na miejscu, w poradni.
W zależności od procesu i organizacji badania, diagnoza może wymagać 2 lub 3 spotkań z dzieckiem. Każde z nich to ok. 1-1,5 godziny badania i pracy z diagnostą.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Jak przygotować dziecko na badanie?
Wartość odnośnika: Jak-przygotowa-dziecko-na-badanie--12
Jak przygotować dziecko na badanie dysleksji?
W zasadzie każda diagnoza pedagogiczna czy psychologiczna wymaga podobnego podejścia, aby zminimalizować poziom stresu u dziecka. Przygotowanie dziecka do badania dotyczy dwóch obszarów – emocjonalnego i praktycznego.
Wsparcie emocjonalne
Każde badanie może być dla dziecka – szczególnie małego – stresujące. Dlatego warto porozmawiać z dzieckiem, wyjaśniając mu gdzie się znajdzie, dlaczego i czego wymagać mogą od niego spotykający się z nim specjaliści.
Jjeśli to możliwe, pozwól dziecku zabrać ze sobą ulubioną zabawkę lub książkę, co może pomóc mu poczuć się bardziej komfortowo.
Organizacja i logistyka
Badanie warto umówić w porze, gdy dziecko jest wypoczęte – najlepiej w godzinach porannych lub wczesnego popołudnia. Warto też uwzględnić, czy dziecko nie ma innych stresujących zajęć w tym okresie, które będą je rozpraszały.
Dziecko powinno czuć się komfortowo – luźne ubranie, pozbawione metek czy gryzących fragmentów ubrań pomoże skupić się mu na samym zadaniu i pozwoli uniknąć trudności z koncentracją.
Przed samym badaniem warto też zadbać o skorzystanie z toalety, żeby dziecko nie stresowało się i było zrelaksowane.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Co jest wynikiem diagnozy dysleksji?
Wartość odnośnika: Co-jest-wynikiem-diagnozy-dysleksji--13
Co jest wynikiem diagnozy dysleksji?
Proces diagnostyczny kończy się potwierdzeniem lub wykluczeniem występowania u dziecka diagnozowanego zaburzenia, co powinno zostać potwierdzone wydaniem odpowiednich dokumentów oraz przedstawieniem zaleceń dla rodziców i placówek edukacyjnych.
Potwierdzenie lub wykluczenie dysleksji rozwojowej
Najważniejszym rezultatem jest potwierdzenie lub wykluczenie specyficznych trudności w nauce czyli właśnie występowanie u dziecka dysleksji rozwojowej. Diagnosta po przeprowadzeniu serii badań może ocenić, czy obserwowane trudności mają charakter specyficzny.
Indywidualna opinia psychologiczno-pedagogiczna
Każde dziecko powinno otrzymać indywidualną opinię, która zawiera podsumowanie całego procesu diagnostycznego oraz opis różnych aspektów funkcjonowania wraz z wynikami poszczególnych badań (m.in. poziom inteligencji dziecka).
W opinii powinny znaleźć się również spersonalizowane zalecenia dla rodziców i dla nauczycieli.
Zalecenia dla rodziców
Bardzo ważnym rezultatem procesu, który często jest niedoceniany, są zalecenia dla rodziców. Dobrze przygotowana opinia powinna zawierać sekcję poświęconą sposobom, w jaki rodzice mogą wspierać dziecko w codziennym funkcjonowaniu i jak mogą z nim pracować, jeśli pojawiają się trudności w uczeniu się.
Zalecenia dla szkoły
Koniecznym elementem procesu diagnozy są też zalecenia dla szkoły i nauczycieli pracujących z dzieckiem. W sekcji tej znajdują się rekomendacje dotyczące wdrożenia konkretnych udogodnień i dostosowania sposobów pracy z dzieckiem w klasie oraz w trakcie prac pisemnych czy egzaminów, do których uprawnione jest dziecko z dysleksją.
Czy na dysleksję otrzymuje się orzeczenie?
Nie. W przypadku tego zaburzenia neurorozwojowego dokumentem, który wydaje poradnia, jest opinia.
Orzeczenie otrzymują rodzice w przypadku zaburzeń ze spektrum autyzmu czy stwierdzenia u dziecka niepełnosprawności, ale dysleksja nie jest traktowana w taki sposób, dzięki czemu cała procedura jest dla rodziców i dzieci znacznie prostsza.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Procedura wydawania opinii o dysleksji
Wartość odnośnika: Procedura-wydawania-opinii-o-dysleksji-14
Procedura wydawania opinii o dysleksji rozwojowej - jak wygląda?
Po zakończeniu procesu, zespół realizujący badanie analizuje wyniki testów, przygotowuje ich opis oraz indywidualną opinię, która jest następnie wydawana rodzicom, wraz z wyjaśnieniem i rekomendacjami, w trakcie spotkania podsumowującego ten proces.
Rodzice mogą taką opinię przedstawić już bezpośrednio w szkole, która ma obowiązek uwzględnić zalecenia dotyczącego dostosowania warunków nauki i egzaminowania dziecka w celu minimalizowania niepowodzeń szkolnych wynikających z zaburzeń dyslektycznych.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Ile kosztuje diagnoza dysleksji?
Wartość odnośnika: Ile-kosztuje-diagnoza-dysleksji--15
Ile kosztuje diagnoza dysleksji?
Diagnoza dysleksji przeprowadzania w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej jest bezpłatna. Wyzwaniem jest czasem jednak termin jej przeprowadzenia, bo ze względu na ograniczoną liczbę poradni, oczekiwanie na badanie psychologiczne i wydanie opinii może trwać nawet kilka miesięcy.
Jeśli rodzicom zależy na czasie i uzyskaniu opinii o dysleksji szybko, lub w większej wygodzie w zakresie doboru terminów badania, mogą skorzystać z pomocy niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Koszt przeprowadzenia procedury w trybie komercyjnym to wydatek kilkuset złotych (zazwyczaj około 700-1000), w zależności od liczby spotkań w poradni i lokalizacji ośrodka.
Z punktu widzenia wartości i skuteczności takiej opinii nie ma znaczenia, czy została ona wydana w poradni publicznej czy niepublicznej – obie są przez placówki i system edukacyjny tak samo respektowane.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Do czego potrzebna jest diagnoza dysleksji?
Wartość odnośnika: Do-czego-potrzebna-jest-diagnoza-dysleksji--16
Do czego potrzebna jest diagnoza dysleksji, dysortografii i dysgrafii?
Otrzymanie potwierdzenia występowania u dziecka zaburzenia w postaci formalnej diagnozy dysleksji rozwojowej jest pomocne z kilku powodów.
Po pierwsze gwarantuje dziecku konkretne wsparcie i dostosowanie warunków testów i egzaminów (wydłużenie czasu na pracę dziecka).
Po drugie, buduje w nauczycielach świadomość trudności dziecka i powinno skutkować dostosowaniem traktowania dziecka w klasie (na przykład brak wymogu czytania na głos, zastępowanie lektury książek audiobookami).
Po trzecie, pozwala rodzicom i dziecku zrozumieć źródło trudności i daje rekomendacje umożliwiające pracę nad wybranymi obszarami, które przyczyniają się do trudności.
Po czwarte wreszcie, daje też przestrzeń do osiągnięcia emocjonalnego spokoju i empatii wobec trudności dziecka, które nie wynikają z jego lenistwa czy nastawienia, ale obiektywnych trudności mających źródło w funkcjonowaniu mózgu dziecka.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Co daje dziecku opinia o dysleksji rozwojowej?
Wartość odnośnika: Co-daje-dziecku-opinia-o-dysleksji-rozwojowej--17
Co daje dziecku opinia o dysleksji rozwojowej?
Opinia o dysleksji, którą dziecko otrzymuje po przeprowadzeniu diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej, ma praktyczne przełożenie na jego dalszą naukę oraz udział w różnego rodzaju egzaminach.
Najważniejsze korzyści wynikające z posiadania opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się to:
Potwierdzenie diagnozy
Opinia stanowi formalne potwierdzenie występowania dysleksji rozwojowej, co jest niezbędne do uzyskania odpowiedniego wsparcia w szkole oraz w terapii.
Indywidualizacja nauczania
Dzięki opinii nauczyciele mogą dostosować program nauczania do specyficznych potrzeb psychofizycznych dziecka. Umożliwia to wprowadzenie indywidualnych metod pracy, które są bardziej efektywne dla ucznia z dysleksją.
Zalecenia terapeutyczne
Opinia zawiera zalecenia dotyczące terapii oraz ćwiczeń, które powinny być realizowane zarówno w szkole, jak i w domu. To pozwala na skuteczniejsze wspieranie dziecka w nauce czytania i pisania.
Dostęp do zajęć
Posiadanie opinii o dysleksji może uprawniać do dodatkowych zajęć w poradni czy szkole (tzw. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne).
Dostosowanie warunków egzaminacyjnych
Opinia jest niezbędna do ubiegania się o różne formy pomocy, takie jak dostosowanie warunków egzaminacyjnych (np. dodatkowy czas na pisanie testów).
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Jak pomóc dziecku, które ma trudności w czytaniu i pisaniu?
Wartość odnośnika: Jak-pom-c-dziecku-kt-re-ma-trudno-ci-w-czytaniu-i-pisaniu--18
Jak pomóc dziecku, które ma trudności w czytaniu i pisaniu – jak pracować w domu?
Terapeuta może pomóc i wesprzeć dziecko, ale to rola rodziców w uczeniu się czytania i pisania przez dziecko z diagnozą dysleksji rozwojowej jest nie do przecenienia. Rodzice mogą wspierać dziecko przede wszystkim systematycznie realizując w domu zalecone ćwiczenia.
Przed przystąpieniem do pracy warto zorganizować i uporządkować przestrzeń, która będzie cicha, właściwie oświetlona i wolna od bodźców rozpraszających. Rodzice mogą sięgać po dostępne na rynku pomoce – książki, gry i programy edukacyjne, które są dostosowane do potrzeb dziecka z dysleksją.
Nie bez znaczenia jest też dobra współpraca z nauczycielami – regularna komunikacja i wymiana doświadczeń pozwoli na bieżące śledzenie postępów dziecka i obszarów, które jeszcze wymagają wsparcia.
Otrzymanie diagnozy dysleksji i opinii to pierwszy krok na drodze pokonywania trudności. Dzięki aktywnemu wsparciu i zrozumieniu przyczyn oraz mechanizmu zaburzenia, rodzice mogą pomóc swojemu dziecku nie tylko rozwijać umiejętności, ale też odnosić sukcesy w nauce i życiu codziennym, pomimo obiektywnych trudności związanych z czytaniem i nauką wynikających z tego przejawu neuroróżnorodności.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Literatura i źródła - diagnoza dysleksji rozwojowej
Wartość odnośnika: Literatura-i-r-d-a---diagnoza-dysleksji-rozwojowej-19
Literatura i źródła - diagnoza dysleksji rozwojowej
- Krasowicz-Kupis G. (red.) Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Wydawnictwo Harmonia 2009.
- Krasowicz-Kupis G. (red.) Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna, Harmonia, 2006.
- Radwańska A. Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Difin, 2017
- Bogdanowicz M, Adryjanek A., Rożyńska M. Uczeń z dysleksją w domu, Operon, 2014
- Bogdanowicz M., Adryjanek A, Uczeń z dysleksją w szkole, Operon, 2005.
- Pietras I., Krasowicz-Kupis G. Zrozumieć żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym, Operon, 2008
- Krasowicz-Kupis G. Nowa psychologia dysleksji, PWN, 2019
- Mickiewiecz J. Dysleksja rozwojowa. Podstawy diagnozy i terapii. TNOIK, 2011.
Umów się na konsultację

Przeczytaj, jak wygląda diagnoza dysleksji
Dowiedz się więcej o diagnozowaniu rozwoju

Rozwój dziecka
Opóźniony rozwój mowy u dziecka: przyczyny, diagnoza i terapia

Rozwój dziecka
Diagnoza inteligencji dzieci – kto ją przeprowadza i jak przebiega test IQ?

Integracja sensoryczna
Integracja sensoryczna – na czym polega diagnoza i terapia SI?
