Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o artykule. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Jak wygląda proces diagnozy SI i opinia opisowa integracji sensorycznej?

Diagnoza integracji sensorycznej to ustrukturyzowany proces, pozwalający diagnoście na analizę wielu aspektów funkcjonowania dziecka. Diagnoza SI powinna kończyć się opisową opinią, pozwalającą na efektywną pracę z dzieckiem i śledzenie postępów w jego rozwoju.

AKTUALIZACJA: 20 października, 2024
Jak wygląda proces diagnozy SI i opinia opisowa integracji sensorycznej?
Aleksandra Jutrzenka-Trzebiatowska
WERYFIKACJA MERYTORYCZNA

Aleksandra Jutrzenka-Trzebiatowska

Spis treści

Wszystkie elementy spisu treści zostaną pobrane i wyświetlone automatycznie na podstawie uzupełnionych danych w widgetach "Rozdział"

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Etapy diagnozy SI

Wartość odnośnika: Etapy-diagnozy-SI-

Etapy diagnozy SI

Kompleksowa i pogłębiona ocena integracji sensorycznej składa się z kilku spotkań, co pozwala zbierać diagnoście informacje zarówno w trakcie wywiadu, jak i badania oraz obserwacji dziecka.

 

Proces ten składa się zazwyczaj z kilku, zaplanowanych po sobie, etapów:

  • Wywiadu z rodzicem,
  • Kwestionariusza sensomotorycznego,
  • Obserwacji dziecka w sali integracji sensorycznej,
  • Analizy informacji i przygotowania wniosków,
  • Przygotowania diagnozy opisowej integracji sensorycznej wraz z rekomendacjami.

Przyjrzyjmy się każdemu z tych etapów – jak przebiega i co po każdym z nich się wydarza.

 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Wywiad z rodzicem

Wartość odnośnika: Wywiad-z-rodzicem-1

Wywiad z rodzicem

Proces rozpoczyna wywiad z rodzicem, w trakcie którego diagnosta może poruszyć tematy, takie jak rozwój dziecka, jego osiągnięcia szkolne, relacje z rówieśnikami, czy też ewentualne problemy w nauce. 

 

W rozmowie takiej pojawiają się najczęściej poniższe zagadnienia, które mogą pomóc w rzetelnej diagnozie:

  • przebieg ciąży,
  • ewentualne trudności poprzedzające zajście w ciążę,
  • przebieg porodu,
  • stan dziecka po porodzie,
  • rozwój motoryczny do momentu samodzielnego, pewnego chodu,
  • rozwój mowy,
  • jedzenie – jako niemowlę, rozszerzanie diety, obecnie,
  • sen – jako niemowlę, wprowadzane rytuały, obecnie, zasypianie, sen w nocy, przebudzanie,
  • choroby, pobyty w szpitalu, ewentualne negatywne ich skutki, alergie, przyjmowane leki,
  • trudności motoryczne (mała, duża motoryka),
  • trudności emocjonalne (panowanie nad emocjami, uspokajanie się),
  • trudności społeczne (w kontaktach z rówieśnikami, przedszkole, szkoła, plac zabaw, adaptacja do placówki),
  • terapie, na które uczęszcza dziecko,
  • ewentualne orzeczenia, opinie, które dziecko otrzymało w poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Tak pogłębiony wywiad jest konieczny, bo czasem wydarzenia czy problemy, które wydają się rodzicom bez znacznie, mogą przekładać się na konkretne trudności czy zaburzenia rozwojowe. 

 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Kwestionariusz sensomotoryczny

Wartość odnośnika: Kwestionariusz-sensomotoryczny-2

Każdy z tych obszarów jest oceniany za pomocą konkretnych pytań dotyczących zachowań i reakcji dziecka. Staranne wypełnienie kwestionariusza może pomóc w identyfikacji ewentualnych trudności sensorycznych u dziecka, a co za tym idzie, w odpowiednim wsparciu i interwencji oraz późniejszej terapii integracji sensorycznej (jeśli jest potrzebna).

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Obserwacja dziecka w sali integracji sensorycznej

Wartość odnośnika: Obserwacja-dziecka-w-sali-integracji-sensorycznej-3

Obserwacja dziecka w sali integracji sensorycznej

Po zebraniu informacji od rodzica, diagnosta jest gotowy do kolejnej części badania, czyli obserwacji dziecka. 

 

W zależności od wieku dziecka przebiega ona trochę inaczej.

 

W przypadku dzieci najmłodszych (do 4 roku życia) oraz dzieci z orzeczeniami/opiniami, których trudności rozwojowe skutkują trudnościami w zrozumieniu polecenia słownego, proces jest uproszczony i obejmuje następujące elementy:

  • zabawa własna dziecka;
  • zabawa i próby kierowane przez diagnostę, ocena motoryki dużej, małej, postawy ciała, koordynacji i reakcji dziecka na bodźce w zakresie wszystkich zmysłów – próby dostosowane do wieku dziecka.

 

sala integracji sensorycznej - przyrządy SI, tunele, drabinki, huśtawki
signature icon

Sala integracji sensorycznej w Fiklonie. Prowadzimy tutaj diagnozę i terapię SI, stymulując różne zmysły dziecka.

U dzieci powyżej 4 roku życia proces jest znacznie bardziej rozbudowany i obejmuje poniższe ćwiczenia i próby:

  • zabawa własna;
  • obserwacja kliniczna – szereg ustrukturyzowanych zadań motorycznych oceniających sprawność i reakcje na bodźce;
  • testy południowo kalifornijskie;
    • Test Praksji na Komendę Werbalną (ocenia planowanie motoryczne wg instrukcji słownej);
    • Test Imitacji Pozycji (daje informacje o planowaniu ruchu w oparciu o pokaz);
    • Test Przekraczania Linii Środka Ciała (daje informacje o tempie i jakości współpracy pomiędzy półkulami mózgu);
    • Test Obustronnej Koordynacji Ruchowej (daje informacje o aktywności motorycznej obu stron ciała, wyczuciu rytmu i sekwencji);
    • Test Różnicowania Prawo-Lewo (daje informacje o rozróżnianiu stron ciała);
    • Test Równowagi w Pozycji Stojącej (daje informacje o poziomie reakcji równoważnych z kontrolą wzroku i bez kontroli wzroku – współpraca z układem przedsionkowym i proprioceptywnym);
    • Test Identyfikacji Palców (daje informacje o poziomie percepcji dotykowej na poziomie korowym);
    • Test Grafestezji (daje informacje o zdolności do wizualizacji bodźców dotykowych z obszaru wierzchu dłoni i koordynacji wzrokowo-ruchowej);
    • Test Lokalizacji Bodźca (daje informacje o poziomie percepcji czuciowej);
    • Test Kinestezji (daje informacje o czuciu ułożenia kończyn górnych);
    • Test oczopląsu porotacyjnego (mierzy odruch przedsionkowo-oczny na stymulację rotacyjną, określa stan układu przedsionkowego w obszarze podwrażliwość – trudności z hamowaniem).
  • kliniczna ocena praksji (praksja to zdolność wykonywania celowych ruchów, jest to umiejętność wymyślania lub opracowania nieznanego działania, zorganizowania ciała w celu przeprowadzenia planu motorycznego oraz wykonania nowych aktywności ruchowych, odbywa się w 3 etapach: ideacja-zaplanowanie-wykonanie);
  • ocena rysunku dziecka oraz kopiowania wzorów.

Na podstawie wszystkich powyższych prób, diagnosta tworzy tzw. profil sensoryczny dziecka, opisujący jego funkcjonowanie, możliwości dziecka i zaobserwowane dysfunkcje.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Analiza zebranych informacji i wnioski

Wartość odnośnika: Analiza-zebranych-informacji-i-wnioski-4

Analiza zebranych informacji i wnioski

Po przeprowadzeniu pogłębionej analizy, diagnosta przygotowuje syntezę obserwacji oraz wnioski na temat poziomu integracji sensorycznej u dziecka.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Opinia opisowa diagnozy integracji sensorycznej

Wartość odnośnika: Opinia-opisowa-diagnozy-integracji-sensorycznej--5

Opinia opisowa diagnozy integracji sensorycznej

Po zakończeniu obserwacji i przygotowaniu wniosków, diagnosta jest gotowy do przygotowanie opinii.

Zazwyczaj ma ona standardową strukturę, pozwalającą ująć wszystkie istotne dla rodziców, i innych osób mających kontakt z dzieckiem w placówkach, elementy.

Z jakich elementów składa się zatem opisowa opinia do diagnozy integracji sensorycznej.

 

Informacje uzyskane od rodzica (wywiad, kwestionariusz, opinie i orzeczenia)

 

W tej sekcji powinny zostać opisane pozyskane od opiekunów informacje, uwzględniające opis zachowania dziecka w różnych sytuacjach, przełomowe momenty rozwoju dziecka oraz – jeśli rodzice jest przedstawili – dokumenty i opinie od innych specjalistów rozwojowych i lekarzy. 

 

Zachowanie dziecka podczas spotkania

 

Diagnosta opisuje zachowanie dziecka, co – w połączeniu z wynikiem testów – może być przydatną informacją dla osób zapoznających się z opinią. 

 

Wyniki przeprowadzonych obserwacji

 

Wyniki obserwacji zazwyczaj opisywane są z podziałem na poniższe obszary: 

  • modulacja sensoryczna (nadwrażliwości i podwrażliwości wszystkich zmysłów, umiejętności hamowania ruchu)
  • kontrola posturalna i oczna (jest związana z postawą ciała, pracą oczu oraz sprostaniem codziennym obowiązkom i aktywnościom; wszystkie te elementy są niezbędne, by człowiek mógł dobrze funkcjonować; dobra stabilizacja ciała (a więc kontrola posturalna) jest bazą do rozwoju wyższych umiejętności korowych tj. myślenie i planowanie, mowa, nauka języków obcych, gra na instrumencie itp. zaburzenia w tym obszarze objawią się problemem z równowagą, postawą, koordynacją obustronną oraz przekraczaniem linii środka ciała)
  • praksja, duża i mała motoryka (praksja to zdolność wykonywania celowych ruchów; jest to umiejętność wymyślania i opracowania nieznanego działania oraz zorganizowania ciała w celu przeprowadzenia planu motorycznego oraz wykonania nowych aktywności ruchowych)
  • różnicowanie sensoryczne (różnicowanie sensoryczne / dyskryminacja sensoryczna to zdolność do interpretowania oraz rozróżniania informacji w układzie sensorycznym; w obrębie układu dotykowego pozwala zawiązać supeł, czy zapiąć suwak bez konieczności patrzenia na własne dłonie; w obrębie układu słuchowego pomaga wychwycić różnicę między głoskami [k] i [g], tak jak w słowach „koło”, „goło”; w obrębie układu wzrokowego pozwala rozróżniać litery „b” i „d”; w zaburzeniach różnicowania sensomotorycznego zdolność do rozróżniania podobnych wrażeń może być zaburzona w obrębie jednego lub więcej układów: dotykowego, wzrokowego, słuchowego, smakowego, węchowego, percepcji ruchu ciała – układ przedsionkowy lub/i proprioceptywny lub percepcji doznań narządów wewnętrznych – interocepcja)

 

Wnioski i stanowisko w sprawie

 

Część ta zawiera informację o konieczności podjęcia ewentualne terapii SI oraz wskazania do pogłębionej diagnozy (jeśli jest taka konieczność)  i wskazanie w jakich obszarach powinna zostać przeprowadzona.

 

Dieta sensoryczna

 

Diagnosta przygotowuje rekomendacje dotyczące ekspozycji dziecka na różnego rodzaju bodźce lub – przeciwnie – ograniczenie pewnych sytuacji czy doświadczeń w codziennym życiu dziecka. 

 

W sekcji tej znajdują się informacje takie jak:

  • rodzaje technik stosowanych w diecie sensorycznej;
  • oznaki przeciążenia – jak rozumieć i „czytać” reakcje dziecka;
  • jak powinna wyglądać organizacja otoczenia w domu/przedszkolu/szkole;
  • w jaki sposób można przeprowadzić dostosowanie sprzętów, pomocy umożliwiających realizację potrzeb sensorycznych;
  • propozycje stymulacji obszarów, w których zauważono trudności.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Przekazanie diagnozy SI rodzicom

Wartość odnośnika: Przekazanie-diagnozy-SI-rodzicom-6

Przekazanie diagnozy SI rodzicom

Proces oceny integracji sensorycznej dziecka kończy zazwyczaj spotkanie z rodzicami, w trakcie którego diagnosta omawia wyniki i obserwacje. Jest to też okazja, żeby odpowiedzieć na pytania i niepokoje rodziców.

 

Spotkanie takie powinno być przez rodziców potraktowane jako kluczowe element pomocy dziecku.

 

Samo przekazanie pisemnej oceny SI i opinii to za mało, jeśli rodzice nie zrozumieją istoty potrzeb dziecka oraz sposób na wspieranie jego słabszych stron czy deficytów.

Konsultacja ze specjalistką SI

Porozmawiaj z ekspertką, jeśli niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka. 

abstrakcyjna wstążka

Umów się na konsultację

kontakt@fiklon.pl

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń