Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o artykule. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Dieta sensoryczna i integracja sensoryczna – wspomaganie terapii SI

Jeśli Twoje dziecko ma trudności w obszarze integracji sensorycznej, prędzej czy później zetkniesz się z pojęciem diety sensorycznej. Wyjaśniamy, co ono oznacza żeby rodzice mogli lepiej zrozumieć, jak wspomagać dobry rozwój dziecka.

AKTUALIZACJA: 20 marca, 2025
Dieta sensoryczna i integracja sensoryczna – wspomaganie terapii SI
Natalia Mikołajczyk
WERYFIKACJA MERYTORYCZNA

Natalia Mikołajczyk

Spis treści

Wszystkie elementy spisu treści zostaną pobrane i wyświetlone automatycznie na podstawie uzupełnionych danych w widgetach "Rozdział"

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Czym jest integracja sensoryczna?

Wartość odnośnika: Czym-jest-integracja-sensoryczna--

Czym jest integracja sensoryczna i ile mamy zmysłów?

Integracja sensoryczna to proces neurobiologiczny, w ramach którego mózg organizuje, rozpoznaje i interpretuje informacje odbierane przez różne zmysły.

 

Jest to mechanizm pozwalający na prawidłowe funkcjonowanie w otoczeniu i adekwatne reagowanie na bodźce. Proces wytwarzania odpowiednich połączeń i rozwoju ośrodków mózgowych odpowiedzialnych za przetwarzanie informacji z otoczenia rozpoczyna się już w okresie płodowym i trwa do około 7 roku życia. Nie oznacza to jednak, że po osiągnięciu tego wieku, w naszym systemie nerwowym nie zachodzą żadne zmiany. Jest to czas, w którym ten mechanizm rozwija się najintensywniej i kiedy dojrzewają również nasze zmysły.

 

Zwykle wymienia się pięć zmysłów, które zna każdy z nas:

  • Wzrok
  • Słuch
  • Smak
  • Węch
  • Dotyk

Jednak nie są to wszystkie zmysły, które posiadamy. Warto dodać do tej listy również: 

  • Zmysł przedsionkowy (równowagi) – dostarcza informacji o grawitacji, ruchach głowy i równowadze;
  • Zmysł proprioceptywny (czucie głębokie) – informuje o pozycji,ruchu ciała, pozwala także na rozpoznanie ułożenia względem siebie poszczególnych części ciała;
  • Interocepcja – pozwala na odczuwanie naszych organów;
  • Czucie bólu;
  • Czucie temperatury;
  • Czucie wibracji.

A niektórzy naukowcy wymieniają nawet do 21 różnych zmysłów, włączając w to takie zdolności jak percepcja czasu, czy odczuwanie głodu i pragnienia.

 

Kolejne badania dotyczące mózgu i rozwoju percepcji rzucają nowe światło na to, w jaki sposób tworzymy obraz rzeczywistości. Liczba zmysłów może się różnić w zależności od przyjętej definicji i interpretacji.

 

Dla prawidłowego rozwoju dziecka szczególnie istotne są trzy systemy odbierające bodźce, które rozwijają się już w okresie prenatalnym:

  • Zmysł dotyku;
  • Zmysł proprioceptywny (czucie głębokie);
  • Zmysł przedsionkowy (równowagi).

To właśnie te trzy zmysły stanowią fundament dla dalszego rozwoju percepcji i interakcji z otoczeniem, a także efektywnego odczuwania i korzystania ze swojego ciała w środowisku. 

 

Tak, jak odpowiednie odżywianie konieczne jest do prawidłowego wzrostu, tak aby zmysły rozwijały się poprawnie, należy dostarczać organizmowi odpowiednią stymulację – specjaliści często nazywają ją dietą sensoryczną. 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Co to jest dieta sensoryczna?

Wartość odnośnika: Co-to-jest-dieta-sensoryczna--1

Co to jest dieta sensoryczna?

Dieta sensoryczna to indywidualnie dostosowany plan aktywności i modyfikacji otoczenia, mający na celu zapewnienie optymalnej stymulacji sensorycznej dla dziecka, szczególnie w przypadku zaobserwowania trudności w obszarze integracji sensorycznej. Posługujący się tym terminem terapeuci nawiązują do „karmienia” układu nerwowego odpowiednimi bodźcami. Plan diety sensorycznej powstaje na bazie profilu sensorycznego dziecka i wyznaczonego w procesie diagnozy celu terapeutycznego.

 

Podobnie jak w klasycznej dietetyce, stosując dietę sensoryczną należy pamiętać o tym, że jest to plan tworzony w oparciu o indywidualne potrzeby dziecka. Niezwykle ważna jest regularność – zalecane aktywności powinny być wykonywane systematycznie, wplecione w codzienne rutyny, a ćwiczenia powinny być wszechstronne, obejmujące rozmaite aktywności stymulujące różne zmysły.

 

Dietę sensoryczną tworzy się we współpracy między rodziną dziecka a terapeutą tak, aby odpowiadała ona  preferencjom i możliwościom dziecka oraz jego rodzinie. Terapeuta wyjaśnia rodzicom, jak wykonywać poszczególne aktywności i w jakim celu zostają one wprowadzone.

 

Efektywność diety sensorycznej ocenia się na bieżąco, modyfikując plan w kontekście postępów i zmieniających się potrzeb.

 

W zależności od potrzeb dziecka, w programie diety pojawią się następujące typy aktywności:

  • pobudzające;
  • organizujące;
  • uspokajające;
  • połączenie cech wspólnych dla różnych aktywności.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Dla kogo przeznaczona jest dieta sensoryczna?

Wartość odnośnika: Dla-kogo-przeznaczona-jest-dieta-sensoryczna--2

Dla kogo przeznaczona jest dieta sensoryczna?

Dieta sensoryczna jest najczęściej przygotowywana i zalecana dla dzieci, które mogą mieć trudności z przetwarzaniem bodźców zmysłowych lub potrzebują wsparcia w regulacji swojego układu nerwowego.

 

Dopasowania odpowiedniej stymulacji w codziennych sytuacjach najbardziej potrzebują dzieci: 

  • z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego;
  • z diagnozą spektrum autyzmu (ASD);
  • z diagnozą ADHD;
  • z opóźnionym rozwojem motorycznym;
  • z zaburzeniami lękowymi i stresowymi;
  • z zespołem Downa i innymi zaburzeniami rozwojowymi;
  • po urazach mózgu lub innych uszkodzeniach neurologicznych.

Dobrze dobrana dieta sensoryczna jest również korzystna dla dzieci, które:

  • Mają trudności w uczeniu się;
  • Mają problemy z regulacją emocji;
  • Doświadczają nadmiernego stresu lub lęku;
  • Mają trudności z koncentracją i organizacją w sytuacjach sensorycznych i ekspozycji na bodźce;
  • Potrzebują wsparcia w rehabilitacji po urazach neurologicznych.

Dieta sensoryczna może być skuteczna również u dorosłych, pomagając im w lepszym funkcjonowaniu w codziennym życiu.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Jakie znaczenie ma dieta sensoryczna dla rozwoju dziecka?

Wartość odnośnika: Jakie-znaczenie-ma-dieta-sensoryczna-dla-rozwoju-dziecka--3

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Kiedy i jak wprowadzać dietę sensoryczną do aktywności dziecka?

Wartość odnośnika: Kiedy-i-jak-wprowadza-diet-sensoryczn-do-aktywno-ci-dziecka--4

Kiedy i jak wprowadzać dietę sensoryczną do aktywności dziecka?

Podczas realizowania zadań z diety sensorycznej należy uważnie obserwować dziecko – gdy tylko pojawią się oznaki rozdrażnienia, zbyt dużego pobudzenia czy zmęczenia, należy przerwać aktywność, aby nie zniechęcić dziecka.

 

Dieta to zestaw ogólnych wskazówek – trzeba jednak pozwolić dziecku na kreatywne uczestnictwo w zabawie – jeśli chce coś zmienić lub dodać, nie należy mu tego zabraniać, gdyż dziecko często intuicyjnie wyczuwa czego potrzebuje jego układ nerwowy.

 

Niezwykle istotne dla skuteczności diety jest, aby ćwiczenia były dla dziecka atrakcyjne. Trzeba pozwolić dziecku na sprawczość w wykonywanych aktywnościach, ćwiczenia które wybierze będą chętniej przez nie wykonywane i co za tym idzie — przyniosą lepsze efekty. Aktywności powinny sprawiać radość zarówno dziecku, jak i rodzicom.

 

Ważne jest stopniowe włączanie tych ćwiczeń w codzienną rutynę, z zachowaniem wskazówek terapeutycznych, aby uniknąć przestymulowania dziecka i zapewnić mu optymalny poziom pobudzenia układu nerwowego. 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Dieta sensoryczna w domu – jak ćwiczyć?

Wartość odnośnika: Dieta-sensoryczna-w-domu-jak-wiczy--5

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Przykładowa dieta sensoryczna

Wartość odnośnika: Przyk-adowa-dieta-sensoryczna-6

Przykładowa dieta sensoryczna

Dieta sensoryczna stanowi indywidualnie dopasowany zestaw aktywności. Ich celem jest zapewnienie odpowiedniego poziomu stymulacji zmysłowej dziecka w życiu codziennym. Poprzez świadome dostarczanie lub ograniczanie określonych bodźców sensorycznych, dieta wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego dziecka oraz zapobiega jego przeciążeniu. 

 

Stymulacja dotykowa

Przykładowe aktywności dla dzieci z nadwrażliwością dotykową

Rozpoczynamy od stymulacji, którą dziecko akceptuje, pozwalając mu samodzielnie badać nowe faktury. Dotyk powinien być raczej mocniejszy niż delikatniejszy, gdyż lekki dotyk może być bardziej drażniący dla dzieci z nadwrażliwością. 

  • masaż z wykorzystaniem różnych faktur — dziecko może samo wybierać stosowane faktury i sposób masażu 
  • zabawy z masami plastycznymi o różnej konsystencji: ciastolina, piasek kinetyczny, slime, masy terapeutyczne 
  • odgadywanie faktur z zamkniętymi oczami — używanie do masażu rozpoznanej faktury
  • wspólne przygotowywanie posiłków: ugniatanie ciasta, mieszanie składników, mycie warzyw i owoców
  • skuteczne są również zabawy z wykorzystaniem koców, poduszek czy materacy, które dostarczają głębokiego nacisku, co może działać organizująco na układ nerwowy dziecka
  • proponowanie dziecku różnych myjek do kąpieli — dziecko może samo wybrać 
  • wycieranie ręcznikiem stosując nacisk
Aktywności dla dzieci z podwrażliwością dotykową

Podwrażliwość dotykowa charakteryzuje się zmniejszoną wrażliwością na ból, tendencją do gryzienia i żucia przedmiotów niejadalnych oraz potrzebą częstego dotykania różnych faktur i ludzi. Dzieci z podwrażliwością dotykową często preferują intensywne, mocne doznania dotykowe i nie zauważają zabrudzeń na swoim ciele. Dla dzieci z podwrażliwością dotykową zalecane są intensywne stymulacje dotykowe. 

  • masaż wibracyjny
  • zabawy z różnorodnymi fakturami (szorstkie gąbki, szczotki, materiały o wyraźnej fakturze)
  • aktywności z wykorzystaniem materiałów sypkich jak kasza, ryż czy piasek
  • zabawy z ciężkimi kocami, poduszkami lub kamizelkami obciążeniowymi, które dostarczają intensywnych wrażeń proprioceptywnych, pomagających w regulacji stanu pobudzenia
  • dobrze sprawdzają się również zabawy typu „walka na poduszki”, siłowanki z rodzice, kontrolowane upadki na materac, czy skoki na trampolinie
  • zabawy z masami plastycznymi o różnych konsystencjach, malowanie palcami czy malowanie ciała

 

Stymulacja przedsionkowa

Aktywności dla Dzieci z Nadwrażliwością Przedsionkową

Nadwrażliwość przedsionkowa przejawia się lękiem przed aktywnościami ruchowymi, takimi jak huśtanie się, zjeżdżanie czy kręcenie. Dzieci z nadwrażliwością przedsionkową mogą bać się utraty gruntu pod stopami, unikać niestabilnych powierzchni oraz odczuwać niepokój w pozycji głową w dół. Dla takich dzieci ruch powinien być wprowadzany stopniowo, z poszanowaniem ich granic i w tempie, które akceptują.

  • delikatne bujanie w fotelu bujanym
  • powolne kołysanie w hamaku lub na huśtawce 
  • przeciąganie na kocu
  • spokojne balansowanie na piłce rehabilitacyjnej w pozycji siedzącej 
  • warto wprowadzać aktywności, w których dziecko ma kontrolę nad ruchem, np. kołysanie się na koniku na biegunach czy bujanie w fotelu
  • ćwiczenia równoważne z wykorzystaniem niskich belek równoważnych czy poduszek sensorycznych, zaczynając od stabilnych powierzchni i stopniowo zwiększając poziom trudności

Wszystkie aktywności ruchowe muszą być akceptowane przez dziecko – nie można forsować ruchu, który wywołuje u dziecka niepokój. Należy obserwować stan pobudzenia dziecka i dostosować do niego tempo aktywności ruchowej.

Stopniowe oswajanie z ruchem, skupiając się przede wszystkim na ruchu liniowym niż rotacyjnym, może pomóc dziecku przezwyciężyć lęk i rozwinąć tolerancję na stymulację przedsionkową.

 

Aktywności dla dzieci z podwrażliwością przedsionkową

Dzieci z podwrażliwością przedsionkową wykazują zwiększoną potrzebę ruchu, często kręcą się, biegają i skaczą bez oznak zmęczenia, czy zawrotów głowy. Dla tych dzieci zalecane są intensywne aktywności ruchowe, które zaspokoją ich potrzebę stymulacji przedsionkowej.

  • kręcenie na krześle obrotowym 
  • intensywne bujanie w fotelu bujanym
  • kontrolowane wspinanie się po meblach i zeskakiwanie na materac
  • skoki na trampolinie 
  • zabawy na huśtawkach o różnym typie ruchu (np. platformowe, wahadłowe),
  • zjeżdżalnie
  • turlanie się po podłodze w różnych kierunkach
  • aktywności wymagające utrzymania równowagi: chodzenie po linie narysowanej na podłodze, balansowanie na jednonogim stołku czy przechodzenie przez niestabilne powierzchnie (np. poduszki, materace)
  • jazda na hulajnodze, rowerze czy rolkach 
  • tańce z różnorodnymi ruchami
  • zabawy z piłką wymagające równowagi

Należy pamiętać, że system przedsionkowy razem z systemem proprioceptywnym regulują pracę systemu nerwowego dziecka, dlatego często aktywności stymulujące oba te układy są łączone dla osiągnięcia najlepszych efektów.

 

Stymulacja proprioceptywna

Aktywności dla dzieci z podwrażliwością proprioceptywną

Podwrażliwość proprioceptywna objawia się niekontrolowanymi, chaotycznymi ruchami ciała, mniejszą precyzją ruchów rąk oraz tendencją do gryzienia i szczypania – siebie i innych. Dzieci z podwrażliwością proprioceptywną często preferują mocny uścisk, niszczą zabawki z powodu słabszej kontroli siły chwytu oraz mają trudności z dostosowaniem siły do zadania. Dla dzieci z podwrażliwością proprioceptywną zalecane są intensywne aktywności dostarczające silnej stymulacji

  • noszenie, ciągnięcie i pchanie ciężkich przedmiotów
  • dociski stawowe (według przekazanej instrukcji przez terapeutę)
  • skakanie, czołganie się, czy pełzanie
  • zabawy z użyciem kamizelki obciążeniowej, kołdry obciążeniowej czy obciążonych zabawek (po zaleceniu przez terapeutę)
  • zabawy z kocem obciążeniowym
  • aktywności polegające na pokonywaniu oporu: przeciskanie się przez tunele, przesuwanie cięższych przedmiotów, spokojne ćwiczenia rozciągające
  • aktywności wprowadzające zorganizowane wzorce ruchowe, takie jak proste ruchy jogi czy tai-chi, które łączą kontrolowany ruch z oddechem. 
  • zadania wymagające użycia siły: zabawy w przepychanie i siłowanie się, ściskanie piłki odstresowującej, zagniatanie ciasta, przeciąganie liny
  • włączanie w codzienne czynności domowe: wyciąganie mokrego prania z pralki, układanie książek na półce, czy pomoc w przenoszeniu zakupów.

Są to oczywiście tylko przykładowe propozycje aktywności, które mogą się pojawić w diecie sensorycznej. Musimy też podkreślić, że skuteczna dieta sensoryczna powinna być zawsze konsultowana ze specjalistą integracji sensorycznej i dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka oraz jego wieku.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Po co wprowadzać dietę sensoryczną?

Wartość odnośnika: Po-co-wprowadza-diet-sensoryczn--7

Po co wprowadzać dietę sensoryczną?

 Dieta sensoryczna daje możliwość odpowiedzi na potrzeby sensoryczne dziecka, pozwala na zaspokojenie części tych potrzeb. Jest ona też formą wspomagania procesu terapii. 

 

Celem diety sensorycznej jest:

  • wzmacnianie pracy układu nerwowego i utrzymanie optymalnego poziomu pobudzenia;
  • zapobieganie przeciążeniu sensorycznemu;
  • poprawa koncentracji i organizacji zachowania;
  • wspomaganie samoregulacji;
  • wzmacnianie zdolności przetwarzania sensorycznego.

Każda osoba potrzebuje określonej dawki wrażeń sensorycznych i ruchowych do optymalnego funkcjonowania w codziennym życiu.  

Patricia Wilbarger, Julia Wilbarger

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Na czym dokładnie polega dieta sensoryczna?

Wartość odnośnika: Na-czym-dok-adnie-polega-dieta-sensoryczna--8

Na czym dokładnie polega dieta sensoryczna?

Sensem diety sensorycznej jest wprowadzenie aktywności, które w istotnym stopniu zapewnią dziecku stymulację zmysłową, której potrzebuje. Ważne, aby aktywności były wykonywane regularnie w różnych porach dnia.

 

Zalecenia odnoszą się nie tylko do ćwiczeń wykonywanych w przestrzeni domu, ale także w szkole, czy w przedszkolu, czy też w drodze do placówek. Zalecenia diety sensorycznej są rozmieszczone w ciągu dnia i dotyczą również obszarów czynności codziennych, jak: kąpiel, zasypianie, sen, ubieranie się. 

 

Oprócz wymienionych aktywności, zalecenia dotyczą także modyfikacji otoczenia, lub konkretnych zachowań, które mają wspomóc funkcjonowanie dziecka w świecie pełnym bodźców.

  • ostrzeganie dziecka o głośnym dźwięku, kiedy jesteśmy w stanie to przewidzieć
  • wyznaczenie miejsca, w którym dziecko może się wyciszyć
  • uporządkowana przestrzeń 
  • ograniczenie bodźców słuchowych i wzrokowych 
  • zasłonięcie rolet w oknach 
  • dostosowanie temperatury otoczenia lub wody do preferencji dziecka 
  • nie pospieszanie dziecka w codziennych sytuacjach
  • stworzenie z dzieckiem planu dnia  

To tylko przykładowe zalecenia, które mogą pojawić się w diecie sensorycznej. Wymagają one od nas zmiany pewnych nawyków, czy dostosowania przestrzeni do sensorycznych potrzeb dziecka, aby zapobiegać jego przebodźcowaniu, czy też pomóc mu w wyciszeniu się i organizacji wrażeń zmysłowych. 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Jak układa się dietę sensoryczną?

Wartość odnośnika: Jak-uk-ada-si-diet-sensoryczn--9

Jak układa się dietę sensoryczną?

Opracowanie diety sensorycznej rozpoczyna się od przeprowadzenia diagnozy SI, podczas której terapeuta przeprowadza wywiad z rodzicami, dokonuje szczegółowej oceny przetwarzania sensorycznego, opartej na standaryzowanych narzędziach (np. Testy Południowokalifornijskie), obserwacji klinicznej i obserwacji podczas spontanicznej zabawy.

 

Na tej podstawie terapeuta wyznacza cele terapeutyczne i indywidualne potrzeby dziecka, w których określa rodzaj i intensywność bodźców. Następnie przygotowuje dostosowane do potrzeb i wieku dziecka zalecenia, zawierające różnorodne aktywności wspierające przetwarzanie sensoryczne, np. huśtanie, masaże przy pomocy różnych faktur, zabawy z masami plastycznymi, czy ćwiczenia proprioceptywne.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Kto tworzy diety sensoryczne?

Wartość odnośnika: Kto-tworzy-diety-sensoryczne--10

Kto tworzy diety sensoryczne?

Dietę sensoryczną tworzy terapeuta integracji sensorycznej, po przeprowadzeniu diagnozy SI u dziecka. Rezultatem diagnozy SI są określone obszary sensoryczne wymagające wsparcia i profil sensoryczny dziecka, wskazujący w jakich aspektach potrzebuje ono stymulacji lub ograniczenia wybranych bodźców. Na podstawie tych informacji specjalista tworzy spersonalizowany zestaw ćwiczeń, zaleceń dotyczących codziennych aktywność, których celem jest dostarczenie optymalnej dawki stymulacji i wrażeń zmysłowych. 

 

Niezwykle ważna jest współpraca między terapeutą, a rodzicami w celu ustalenia aktywności będących elementami diety sensorycznej. Współpraca ma jednak także ogromne znaczenie w procesie realizacji programu diety sensorycznej, aby wspólnie dążyć do wyznaczonych celów i wspomagać prawidłowe funkcjonowanie dziecka. 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Literatura i źródła - dieta sensoryczna

Wartość odnośnika: Literatura-i-r-d-a---dieta-sensoryczna-11

Literatura i źródła - Literatura i źródła - dieta sensoryczna

  1. Emich – Widera E., Palicka I., Przybyla O., Kazek B.: Integracja sensoryczna a przetwarzanie sensoryczne. Podręcznik. PZWL, 2024.
  2. Ayres A.J.: Dziecko a integracja sensoryczna. Wydawnictwo Harmonia, 2023 
  3. Arnwine B.: Rozpoczynanie terapii integracji sensorycznej. Wydawnictwo Harmonia, 2016.
  4. Cohen J.L., Debenedet T.A.: Siłowanki. Dzikie harce, których potrzebuje każda rodzina. Wydawnictwo Mamania, 2023.

Umów się na konsultację

[email protected]

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń