- Fiklon – centrum diagnozy i terapii małego dziecka
- → Wiedza
- →Koncentracja uwagi u dzieci – jak się rozwija i jak ją poprawiać
Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o artykule. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.
Koncentracja uwagi u dzieci – jak się rozwija i jak ją poprawiaćOpiekuna niepokoi czasem, że dziecko szybko porzuca jedną zabawę na rzecz drugiej, a do tego zdarza mu się zapominać o obowiązkach czy gubić przedmioty? To nie zawsze oznacza zaburzenia koncentracji, ale warto przyjrzeć się tej kwestii bliżej. Dobrze też pamiętać, że mózg dziecka jest bardzo plastyczny i umiejętności skupiania się można poprawić – przede wszystkim poprzez konsekwentne działania na co dzień.
AKTUALIZACJA: 20 października, 2024
WERYFIKACJA MERYTORYCZNA
Joanna Dulak
Spis treści
Wszystkie elementy spisu treści zostaną pobrane i wyświetlone automatycznie na podstawie uzupełnionych danych w widgetach "Rozdział"
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Czym jest koncentracja uwagi?
Wartość odnośnika: Czym-jest-koncentracja-uwagi--
Czym jest koncentracja?
Koncentracja uwagi jest w psychologii określana jako zdolność mózgu do skupiania się na jednym bodźcu (myśli, zjawisku, przedmiocie, zdarzeniu) przez pewien czas. Jak długo? Tak długo, ile wymaga tego określona czynność. Zdolność do kierowania i utrzymania uwagi jest bardzo istotna także wtedy, gdy pojawiają się zakłócenia – inne bodźce wewnętrzne lub zewnętrzne naturalnie występujące w otoczeniu.
Mózg w naturalny sposób nieustannie doświadcza i postrzega różne obrazy, dźwięki czy zapachy w otoczeniu. W umiejętności koncentracji uwagi chodzi zatem o świadome wybieranie tego, na czym będziemy się skupiać i ignorowanie tych sygnałów, które są zbędne.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Problemy z koncentracją i zaburzenia uwagi u dziecka
Wartość odnośnika: Problemy-z-koncentracj-i-zaburzenia-uwagi-u-dziecka-1
Problemy z koncentracją i zaburzenia uwagi u dziecka
Rodzice kilkulatków dość często podejrzewają, że ich dziecko ma problemy z koncentracją. Warto przyjrzeć się bliżej tym podejrzeniom – czy nie jest tak, że od przedszkolaka wymagamy skupienia typowego dla ucznia w wieku 10 lat? A może nawet wielu osobom wydaje się, że koncentracja dziecka powinna być na takim samym poziomie, jak w przypadku nich samych?
Zdolność koncentracji uwagi u dzieci nie zawsze jest taka sama – zwiększa się wraz ze stopniowym dojrzewaniem układu nerwowego. Oczekiwania związane z umiejętnością skupiania się dobrze jest zweryfikować i porównać z normami dla danego wieku.
Najlepsze, co można zrobić, to sięgnąć po wyniki badań naukowych. A te mówią jasno, na jak długi czas dziecko w danym wieku jest zdolne do pracy w skupieniu (w sprzyjających warunkach).
Wygląda to następująco:
- dzieci w wieku 2-4 lat są w stanie skupić się na ok. 5-15 minut;
- dzieci w wieku 5-7 lat skupiają się na 15-25 minut;
- dzieci w wieku 8-10 lat skupiają się na 25-35 minut;
- dzieci w wieku 11-13 lat skupiają się na 35-45 minut;
- nastolatki 13-15-letnie skupiają się na 45-55 minut.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Jak rozwija się uwaga u dzieci?
Wartość odnośnika: Jak-rozwija-si-uwaga-u-dzieci--2
Jak rozwija się uwaga u dzieci?
Sposób, w jaki dzieci koncentrują się na bodźcach, jest różny na poszczególnych etapach rozwoju. Najwcześniej pojawia się uwaga mimowolna – czyli taka, w której skupienie jest wyzwalane przez zmianę w otoczeniu. Takim bodźcem może być dźwięk, światło, poruszający się przedmiot.
Uwaga mimowolna pojawia się również wtedy, gdy bodziec znika, np. gdy grająca dotychczas muzyka zostaje wyłączona. Dziecko nie jest w stanie kontrolować swojej uwagi mimowolnej. Trudno jest ignorować dźwięki czy obrazy pojawiające się w pobliżu – dlatego rolą opiekuna jest zadbanie o to, by ilość i natężenie bodźców nie była zbyt duża.
Około 3. roku życia u dzieci zaczyna rozwijać się uwaga dowolna. To właśnie ten rodzaj skupienia ma na myśli większość osób mówiących o koncentracji (lub jej braku).
Uwaga dowolna to taka, którą dziecko jest w stanie świadomie pokierować: interesuje go przelatujący po niebie samolot, więc odruchowo skupia na nim wzrok i przysłuchuje się dźwiękom silnika.
Konsultacja psychologiczna
Porozmawiaj z psychologiem dziecięcym, jeśli niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Czy na koncentrację i problemy z utrzymaniem uwagi u dzieci ma wpływ…
Wartość odnośnika: Czy-na-koncentracj-i-problemy-z-utrzymaniem-uwagi-u-dzieci-ma-wp-yw--3
Czy na koncentrację i problemy z utrzymaniem uwagi u dzieci ma wpływ…
… genetyka?
Zdolność koncentracji uwagi jest związana ze sposobem działania mózgu i układu nerwowego. To powoduje, że w wielu przypadkach możemy mówić o genetycznym wpływie na zaburzenia koncentracji. Wrodzone zaburzenia najczęściej przyjmują formę ADHD oraz ADD (o różnicach piszemy nieco dalej) wynikają ze specyficznego sposobu działania mózgu dziecka. Obecnie nie wyklucza się całkowicie czynników zewnętrznych, ale większość naukowców przyjmuje założenie, że te dwa zaburzenia koncentracji są wrodzone (Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A., 2021). Aby móc zdiagnozować ADD lub ADHD, konieczne jest występowanie zaburzeń koncentracji przez czas dłuższy niż 6 miesięcy, a także pojawienie się takich problemów w dzieciństwie.
… środowisko?
Smartfony ciągle wydające odgłosy powiadomień, muzyka w tle, ciągły pośpiech i nadmiar obowiązków – to wszystko sprawia, że problemy z koncentracją, pamięcią krótkotrwałą i długotrwałą dotykają znacznie więcej osób niż w przeszłości. Nie inaczej jest u dzieci – środowisko ma bardzo duży wpływ na ich zdolność koncentracji uwagi.
Wystarczy wziąć uwagę choćby jeden z jego aspektów: miejsce zamieszkania i codziennych aktywności. Naukowcy z Uniwersytetu Stanu Michigan (University of Michigan, 2008) sprawdzili, jak na koncentrację i zdolności pamięciowe przełożą się dwie sytuacje: spacer po lesie i spacer po centrum miasta. Okazało się, że środowisko miejskie dostarczało umysłowi wielu skomplikowanych bodźców, a ich uporządkowanie i interpretacja wymagały dużego wysiłku intelektualnego. Spacer po lesie pozwalał za to poprawić pamięć i koncentrację.
Kwestię środowiska warto rozpatrywać także w skali mikro. Dobrze jest przyjrzeć się miejscu, w którym dziecko przebywa na co dzień i zastanowić się:
- czy w pokoju przeważają stonowane, czy jaskrawe, przyciągające wzrok kolory;
- jakie są warunki do odrabiania lekcji i innych obowiązków wymagających skupienia: czy w pobliżu biurka nie ma zabawek, czy telewizor nie jest włączony itp.;
- jakie jest światło – czy mocne i zimne, czy łagodne i sprzyjające cichej pracy w skupieniu;
- czy w pomieszczeniu nie jest zbyt gorąco – wysoka temperatura może powodować senność i rozdrażnienie;
- czy dziecko może pracować w wygodnej dla siebie pozycji, a w razie potrzeby ma możliwość, by się poruszać.
… dieta?
Wiele mówi się o zgubnym wpływie cukru na mózg – węglowodanów (a do nich właśnie należy cukier) nie należy jednak całkowicie eliminować. Glukoza jest rodzajem pokarmu dla mózgu i wpływa na jego funkcje wykonawcze.
Szkodliwy jest przede wszystkim nadmiar cukru. Naukowcy z Uniwersytetu w Warwick, Uniwersytetu Humboldta w Berlinie oraz Uniwersytetu w Lancaster przeanalizowali wpływ tego składnika na 1300 badanych osób (Mantantzis K., Schlaghecken F., Sünram-Lea S. I., Maylor M. A., 2019). Okazało się, że w ciągu godziny od spożycia słodkiego pokarmu spadła u nich zdolność koncentracji.
Cukier działa jednak także długofalowo – przede wszystkim na hipokamp, czyli obszar mózgu odpowiedzialny za zapamiętywanie (Molteni R., Barnard R. J., Ying Z., Roberts C. K., Gómez-Pinilla F., 2002) Dowiodły tego badania na szczurach – zwierzęta miały problemy z pamięcią, pogorszyła się także u nich zdolność do wytwarzania nowych komórek nerwowych.
Zaburzenia koncentracji mogą być także wynikiem niedoborów witamin i minerałów, np. kwasu foliowego, witaminy B12, magnezu, witaminy D.
… sposób wychowania?
Pod pojęciem „sposobu wychowania” należy rozumieć nie tylko przyjęty przez rodziców model wychowawczy. Na koncentrację uwagi będzie wpływało to, jak rodzice:
- zapewniają dziecku bezpieczeństwo psychologiczne i stabilne środowisko na co dzień;
- dbają o ilość i jakość bodźców w otoczeniu dziecka;
- stymulują rozwój dziecka;
- wspierają rozwijanie kompetencji związanych ze skupianiem się.
Koncentracja uwagi u dzieci najlepiej kształtuje się w środowisku stabilnym, przewidywalnym z dostępem do zabaw pobudzających myślenie (gry planszowe, wspólne czytanie książek, zabawy rozwijające narrację – budowanie historii).
Dziecko które na codzień doświadcza stresu i musi mierzyć sie z nieprzewidywalnymi i trudnymi sytuacjami ma znacznie mniejsze zasoby koncentracji uwagi. Jasne i konsekwentne zasady korzystania z komputera, tabletu i smartfona również sprzyjają rozwojowi koncentracji uwagi i pozwalają dziecku na wypracowanie strategii działania i organizacji czasu bez wsparcia tych narzędzi.
Koncentracja najlepiej rozwija się w przyjaznych warunkach – gdy dziecku proponowane są pobudzające umysł zabawy, gdy czyta się mu książki, rozmawia się z nim. Na rozwój tego obszaru wpływa także atmosfera w domu – bo trudno zdobywać nowe umiejętności, gdy codzienne życie upływa pod znakiem stresu i napięcia.
To rodzice decydują także o tym, jak dziecko korzysta ze zdobyczy technologii: komputerów, tabletów, smartfonów.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Możliwe przyczyny zaburzeń koncentracji
Wartość odnośnika: Mo-liwe-przyczyny-zaburze-koncentracji-4
Możliwe przyczyny zaburzeń koncentracji
Co, jeśli uda się wykluczyć wpływ środowiska, trybu życia czy diety na zaburzenia koncentracji u dziecka? Wówczas warto przyjrzeć się innym, wrodzonym przyczynom zaburzeń koncentracji. Mogą to być:
- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) – zaburzenie rozwojowe, w wyniku którego dziecko jest nadpobudliwe ruchowo, impulsywne, ma problemy z zapamiętywaniem, koncentracją, oraz planowaniem działań wieloetapowych. Dzieci te często porzucają rozpoczęte działania gdy ich uwaga zostanie pochłonięta przez kolejną aktywność.
- ADD (Attention Deficit Disorder) – podtyp zaburzenia koncentracji, w którym nie występuje nadruchliwość i impulsywność, za to przeważają zaburzenia koncentracji uwagi. Dziecko z ADD może być spokojne i zamyślone, ale ma problemy z zapamiętywaniem, często gubi przedmioty, robi błędy wynikające z nieuwagi, trudno jest mu rozpocząć wykonywanie zadania.
- Tzw. specyficzne trudności z nauką: dysleksja, dysgrafia, dysortografia. W ich przypadku dziecko może mieć problemy ze skupieniem przede wszystkim podczas czytania, pisania, wykonywania zadań domowych – w zależności od tego, z jakim zaburzeniem mamy do czynienia.
- Uszkodzenia w obszarze ośrodkowego układu nerwowego – mogą być wywołane różnymi czynnikami, np. niedotlenieniem w czasie porodu. Aby je zdiagnozować, konieczna jest konsultacja neurologiczna i diagnostyka w kierunku organicznych uszkodzeń mózgu.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Jak pomóc dziecku się koncentrować?
Wartość odnośnika: Jak-pom-c-dziecku-si-koncentrowa--5
Jak pomóc dziecku koncentrować się na co dzień?
Działania, które mają poprawić koncentrację u dziecka, nie muszą oznaczać rewolucji. To bardzo często małe zmiany, które – uwaga! – poprawiają komfort życia nie tylko najmłodszego członka rodziny, ale wszystkich domowników.
Dostosowanie środowiska
Warto przyjrzeć się otoczeniu dziecka i zastanowić się, co może je rozpraszać. Pierwszy trop to oczywiście urządzenia elektroniczne – najlepiej usunąć je z pomieszczenia, w którym dziecko uczy się i bawi. Należy wyznaczyć jasne ramy czasowe korzystania z tabletów, telefonów czy laptopów (różnicując czas wykorzystania urządzeń do nauki i do rozrywki czy komunikacji z rówieśnikami), a w przypadku młodszych dzieci, do 2. roku życia – nawet wyeliminowanie urządzeń ekranowych.
Rozpraszaczy jest jednak znacznie więcej: mogą to być zabawki umieszczone na odkrytych półkach, kolorowe ściany czy dywany, widok za oknem (być może warto wprowadzić jednolite kosze na zabawki, gładkie wykładziny w stonowanych kolorach i rolety na okna pozwalające na częściowe zasłonięcie widoku z okna).
Szczególną uwagę warto poświęcić miejscu, w którym dziecko bawi się czy wykonuje prace plastyczne. Dobrą praktyką jest stosowanie „zasady czystego biurka”. Przed rozpoczęciem zabawy powinno się usunąć z blatu wszystko, co nie będzie potrzebne: zeszyty, zabawki, a nawet dodatkowe długopisy. W przypadku problemów z koncentracją uwagi u dziecka lepiej unikać umieszczania przy biurku planów lekcji, kalendarzy czy plakatów.
W problemach z planowaniem działania znakomicie pomoże tworzenie punktowanych list z zadaniami do wykonania (z uwzględnieniem drobnych gratyfikacji po wykonaniu zadania co w znacznym stopniu pomaga w utrwaleniu schematu działania), umieszczanych w pokoju, kuchni czy łazience (w ten sposób można rozpisać nawet banalne codzienne czynności, jak mycie zębów, sprzątanie pokoju czy przygotowanie do szkoły).
Zaburzenia koncentracji uwagi u dzieci wiążą się także często ze skłonnością do nieporządku i gubienia przedmiotów. W tym aspekcie można pomóc dziecku, wyposażając jego pokój w podpisanie pudełka na zabawki, teczki na rysunki i dokumenty.
Dieta
Dieta dziecka powinna być przede wszystkim zrównoważona, bogata w białka, węglowodany złożone, witaminy i minerały. Jest jednak kilka składników, dzięki którym można nieco „podkręcić” rozwój mózgu i zdolności koncentracji.
To przede wszystkim kwasy Omega-3, magnez czy witaminy z grupy B. Najcenniejsze źródła to oczywiście te naturalne, występujące w produktach żywnościowych. Szczególnie w okresie jesiennym i zimowym warto dbać o suplementację witaminy D – najlepiej za pomocą produktów o klasie preparatów leczniczych. Przed podaniem preparatu dziecku najlepiej wykonać badania, aby zdiagnozować ewentualne niedobory.
Mózg potrzebuje do działania także dużych ilości wody – dzieci mogą zapominać o piciu, więc dobrze jest regularnie im ją podawać. Lepiej unikać za to napojów słodzonych i soków. Nie nawadniają organizmu tak dobrze jak woda, a do tego zawierają cukier.
Sen
Niedobory i inne problemy związane ze snem przekładają się na zdolność koncentracji. Chodzi tu nie tylko o subiektywne uczucie zmęczenia – korelacja jakości snu z wynikami w nauce została potwierdzona naukowo (Kasperczyk Janusz, Kasperczyk Joanna, Tyrpień M., Jośko J., 2010). Deklarowane przez badaną młodzież problemy ze snem skutkowały gorszymi wynikami w nauce, koncentracją na lekcji i oceną pracy przez nauczycieli.
Aby uniknąć problemów z koncentracją wynikających ze zbyt małej ilości odpoczynku, warto przestrzegać norm długości snu dla dzieci w określonym wieku (źródło: Narodowa Fundacja Snu):
- 15-18 godzin w wieku 0-12 miesięcy;
- 12-14 godzin w wieku 1-3 lat;
- 11-12 godzin w wieku 4-6 lat;
- 10-11 godzin w wieku 7-12 lat;
- 8-9 godzin w wieku powyżej 12 lat.
Ważne jest również pilnowanie pór chodzenia spać i wstawania – powinny być regularne. Odpoczynek jest bardziej efektywny, gdy w pokoju dziecka nie jest zbyt ciepło. Optymalna temperatura to ok. 19 stopni.
Dlaczego jakość snu ma tak duże znaczenie? Ponieważ właśnie podczas odpoczynku mózg może się rozwijać. Największe badania na grupie dzieci w wieku szkolnym (ponad 8 tysięcy uczestników) przeprowadzone w USA (The ABCD Study®) dowiodły, że zbyt mała ilość snu u niektórych badanych powodowała, że mieli oni mniej istoty szarej w tych częściach mózgu, które są odpowiedzialne za koncentrację, pamięć i kontrolę zachowań.
Ćwiczenia na koncentrację i utrzymanie uwagi
Jak ćwiczyć koncentrację z dzieckiem? Jak pomóc mu w dłuższym utrzymywaniu uwagi na jednej czynności? Właściwie zamiast słowa „ćwiczenia” należałoby użyć słowa „zabawy”. Bo aktywności pomagające poprawić koncentrację nie mają nic wspólnego ze żmudnym treningiem. W rzeczywistości wiele z nich jest dobrze znanych dzieciom z przedszkola czy zabaw w domu. Ważne jest jedynie, by wprowadzać je regularnie i konsekwentnie – tylko w ten sposób będą mogły pomóc rozwijać obszary mózgu odpowiedzialne za skupianie uwagi.
Oto kilka przykładowych zabaw, które można wykorzystać jako ćwiczenia na koncentrację – krótkich, prostych i możliwych do zastosowania w każdym miejscu:
- Zabawy sensoryczne związane z rozpoznawaniem smaków, zapachów, konsystencji poza kontrolą wzroku – można z powodzeniem przeprowadzać je w kuchni przy użyciu przypraw, owoców, kaszy, ryżu i mąki;
- „Klaśnij, kiedy usłyszysz” – rodzic opowiada bajkę, a dziecko ma klasnąć za każdym razem, gdy usłyszy określone słowo;
- Rysowanie na plecach – rodzic rysuje, a dziecko ma odgadnąć kształt lub literę;
- Gra memory – znajdowanie dwóch takich samych obrazków;
- Odbicie w lustrze – jedna osoba wykonuje gesty, a druga stara się je powtórzyć;
- Wizualizacje – wyobrażanie sobie przedmiotów tak, by „zobaczyć” je w umyśle; najpierw przez kilka sekund, potem przez coraz dłuższy czas;
- Rysowanie oburącz – kreślenie obrazków prawą i lewą ręką jednocześnie.
Nie powinno się także lekceważyć najprostszych metod: czytania i opowiadania bajek, nauki piosenek i wierszy na pamięć czy gier słownych (zgadnij co widzę, zagadki, wymyśl słowo na ostatnią literę poprzedniego słowa itp). To także świetne sposoby na poprawę koncentracji!
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Problemy z koncentracją – kiedy zgłosić się do specjalisty?
Wartość odnośnika: Problemy-z-koncentracj-kiedy-zg-osi-si-do-specjalisty--6
Problemy z koncentracją – kiedy zgłosić się do specjalisty?
Jeśli dziecko ma problem z realizacją codziennych zadań rutynowych (ubieranie się, sprzątanie zabawek, jedzenie) nieustannie przerywa te czynności i wymaga przypominania i kontroli rodziców.
Jeśli ma też problem z samodzielną organizacją zabawy i aktywności bez konieczności używania elektroniki – wszystko szybko go nudzi albo angażuje się w aktywności destrukcyjne.
Gdy wykonywanie poleceń sprawia mu trudność, zapomina natychmiast co miało zrobić, a polecenia złożone (“najpierw zrób to, a potem tamto”) są niewykonalne, warto skonsultować się ze specjalistą.
Zdarza się, że uczeń pierwszych klas szkoły podstawowej ciągle gubi przedmioty, nie pamięta co robił w szkole, z relacji nauczycieli wynika że często jest zamyślony i nieobecny na lekcji albo nadmiernie pobudzony i przeszkadza nieustannie rozmawiając z rówieśnikami, chodząc po klasie lub szuka sposobów aby rozładować swoją potrzebę ruchu.
Jeśli do tego dołączają się problemy z przyswajaniem wiedzy, nauką czytania i pisania, trudność mu sprawia systematyczne prowadzenie zeszytów i wykonywanie ćwiczeń na lekcjach warto skonsultować się z psychologiem lub terapeutą pedagogicznym, który zdiagnozuje specyficzne trudności w uczeniu się.
Do specjalisty (psychologa dziecięcego) warto udać się zawsze, gdy brak koncentracji u dziecka utrudnia mu i jego bliskim codzienne funkcjonowanie. Jeśli np. rodzice zauważają jedynie, że kilkulatek nie jest w stanie bawić się dłużej jedną zabawką, dużo biega i szybko się nudzi, ale w innych obszarach funkcjonuje normalnie, to raczej nie ma podstaw do niepokoju.
Jak może pomóc specjalista? W niektórych przypadkach, po obserwacji dziecka i wywiadzie z rodzicami, może zaproponować diagnozę w kierunku ADHD, ADD lub specyficznych trudności szkolnych. Psycholog podpowie także, jak rozwijać umiejętności koncentracji czy jak dostosować środowisko w domu, szkole lub przedszkolu.
W niektórych przypadkach sprawdzi się terapia, najlepiej poznawczo-behawioralna, nastawiona na znajdowanie skutecznych rozwiązań w trudnych dla dziecka sytuacjach.
Bibliografia - książki i artykuły na temat trudności z koncentracją u dzieci
- Dawson P, Guare R., Zdolne, ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą treningu umiejętności wykonawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.
- Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2021.
- Kasperczyk Janusz, Kasperczyk Joanna, Tyrpień M., Jośko J., Jakość snu u śląskich licealistów a ich obowiązki szkolne, Problemy Higieny i Epidemiologii, 91(3), 2010, s. 428-432.
- Mantantzis K., Schlaghecken F., Sünram-Lea S. I., Maylor M. A., Sugar rush or sugar crash? A meta-analysis of carbohydrate effects on mood, Neuroscience & Biobehavioral Reviews, vol. 101, 2019, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0149763418309175?via%3Dihub, dostęp z 4.04.2024.
- Molteni R., Barnard R. J., Ying Z., Roberts C. K., Gómez-Pinilla F., 2002, A high-fat, refined sugar diet reduces hippocampal brain-derived neurotrophic factor, neuronal plasticity, and learning, Neuroscience, 112(4), 2002, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12088740/, dostęp z 10.04.2024.
- Akademia Logopedy, Hryniewicz-Czarnecka M., Jak długo dziecko potrafi się skupić? O koncentracji uwagi, https://akademialogopedy.pl/jak-dlugo-dziecko-potrafi-sie-skupic-o-koncentracji-uwagi/, dostęp z 26.03.2024.
- E-akademia Rodziców, Łubkowska A., 50 zabaw i ćwiczeń poprawiających koncentrację ucznia, https://e-akademiarodzicow.pl/wp-content/uploads/2019/10/50-cwiczen-na-poprawe-koncentracji.pdf, dostęp z 26.03.2024.
- Trójka. Polskie Radio, Masztalerz M., Czy cukier poprawia nastrój? Naukowcy twierdzą, że wręcz przeciwnie, https://trojka.polskieradio.pl/artykul/2872087,czy-cukier-poprawia-nastroj-naukowcy-twierdza-ze-wrecz-przeciwnie, dostęp z 26.03.2024.
- College of Family and Consumer Sciences, University of Georgia, Powell C., Why sugar is not so nice for your child’s brain development, https://www.fcs.uga.edu/news/story/why-sugar-is-not-so-nice-for-your-childs-brain-development, dostęp z 26.03.2024.
- Michigan State University, Nature Boost, https://workplace.msu.edu/the-nature-boost/, dostęp z 26.03.2024.
- Pacjent.gov.pl, 10 sposobów na zdrowy sen dziecka, https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/10-sposobow-na-zdrowy-sen-dziecka, dostęp z 26.03.2024.
- Adolescent Brain Cognitive Development, https://abcdstudy.org/, dostęp z 10.04.2024.