Regulamin organizacyjny
Podmiotu Leczniczego Fiklon spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Rozdział I - Przepisy ogólne
§ 1
- Fiklon Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością udziela świadczeń zdrowotnych, działając jako podmiot leczniczy, wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą w dniu 6 czerwca 2024 (rozpoczęcie działalności od dnia 1 lipca 2024 r.), nr księgi 0001068119, w ramach Zakładu leczniczego Fiklon NZOZ. Podmiot Leczniczy działa pod firmą Fiklon Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
- Świadczenia zdrowotne obejmują leczenie ambulatoryjne pacjentów oraz opiekę nad pacjentami w zakresie i na zasadach wskazanych w niniejszym Regulaminie.
- Miejscem udzielania świadczeń na rzecz Pacjentów jest siedziba Podmiotu Leczniczego, położona pod adresem ul. Wielicka 20, 30-552 Kraków.
- Zakład zapewnia pacjentom diagnostykę, leczenie, pielęgnację i rehabilitację w zakresie wskazanym w niniejszym Regulaminie.
§ 2
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
- Zakładzie – rozumie się przez to Fiklon NZOZ, działający pod adresem ul. Wielicka 20, 30-663 Kraków, prowadzony przez Podmiot Leczniczy;
- Podmiot Leczniczy – Fiklon Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie, (30-552), ul. Wielicka 20, NIP: 6762655665, KRS: 0001068119; będący podmiotem leczniczym wpisanym do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą w dniu 6 czerwca 2024 (rozpoczęcie działalności od dnia 1 lipca 2024 r.), nr księgi 0001068119,
- Ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 160 ze zm.),
- Regulaminie – rozumie się przez to niniejszy regulamin organizacyjny Podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
§ 3
Niniejszy Regulamin został przyjęty na podstawie art. 24 ustawy o działalności leczniczej i reguluje następujące kwestie:
- Podstawy prawne działania Zakładu,
- Cele i zadania Podmiotu Leczniczego,
- Strukturę organizacyjną zakładu leczniczego;
- Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
- Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych;
- Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach lub komórkach organizacyjnych zakładu leczniczego;
- Organizację i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładu leczniczego oraz warunki współdziałania tych jednostek lub komórek dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym, rehabilitacyjnym i administracyjno-gospodarczym;
- Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
- Wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
- Organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
- Wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być, zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami odrębnymi, udzielane za częściową albo całkowitą odpłatnością;
- Sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego;
- Zasady dotyczące monitoringu pomieszczeń;
- Prawa i obowiązki pacjenta;
- Tryb wnoszenia i rozpoznawania skarg i wniosków;
Rozdział II Podstawy prawne
§ 4
Zakład działa w szczególności na podstawie wskazanych poniżej przepisów prawa:
- ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 160 ze zm.),
- ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 125 ze zm.),
- ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 123),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1938 ze zm.),
- ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku praw Pacjenta (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1318 ze zm.),
- innych przepisów, dotyczących podmiotów wykonujących działalność leczniczą, w tym aktów wykonawczych do ustaw wymienionych powyżej.
Rozdział III Struktura organizacyjna, zadania komórek organizacyjnych i zasady współpracy pomiędzy nimi
§ 5
- W skład Zakładu wchodzą następujące komórki organizacyjne udzielające świadczeń medycznych:
- Poradnia psychiatrii;
- Poradnia neurologii;
- Poradnia fizjoterapii.
2. W skład Zakładu wchodzą także poniższe Poradnie, udzielające świadczeń niemedycznych specjalistycznych:
- Poradnia psychologii
- Poradnia integracji sensorycznej;
- Poradnia logopedii i neurologopedii;
- Poradnia dietetyczna;
- Poradnia pedagogiczna i oligofrenopedagogiczna.
3. Ponadto w skład Zakładu wchodzi: Dział administracyjny (Recepcja)
4. Za kierowanie Zakładem odpowiedzialny jest Zarząd (dalej zwany Kierownictwem Zakładu), który może powołać Dyrektora lub Dyrektorów. Zakres obowiązków Dyrektorów określają odrębne umowy. Nie wyodrębnia się kierowników poszczególnych komórek wchodzących w skład Zakładu. Funkcje kierownicze w tym zakresie sprawuje Zarząd lub Dyrektor/Dyrektorzy bezpośrednio.
5. Schemat organizacyjny zawarty jest w Załączniku nr 1 do Regulaminu.
§ 6
Do zadań Poradni wskazanych w § 5 ust 1. Pkt 1-3 należy bezpośrednie udzielanie pacjentom specjalistycznych świadczeń zdrowotnych, obejmujących swoim zakresem diagnostykę, leczenie, w zakresie niezbędnym z uwagi na stan zdrowia pacjentów. Do zadań Poradni wskazanych w § 5 ust 2. Pkt 1-4 należy bezpośrednie świadczenie usług na rzecz pacjentów, zgodnie ze specjalizacją danej Poradni.
§ 7
Do zadań Działu administracyjnego (Recepcja) należy organizacja bieżącej pracy Zakładu, w tym rejestrowanie Pacjentów, udzielanie informacji Pacjentom i innym osobom oraz przyjmowanie płatności.
§ 8
- Kierownictwo Zakładu odpowiedzialne jest za nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem wszystkich komórek organizacyjnych, pracowników oraz współpracowników Zakładu, nadzór nad sposobem przechowywania i prowadzenia dokumentacji medycznej w ramach Zakładu oraz za wypełnienie wszystkich obowiązków wynikających z przepisów prawa.
- Do reprezentacji Zakładu uprawniony jest każdy z członków Zarządu samodzielnie.
§ 9
Poszczególne komórki organizacyjne Zakładu współdziałają ze sobą w celu zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania Zakładu pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym, rehabilitacyjnym oraz administracyjno-gospodarczym.
§ 10
- Do wspólnych zadań poszczególnych komórek organizacyjnych Zakładu – dla realizacji celu, o którym mowa w § 9 – należy w szczególności:
- realizacja zadań i celów Zakładu określonych w niniejszym regulaminie,
- inicjowanie wszelkich działań, służących skuteczniejszej realizacji zadań Zakładu,
- opracowywanie sprawozdań z wykonanych zadań, zleconych przez Kierownictwo oraz sprawozdań i informacji wynikających z odrębnych przepisów,
- realizowanie zaleceń uprawnionych podmiotów w celu usprawniania funkcjonowania poszczególnych komórek organizacyjnych Zakładu,
- opracowywanie projektów odpowiedzi na pisma właściwych organów administracji publicznej w zakresie zadań danej komórki organizacyjnej Zakładu,
- współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Zakładu w celu realizacji zadań wymagających uzgodnień między nimi,
- prowadzenie bazy danych, obejmującej sfery działalności Zakładu w zakresie działania danej komórki organizacyjnej Zakładu,
- udzielanie wyjaśnień, służących badaniu przez Kierownictwo zasadności skarg i wniosków odnoszących się do działalności danej komórki organizacyjnej Zakładu,
- ochrona tajemnicy służbowej,
- przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w zakresie gromadzonych informacji,
- wykonywanie innych czynności każdorazowo określonych osobnym zarządzeniem lub poleceniem służbowym.
- Szczegółowy sposób wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1, określa Kierownictwo w drodze zarządzeń i poleceń.
§ 11
Poszczególne komórki organizacyjne Zakładu prowadzą korespondencję za pośrednictwem Działu administracyjnego.
Rozdział IV Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
§ 12
- Zakład udziela świadczeń zdrowotnych ambulatoryjnych.
- Zakład udziela świadczeń zdrowotnych, na zasadzie odpłatności, w następującym zakresie:
- Konsultacja lekarska;
- Konsultacja fizjoterapeutyczna.
Wynikiem konsultacji może być postawienie diagnozy, wydanie zaświadczenia, wystawienie recepty, przekazanie dalszych zaleceń, w tym zlecenie wykonania niezbędnych badań diagnostycznych (badania laboratoryjne, badania obrazowe), skierowanie do innego specjalisty, w tym do specjalistów w ramach Poradni wskazanych w §5 ust. 2.
- Zakład świadczy takie usługi w zakresie pozostałych specjalizacji w ramach Poradni wskazanych w §5 ust. 2, które to usługi obejmują w szczególności:
- Konsultacje specjalistyczne (diagnostyczne), polegające na pogłębionym wywiadzie i obserwacji, zakończonej ustną rekomendacją i podsumowaniem;
- Konsultacje terapeutyczne – usługa ciągła dla pacjenta, realizowana w ramach ustalonego planu terapii;
- Usługa diagnozy – świadczenie składające się z kilku konsultacji (wywiad, obserwacja), mogące zawierać w sobie wykorzystanie specjalistycznych narzędzi (np. certyfikowane testy psychologiczne), które kończy się postawieniem diagnozy z opisem i wyjaśnieniem;
- Opinia pisemna – zaświadczenie wydane przez specjalistę lub specjalistów w celu wskazania określonych w nim okoliczności;
- Terapie grupowe dla dzieci – rozbudowane formy terapii, oparte o określony program, skierowany do grupy dzieci;
- Warsztat edukacyjny – spotkanie o określonym temacie prowadzone przez eksperta.
- Wizyty domowe
Rozdział V Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
§ 13
W Zakładzie świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez osoby, wykonujące zawód medyczny oraz spełniające wymagania, określone w odrębnych przepisach.
§ 14
- W Zakładzie świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie w pomieszczeniach i przy zastosowaniu urządzeń odpowiadających wymaganiom, przewidzianym w odrębnych przepisach.
- Świadczenia zdrowotne mogą być także udzielane za pomocą środków porozumienia się na odległość, przy czym warunki udzielania świadczeń w tej formie reguluje odrębny regulamin.
- Świadczenia zdrowotne mogą być także udzielane poza terenem Poradni- w domu lub w innym miejscu ustalonym z pacjentem (wizyta domowa).
§ 15
- Rejestracja Pacjentów odbywa się osobiście, telefonicznie albo drogą elektroniczną – w tym za pośrednictwem wiadomości e-mail, strony internetowej Zakładu oraz zewnętrznych portali rejestracyjnych.
- Pacjenci przyjmowani są zarówno na podstawie skierowania od innego lekarza, jak i bez takiego skierowania.
- Pacjent lub przedstawiciel ustawowy lub opiekun faktyczny Pacjenta jest zobowiązany do okazania dokumentu tożsamości celem potwierdzenia swoich danych osobowych.
- Zakład może żądać potwierdzenia wizyty przez pacjenta, a także uiszczenia płatności za wizytę zgodnie z aktualnym cennikiem przed jej odbyciem i jest uprawniony do jej odwołania (anulacji) w przypadku braku takiego potwierdzenia lub uiszczenia płatności we wskazanym terminie.
§ 16
- Zakład zapewnia ochronę danych, zawartych w dokumentacji medycznej na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 922 ze zm.), w ustawach wymienionych w § 4 oraz w innych przepisach, dotyczących ochrony danych osobowych, w szczególności RODO.
- Zakład dba o przekazywanie informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych pacjentom oraz innym osobom.
§ 17
Świadczenia zdrowotne będą udzielane wyłącznie odpłatnie.
§ 18
Zakład zapewnia pacjentom:
- środki farmaceutyczne i materiały medyczne, jeżeli są one konieczne do wykonania świadczeń zdrowotnych,
- pomieszczenia przystosowane do konsultacji, badań lub zajęć (terapii), a także odpowiedni sprzęt,
- świadczenia medyczne w zakresie wskazanym powyżej,
- poszanowanie praw pacjenta,
- prowadzenie pełnej dokumentacji medycznej.
§ 19
- Świadczenia zdrowotne płatne mogą być udzielane przez wszystkie komórki organizacyjne Zakładu po akceptacji warunków wykonania świadczeń przez pacjenta.
- Pacjent finansuje ze środków własnych świadczenia zdrowotne według obowiązującego w Zakładzie cennika.
- Źródłem finansowania świadczeń mogą być również podmioty zewnętrzne takie jak fundacje lub ubezpieczyciele prywatni, a rozliczenie świadczenia może odbyć się z tych środków w części lub w całości,
- Opłaty za świadczenia zdrowotne ustalane są na podstawie Cennika, który dostępny jest w Recepcji oraz na stronie internetowej Zakładu.. Pacjent uiszcza opłatę każdorazowo przed wizytą w postaci płatności elektronicznej lub po zakończeniu świadczenia, w Recepcji.
§ 20
Lekarze udzielający świadczeń zdrowotnych w Zakładzie decydują o rodzaju oraz o liczbie świadczeń diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych, zleconych pacjentom, biorąc pod uwagę stan zdrowia pacjentów oraz dotychczasowe wyniki diagnostyki, leczenia i rehabilitacji.
Rozdział VI Warunki współdziałania z innymi podmiotami
§ 21
- Zakład może współdziałać z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą oraz z innymi podmiotami w celu zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych.
- Zakład w szczególności może zawierać umowy na wykonanie niezbędnych świadczeń, które nie są możliwe do wykonania w Zakładzie, co dotyczy w szczególności:
- wykonania badań laboratoryjnych;
- przeprowadzenia innych badań na rzecz pacjentów;
- przeprowadzenia konsultacji w zakresie innych.
- Współdziałanie z innymi podmiotami każdorazowo odbywa się z poszanowaniem praw pacjenta oraz z uwzględnieniem zasad ochrony jego danych osobowych.
§ 22
W celu zapewnienia pacjentom niezbędnych świadczeń zdrowotnych, związanych z nagłym pogorszeniem się stanu zdrowia, Zakład kieruje pacjentów do innych (właściwych stosownie do okoliczności danego przypadku) podmiotów wykonujących działalność leczniczą – zgodnie z profilem ich działalności – w tym, w celu hospitalizacji.
§ 23
Szczegółowe warunki współdziałania Zakładu z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą oraz z innymi podmiotami w zakresie określonym w § 21, określane są każdorazowo w dwustronnych umowach, zawieranych z tymi podmiotami.
§ 24
- Zakład udostępnia dokumentację medyczną oraz dane pacjentów:
- pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta,
- podmiotom wykonującym działalność leczniczą, jednostkom organizacyjnym tych podmiotów i osobom wykonującym zawód medyczny poza podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych udzielanych na rzecz pacjentów Zakładu,
- właściwym do spraw zdrowia organom państwowym oraz organom samorządu lekarskiego w zakresie niezbędnym do wykonywania kontroli i nadzoru.
- ministrowi właściwemu ds. zdrowia, sądom i prokuratorom oraz rzecznikowi odpowiedzialności zawodowej lekarzy i pielęgniarek – w związku z prowadzonymi przez te podmioty postępowaniami,
- organom rentowym, zakładom ubezpieczeniowym oraz zespołom do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, w związku z prowadzonymi przez te podmioty postępowaniami,
- rejestrom usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów.
- Realizacja zapisów, o których mowa w ust. 1, nie może naruszać przepisów o ochronie danych osobowych.
Rozdział VII Zasady dotyczące monitoringu wizyjnego w Zakładzie
§ 25
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów oraz pracowników w Zakładzie wprowadza się monitoring wizyjny przestrzeni ogólnodostępnych, tj. terenu poczekalni oraz recepcji w Zakładzie. Monitoring prowadzony jest przy wykorzystaniu kamer, nad którymi bieżący nadzór sprawuje Dział Administracyjny (Recepcja).
- Monitoringu nie prowadzi się w miejscach, w których udzielane są świadczenia zdrowotne (w gabinetach) ani w pomieszczeniach sanitarnych.
- Wyłącznie za uprzednią zgodą opiekuna prawnego lub przedstawiciela ustawowego małoletniego, po przedstawieniu szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, Zakład może przeprowadzić rejestrację obrazu lub dźwięku w czasie konsultacji małoletniego z lekarzem lub specjalistą lub w trakcie badania małoletniego – w celu wskazanym w treści zgody oraz przedłożonej informacji, w tym w szczególności w celu umożliwienia konsultacji danego przypadku medycznego z innymi specjalistami, a także oceny postępów małoletniego w ramach stosowanej terapii.
§ 26
- Nagrania z monitoringu przechowywane są przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
- Monitoring jest odpowiednio oznaczony i w Zakładzie, w ogólnodostępnym miejscu umieszcza się informację o jego stosowaniu, zgodnie z art. 13 RODO.
- Monitoring prowadzony jest zgodnie z przepisami w zakresie danych osobowych, a szczegółowe postanowienia w tym zakresie zawarte są w odrębnym Regulaminie.
Rozdział VIII Prawa i obowiązki pacjenta
§ 27
Pacjent ma prawo do:
- świadczeń zdrowotnych, odpowiadających aktualnym wymaganiom wiedzy medycznej, a w razie ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń – do korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń,
- informacji o swoim stanie zdrowia,
- wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub ich odmowy, po uzyskaniu odpowiedniej informacji,
- intymności i poszanowania godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,
- udostępniania mu dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby lub wskazania innej osoby, której dokumentacja ta może być udostępniana,
- zapewnienia ochrony wszelkich danych osobowych dotyczących jego osoby, będących w dyspozycji Zakładu,
- pełnego dostępu do informacji o prawach pacjenta,
- zapewnienia środków farmaceutycznych i materiałów medycznych w zakresie tego wymagającym,
- uzyskania od lekarza pomocy lekarskiej w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia oraz w przypadkach niecierpiących zwłoki,
- uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu,
- żądania od lekarza informacji o swoim stanie zdrowia i o rokowaniu wówczas, gdy (zasadnie – przy uwzględnieniu stanu zdrowia i możliwości świadomego podejmowania decyzji i wyrażania woli) sądzi, że lekarz ogranicza mu informację z uwagi na jego dobro,
- decydowania o osobach, którym lekarz może udzielać informacji o jego stanie zdrowia,
- odmowy wyrażenia zgody na przeprowadzenie przez lekarza badania lub udzielenia mu innego świadczenia zdrowotnego (zasadnie – przy uwzględnieniu stanu zdrowia i możliwości świadomego podejmowania decyzji i wyrażania woli),
- wyrażania zgody albo odmowy na uczestniczenie przy udzielaniu mu świadczeń zdrowotnych osób innych niż personel medyczny niezbędny ze względu na rodzaj świadczeń,
- wnioskowania do lekarza o zasięgnięcie przez niego opinii właściwego lekarza specjalisty lub zorganizowania konsylium lekarskiego,
- zachowania w tajemnicy informacji związanych z jego leczeniem w Zakładzie, a uzyskanych przez lekarza w związku z wykonywaniem zawodu,
- uzyskania od lekarza informacji o niekorzystnych dla niego skutkach, w przypadku wyrażenia zgody na ujawnienie dotyczących go informacji, będących w posiadaniu lekarza,
- wyrażania zgody lub odmowy na podawanie przez lekarza do publicznej wiadomości danych umożliwiających jego identyfikację,
- udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez pielęgniarkę, posiadającą prawo wykonywania zawodu zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, dostępnymi jej metodami i środkami, zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz ze szczególną starannością,
- udzielenia mu pomocy przez pielęgniarkę, zgodnie z posiadanymi przez nią kwalifikacjami, w każdym przypadku niebezpieczeństwa utraty przez niego życia lub poważnego uszczerbku na jego zdrowiu,
- uzyskania od pielęgniarki informacji o jego prawach,
- uzyskania od pielęgniarki informacji o swoim stanie zdrowia, w zakresie związanym ze sprawowaną przez pielęgniarkę opieką pielęgnacyjną,
- zachowania w tajemnicy informacji związanych z nim, a uzyskanych przez pielęgniarkę, w związku z wykonywaniem zawodu,
- wyrażania zgody lub odmowy na podawanie przez pielęgniarkę do publicznej wiadomości danych umożliwiających jego identyfikację,
- zapewnienia mu rodzaju metod postępowania leczniczego właściwych nie tylko z uwagi na cele zdrowotne, ale także ze względu na interesy oraz inne jego dobro osobiste i dążenie do poprawy zdrowia w sposób najmniej uciążliwy.
§ 28
- Pacjent zobowiązany jest do:
- przestrzegania określonego w Zakładzie porządku, w tym przepisów przeciwpożarowych i sanitarnych oraz niniejszego Regulaminu,
- wykonywania zaleceń personelu medycznego w zakresie udzielanych świadczeń medycznych,
- zachowania, uwzględniającego powinność poszanowania praw innych pacjentów.
- W przypadku niestosowania się do zaleceń lekarza pacjent ponosi ryzyko z tym związane.
Rozdział IX Skargi i wnioski
§ 29
- Skargę lub wniosek w związku z działalnością Zakładu można składać w każdym czasie za bezpośrednio danemu lekarzowi albo za pośrednictwem Recepcji, drogą pisemną na adres Zakładu albo za pośrednictwem wiadomości elektronicznej e-mail.
- Skargę lub wniosek rozpatruje Kierownictwo i udziela odpowiedzi w ciągu 30 dni od dnia ich wpływu.
§ 30
Jeżeli z treści skargi lub wniosku wynika, że zawarte w nich zastrzeżenia są zasadne oraz że zasadność ta wiąże się lub wynika z nieprawidłowości w funkcjonowaniu Zakładu, Kierownictwo podejmie niezwłoczne kroki, zmierzające do usunięcia stwierdzonych uchybień.
Rozdział X Obowiązki Zakładu w razie śmierci pacjenta
§ 31
- W razie śmierci Pacjenta w Zakładzie personel medyczny niezwłocznie wzywa lekarza uprawnionego do stwierdzenia zgonu, który powinien dokonać oględzin zmarłego, stwierdzić zgon, odnotowując przyczynę, datę i godzinę śmierci i sporządzić kartę zgonu.
- O zgonie pacjenta lekarz niezwłocznie zawiadamia się rodzinę, przedstawiciela ustawowego lub opiekuna, którym wydaje się kartę zgonu.
Rozdział XI Wysokość opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej, wydawanie wyciągów, odpisów lub kopii dokumentacji medycznej
§ 32
Na wniosek uprawnionych podmiotów Zakład wydaje wyciągi, odpisy lub kopie dokumentacji medycznej, dotyczącej osób korzystających ze świadczeń Zakładu.
§ 33
Wydawanie odpisów i kopii dokumentów, będących w dyspozycji Zakładu odbywa się z uwzględnieniem przepisów ochrony danych osobowych oraz z uwzględnieniem tajemnicy lekarskiej.
§ 34
- Wydawanie wyciągów, odpisów i kopii dokumentacji medycznej może wymagać uiszczenia odpowiedniej opłaty. Maksymalna wysokość opłaty za:
- jedną stronę wyciągu albo odpisu dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,002,
- jedną stronę kopii albo wydruku dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,00007,
- udostępnienie dokumentacji medycznej na informatycznym nośniku danych – nie może przekraczać 0,0004
- Wydawanie wyciągów, odpisów i kopii dokumentacji medycznej może wymagać uiszczenia odpowiedniej opłaty. Maksymalna wysokość opłaty za:
przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ogłoszenie.
- Aktualna wysokość opłat określona jest w Cenniku, dostępnym w Recepcji.
Rozdział XII Przepisy końcowe
§ 35
Wszelkie zmiany regulaminu – pod rygorem nieważności – wprowadzane są w formie zarządzenia Zarządu lub Dyrektora zarządzającego, o ile został powołany.
§ 36
Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.