Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o artykule. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

TUS: na czym polega i jak pomaga dziecku trening umiejętności społecznych ?

Umiejętności społeczne ćwiczymy przez całe życie – i wcale nie kończy się to wraz z dzieciństwem. Każda interakcja z drugim człowiekiem jest okazją do doskonalenia kompetencji takich jak aktywne słuchanie, rozpoznawanie i okazywanie emocji, dostrajanie się do innych. U dzieci dzieje się to w naturalny sposób: poprzez obserwację, naśladowanie, samodzielne próby. A jednak niektóre z nich potrzebują w tym obszarze dodatkowego wsparcia. Właśnie takim wsparciem jest TUS - trening umiejętności społecznych.

AKTUALIZACJA: 20 października, 2024
TUS: na czym polega i jak pomaga dziecku trening umiejętności społecznych ?
Magdalena Medyńska
WERYFIKACJA MERYTORYCZNA

Magdalena Medyńska

Spis treści

Wszystkie elementy spisu treści zostaną pobrane i wyświetlone automatycznie na podstawie uzupełnionych danych w widgetach "Rozdział"

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Czym jest TUS?

Wartość odnośnika: Czym-jest-TUS--

Czym jest TUS?

TUS, czyli Trening Umiejętności Społecznych to zajęcia, podczas których dzieci ćwiczą różne elementy funkcjonowania w społeczeństwie. Trening ma najczęściej formę spotkań grupowych – wówczas, dzięki interakcjom pomiędzy uczestnikami, jest najskuteczniejszy. Jak przebiegają zajęcia TUS i dla kogo mogą być przydatne?

 

Podczas TUS dzieci uczestniczą w zabawach, pracują w parach, symulując różne sytuacje społeczne (nawiązywanie kontaktu, rozmowę, aktywne słuchanie, rozwiązywanie konfliktów). Zabawa ta jest moderowana prze trenerów, którzy animują jej przebieg i udzielają dzieciom informacji zwrotnej. 

 

Wypracowane podczas zajęć umiejętności mogą później przekładać na to, co dzieje się w ich życiu na co dzień. 

 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Jakie dzieci mogą potrzebować TUS?

Wartość odnośnika: Jakie-dzieci-mog-potrzebowa-TUS--1

Jakie dzieci mogą potrzebować TUS?

Wskazaniami do rozpoczęcia TUS są najczęściej następujące zaburzenia i trudności rozwojowe:

  • spektrum autyzmu;
  • ADHD;
  • zaburzenia opozycyjno-buntownicze;
  • zagrożenie niedostosowaniem społecznym;
  • zaburzenia zachowania;
  • zaburzenia lękowe;
  • niepełnosprawność intelektualna.

Ta lista nie jest kompletna. Aby dziecko korzystało z treningów umiejętności społecznych, nie musi mieć oficjalnej diagnozy, opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej czy orzeczenia o niepełnosprawności lub potrzebie kształcenia specjalnego.

 

Udział w takich zajęciach może przynieść wiele korzyści każdemu, kto doświadcza trudności w funkcjonowaniu wśród ludzi. Dotyczy to także dzieci introwertycznych, nieśmiałych czy łatwo wchodzących w konflikty, ale bez zdiagnozowanych zaburzeń czy chorób.

 

Każdy przypadek powinien być rozpatrywany indywidualnie. Rolą rodziców czy nauczycieli jest przyglądanie się temu, jak dziecko funkcjonuje w różnych sytuacjach społecznych – czy umie nawiązywać kontakty, podtrzymywać rozmowę, radzić sobie z konfliktami, aktywnie słuchać i dostosowywać się do rozmówcy (oczywiście wszystkie te kompetencje należy rozpatrywać w kontekście wieku i etapu rozwojowego – trudno oczekiwać, by umiejętności społeczne były rozwinięte na wysokim poziomie np. u 3-latka).

 

Udział w TUS powinien być zawsze poprzedzony indywidualnym spotkaniem, podczas którego prowadzący obserwuje dziecko i rozmawia z rodzicami. Celem tej rozmowy jest dobór odpowiedniej grupy, dzięki czemu dziecko otrzyma optymalne wsparcie i będzie ćwiczyć właściwe kompetencje.

 

Taka kwalifikacja to dobry moment na podzielenie się swoimi spostrzeżeniami i wątpliwościami. Na podstawie obserwacji i wywiadu trener pomoże zdecydować, czy trening umiejętności społecznych będzie dobrą formą wsparcia dla dziecka. 

 

Ważne jest także podejście samego uczestnika. Nawet w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym powinno się wziąć pod uwagę ich nastawienie i gotowość do pracy nad zdobywaniem umiejętności społecznych.

 

Trening ma szansę zakończyć się powodzeniem wyłącznie przy co najmniej minimalnym zainteresowaniu ze strony dziecka. Jak się tego dowiedzieć? Motywację i chęć współpracy oceni trener podczas indywidualnego spotkania.

 

Umów się na TUS

Zapisz dziecko na trening umiejętności społecznych

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Jak przebiegają typowe zajęcia?

Wartość odnośnika: Jak-przebiegaj-typowe-zaj-cia--2

Jak przebiegają typowe zajęcia TUS?

Dobrze przygotowany trener umiejętności społecznych „żongluje” podczas zajęć różnymi formami aktywności. Dzięki temu trening ma szansę być odbierany przez dzieci jako przyjemna zabawa, a nie żmudny obowiązek.

 

TUS-y dla nastolatków przebiegają oczywiście nieco inaczej – działają raczej jak grupa wsparcia, podczas której uczestnicy mówią o swoich trudnościach i wypracowują rozwiązania.

Podczas zajęć mogą pojawić się następujące formy:

  • omawianie poszczególnych sytuacji społecznych przez trenera i poszukiwanie sposobów reagowania;
  • odgrywanie scenek w grupach lub parach;
  • gry ruchowe lub planszowe, w czasie których można ćwiczyć m.in. radzenie sobie z przegraną;
  • wspólne projekty, podczas których dzieci uczą się współdziałania, negocjacji i wypracowywania kompromisów;
  • dzielenie się przez dzieci historiami na temat trudnych sytuacji z minionego tygodnia i omawianie ich na forum;
  • zajęcia terenowe – wspólne wyjścia.

Podczas TUS dzieci mogą się uczyć:

  • nawiązywania kontaktu wzrokowego z rozmówcą i utrzymywania prawidłowego (komfortowego dla obu stron) dystansu fizycznego;
  • wykorzystywania mimiki, postawy ciała i innych sygnałów niewerbalnych;
  • rozpoczynania i podtrzymywania rozmowy;
  • utrzymywania naprzemiennego prowadzenia rozmowy, aktywnego słuchania, mówienia na temat;
  • rozpoznawania sygnałów braku zainteresowania ze strony rozmówcy;
  • rozpoznawania emocji u siebie i innych oraz nazywania ich;
  • reagowania na zaczepki ze strony rówieśników i
  • postępowania w innych trudnych sytuacjach;
  • zaznaczania własnych granic w kontakcie z innymi;
  • proponowania zabaw i dostrajania się do innych podczas wspólnych aktywności, dołączania do zabawy, nauki przegrywania, cieszenia się z wygranej z uwzględnianiem emocji innych graczy.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Jak długo powinien trwać TUS?

Wartość odnośnika: Jak-d-ugo-powinien-trwa-TUS--3

Jak długo powinien trwać TUS?

Pojedyncze zajęcia odbywają się najczęściej raz w tygodniu i trwają od 30 do 90 minut, w zależności od wieku uczestników czy ich zdolności do pracy w skupieniu.

 

A przez jak długi czas dziecko potrzebuje treningu umiejętności społecznych? Trzeba to rozpatrywać indywidualnie. Jeśli spotkania mają być nakierowane na wyeliminowanie jednego, wąsko pojmowanego problemu (np. agresywne reagowanie na zaczepki w przypadku nadpobudliwego dziecka), to może wystarczyć ich kilka. Są jednak sytuacje, gdy TUS-y powinny towarzyszyć terapii i innym formom wsparcia nawet przez kilka lat. Mowa tu przede wszystkim o przypadkach, gdy umiejętności do wypracowania jest więcej – np. u uczestników w spektrum autyzmu, z ADHD czy niepełnosprawnością intelektualną

 

Jeden cykl treningów obejmuje najczęściej kilkanaście spotkań. Po jego zakończeniu trener ocenia postępy dziecka, warto również, by zmianom w zachowaniu przyjrzeli się sami rodzice i opiekunowie. Jeśli uda się wdrożyć zdobyte umiejętności w życiu codziennym, można zakończyć treningi.

 

Może się jednak zdarzyć, że pokonana wcześniej trudność powróci – wówczas warto wziąć udział w kolejnym cyklu zajęć, np. przeznaczonym dla starszej grupy.

 

Stajemy się sobą dzięki innym.

Lew Wygotski

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

W jakim wieku najlepiej rozpocząć TUS?

Wartość odnośnika: W-jakim-wieku-najlepiej-rozpocz-TUS--4

W jakim wieku najlepiej zacząć trening umiejętności społecznych?

Jeśli u dziecka zdiagnozowano problemy w obszarze społecznym lub rodzice sami je zauważają, lepiej nie czekać zbyt długo z szukaniem dodatkowego wsparcia. Granicą jest tu przede wszystkim gotowość poznawcza dziecka. To właśnie z tego powodu zaleca się, by trening umiejętności społecznych rozpoczynać najwcześniej u przedszkolaków.

 

Jednocześnie to właśnie u dzieci w wieku przedszkolnym efekty treningów umiejętności społecznych są najbardziej widoczne. Przedszkolaki są szczególnie podatne na uczenie się, rzadziej pojawiają się u nich także negatywne reakcje na zmiany. Wiek 2-5 lat jest związany z bardzo intensywnym rozwojem kompetencji społecznych – warto dobrze wykorzystać ten czas.

 

Nie oznacza to jednocześnie, że TUS dla nastolatków nie ma sensu. Jeśli dziecko wcześniej nie uczestniczyło w takich zajęciach, warto skierować je do grupy dostosowanej pod względem wieku, rozwoju intelektualnego i potrzeb.

 

W przypadku nastolatków, którzy mają większą niż młodsi uczestnicy zdolność do refleksji i przyjmowania różnych perspektyw, TUS może mieć formę przypominającą grupę wsparcia.

 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Kto może prowadzić treningi umiejętności społecznych?

Wartość odnośnika: Kto-mo-e-prowadzi-treningi-umiej-tno-ci-spo-ecznych--5

Kto może prowadzić treningi umiejętności społecznych?

Szkoleń dla trenerów TUS, zakończone uzyskaniem zaświadczenia lub certyfikatu, jest coraz więcej (wystarczy pobieżny research w wyszukiwarce internetowej, by się o tym przekonać). W tym kontekście zaskakiwać może fakt, że prowadzić treningi umiejętności społecznych może… każdy. Obecnie nie ma żadnych przepisów, które regulowałyby tę kwestię.

 

Oczywiście w praktyce trenowaniem umiejętności społecznych nie zajmują się osoby przypadkowe, ale najczęściej psycholodzy, pedagodzy, psychoterapeuci, nauczyciele. Ukończenie przez nich szkolenia jest oczywiście cenne i pożądane, ale niekonieczne.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

TUS a terapia – czy jedno może zastąpić drugie?

Wartość odnośnika: TUS-a-terapia-czy-jedno-mo-e-zast-pi-drugie--6

TUS a terapia – czy jedno może zastąpić drugie?

Trening umiejętności społecznych jest rodzajem terapii, ale innym niż ta, która odbywa się w gabinecie psychologa dziecięcego. Takie formy wsparcia wcale się wzajemnie nie wykluczają – wręcz przeciwnie, mogą doskonale się uzupełniać.

 

TUS-y mają bardziej warsztatowy, praktyczny charakter niż psychoterapia. Ich wartością jest także to, że odbywają się w grupie rówieśników. To cenne dla dzieci, które doświadczają trudności w kontaktach z kolegami i koleżankami w klasie czy grupie przedszkolnej.

 

Zajęcia w grupie uczą także przyjmowania perspektywy innych osób i uwzględniania ich potrzeb.

 

Spotkania z psychologiem mają inny charakter – jest tam więcej przestrzeni na rozmowę, opowiadanie o swoich problemach, mniej natomiast na gry i zabawy.

 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Odpowiednio dobrana grupa

Wartość odnośnika: Odpowiednio-dobrana-grupa-7

Odpowiednio dobrana grupa – klucz do powodzenia treningu

Uczestnicy zajęć są dobierani najczęściej pod kątem wieku. TUS-y mogą być organizowane np. dla dzieci 4-6-letnich, 7-10-letnich i 10-13-letnich. To jednak tylko jedno z kryteriów podziału.

 

Optymalnie dobrana grupa uczestników TUS powinna także uwzględnić rodzaj trudności rozwojowych. Lepiej nie łączyć np. dzieci w spektrum autyzmu z dziećmi z ADHD czy zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi.

 

Każde z tych wyzwań rozwojowych ma swoją specyfikę i to do niej powinien być dostosowany przebieg zajęć. Nietrudno sobie wyobrazić, co może się dziać, gdy tego zabraknie, a uczestnicy zostaną „wrzuceni do jednego worka”: dzieci z zaburzeniami lękowymi mogą bać się współpracować z głośnymi, aktywnymi, a często ekspansywnymi i dominującymi rówieśnikami z ADHD.

 

Z kolei nadpobudliwe dzieci nie potrzebują poznawać podstaw komunikacji (powitania, nawiązywania kontaktu, podtrzymywania rozmowy), jakich uczy się dzieci w spektrum autyzmu – podczas takich zajęć mogłyby się nudzić i przeszkadzać w ich prowadzeniu.


Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Czy dziecko potrzebuje TUS?

Wartość odnośnika: Czy-dziecko-potrzebuje-TUS--8

Czy dziecko potrzebuje TUS?

Tak naprawdę swoistym treningiem umiejętności społecznych jest każda relacja, w którą wchodzi dziecko i każda interakcja z innymi, której doświadcza. Rodzice dzieci z wyzwaniami w tym obszarze mogą się zastanawiać: czy rzeczywiście potrzebne są formalne spotkania? A może wystarczą te zwykłe, codzienne – z rodziną, kolegami w szkole i na podwórku, podczas zakupów czy zajęć dodatkowych?

 

Takie ćwiczenie umiejętności społecznych również jest bardzo ważne. W przypadku dzieci z trudnościami społecznymi interakcje w „rzeczywistym” świecie mogą jednak być źródłem stresu, nadmiernych bodźców. A w takich warunkach trudno zdobywać nowe umiejętności. Nie można także oczekiwać od postronnych osób, że będą terapeutami dziecka – nie da się przewidzieć ich reakcji i odpowiedzi, nie możemy w 100% zapewnić, że takie interakcje będą pomagały kształtować dobre wzorce zachowań.

 

Trening umiejętności społecznych odbywa się w bezpiecznych, kontrolowanych warunkach. Rozmowy pomiędzy rówieśnikami są obserwowane i moderowane przez prowadzącego. Cenne jest także ćwiczenie umiejętności w innym niż zwykle środowisku – z jednej strony bardziej wymagającym, bo mniej znanym niż rodzina czy grupa w przedszkolu, a drugiej – bardziej wspierającym i zapewniającym komfort.

 

Mamy nadzieję, że udało się nam nieco przybliżyć i rozjaśnić ideę TUS-ów. Są dzieci, które świetnie odnajdują się w każdej grupie i potrafią uczyć się zachowań prospołecznych na podstawie obserwacji i naśladowania. Nie u wszystkich się to jednak udaje. Gdy rodzice widzą, że ich syn lub córka mają trudności z nawiązywaniem nowych znajomości, reagowaniem na prowokacje i zaczepki, są zbyt wycofane lub odwrotnie – zbyt mocno dominują w rozmowie, zamiast słuchać, lepiej nie czekać, aż problem rozwiąże się sam.

 

Udział w treningu umiejętności społecznych może dać dziecku narzędzia, które znakomicie poprawią jego funkcjonowanie w grupie rówieśników, a przez to również jego dobrostan i poczucie wartości.


Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Bibliografia

Wartość odnośnika: Bibliografia-9

Bibliografia i materiały o treningu umiejętności społecznych

  1. Goldstein, A.P., McGinnis, E., Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe perspektywy nauczania umiejętności społecznych, KARAN, Warszawa, 2001.
  2. Bandach, M., Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych, Economics and Management, 4 (2013), s. 82–97.
  3. Wojnarska A., Uwarunkowania efektywności treningów umiejętności  społecznych, Edukacja – Technika – Informatyka, 1/27 (2019), s. 105-111.
  4. Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli, Wesół U., Czym jest Trening Umiejętności Społecznych (TUS)?, https://pedagogika-specjalna.edu.pl/warsztat-pracy/metody-pracy/trening-umiejetnosci-spolecznych-tus/, dostęp z 16.04.2024.
  5. Fundacja Pomoc Autyzm, Co to jest TUS?, https://pomocautyzm.org/co-to-jest-tus/, dostęp z 16.04.2024.

Umów się na konsultację

kontakt@fiklon.pl

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń