Diagnoza ADHD u dzieci w Krakowie

Diagnoza ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) polega na ocenie, na ile zachowania dziecka zdradzają objawy takie jak trudności z koncentracją, impulsywność i nadmierna dla wieku aktywność. Proces diagnostyczny w krakowskim Fiklonie przeprowadzany jest wspólnie przez specjalistów rozwojowych – psychologów dziecięcych i psychiatrę dziecięcego, którzy oceniają zachowanie dziecka w różnych sytuacjach.

Wskazania do diagnozy ADHD dziecka - kiedy ją wykonać?

Przeprowadzenie diagnozy ADHD (czyli zespołu nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi – ang. Attention Deficit Hyperactivity Disorder) jest zalecane, gdy rodzice, nauczyciele lub inni opiekunowie zauważą u dziecka trwałe i nasilone objawy, które wpływają na jego funkcjonowanie w co najmniej dwóch środowiskach (np.: szkoła i dom).

 

Umów diagnozę ADHD dziecka –>

 

Pełną diagnozę ADHD wykonuje się u dzieci od 6 roku życia. Wybrane objawy ADHD mogą pojawić się już u młodszych dzieci, ale ze względu na niedojrzałość układu nerwowego i jego dynamiczny rozwój, dzieciom w wieku przedszkolnym nie stawia się formalnej diagnozy tego zaburzenia.

 

W przypadku podejrzenia objawów przed 6 r.ż. możliwa jest jak najbardziej konsultacja z psychologiem dziecięcym, obserwacja dziecka i wywiad. Jeśli psycholog zauważa ryzyko wystąpienia ADHD, przygotuje zalecenia dla rodziców i rekomendacje dla placówki edukacyjnej. 

 

Pełna diagnoza jest wskazana, aby zapewnić dziecku odpowiednie wsparcie i wskazać strategie radzenia sobie z trudnościami związanymi z ADHD.

 

Wskazania do wykonania diagnozy ADHD obejmują pojawiające się w dużym nasileniu poniższe sytuacje:

  1. Trudności w nauce: Dziecko ma problemy z koncentracją na lekcjach,  z zapamiętywaniem informacji i wykonywaniem zadań szkolnych, co wpływa na jego wyniki w nauce.
  2. Problemy z zachowaniem w szkole: Nauczyciele zgłaszają trudności z utrzymaniem dyscypliny i uwagi dziecka w klasie, co często prowadzi do konfliktów i zakłócania przebiegu lekcji.
  3. Impulsywność: Dziecko podejmuje ryzykowne decyzje bez zastanowienia, ma trudności z czekaniem na swoją kolej, przerywa innym i działa w niekontrolowany sposób.
  4. Nadmierna aktywność: Dziecko jest nadmiernie ruchliwe, wierci się, wstaje z miejsca, biega lub wspina się w nieodpowiednich sytuacjach.
  5. Trudności z organizacją: Dziecko ma problemy z planowaniem i organizowaniem swoich działań, często gubi przedmioty i zapomina o obowiązkach.
  6. Problemy społeczne: Dziecko ma trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami, często jest postrzegane jako nadmiernie dominujące lub impulsywne w kontaktach społecznych.
  7. Trudności w domu: Rodzice zauważają, że dziecko ma problemy z przestrzeganiem zasad domowych, jest chaotyczne, łatwo się frustruje i trudno mu skoncentrować się na codziennych obowiązkach.
  8. Nadmierna wrażliwość na bodźce: Dziecko łatwo rozprasza się pod wpływem dźwięków, zapachów, światła lub innych bodźców zewnętrznych, co utrudnia mu skupienie uwagi.
  9. Problemy z samokontrolą: Dziecko ma trudności z kontrolowaniem swoich emocji, często jest impulsywne i reaguje gwałtownie na stresujące sytuacje.
  10. Historia rodzinna ADHD: W rodzinie dziecka występowały przypadki ADHD, co zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia tego zaburzenia.

Diagnozy ADHD pozwala na zrozumienie trudności dziecka i wdrożenie odpowiednich interwencji terapeutycznych oraz przedstawienie rekomendacji dla nauczycieli w przedszkolu i szkole. 

 

Jak przebiega i ile trwa diagnoza ADHD u dzieci

Jaki specjalista diagnozuje ADHD w naszym krakowskim centrum dziecięcym oraz inne informacje praktyczne dla rodziców.

blank

Diagnoza ADHD dziecka składa się z 5 spotkań

1. 

Wywiad z rodzicami / opiekunami

Pierwsze z nich to konsultacja przeprowadzana przez psychologa z rodzicami, którą poprzedza wypełnienie ankiety rozwojowej. W trakcie tej rozmowy zbierzemy informacje o zachowaniu dziecka w domu i placówce edukacyjnej oraz przebiegu dotychczasowego rozwoju.

 

Wspólnie z rodzicami wypełnimy kwestionariusz CONNERS 3 oraz przekażemy jego wersję dla nauczyciela, który powinien uzupełnić go na podstawie obserwacji zachowania dziecka w klasie.

 

Spotkanie wstępne z psychologiem i omówienie ankiety rozwojowej trwa ok. 50 minut.

 

2. 

Badanie poziomu inteligencji dziecka

W trakcie tego spotkania psycholog-diagnosta przeprowadzi badanie poziomu inteligencji dziecka, za pomocą standaryzowanych, powszechnie wykorzystywanych na świecie narzędzi diagnostycznych (takich jak bateria Stanford Binet 5 lub Leiter 3).

 

W zależności od wieku i możliwości dziecka, specjalista może przeprowadzić testy inteligencji werbalne lub niewerbalne. Testy te pomagają zidentyfikować konkretne obszary, które mogą wymagać interwencji lub – co istotne – mocne strony dziecka. 

 

Dzięki temu badaniu możemy określić poziom rozwoju poznawczego dziecka i wykluczyć występowanie niepełnosprawności intelektualnej. 

 

Ze względu na specyfikę testów, spotkanie jest dłuższe i trwa ok. 60 – 90 minut.

3. 

Obserwacja i badanie funkcji wykonawczych dziecka

W trakcie tego spotkania będziemy obserwować dziecko podczas naturalnej zabawy oraz wykonywania prostych zadań. 

 

Specjalista będzie przeprowadzał także testy oceniające funkcje wykonawcze dziecka, w tym na przykład test koncentracji uwagi MOXO. Próby te pomagają zidentyfikować konkretne obszary, mogące wymagać interwencji.

 

Badanie diagnostyczne funkcji wykonawczych z dzieckiem trwa ok. 60 minut. 

4. 

Obserwacja i badanie dziecka przez psychiatrę

W trakcie tego spotkania lekarz psychiatra dziecięcy, uzupełni wywiad o wybrane aspekty funkcjonowania dziecka, umożliwiające precyzyjną ocenę występujących zaburzeń. Obserwować będzie również dziecko podczas naturalnej zabawy lub prostych zadań, by ocenić jego zachowania i reakcje. 

 

Może to obejmować zadawanie pytań lub prośby o wykonanie określonych czynności, które pozwalają na ocenę rozumienia, komunikowania się oraz adekwatnego reagowania na zmiany w otoczeniu. W trakcie diagnozy lekarz wyklucza też inne zaburzenia zachowania.

 

Spotkanie z psychiatrą dziecięcym, wraz z wywiadem na temat dziecka trwa ok. 50 minut. 

5. 

Przedstawienie i omówienie diagnozy oraz rekomendacji

Po kilku dniach psycholog dziecięcy spotka się z opiekunami ponownie (już bez dziecka) i przedstawi wyniki diagnozy oraz nasze obserwacje dotyczące rozwoju oraz potwierdzenie lub wykluczenie nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. 

 

Wyjaśnimy, jaką pomoc może otrzymać dziecko i jak je wspierać w domu oraz w placówce edukacyjnej.

 

Spotkanie podsumowujące diagnosty z rodzicami w celu przedstawienia diagnozy i rekomendacji, trwa ok. 50 minut.  

blank
signature icon

Diagnozę ADHD przeprowadzamy w przyjaźnie urządzonych i pozbawionych dystraktorów gabinetach w centrum Krakowa.

Jak się przygotować i co zabrać?

Żeby diagnoza ADHD u dziecka przebiegła sprawnie i była jak najbardziej rzetelna, warto się trochę przygotować. 

 

Bardzo pomocne w rozmowie będzie przyniesienie na rozmowę do naszej poradni:

  • nagranych próbek zachowania dziecka w różnych sytuacjach (zabawa z rówieśnikami, zabawa w domu etc.);
  • wyników badań i diagnoz, jeśli były realizowane,
  • opinii z placówki, do której chodzi dziecko,
  • spisanych pytań i wątpliwości.

Jak przygotować dziecko?

Warto przygotować dziecko na to, co może się wydarzyć podczas wizyty, w tym na pytania od nieznanych mu osób etc.

 

Pomocne jest wyjaśnienie, że ta rozmowa ma pomóc dziecku lepiej funkcjonować w domu, szkole i w trakcie zabawy.

 

Zachęcajcie dziecko do wyrażania uczuć i odpowiadajcie cierpliwie na jego pytania. To naturalne, że obawy i ciekawość się pojawiają. 

 

Udział i rola rodzica w procesie diagnozy

Zaangażowanie rodziców w proces diagnostyczny ADHD u dziecka jest konieczne, ponieważ są oni głównymi obserwatorami codziennych zachowań dziecka w różnych kontekstach, dzięki czemu mają kluczowe informacje, które są niezbędne do postawienia trafnej diagnozy. 

 

Bardzo docenimy zgłaszanie obaw i wątpliwości – rodzice mają świetną intuicję i przekazywanie zespołowi diagnostycznemu swoich obserwacji, może prowadzić do jeszcze lepszego poznania  sytuacji dziecka. 

 

Współpraca z zespołem specjalistów czyli aktywne uczestnictwo – najlepiej obojga opiekunów – w spotkaniach ze specjalistami, pomaga przygotować jak najbardziej rzetelną diagnozę. 

 

Rozmawiając z naszymi specjalistami, warto zadawać dużo pytań i upewniać się, że wszystko, co mówi specjalista, jest zrozumiałe.

 

Rodzice kontaktuję się również z placówką edukacyjną dziecka w celu zdobycia wyników kwestionariuszy wypełnianych przez nauczyciela. 

Co otrzymamy po zakończeniu diagnozy ADHD dziecka?

Po zakończeniu diagnozy ADHD specjalista przekazuje rodzicom:

  • podsumowanie wywiadu i opinię wielospecjalistyczną;
  • rekomendacje dotyczące pracy z dzieckiem;
  • rekomendacje do podjęcia ewentualnej terapii i jej proponowany zakres;
  • diagnozę psychiatryczną oraz – jeśli lekarz zaleci stosowanie farmakoterapii wskazanie do wykonania wymaganych badań kontrolnych.

Jakie badania wykonać przed wizytą u psychiatry z dzieckiem?

Celem przeprowadzenia kompleksowej i efektywnej diagnozy zalecamy wykonanie przed wizytą poniższych badań diagnostycznych, wykluczających zaburzenia somatyczne mogące wpływać na funkcjonowanie oraz obraz dziecka podczas spotkań diagnostycznych.

 

Badania najlepiej wykonać przed pierwszym spotkaniem diagnostycznym z dzieckiem.

Zalecamy wykonanie poniższych badań:

  • badania laboratoryjne z krwi:
    • morfologia z rozmazem
    • OB
    • CRP
    • próby wątrobowe
    • glukoza
    • lipidogram
    • kreatynina
    • jonogram (sód, potas)
    • TSH
    • IgE całkowite;
  • badanie ogólne moczu;
  • badanie kału na pasożyty, grzyby.

W sytuacji, kiedy dziecko nie reaguje na komunikaty werbalne, wskazane jest wykluczenie zaburzeń słuchu (wykonanie badania słuchu).

 

Jeśli dziecko odbyło konsultację neurologiczną i miało wykonane badanie EEG lub badanie obrazowe głowy (rezonans), prosimy o dostarczenie ich wyników.

 

W sytuacjach wymagających włączenia farmakoterapii zalecamy wykonanie badań laboratoryjnych z krwi:

  • morfologia z rozmazem
  • OB
  • CRP
  • próby wątrobowe
  • glukoza
  • lipidogram
  • kreatynina
  • jonogram (sód, potas)
  • TSH.

Badania opcjonalne:

  • Witamina D
  • B12

Zaleca się również wykonanie badania EKG zwłaszcza przy włączeniu leczenia metylofenidatem.

 

Powyższe badania wykonać można odpłatnie lub zlecić je może pediatra albo lekarz rodzinny. 

Gdzie odbywa się diagnoza ADHD dziecka?

 

Spotkania i obserwacja dziecka odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, w centrum Krakowa. 

 

W przypadku braku możliwości spotkania osobistego w naszej krakowskiej siedzibie, możliwe jest przeprowadzenie wywiadu wstępnego oraz podsumowania z omówieniem wyników w postaci rozmowy zdalnej. 

Ile kosztuje diagnoza ADHD?

Pełny proces diagnozy (5 spotkań)

Ankieta wstępna rozwojowa

Wywiad z rodzicami

Kwestionariusz CONNERS 3

Badanie funkcji wykonawczych

Test MOXO

Badanie poziomu inteligencji

Badanie przez psychiatrę dziecięcego

Konsultacje wielospecjalistyczne w zespole

Omówienie diagnozy z rodzicami

 

2400 PLN

Umów się na konsultację

[email protected]

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń