Diagnoza dojrzałości szkolnej KOGS
Rozwój dzieci przebiega w różnym tempie. Kiedy zatem dziecko jest gotowe do podjęcia nauki szkolnej? Diagnoza gotowości szkolnej pomaga ocenić, czy dziecko jest gotowe pod względem emocjonalnym, społecznym, poznawczym i fizycznym. Specjalista ocenia umiejętności adaptacyjne, komunikacyjne i poznawcze dziecka. Celem tej diagnozy jest zapewnienie, że dziecko rozpocznie naukę w odpowiednim momencie, optymalnie się adaptując do środowiska szkolnego.
Kiedy przeprowadzić diagnozę gotowości szkolnej?
Rozpoczęcie nauki w szkole jest ważnym i trudnym wyzwaniem rozwojowym dla dziecka. Rodzice często zastanawiają się, czy wysyłać dziecko do szkoły wcześniej czy lepiej odroczyć to wydarzenie o rok.
Diagnoza gotowości szkolnej zazwyczaj przeprowadzana jest w ostatnim roku przedszkola, na kilka miesięcy przed planowanym rozpoczęciem edukacji szkolnej. Jest to optymalny czas, aby ocenić rozwój dziecka w różnych obszarach i zastosować ewentualne wsparcie lub interwencje przed rozpoczęciem szkoły.
Wskazania do takiej pogłębionej diagnozy pojawiają się szczególnie w poniższych sytuacjach:
- nauczyciele lub rodzice mają obawy dotyczące potencjalnych trudności dziecka w zakresie umiejętności językowych, motorycznych, społecznych lub emocjonalnych;
- dziecko ma historię nieharmonijnego rozwoju;
- dziecko ma diagnozę ADHD lub inną, np.: zaburzenia ze spektrum autyzmu, mutyzmu, zaburzenia rozwoju mowy;
- dziecko ma diagnozę niepełnosprawności intelektualnej;
- dziecko uczy się w edukacji domowej;
- istnieją inne obawy co do zdolności dziecka do samodzielnego funkcjonowania w bardziej strukturalnym i wymagającym środowisku szkolnym.
Jak przebiega i ile trwa diagnoza dojrzałości szkolnej?
oraz inne informacje praktyczne
1.
Wywiad z rodzicami / opiekunami
Diagnoza dojrzałości szkolnej rozpoczyna się od konsultacji przeprowadzanej przez pedagoga z rodzicami. W trakcie tej rozmowy zbierzemy informacje o przebiegu dotychczasowego rozwoju dziecka.
(uwaga – jeśli konsultacja z naszym pedagogiem odbyła się już wcześniej, nie później niż przed trzema miesiącami, spotkanie wstępne i powtórny wywiad nie będą potrzebne, bo mamy już wszystkie potrzebne informacje).
2.
Obserwacja i badanie dziecka
W trakcie tego spotkania będziemy obserwować dziecko podczas naturalnej zabawy lub prostych zadań, by ocenić naturalne zachowania komunikacyjne i społeczne. Może to obejmować zadawanie pytań lub prośby o wykonanie określonych czynności, które pozwalają na ocenę umiejętności mówienia i rozumienia.
W trakcie sesji pedagog przeprowadza również szereg testów rozwojowych, oceniających kompetencje językowe i poznawcze dziecka. Ocenie podlegają między innymi:
- gotowość dziecka do podjęcia nauki pisania, czytania, liczenia,
- orientacja w schemacie własnego ciała i przestrzeni
- percepcja słuchowa i wzrokowa
- umiejętność skupienia uwagi na zadaniu
- rozumienie mowy i poleceń
- umiejętność budowania wypowiedzi i udzielania adekwatnych odpowiedzi na pytania
Diagnoza dojrzałości szkolnej jest przeprowadzana przy wykorzystaniu narzędzi psychometrycznych, w tym tzw. KOGS (Karta Oceny Gotowości Szkolnej).
Po przeprowadzeniu testów, specjalista analizuje wyniki, aby określić mocne strony dziecka i obszary, które mogę sprawiać mu trudności w szkole.
3.
Przedstawienie i omówienie diagnozy oraz rekomendacji
Po kilku dniach spotkamy się z opiekunami ponownie i przedstawimy wyniki diagnozy i nasze obserwacje dotyczące rozwoju i gotowości do podjęcia nauki w szkole.
Wyjaśnimy dlaczego i co może sprawiać dziecku trudność oraz jak je wspierać w tym zakresie.
Jak się przygotować i co zabrać?
Żeby diagnoza przebiegła sprawnie i była jak najbardziej rzetelna, warto się trochę przygotować.
Bardzo pomocne w rozmowie będzie przyniesienie na rozmowę:
- wytworów dziecka – prac plastycznych, wyklejanek
- nagranych próbek zachowania dziecka w trakcie zabawy swobodnej
- nagranych próbek zachowania dziecka w trakcie zabawy w grupie
- książeczki zdrowia i wyników na siatkach centylowych,
- wyników badań i diagnoz, jeśli były realizowane,
- opinii z placówki, do której chodzi dziecko,
- spisanych pytań i wątpliwości.
Jak przygotować dziecko?
Przygotowanie dziecka do diagnozy gotowości szkolnej wymaga od rodzica delikatnego podejścia - rozmowa z obcą osobą może być stresująca.
Warto przygotować dziecko na to, co może się wydarzyć podczas wizyty, w tym na rozmowy o pracy w grupie, przedszkolu, ulubionych zajęciach dziecka i tym, czego nie lubi. Pomocne jest wyjaśnienie, że ta rozmowa ma pomóc dziecku lepiej przygotować się do rozpoczęcia nauki w szkole.
Warto zachęcać do wyrażania uczuć i odpowiadać dziecku cierpliwie na jego pytania. To naturalne, że obawy i ciekawość się pojawiają.
Jeśli to możliwe, wspólnie z dzieckiem można przygotować nagrania w różnych sytuacjach - zabawy w domu, na placu zabaw, wykonywania prac plastycznych, pisania, malowania czy budowania. To dobra okazja do rozmowy o tym, co dziecko lubi i jak dobrze sobie radzi w różnych sytuacjach.
Dzięki takiemu podejściu, zmniejszy się towarzyszący sytuacji diagnozy stres, co ułatwi zaangażowanie się dziecka w proces wywiadu i obserwacji.
Udział i rola rodzica
Zaangażowanie rodziców w proces diagnostyczny jest kluczowe, ponieważ rodzice są głównymi obserwatorami codziennego funkcjonowania dziecka, dzięki czemu dysponują informacjami, które są niezbędne do postawienia trafnej diagnozy.
Idealnie, jeśli na pierwszą konsultację dziecko może przyjść z dwójką opiekunów, bo część wywiadu najlepiej przeprowadzić tylko z osobą dorosłą, aby nie omawiać problemów dziecka, przy dziecku, które słucha.
Jeśli z różnych powodów nie jest to możliwe, znajdziemy optymalne rozwiązanie i dostosujemy przebieg rozmowy do obecności dziecka.
Bardzo docenimy zgłaszanie obaw i wątpliwości – rodzice mają świetną intuicję i przekazywanie zespołowi diagnostycznemu swoich obaw może prowadzić do poznania lepiej kontekstu i sytuacji dziecka.
Współpraca z zespołem czyli aktywne uczestnictwo – najlepiej obojga opiekunów – w spotkaniach ze specjalistą pomaga przygotować jak najbardziej rzetelną diagnozę.
Rozmawiając z naszymi specjalistami, warto zadawać dużo pytań i upewniać się, że wszystko, co mówi specjalista, jest zrozumiałe.
Dalsze kroki po diagnozie?
W zależności od wyników diagnozy, możemy zarekomendować podjęcie i ćwiczeń w domu, lub zaproponować przeprowadzenie terapii obejmującej spotkania ze specjalistą.
Gdzie się odbywa diagnoza?
Spotkania i obserwacja dziecka odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków.
W przypadku braku możliwości spotkania osobistego, możliwe jest przeprowadzenie wywiadu wstępnego oraz podsumowania z omówieniem wyników w postaci rozmowy zdalnej.
Ile kosztuje diagnoza dojrzałości szkolnej?
Pełny proces diagnozy (3 spotkania)
Wywiad, obserwacja i omówienie
560 PLN
Pisemna opinia
Opcjonalnie