Diagnoza inteligencji dziecka
W celu określenia poziomu inteligencji dziecka stosuje się wystandaryzowane testy psychologiczne oceniające umiejętności poznawcze takie jak zdolność myślenia abstrakcyjnego, planowania, rozumowania przyczynowo-skutkowego czy pamięć robocza. Przeprowadza się je w celu zidentyfikowania mocnych stron oraz obszarów wymagających wsparcia. Badania te są szczególnie użyteczne w diagnozowaniu dzieci zdolnych oraz tych, które mogą wymagać dostosowania wymagań edukacyjnych. Pomagają też lepiej zrozumieć indywidualne potrzeby rozwojowe.
Wskazania do diagnozy inteligencji - kiedy ją wykonać?
Diagnoza poziomu inteligencji dziecka jest badaniem całkowicie dobrowolnym i nie jest wymagana w żadnym momencie edukacji. Jej przeprowadzenie może jednak być potrzebne w sytuacji, gdy dziecko zmaga się z trudnościami rozwojowymi, a w przypadku niektórych diagnoz czy procedur związanych z orzecznictwem, konieczne.
Diagnoza inteligencji dziecka jest zalecana w sytuacjach, które wymagają dokładnego zrozumienia profilu poznawczego dziecka.
Diagnoza inteligencji dziecka jest wskazana w poniższych sytuacjach:
- Potrzeba indywidualizacji procesu edukacyjnego: kiedy dziecko wykazuje znaczne trudności w nauce lub nauczyciele i rodzice zauważają, że standardowe metody nauczania nie przynoszą oczekiwanych efektów, informacje uzyskane dzięki przeprowadzeniu testu inteligencji mogą pomóc dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia;
- Podejrzenie wybitnych zdolności: testy inteligencji są często przeprowadzane, gdy przypuszcza się u dziecka wybitne zdolności intelektualne, aby móc odpowiednio wspierać jego rozwój i zapewnić dostęp do programów edukacyjnych dla dzieci zdolnych;
- Diagnozowanie trudności w uczeniu się: diagnoza inteligencji jest również ważna, gdy istnieje podejrzenie specyficznych trudności w uczeniu się, takich jak dysleksja, dysgrafia, dysortografia czy dyskalkulia. Testy te mogą pomóc w określeniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz w ustaleniu odpowiednich metod wsparcia;
- Monitorowanie rozwoju poznawczego: w przypadkach, gdy dziecko przeszło urazy głowy, choroby neurologiczne lub inne medyczne wyzwania wpływające na funkcjonowanie mózgu, regularne testy inteligencji mogą monitorować wpływ tych czynników na rozwój poznawczy;
- Ocena funkcjonowania dzieci z niepełnosprawnościami lub zaburzeniami, np. z autyzmem, ADHD czy niepełnosprawnością intelektualną, afazją. W tych przypadkach testy inteligencji muszą być dostosowane do możliwości psychofizycznych i werbalnych dziecka.
Testy inteligencji są narzędziem, które umożliwia zrozumienie indywidualnych zdolności poznawczych dziecka, co jest kluczowe dla zapewnienia mu odpowiedniego wsparcia w rozwoju i edukacji.
Diagnoza składa się z 3 spotkań
1.
Wywiad z rodzicami / opiekunami
Pierwsze z nich to konsultacja przeprowadzana przez psychologa z rodzicami. W trakcie tej rozmowy zbierzemy informacje o przebiegu dotychczasowego rozwoju dziecka.
Porozmawiamy również na temat aktualnego funkcjonowania dziecka oraz przeanalizujemy posiadane dokumenty (opinie psychologiczne, szkolne, dokumentację medyczną).
Uwaga – jeśli konsultacja z naszym specjalistą, odbyła się już wcześniej, nie później niż przed trzema miesiącami, spotkanie wstępne i powtórny wywiad nie będą potrzebne, bo mamy już wszystkie kluczowe informacje.
2.
Badanie inteligencji dziecka
W trakcie tego spotkania przeprowadzimy badanie jednym ze standardowych testów inteligencji, odpowiednim dla wieku i poziomu rozwoju dziecka:
- Stanford Binet 5 – test oceniający inteligencję i zdolności poznawcze dla dzieci od 2 roku życia
- Leiter-3 – niewerbalny test inteligencji dla dzieci od 3 roku życia
- IDS, IDS-P – Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci
- DSR Plus – Dziecięca Skala Rozwojowa dla dzieci (od 2 miesiąca życia)
Badanie, w zależności od tempa pracy dziecka oraz jego aktualnej dyspozycji trwa około 60-90 minut.
W sytuacjach wyjątkowych istnieje możliwość przeprowadzenia badania poziomu inteligencji w ciągu dwóch spotkań.
3.
Przedstawienie i omówienie diagnozy oraz rekomendacji
Po kilku dniach spotkamy się ponownie z rodzicami lub opiekunami dziecka w celu omówienia wyników diagnozy oraz naszych obserwacji dotyczących jego rozwoju intelektualnego.
Wyjaśnimy, jakie są mocne strony dziecka, a które obszary wymagają dodatkowej stymulacji.
Jak się przygotować i co zabrać?
Aby diagnoza inteligencji przebiegła sprawnie i była jak najbardziej rzetelna, warto się trochę przygotować.
Bardzo pomocne będzie przyniesienie na rozmowę:
- opisu kontekstu i wskazania do diagnozy
- wyników wcześniejszych badań i diagnoz, jeśli były realizowane,
- opinii z placówki, do której uczęszcza dziecko,
- spisanych pytań i wątpliwości.
Jak przygotować dziecko?
Diagnoza inteligencji nie wymaga specjalnego przygotowania, ale warto - jak w każdej innej sytuacji diagnostycznej - uprzedzić dziecko i wyjaśnić, co może się wydarzyć podczas wizyty.
Dziecko powinno wiedzieć jaki jest cel wizyty oraz co będzie w trakcie niej robiło (rozmawiało, rysowało, rozwiązywało różne ćwiczenia, zagadki). Warto zachęcać do wyrażania uczuć i odpowiadać dziecku cierpliwie na jego pytania.
Dziecko przed badaniem powinno być wypoczęte, w dobrym nastroju, a wszystkie jego potrzeby fizjologiczne powinny być zaspokojone (warto zadbać o to, żeby nie było głodne, spragnione a przed samym badaniem skorzystać z toalety, aby czuło się w pełni komfortowo).
Dzięki takiemu podejściu, zmniejszy się towarzyszący sytuacji diagnozy stres, co ułatwi zaangażowanie się dziecka w proces diagnozy i obserwacji.
Udział i rola rodzica
Zaangażowanie rodziców w proces diagnostyczny jest kluczowe, ponieważ to oni są głównymi obserwatorami codziennego funkcjonowania dziecka. Spędzają z dzieckiem najwięcej czasu, najlepiej je znają i rozumieją.
Traktujemy rodzica jako partnera, jako eksperta w dziedzinie własnego dziecka. Bardzo doceniamy zgłaszane obawy i wątpliwości – rodzice mają świetną intuicję i przekazywanie zespołowi diagnostycznemu swoich niepokojów, może prowadzić do jeszcze lepszego poznania kontekstu oraz sytuacji dziecka.
Na pierwszą konsultację zapraszamy zwykle obojga rodziców. Jeśli z różnych powodów nie jest to możliwa obecność mamy i taty, znajdziemy inne, optymalne rozwiązanie.
W trakcie samego badania, rodzic czeka poza gabinetem. W niektórych sytuacjach (nadmierny lęk dziecka, trudności adaptacyjne) badanie odbywa się w obecności rodzica.
Współpraca z zespołem czyli aktywne uczestnictwo – najlepiej obojga opiekunów – w spotkaniach ze specjalistą, pomaga przygotować jak najbardziej rzetelną diagnozę.
Rozmawiając z naszymi specjalistami, warto zadawać dużo pytań i upewniać się, że wszystko, co mówi specjalista, jest zrozumiałe.
Co otrzymamy po zakończeniu diagnozy poziomu IQ?
Po diagnozie specjalista przekazuje:
- podsumowanie wyników (poradnia nie udostępnia rodzicom pełnego testu),
- informacje o mocnych stronach dziecka i obszarach wymagających wsparcia,
- wskazania dotyczące dalszych kroków, zalecenia do ewentualnych konsultacji z innymi specjalistami oraz rekomendacje do przeprowadzenia dalszych badań.
Dalsze kroki po diagnozie?
W zależności od wyników diagnozy, możemy zalecić podjęcie odpowiednich ćwiczeń lub różnego rodzaju zajęć stymulujących wybrane obszary.
W przypadku wyników znacznie obniżonych, przygotowujemy również opinię do wykorzystania w procesie starania się o kształcenie specjalne.
Gdzie odbywa się badanie inteligencji dziecka?
Spotkania i obserwacja dziecka odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków.
Nie ma możliwości przeprowadzenia tej diagnozy zdalnie.
W przypadku braku możliwości spotkania osobistego, możliwe jest przeprowadzenie wywiadu wstępnego oraz podsumowania z omówieniem wyników w postaci rozmowy zdalnej.
Ile kosztuje diagnoza inteligencji dziecka?
Pełny proces diagnozy (3 lub 4 spotkania)
Wywiad, obserwacja i omówienie
620 PLN
Pisemna opinia
Opcjonalnie