Diagnoza neurologopedyczna w leczeniu ortodontycznym

Diagnoza logopedyczna przed lub w trakcie leczenia ortodontycznego jest podstawą do osiągnięcia zamierzonych efektów w leczeniu wad zgryzu. Polega na ocenie kompleksu ustno-twarzowego oraz między innymi pracy języka, który jest naturalnym aparatem ortodontycznym. 

Co jest celem diagnozy?

Celem diagnozy prowadzonej przez neurologopedę w kontekście leczenia ortodontycznego jest między innymi ocena budowy i funkcji języka, jego pozycji spoczynkowej, wędzidełka oraz sprawdzenie toru oddechowego.

 

Dodatkowo w trakcie diagnozy zostaną przez specjalistę ocenione funkcje mięśni wpływających na pracę kompleksu ustno-twarzowego oraz sposób jedzenia i połykania.

Wskazania do diagnozy z neurologopedą w leczeniu ortodontycznym - kiedy ją wykonać?

Współpraca ortodonty i logopedy jest kluczowa w osiągnięciu zamierzonych celów ortodontycznych. Diagnoza logopedyczna oraz możliwa terapia może mieć ogromny wpływ na przebieg oraz rezultat leczenia ortodontycznego.

 

Każde zaburzenie w pracy języka wpływa m.in.: na artykulację głosek, budowę aparatu artykulacyjnego, pracę mięśni czy zgryz. 

 

Możliwe dysfunkcje w pracy języka, jak również całego kompleksu ustno-twarzowego mogą spowodować nawrót problemów zgryzowych już po zakończeniu leczenia ortodontycznego.

 

W szczególności, wskazaniem do przeprowadzenia takiej diagnozy są poniższe sytuacje:

  • Planowane, trwające lub zakończone leczenie ortodontyczne;
  • Nieprawidłowości w funkcjach oralno-motorycznych – trudności z prawidłowym połykaniem, nadmierne ślinienie się, problemy z żuciem czy nieprawidłowe ustawienie języka w spoczynku;
  • Ustny tor oddechowy – jeśli dziecko, oddycha przez usta zamiast nosem, co może prowadzić do problemów zdrowotnych i rozwojowych, w tym do zaburzeń snu;
  • Nieprawidłowości zgryzu takie jak otwarty zgryz, zgryz krzyżowy czy zgryz głęboki mogą być wynikiem nieprawidłowej funkcji mięśni twarzy i jamy ustnej;
  • Zaburzenia mowy i artykulacji – problemy z artykulacją głosek, które mogą wynikać z nieprawidłowej pracy mięśni lub budowy czy funkcjonowania narządów artykulacyjnych (odpowiedzialnych za mówienie);
  • Problemy z wędzidełkiem języka – neurologopeda jest w stanie ocenić, czy budowa wędzidełka nie ogranicza ruchów języka i nie zaburza jego funkcji;
  • Infekcje, nawracające katary – problem z drożnością nosa, czy powiększone migdały wpływają na pozycję i pracę języka.

Diagnoza przed leczeniem ortodontycznym jest szczególnie ważna, gdyż pozwala na wczesne wykrycie i leczenie funkcjonalnych zaburzeń, co może zapobiec dalszym komplikacjom i ułatwić skuteczne leczenie.

Jak przebiega i ile trwa diagnoza neurologopedyczna w leczeniu ortodotnycznym?

oraz inne informacje praktyczne

Diagnoza składa się z 2 spotkań.

1. 

Wywiad z rodzicami / opiekunami

Pierwsze z nich to konsultacja przeprowadzana przez neurologopedę z rodzicami. W trakcie tej rozmowy zbierzemy informacje o mowie dziecka i przebiegu dotychczasowego rozwoju

 

Uwaga! Jeśli konsultacja z naszym neurologopedą, odbyła się już wcześniej, nie później niż przed trzema miesiącami, spotkanie wstępne i powtórny wywiad nie będą potrzebne, bo mamy już wszystkie kluczowe informacje. 

 

2. 

Obserwacja i badanie dziecka

W trakcie tego spotkania będziemy obserwować dziecko w sytuacji związanej z jedzeniem, połykaniem mówieniem.

 

Nasz specjalista będzie również – z poszanowaniem komfortu dziecka – badał funkcje i budowę obszaru ustno-twarzowego.

 

Specjalistka neurologopedka będzie w trakcie spotkania oceniać między innymi:

  • napięcie i dystrybucję napięcia mieśniowego w obszarze orofacjalnym, np. pozycję spoczynkową języka;
  • prawidłową pracę narządów uczestniczących w akcie gryzienia, żucia i połykania pokarmu;
  • sposób połykania, pozycję spoczynkową języka, zamknięcie ust, postawę i symetrię ciała, koordynację oko-ręka, kontakt wzrokowy; 
  • występowanie seplenienia i innych zaburzeń artykulacyjnych;
  • oddychanie, tor oddychania.

Przeprowadzimy również ocenę wędzidełka. Polega ona na zbadaniu jego długości, grubości, umiejscowienia przyczepu oraz ruchomości języka, ale przede wszystkim w jaki sposób ogranicza lub nie funkcje języka 

 

Kluczowe elementy oceny neurologopedyczrnej w kontekście leczenia ortodontycznego to:

  • Długość wędzidełka – zbyt krótkie wędzidełko ogranicza ruchomość języka i może powodować problemy z karmieniem, wymową czy higieną jamy ustnej;
  • Grubość wędzidełka – zbyt grube lub zgrubiałe wędzidełko również ogranicza ruchomość języka;
  • Umiejscowienie przyczepu wędzidełka; 
  • Ruchomość języka – ocenia się zdolność do maksymalnego uniesienia języka do podniebienia, wycofania go do tyłu jamy ustnej oraz ruchy boczne. Ograniczona ruchomość sygnalizuje problem z wędzidełkiem.

Na koniec przedstawimy wyniki diagnozy i nasze obserwacje dotyczące rozwoju i stanu aparatu artykulacyjnego, prezentując rodzicom zaobserwowane trudności. 

 

Wyjaśnimy dlaczego i co może dziać się w obszarze rozwoju mowy oraz przedstawimy nasze rekomendacje dotyczące kolejnych kroków oraz podjęcia – jeśli to będzie konieczne – terapii wspierającej leczenie ortodontyczne.

 

Jak się przygotować i co zabrać?

Żeby diagnoza przebiegła sprawnie i była jak najbardziej rzetelna, warto się trochę przygotować. 

 

Bardzo pomocne w rozmowie będzie przyniesienie na rozmowę:

  • krótkiego filmiku nagranego w trakcie zachowania, które niepokoi,
  • nagranych próbek mowy dziecka,
  • książeczki zdrowia i wyników na siatkach centylowych,
  • wyników badań i diagnoz, jeśli były realizowane,
  • opinii z placówki, do której chodzi dziecko,
  • spisanych pytań i wątpliwości.

Jak przygotować dziecko?

Przygotowanie dziecka do diagnozy miofunkcjonalnej wymaga od rodzica delikatnego podejścia - rozmowa, a przede wszystkim badanie twarzy i ust przez obcą osobę, może być stresująca. 

 

Warto przygotować dziecko na to, co może się wydarzyć podczas wizyty, w tym na rozmowy o twarzy i ustach. Pomocne jest wyjaśnienie, że ta rozmowa ma pomóc dziecku lepiej mówić.

 

Warto zachęcać do wyrażania uczuć i odpowiadać dziecku cierpliwie na jego pytania. To naturalne, że obawy i ciekawość się pojawiają. 

 

Jeśli to możliwe, wspólnie z dzieckiem można przygotować nagrania w różnych sytuacjach - jedzenia, picia, opowiadania. To dobra okazja do rozmowy o tym, jak ważne dla mówienia są usta i język.

 

Dzięki takiemu podejściu, zmniejszy się towarzyszący sytuacji diagnozy stres, co ułatwi zaangażowanie się dziecka w proces wywiadu i obserwacji.

 

Udział i rola rodzica

Zaangażowanie rodziców w proces diagnostyczny prowadzonego przez neurologopedę w kontekście leczenia ortodontycznego jest kluczowe, ponieważ są głównymi obserwatorami codziennej komunikacji i artykulacji, dzięki czemu mają kluczowe informacje, które są niezbędne do postawienia trafnej diagnozy. 

 

Idealnie, jeśli na pierwszą konsultację dziecko może przyjść z dwójką opiekunów, bo część wywiadu najlepiej przeprowadzić tylko z osobą dorosłą, aby nie omawiać problemów dziecka, przy dziecku, które słucha.

 

W przypadku dzieci bardzo małych z kolei chodzi o komfort rozmowy i spokój rodzica. Wiemy, że niektóre maluchy dość szybko się irytują i wymagają pełnej uwagi opiekuna, co jest w pełni zrozumiałe i przystosowawcze, ale może utrudniać swobodną rozmowę. 

 

Jeśli z różnych powodów nie jest to możliwe, znajdziemy optymalne rozwiązanie i dostosujemy przebieg rozmowy do obecności dziecka. 

 

Bardzo docenimy zgłaszanie obaw i wątpliwości – rodzice mają świetną intuicję i przekazywanie zespołowi diagnostycznemu swoich obaw, może prowadzić do poznania lepiej kontekstu i sytuacji dziecka. 

 

Współpraca z zespołem czyli aktywne uczestnictwo – najlepiej obojga opiekunów – w spotkaniach ze specjalistą, pomaga przygotować jak najbardziej rzetelną diagnozę, co pomoże w efektywności prowadzonej terapii ortodontycznej. 

 

Rozmawiając z naszymi specjalistami, warto zadawać dużo pytań i upewniać się, że wszystko, co mówi specjalista, jest zrozumiałe.

 

Co otrzymamy po zakończeniu diagnozy z neurologopedą?

Po diagnozie specjalista przekazuje:

  • podsumowanie wywiadu
  • rekomendacje dotyczące dalszych kroków, zalecenia do konsultacji z innymi specjalistami oraz rekomendacje przeprowadzenia badań
  • rekomendacje do podjęcia terapii

Dalsze kroki po diagnozie?

W zależności od wyników diagnozy, możemy zarekomendować podjęcie i ćwiczeń w domu, zaproponować przeprowadzenie terapii neurologopedycznej, obejmującej spotkania ze specjalistą. 

 

Może pojawić się również wskazanie do zabiegu podcięcia wędzidełka wraz z przygotowaniem do niego przez neurologopedę.


 

Gdzie odbywa się diagnoza?

 

Spotkania i obserwacja dziecka odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków. 

 

W przypadku braku możliwości spotkania osobistego, możliwe jest przeprowadzenie wywiadu wstępnego w postaci rozmowy zdalnej. 

Ile kosztuje diagnoza neurologopedyczna w leczeniu ortodontycznym?

Pełny proces diagnozy (2 spotkania)

Wywiad, obserwacja i omówienie

 

430 PLN

Pisemna opinia

Opcjonalnie

 

170 PLN

Umów się na konsultację

kontakt@fiklon.pl

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń