Diagnoza ryzyka dysleksji w Krakowie

Diagnoza ryzyka dysleksji to element profilaktyki trudności edukacyjnych i emocjonalnych u dzieci. Ocena funkcji poznawczych, percepcyjnych oraz językowych za pomocą wystandaryzowanych narzędzi psychometrycznych umożliwia nie tylko zidentyfikowanie potencjalnych zagrożeń, ale także zaplanowanie odpowiednich działań terapeutycznych i wspierających. Taka wczesna interwencja umożliwia wspieranie dziecka i zapewnienie mu spokojniejszego startu w szkolną rzeczywistość.

Kiedy przeprowadzić diagnozę ryzyka dysleksji?

Dysleksja rozwojowa to zaburzenie neurorozwojowe, które ujawnia się w pełni dopiero w trakcie nauki czytania i pisania, a proces ten jest mocno zróżnicowany u dzieci. Z tego też względu, diagnozę dysleksji rozwojowej przeprowadza się w czwartej klasie szkoły podstawowej (po 10 roku życia) lub później.

 

Niektóre trudności związane z nauką czytania i pisania mogą pojawiać się już znacznie wcześniej, dlatego możliwa jest też diagnoza ryzyka wystąpienia dysleksji. Jeśli wskazuje na wysokie ryzyko wystąpienia specyficznych trudności w nauce, możliwe jest podjęcie wczesnych interwencji terapeutycznych, stymulowania osłabionych obszarów, a tym samym niwelowania występowania tych trudności u dziecka.

 

Diagnoza ryzyka dysleksji jest wskazana, gdy:

  • dziecko myli kształty podobnie wyglądających liter;
  • pisze od niewłaściwej strony;
  • pojawiają się lustrzane odbicia liter/cyfr;
  • ma trudność w rozróżnianiu podobnych dźwięków mowy;
  • niechętnie czyta – ma problemy z rozpoznawaniem słów, płynnością czytania i rozumieniem tekstu;
  • popełnia liczne błędy podczas pisania mimo znajomości zasad pisowni i regularnych ćwiczeń;
  • miało opóźnienia w rozwoju mowy.

Jak przebiega i ile trwa diagnoza ryzyka dysleksji

oraz inne informacje praktyczne dotyczące diagnozy specyficznych trudności szkolnych

Diagnoza składa się co najmniej z 3 spotkań

1. 

Wywiad z rodzicami / opiekunami

Pierwsze z nich to konsultacja przeprowadzana przez diagnostę z rodzicami. Spotkanie to jest poprzedzone wypełnieniem ankiety rozwojowej (online). W trakcie tej rozmowy zbierzemy informacje o przebiegu dotychczasowego rozwoju dziecka oraz o aktualnych zachowaniach i kompetencjach poznawczych.

 

Będziemy pytać również o trudności jakie pojawiają się u dziecka. Pytania są zadawane według standaryzowanego kwestionariusza.

2. 

Obserwacja i badanie funkcji percepcyjnych oraz poznawczych dziecka

W trakcie tego spotkania diagnosta przeprowadzi serię ćwiczeń i zadań, korzystając z wystandaryzowanych testów mierzących:

  • funkcje wzrokowo-przestrzenne – obszary percepcyjne i poznawcze,
  • koordynację wzrokowo-ruchową,
  • przetwarzanie słuchowo-językowe,
  • pamięć długotrwałą,
  • funkcje poznawcze,
  • umiejętności szkolne dziecka.

Do przeprowadzenie badania wykorzystujemy narzędzie: Specjalistyczna bateria diagnozy zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych SB6/18.

3. 

Przedstawienie i omówienie diagnozy oraz rekomendacji

Po opracowaniu wyników badania spotkamy się z opiekunami ponownie (bez dziecka) i przedstawimy wyniki diagnozy oraz nasze obserwacje dotyczące rozwoju dziecka.

 

Przedstawimy mocne strony dziecka oraz te obszary, które wymagają stymulacji. Podpowiemy w jaki sposób prowadzić ćwiczenia. Omówimy też możliwe sposoby wsparcia dziecka. Taka rozmowa może odbywać się on-line.

Jak się przygotować i co zabrać?

Żeby diagnoza przebiegła sprawnie i była jak najbardziej rzetelna, warto się trochę przygotować. 

 

Bardzo pomocne będzie przyniesienie na rozmowę:

  • zeszytów szkolnych/ zeszytów ćwiczeń dziecka
  • opinii z placówki, do której chodzi dziecko, (z opisem obserwowanych trudności)
  • spisanych pytań i wątpliwości.

Jak przygotować dziecko?

Przygotowanie dziecka do diagnozy ryzyka dysleksji wymaga od rodzica delikatnego podejścia - rozmowa z obcą osobą może być stresująca, zwłaszcza kiedy dotyka trudnych dla dziecka obszarów.

 

Warto przygotować dziecko na to, co może się wydarzyć podczas wizyty. Pomocne jest wyjaśnienie, że to badanie ma pomóc dziecku lepiej się rozwijać i zdobywać nowe sprawności.

 

Warto zachęcać do wyrażania uczuć i odpowiadać dziecku cierpliwie na jego pytania. To naturalne, że obawy i ciekawość się pojawiają. 

 

Dzięki takiemu podejściu, zmniejszy się towarzyszący sytuacji diagnozy stres, co ułatwi zaangażowanie się dziecka w proces wywiadu i obserwacji. 

Udział i rola rodzica

Badanie ryzyka dysleksji opiera się głównie na pogłębionym wywiadzie z rodzicem oraz wynikach osiąganych przez dziecko w zadaniach percepcyjnych i poznawczych.

 

Zachęcamy do jak największej otwartości w odpowiadaniu na pytania diagnostyczne – każda informacja dotycząca dziecka jest istotna.

 

W przypadku podwyższonego ryzyka wystąpienia dysleksji, przedstawimy rekomendacje dotyczące pracy terapeutycznej z dzieckiem. 

 

Rozmawiając z naszymi specjalistami, warto zadawać dużo pytań i upewniać się, że wszystko, co mówi specjalista, jest zrozumiałe.

Co otrzymamy po zakończeniu diagnozy ryzyka dysleksji?

Po diagnozie specjalista przekazuje:

  • podsumowanie wywiadu;
  • rekomendacje dotyczące dalszych kroków, ewentualnie zalecenia do konsultacji z innymi specjalistami  (integracji sensorycznej, fizjoterapii) oraz rekomendacje przeprowadzenia badań;
  • informację o mocnych stronach dziecka i o tym, jak wspierać dziecko w obszarach problematycznych;
  • jeśli jest taka potrzeba  – pisemną opinię podsumowującą badanie.

Dalsze kroki - co może się wydarzyć po diagnozie?

W zależności od wyników diagnozy, możemy zarekomendować przeprowadzenie terapii obejmującej spotkania ze specjalistą lub pogłębioną diagnozę w kierunku wyjaśnienia przyczyn trudności dziecka w danej sferze.

Gdzie odbywa się diagnoza ryzyka dysleksji?

 

Spotkania i obserwacja dziecka odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków. 

 

W przypadku braku możliwości spotkania osobistego, możliwe jest przeprowadzenie wywiadu wstępnego oraz podsumowania z omówieniem wyników w postaci rozmowy zdalnej. 

Ile kosztuje diagnoza ryzyka dysleksji?

Pełny proces diagnozy (3 spotkania)

Ankieta wstępna rozwojowa

Konsultacja z rodzicami

Badanie funkcji percepcyjnych i poznawczych

Opracowanie pisemnej opinii

Omówienie diagnozy z rodzicami

790 PLN

Umów się na konsultację

[email protected]

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń