Diagnoza zaburzeń przetwarzania słuchowego u dzieci
Zaburzenia przetwarzania słuchowego (CAPD – Central Auditory Processing Disorder) u dzieci często pozostają niezauważone, mimo że mogą istotnie wpływać na rozwój mowy, koncentrację i trudności w nauce (takie jak dysleksja). Wczesna, specjalistyczna diagnoza prowadzona przez neurologopedę, pozwala zidentyfikować problem i zaplanować skuteczną terapię przetwarzania słuchowego dostosowaną do wieku i indywidualnych potrzeb dziecka.
Wskazania do diagnozy przetwarzania słuchowego
Zaburzenia przetwarzania słuchowego to trudności, których źródłem jest nieprawidłowe przetwarzanie przez ośrodki mózgowe bodźców słuchowych.
Objawy, które powinny zaniepokoić rodziców i nauczycieli, będące wskazaniem do przeprowadzenia badania przetwarzania słuchowego, to między innym sytuacje, gdy dziecko:
-
często prosi o powtórzenie poleceń („Co?”, „Nie słyszałem”, „Jeszcze raz”),
-
ma trudności z rozumieniem mowy w hałasie, np. w klasie, podczas rozmów grupowych,
-
sprawia wrażenie, że „nie słucha”, mimo że słuch jest prawidłowy,
-
ma problemy z wykonywaniem złożonych lub wieloetapowych instrukcji słownych,
-
trudno mu skupić uwagę na wypowiedzi jednej osoby, gdy wokół jest dużo dźwięków,
-
występują u niego trudności w nauce czytania, pisania lub zapamiętywania słów,
-
zauważalne są opóźnienia w rozwoju mowy lub języka,
-
dziecko ma kłopoty z lokalizacją dźwięków (np. nie wie, skąd dobiega głos albo muzyka),
-
reaguje nerwowo lub wycofuje się w sytuacjach wymagających słuchania,
-
pojawiają się objawy podobne do ADHD lub dysleksji, ale niepotwierdzone w diagnozie.
Jak przebiega diagnoza zaburzeń przetwarzania słuchowego u dzieci
oraz inne informacje praktyczne dla rodziców

Diagnoza składa się z ankiety i badania dziecka
1.
Ankieta wstępna
Pierwszym krokiem jest wypełnienie ankiety (on-line), aby diagnosta zapoznał się z informacjami o dotychczasowym rozwoju dziecka czy zauważonych przez opiekunów trudnościach.
Ankietę wypełnia się zdalnie na kilka dni przed planowanym badaniem.
2.
Obserwacja i badanie przetwarzania słuchowego
W trakcie spotkania w poradni, diagnosta może pogłębiać niektóre zagadnienia z ankiety. Następnie obserwuje dziecko i przeprowadza – z poszanowaniem komfortu dziecka – samo badanie.
Badanie składa się z serii nieinwazyjnych testów audytywnych (dziecko ma założone słuchawki nauszne) oraz interakcji diagnosty z dzieckiem.
Kompleksowe badanie przetwarzania słuchowego trwa do 60 minut.
3.
Omówienie wyników diagnozy z rodzicami
Po ok. tygodniu od przeprowadzonego badania, diagnosta przedstawi rodzicom wyniki testów.
Wyjaśni dlaczego i co może dziać się w obszarze rozwoju przetwarzania słuchowego oraz przedstawi rekomendacje dotyczące kolejnych kroków oraz podjęcia – jeśli to będzie konieczne – terapii wspierającej rozwój przetwarzania słuchowego.
Na życzenie rodziców możemy przygotować pisemną opinię z badania, zawierającą rozbudowany opis wyników oraz listę rekomendacji. Dokument taki jest do odbioru do tygodnia po badaniu.
Spotkanie w celu omówienia diagnozy trwa ok. 20 minut i może być przeprowadzone zdalnie – online, za pomocą platformy Google Meet.
Jak się przygotować i co zabrać?
Żeby diagnoza przebiegła sprawnie i była jak najbardziej rzetelna, warto się do niej przygotować.
Przed diagnozą należy przeprowadzić badanie słuchu – audiometrię tonalną – i przynieść wyniki tego badania na spotkanie.
Pomocne będzie również przedstawienie:
- wyników innych badań i diagnoz, jeśli były realizowane,
- opinii z placówki, do której chodzi dziecko,
- spisanych pytań i wątpliwości.
(dokumenty i wyniki badań można przed wizytą przesłać na adres [email protected])
Jak przygotować dziecko?
Przygotowanie dziecka do diagnozy przetwarzania słuchowego wymaga od rodzica delikatnego podejścia - badanie przez obcą osobę, może być stresujące.
Warto przygotować dziecko na to, co może się wydarzyć podczas wizyty - wyjaśnić, że będzie proszone o używanie słuchawek i uważne słuchanie różnych dźwięków, słów i zdań. Pomocne jest wyjaśnienie, że to badanie ma pomóc dziecku lepiej i wyraźniej słyszeć.
Dzięki takiemu podejściu, zmniejszy się towarzyszący sytuacji diagnozy stres, co ułatwi zaangażowanie się dziecka w proces wywiadu i badania.
Od jakiego wieku można przeprowadzić diagnozę zaburzeń przetwarzania słuchowego?
Pełna, standaryzowana diagnoza zaburzeń przetwarzania słuchowego (APD) jest możliwa zazwyczaj od 6. roku życia, kiedy dziecko:
-
ma już rozwinięte kompetencje językowe (rozumienie i mówienie),
-
potrafi współpracować z diagnostą,
-
jest w stanie wykonywać zadania wymagające skupienia i reakcji na bodźce słuchowe.
W młodszym wieku (ok. 5 lat) możliwa jest wstępna ocena funkcji słuchowych, która pozwala wychwycić pierwsze symptomy ryzyka i zaplanować dalsze kroki diagnostyczne lub terapeutyczne.
Co otrzymamy po zakończeniu diagnozy przetwarzania słuchowego?
Po diagnozie specjalista przekazuje:
- podsumowanie wyników badania przetwarzania słuchowego,
- rekomendacje dotyczące dalszych kroków, zalecenia do konsultacji z innymi specjalistami oraz rekomendacje przeprowadzenia badań,
- rekomendacje do podjęcia terapii przetwarzania słuchowego (np.: Neuroflow lub metodą Johansena).
Kto diagnozuje przetwarzanie słuchowe?
Gdzie odbywa się diagnoza przetwarzania słuchowego?
Spotkania i obserwacja dziecka odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków.
Badanie wymaga obecności w poradni - nie ma możliwości przeprowadzenia go zdalnie.
Ile kosztuje diagnoza przetwarzania słuchowego u dzieci?
Pełny proces diagnozy
Ankieta wstępna (wypełniana on-line)
Badanie przetwarzania słuchowego
Omówienie wyników
490 PLN
Pisemna opinia
Opcjonalnie
190 PLN
Diagnoza kontrolna
(po ok. 8-12 tygodniach trwania terapii)
Badanie przetwarzania słuchowego (ok. 20 minut)
Omówienie wyników
350 PLN
Umów się na konsultację
