Diagnoza zaburzeń przetwarzania słuchowego u dzieci

Zaburzenia przetwarzania słuchowego (CAPD – Central Auditory Processing Disorder) u dzieci często pozostają niezauważone, mimo że mogą istotnie wpływać na rozwój mowy, koncentrację i trudności w nauce (takie jak dysleksja). Wczesna, specjalistyczna diagnoza prowadzona przez neurologopedę, pozwala zidentyfikować problem i zaplanować skuteczną terapię przetwarzania słuchowego dostosowaną do wieku i indywidualnych potrzeb dziecka.

Wskazania do diagnozy przetwarzania słuchowego

Zaburzenia przetwarzania słuchowego to trudności, których źródłem jest nieprawidłowe przetwarzanie przez ośrodki mózgowe bodźców słuchowych.

 

Objawy, które powinny zaniepokoić rodziców i nauczycieli, będące wskazaniem do przeprowadzenia badania przetwarzania słuchowego, to między innym sytuacje, gdy dziecko:

  • często prosi o powtórzenie poleceń („Co?”, „Nie słyszałem”, „Jeszcze raz”),

  • ma trudności z rozumieniem mowy w hałasie, np. w klasie, podczas rozmów grupowych,

  • sprawia wrażenie, że „nie słucha”, mimo że słuch jest prawidłowy,

  • ma problemy z wykonywaniem złożonych lub wieloetapowych instrukcji słownych,

  • trudno mu skupić uwagę na wypowiedzi jednej osoby, gdy wokół jest dużo dźwięków,

  • występują u niego trudności w nauce czytania, pisania lub zapamiętywania słów,

  • zauważalne są opóźnienia w rozwoju mowy lub języka,

  • dziecko ma kłopoty z lokalizacją dźwięków (np. nie wie, skąd dobiega głos albo muzyka),

  • reaguje nerwowo lub wycofuje się w sytuacjach wymagających słuchania,

  • pojawiają się objawy podobne do ADHD lub dysleksji, ale niepotwierdzone w diagnozie.

Jak przebiega diagnoza zaburzeń przetwarzania słuchowego u dzieci

oraz inne informacje praktyczne dla rodziców 

blank

Diagnoza składa się z ankiety i badania dziecka

1. 

Ankieta wstępna

Pierwszym krokiem jest wypełnienie ankiety (on-line), aby diagnosta zapoznał się z informacjami o dotychczasowym rozwoju dziecka czy zauważonych przez opiekunów trudnościach. 

 

Ankietę wypełnia się zdalnie na kilka dni przed planowanym badaniem.

2. 

Obserwacja i badanie przetwarzania słuchowego

W trakcie spotkania w poradni, diagnosta może pogłębiać niektóre zagadnienia z ankiety. Następnie obserwuje dziecko i przeprowadza – z poszanowaniem komfortu dziecka – samo badanie.

 

Badanie składa się z serii nieinwazyjnych testów audytywnych (dziecko ma założone słuchawki nauszne) oraz interakcji diagnosty z dzieckiem. 

 

Kompleksowe badanie przetwarzania słuchowego trwa do 60 minut.

3. 

Omówienie wyników diagnozy z rodzicami

Po ok. tygodniu od przeprowadzonego badania, diagnosta przedstawi rodzicom wyniki testów. 

 

Wyjaśni dlaczego i co może dziać się w obszarze rozwoju przetwarzania słuchowego oraz przedstawi rekomendacje dotyczące kolejnych kroków oraz podjęcia – jeśli to będzie konieczne – terapii wspierającej rozwój przetwarzania słuchowego.

 

Na życzenie rodziców możemy przygotować pisemną opinię z badania, zawierającą rozbudowany opis wyników oraz listę rekomendacji. Dokument taki jest do odbioru do tygodnia po badaniu. 

 

Spotkanie w celu omówienia diagnozy trwa ok. 20 minut i może być przeprowadzone zdalnie – online, za pomocą platformy Google Meet. 

Jak się przygotować i co zabrać?

Żeby diagnoza przebiegła sprawnie i była jak najbardziej rzetelna, warto się do niej przygotować. 

 

Przed diagnozą należy przeprowadzić badanie słuchu – audiometrię tonalną – i przynieść wyniki tego badania na spotkanie.

 

Pomocne będzie również przedstawienie:

  • wyników innych badań i diagnoz, jeśli były realizowane,
  • opinii z placówki, do której chodzi dziecko,
  • spisanych pytań i wątpliwości.

(dokumenty i wyniki badań można przed wizytą przesłać na adres [email protected]

Jak przygotować dziecko?

Przygotowanie dziecka do diagnozy przetwarzania słuchowego wymaga od rodzica delikatnego podejścia - badanie przez obcą osobę, może być stresujące.

 

Warto przygotować dziecko na to, co może się wydarzyć podczas wizyty - wyjaśnić, że będzie proszone o używanie słuchawek i uważne słuchanie różnych dźwięków, słów i zdań. Pomocne jest wyjaśnienie, że to badanie ma pomóc dziecku lepiej i wyraźniej słyszeć.

 

Dzięki takiemu podejściu, zmniejszy się towarzyszący sytuacji diagnozy stres, co ułatwi zaangażowanie się dziecka w proces wywiadu i badania.

Od jakiego wieku można przeprowadzić diagnozę zaburzeń przetwarzania słuchowego?

Pełna, standaryzowana diagnoza zaburzeń przetwarzania słuchowego (APD) jest możliwa zazwyczaj od 6. roku życia, kiedy dziecko:

  • ma już rozwinięte kompetencje językowe (rozumienie i mówienie),

  • potrafi współpracować z diagnostą,

  • jest w stanie wykonywać zadania wymagające skupienia i reakcji na bodźce słuchowe.

W młodszym wieku (ok. 5 lat) możliwa jest wstępna ocena funkcji słuchowych, która pozwala wychwycić pierwsze symptomy ryzyka i zaplanować dalsze kroki diagnostyczne lub terapeutyczne.

Co otrzymamy po zakończeniu diagnozy przetwarzania słuchowego?

Po diagnozie specjalista przekazuje:

  • podsumowanie wyników badania przetwarzania słuchowego,
  • rekomendacje dotyczące dalszych kroków, zalecenia do konsultacji z innymi specjalistami oraz rekomendacje przeprowadzenia badań,
  • rekomendacje do podjęcia terapii przetwarzania słuchowego (np.: Neuroflow lub metodą Johansena).

Gdzie odbywa się diagnoza przetwarzania słuchowego?

 

Spotkania i obserwacja dziecka odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków. 

 

Badanie wymaga obecności w poradni - nie ma możliwości przeprowadzenia go zdalnie.

Ile kosztuje diagnoza przetwarzania słuchowego u dzieci?

Pełny proces diagnozy

Ankieta wstępna (wypełniana on-line)

Badanie przetwarzania słuchowego

Omówienie wyników

 

490 PLN

Pisemna opinia

Opcjonalnie

 

190 PLN

Diagnoza kontrolna

(po ok. 8-12 tygodniach trwania terapii)

Badanie przetwarzania słuchowego (ok. 20 minut)

Omówienie wyników

 

350 PLN

Umów się na konsultację

[email protected]

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń