Diagnoza zachowania i emocji dziecka KOZE

Procesy adaptacyjne małego dziecka są niedoskonałe, a jego układ nerwowy niedojrzały. Nawet mało znaczące z dorosłego punktu widzenia wydarzenia, przez dziecko mogą być odbierane bardzo intensywnie. Maluch nie zawsze jest w stanie poradzić sobie z przeżywanymi trudnościami. Komunikuje je jednak, jak potrafi: problemami ze snem, jedzeniem, zaburzeniami w zachowaniach społecznych, zmianami w nawykach lub trudnymi zachowaniami w przedszkolu.

Co to jest KOZE?

Karty Oceny Zachowania i Emocji (KOZE) są narzędziem oceny i opisu ewentualnych nieprawidłowości w zachowaniu i reakcjach emocjonalnych dziecka od wieku niemowlęcego do końca okresu szkolnego – od 1. miesiąca do końca 15. roku życia.

 

Pozwalają na wykrycie niepokojących objawów w zachowaniu i reakcjach emocjonalnych dziecka oraz sklasyfikowanie ich w określonych obszarach.

Kiedy przeprowadzić diagnozę KOZE?

Karty Oceny obejmują ocenę rozwoju dziecka w następujących sferach:

  • sen,
  • odżywianie,
  • wydalanie,
  • samodzielność,
  • nawyki,
  • relacje społeczne,
  • ruch,
  • koncentracja,
  • zachowanie,
  • emocje.

Diagnoza testem KOZE jest zatem wskazana, gdy:

  • rodzice chcą sprawdzić, czy dotychczasowy rozwój dziecka przebiega harmonijnie;
  • dziecko rozpoczyna edukację w przedszkolu lub szkole;
  • dziecko przejawia niefunkcjonalne zachowania, utrudniające proces wychowawczy;
  • placówka, do której dziecko uczęszcza, prosi o konsultację pedagogiczną;
  • coś w realizacji funkcji życiowych lub zachowaniu dziecka niepokoi opiekunów;
  • rodzina przeżywa dużą zmianę (np narodziny rodzeństwa, przeprowadzka) lub trudny czas (np długotrwała choroba);
  • dziecko ma doświadczenie gwałtownego emocjonalnego reagowania na różne wydarzenia.

Jak przebiega i ile trwa diagnoza zachowania i emocji dziecka KOZE?

oraz inne informacje praktyczne

Diagnoza składa się z 2 spotkań.

1. 

Wywiad z rodzicami / opiekunami oraz obserwacja dziecka

Pierwsze z nich to konsultacja przeprowadzana przez terapeutę z rodzicami. W trakcie tej rozmowy zbierzemy informacje o przebiegu dotychczasowego rozwoju dziecka oraz o aktualnych zachowaniach. Pytania są zadawane według standaryzowanego kwestionariusza. 

 

W drugiej części tego spotkania będziemy obserwować dziecko podczas zabawy swobodnej i kierowanej, prowadzonej rozmowy i wykonywania konkretnych poleceń.

 

2. 

Przedstawienie i omówienie diagnozy oraz rekomendacji

Po kilku dniach spotkamy się z opiekunami ponownie (bez dziecka) i przedstawimy wyniki diagnozy i nasze obserwacje dotyczące rozwoju, zachowań i emocji dziecka oraz przedstawimy możliwe sposoby wsparcia. Taka rozmowa może odbywać się on-line. 

 

Podsumowanie diagnozy rodzice mogą otrzymać w postaci opinii (do odebrania w przeciągu dwóch tygodni od drugiego spotkania)

 

Jak się przygotować i co zabrać?

Żeby diagnoza przebiegła sprawnie i była jak najbardziej rzetelna, warto się trochę przygotować. 

 

Bardzo pomocne w rozmowie będzie przyniesienie na rozmowę:

  • książeczki zdrowia i wyników na siatkach centylowych,
  • wyników badań i diagnoz, jeśli były realizowane,
  • opinii z placówki, do której chodzi dziecko,
  • spisanych pytań i wątpliwości.

Jak przygotować dziecko do rozmowy?

Przygotowanie dziecka wymaga od rodzica delikatnego podejścia - rozmowa z obcą osobą może być stresująca, zwłaszcza kiedy dotyka trudnych sfer.

 

Warto przygotować dziecko na to, co może się wydarzyć podczas wizyty, w tym na rozmowy o zabawach i ulubionych zajęciach dziecka i tym, czego nie lubi. Pomocne jest wyjaśnienie, że ta rozmowa ma pomóc dziecku lepiej się rozwijać i zdobywać nowe sprawności.

 

Warto zachęcać do wyrażania uczuć i odpowiadać dziecku cierpliwie na jego pytania. To naturalne, że obawy i ciekawość się pojawiają. 

 

Jeśli to możliwe, wspólnie z dzieckiem można przygotować nagrania w różnych sytuacjach - zabawy w domu, wykonywania prac plastycznych, malowania czy budowania. To dobra okazja do rozmowy o tym, co dziecko lubi i jak dobrze sobie radzi w różnych sytuacjach. 

 

Dzięki takiemu podejściu, zmniejszy się towarzyszący sytuacji diagnozy stres, co ułatwi zaangażowanie się dziecka w proces wywiadu i obserwacji. 



Udział i rola rodzica

Badanie KOZE opiera się głównie na pogłębionym wywiadzie z rodzicem. Zachęcamy do jak największej otwartości w odpowiadaniu na pytania diagnostyczne – każda informacja dotycząca dziecka jest istotna.

 

Kolejny krok to spotkanie w diadzie terapeuta – dziecko, ale oczywiste jest, że młodsze lub bardziej nieśmiałe dzieci potrzebują obecności rodzica w gabinecie. Poczucie bezpieczeństwa malucha i swobodne zachowanie jest kluczowe dla wiarygodności badania. Obecność mamy czy taty jest zatem możliwa, trzeba jednak zwrócić uwagę, by nie zakłócało to przebiegu badania.

 

Rozmawiając z naszymi specjalistami, warto zadawać dużo pytań i upewniać się, że wszystko, co mówi specjalista, jest zrozumiałe. 

Co otrzymamy po diagnozie KOZE?

Po zakończeniu i podsumowaniu diagnozy, specjalista przekazuje:

  • podsumowanie wywiadu,
  • rekomendacje dotyczące dalszych kroków, ewentualnie zalecenia do konsultacji z innymi specjalistami  (integracji sensorycznej, fizjoterapii) oraz rekomendacje przeprowadzenia badań,
  • informację o mocnych stronach dziecka i o tym, jak wspierać dziecko w obszarach problematycznych,
  • jeśli jest taka potrzeba  – pisemną opinię podsumowującą badanie.

Dalsze kroki po diagnozie?

W zależności od wyników diagnozy, możemy zarekomendować przeprowadzenie terapii obejmującej spotkania ze specjalistą lub pogłębioną diagnozę w kierunku wyjaśnienia przyczyn trudności dziecka w danej sferze.

Gdzie odbywa się diagnoza?

 

Spotkania i obserwacja dziecka odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków. 

Ile kosztuje diagnoza KOZE?

Pełny proces diagnozy (2 spotkania)

Wywiad, obserwacja i omówienie

 

390 PLN

Pisemna opinia

Opcjonalnie

 

170 PLN

Umów się na konsultację

kontakt@fiklon.pl

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń