Dogoterapia - zajęcia dla dzieci

Dogoterapia to terapia z udziałem psa – metoda polegająca na zabawie i interakcji dziecka z odpowiednio wyszkolonym psem. Dzięki temu kontaktowi dziecko rozwija naturalną ciekawość, buduje poczucie bezpieczeństwa i uczy się odpowiedzialności oraz empatii. Bezpieczny kontakt z psem jest dla dziecka atrakcyjny i buduje atmosferę, sprzyjającą otwartości na różne formy pracy terapeutycznej.

Jakie są wskazania do dogoterapii?

Dogoterapia jest sprawdzoną i uznaną metodą pracy terapeutycznej, która może być stosowana już u niemowląt i świetnie angażuje dzieci chodzące do żłobka i przedszkola.

 

Zgłoś dziecko na warsztaty –> 

 

 

Szczególnie polecana jest dla dzieci z różnymi potrzebami rozwojowymi i emocjonalnymi. Najbardziej mogą z niej skorzystać:

 

Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) – kontakt z psem pomaga takim dzieciom w nauce rozpoznawania i wyrażania emocji oraz wspiera rozwój umiejętności społecznych.

 

Dzieci z zaburzeniami lękowymi i emocjonalnymi – zajęcia z łagodnym psem buduje poczucie bezpieczeństwa, sprzyja redukcji stresu i wspiera wyrażanie uczuć.

 

Dzieci z problemami w zakresie komunikacji – dogoterapia uczy nawiązywania relacji oraz pomaga przełamywać bariery w komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

 

Dzieci z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną – obecność psa podczas ćwiczeń motywuje dzieci do wykonywania zadań ruchowych i poznawczych, poprawiając koordynację, równowagę oraz umiejętności motoryczne.

 

Dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) – regularne zajęcia z psem uczą koncentracji, cierpliwości oraz kontroli nad emocjami.

 

Dzieci z problemami adaptacyjnymi, po doświadczeniu traumy – kontakt z psem staje się źródłem wsparcia emocjonalnego, ułatwia wyciszenie oraz odbudowę poczucia własnej wartości.

 

Momo - psi terapeuta

Momo jest specjalnie szkolonym do pracy z dziećmi psem rasy Jack Russell terrier.

 

Wspólnie z jedną z naszych terapeutek, neurologopedką i dogoterapeutką Dorotą Malżycką, prowadzi zajęcia dla małych dzieci i ich rodziców. 

pies terapeutyczny dziecięcy Jack Russell terrier

Przeciwwskazania do dogoterapii

Dogoterapia, choć bezpieczna i mają korzystny wpływ na rozwój, nie jest wskazana dla wszystkich dzieci. 

 

Przeciwwskazania do udziału w tych zajęciach to między innymi:

  • Alergia na sierść psa;
  • Silny strach przed psami (lekkie obawy można łagodnie przełamywać w trakcie zajęć, dzieci z silnym lękiem przed psami mogą potrzebować innych form terapii zanim będą gotowe do kontaktu z psem);
  • Niekontrolowana agresja lub zachowania autoagresywne – w przypadku takich zachowań, dogoterapia może być niebezpieczna zarówno dla dziecka, jak i psa;
  • Choroby i osłabiony układ odpornościowy – dzieci z obniżoną odpornością lub chorobami zakaźnymi powinny unikać kontaktu ze zwierzętami do momentu, aż ich stan zdrowia się poprawi.

Jak przebiega i ile trwa dogoterapia dla dzieci?

Dogoterapia prowadzona w Fiklonie obejmuje regularne sesje, trwające – w zależności od potrzeb i możliwości dzieci – ok. 50 minut. 

 

Częstotliwość zajęć jest ustalana indywidualnie. Zwykle spotkania odbywają się raz w tygodniu, aby zapewnić regularność pracy i poczucie bezpieczeństwa. Proces terapeutyczny jest elastyczny, a jego przebieg zależy od celów terapii oraz indywidualnych potrzeb dziecka.

 

Jak przebiega sesja dogoterapii?

 

Sesja zaczyna się od wprowadzenia i powitania, które pomaga dziecku zbudować poczucie bezpieczeństwa. Dzieci mogą głaskać i karmić psa oraz wydawać mu komendy, dzięki czemu oswajają się z obecnością psa.

 

Instruktorka wyjaśnia też, w jaki sposób należy psa traktować i wprowadza – w adekwatny do wieku uczestników sposób – zasady bezpieczeństwa. 

 

W trakcie zajęć terapeuta kieruje pracą dziecka z psem, dobierając różnorodne aktywności wspierające rozwój emocjonalny, motoryczny lub poznawczy dziecka. Mogą to być proste zadania, takie jak głaskanie, przytulanie, wydawanie poleceń, a także bardziej złożone ćwiczenia, np. wspólne pokonywanie przeszkód, ćwiczenia równowagi czy zabawy z piłką.

 

Nie obejdzie się też bez ukrywania i szukania smaczków oraz kilku innych ulubionych zabaw Momo. 

 

Sesje polegają głównie na zabawie – ma to być dla dziecka przyjemność i atrakcja. Proces terapeutyczny dzieje się jednak w tle. Formuła ta pozwala dziecku budować więź z psem oraz rozwijać umiejętności społeczne i motoryczne, ale dziecko wykonuje też konkretne polecenia związane z psem, co wspiera rozwój koncentracji, cierpliwości oraz poczucia odpowiedzialności.

 

Kontakt z psem, jego dotyk i ciepło, wpływa pozytywnie na system sensoryczny dziecka, wycisza i reguluje napięcie emocjonalne.

 

W zależności od grupy i potrzeb dzieci, część sesji może być poświęcona specjalnym ćwiczeniom komunikacyjnym – stymulującym rozwój mowy i języka – lub ruchowym, mającym na celu poprawę motoryki oraz równowagi dziecka.

 

Instruktor stale monitoruje reakcje dziecka i zachowanie psa, dostosowując intensywność zajęć, by sesje były efektywne i bezpieczne.

Cele dogoterapii:

  • Dobra zabawa dla dziecka,
  • Budowanie pewności siebie,
  • Zapewnienie bezpiecznego kontaktu ze zwierzęciem,
  • Nauka umiejętności społecznych,
  • Stymulowanie rozwoju dziecka – zmysłowego, poznawczego i fizycznego.

 

Wykorzystywane metody

Nasza terapeutka i towarzyszący jej pies Momo, angażują dzieci do zabawy i współpracy, stosując zróżnicowane metody:

  • Zabawy integracyjne z psem, 
  • Interakcje z psem terapeutycznym,
  • Edukacja na temat bezpieczeństwa,
  • Stymulacja komunikacji,
  • Zabawy sensoryczne,
  • Ćwiczenia ruchowe.

Jakie są efekty dogoterapii u małych dzieci?

Celem dogoterapii jest dostarczenie dziecku przyjemnych doświadczeń, nauczenie go bezpiecznego kontaktu ze zwierzęciem oraz stymulacja różnych obszarów rozwoju – zmysłów, koordynacji ruchowej, koncentracji, rozumienia sytuacji społecznych czy mowy.  

 

Dzieci mające interakcję ze zwierzęciem pod okiem wykwalifikowanego instruktora utrwalają uczą się nowych zachowań, nabierają pewności siebie, uczą się współpracy w grupie.

 

Poprzez zabawę i atrakcyjną dla nich aktywność – rozwijają obszary, w których pojawiają się wyzwania czy zaburzenia. Poprawiają umiejętności komunikacyjne, koordynację i redukują stres. 

 

Udział i rola rodzica w terapii

Rodzice najmłodszych dzieci powinni brać udział w sesjach i obserwować reakcje dzieci oraz – jeśli dziecko poczuje się mniej komfortowo – dają poczucie bezpieczeństwa i umożliwiają dziecku wycofanie się na chwilę z zabawy i spokojną obserwację, dopóki dziecko nie poczuje się znowu pewniej. 

 

Rodzice dzieci nieco starszych (3, 4 czy 5-latków), mogą zdecydować, czy chcą być na sali i brać udział w warsztacie, czy dziecko chce być na zajęciach samo. 

 

Przygotowanie dziecka do spotkania, przez opowiedzenie mu, co się będzie działo oraz że jest to forma zabawy, pomoże dziecku dobrze nastawić się do zajęć. 

 

Prosimy Was też o obserwację i komunikację zmian w zachowaniu dziecka po terapii – informacje o tym, jak dziecko się zachowuje i jaką przyjmuje postawę w różnych sytuacjach.

 

Gdzie i kiedy odbywa się dogoterapia?

 

Warsztaty z psem odbywają się stacjonarnie, w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków. 

 

W przypadku tej terapii nie ma możliwości jej realizowania zdalnie.

 

Zajęcia odbywają się w soboty, w godzinach 9.00 - 13.00. Rozpoczęcie dogoterapia planujemy na styczeń 2025.

 

Dokładne godziny zostaną przekazane po zebraniu grupy dzieci. 

 

Za zajęcia zapraszamy dzieci w wieku 1-6 lat. 

 

Zgłoś dziecko --> 

Ile kosztuje dogoterapia dla dziecka?

Pojedyncza sesja

Pojedyncza sesja w grupie do 6 dzieci

 

130 PLN

Pakiet

5 sesji w grupie do 6 dzieci (5 x 50 minut)

 

450 PLN

Zapisy

Przyjmujemy zapisy do grup, które rozpoczynają się w styczniu 2025. 

 

Zajęcia odbywają się w soboty.

 

Zgłoś dziecko –> 

Umów się na konsultację

kontakt@fiklon.pl

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń