Leiter 3 - test inteligencji
Test Leiter 3 to jedno z narzędzi psychologicznych, które wykorzystywane jest do badania poziomu inteligencji u dzieci, nastolatków i dorosłych. Jest to narzędzie specyficzne, bo jako jedyne jest testem niewerbalnym, dzięki czemu umożliwia badanie osób, które z różnych powodów nie mogą komunikować się za pomocą mowy.
Czym jest test Leiter 3?
Test Leiter 3 to narzędzie psychologiczne, badające inteligencję niewerbalną, pamięć oraz uwagę u osób od 3 roku życia.
Ze względu na to, że badanie odbywa się bez użycia słów, użycie tego narzędzia umożliwia ocenę zdolności poznawczych w przypadku dzieci niemówiących, niesłyszących, nie posługujących się językiem polskim oraz dzieci, z którymi kontakt werbalny jest utrudniony lub niemożliwy z innego powodu.
Badanie przy użyciu testu Leiter 3 może być jednym z elementów całościowej diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu lub diagnozy ADHD.
Jak przebiega i ile trwa badanie testem inteligencji Leiter-3?
oraz inne informacje praktyczne dotyczące przygotowania dziecka
Kto przeprowadza badanie?
Badanie przy pomocy Testu Leiter 3 przeprowadzane jest przez osobę posiadającą tytuł magistra psychologii.
Ile trwa badanie?
Badanie polega na wykonywaniu przez dziecko serii zadań poznawczych, które nie wymagają od niego odpowiedzi słownej a np.ułożenia elementów układanki w pewien sposób. Przeciętny czas wykonania testu wynosi od 60 do 80 minut.
Czas trwania jest określany przez diagnostę w zależności od indywidualnych potrzeb oraz wieku dziecka.
Kto jest obecny podczas badania?
Badanie przeprowadzane jest przez 1 diagnostę. Dziecko wchodzi do gabinetu bez rodzica.
W przypadku dzieci młodszych lub mających trudności separacyjne, rodzic może, za zgodą diagnosty, wejść z dzieckiem do gabinetu.
Jak rodzic powinien zachowywać się podczas badania?
Rodzic po wejściu do gabinetu powinien zająć miejsce wskazane przez diagnostę, w pewnej odległości od dziecka. Bardzo istotne jest, aby rodzic nie inicjował kontaktu z dzieckiem, nie zachęcał do wykonywania zadań, a przede wszystkim nie dawał mu wskazówek mu ani nie sugerował właściwej odpowiedzi.
Nie powinien również zwracać się do diagnosty, przekazując mu informacje na temat dziecka w czasie badania np.: “on potrafi to zrobić w domu”.
Co rodzic powinien zgłosić przed badaniem?
Jeżeli rodzic nie jest pewny na jakim poziomie dziecko funkcjonuje w zakresie mowy i komunikacji oraz czy jest ono w stanie wziąć udział w badaniu werbalnym za pomocą innego narzędzia, może omówić swoje wątpliwości z diagnostą podczas konsultacji.
Trudności dziecka ze wzrokiem lub słuchem, używanie przez nie narzędzi do komunikacji alternatywnej (AAC) np.: tablet z programem Mówik lub posługiwanie się na co dzień innym językiem niż polski również powinno być zgłoszone diagnoście podczas konsultacji.
Czy rodzic otrzymuje dostęp do szczegółowych wyników ?
Wyniki badania zostają przedstawione rodzicowi w formie opisowej. Rodzic nie ma możliwości wglądu w wyniki surowe uzyskane przez dziecko, ponieważ ich prawidłowe odczytanie wymaga doświadczenia klinicznego i odpowiednich kwalifikacji, jakie posiadają diagności.
Jeżeli przedstawiony opis wyników nie jest dla rodzica wystarczająco zrozumiały lub szczegółowy, ma on możliwość skonsultowania swoich wątpliwości ze specjalistą, który przeprowadzał badanie.
Co rodzic powinien zgłosić przed badaniem?
Jeżeli dziecko posiada problemy ze wzrokiem/słuchem, posiada ograniczone możliwości poruszania się, korzysta z narzędzi do komunikacji alternatywnej (np. tablet z odpowiednim oprogramowaniem do komunikacji) lub w posługuje się innym językiem niż polski, należy koniecznie poinformować o tym diagnostę podczas konsultacji.
Jak przygotować dziecko do badania?
Podczas umawiania terminu i godziny badania, rodzic powinien zwrócić uwagę aby odbyło się ono w porze, kiedy dziecko funkcjonuje najlepiej i jest najbardziej wypoczęte, np. jeżeli dziecko będzie zmęczone po całym dniu w przedszkolu lub będzie musiało wstać o nienaturalnie wczesnej dla niego porze, diagnosta może mieć ograniczone możliwości zaobserwowania poziomu funkcjonowania dziecka i jego możliwości.
Procedura badania opiera się o wykonywanie serii zadań poznawczych przez dziecko, co bywa dość obciążające. Diagnosta mając to na uwadze, dostosowuje przebieg badania do indywidualnych możliwości dziecka. Warto jednak przed samym badaniem zadbać o potrzeby fizjologiczne dziecka – jedzenie, picie, toaletę, aby czuło się ono jak najbardziej komfortowo.
Wynik spotkania diagnostycznego może zostać zniekształcony przez złe samopoczucie dziecka wynikające z choroby, dlatego ważne jest zgłoszenie potrzeby zmiany terminu badania, jeżeli obserwuje się u dziecka gorączkę, wymioty, kaszel, katar lub inne objawy infekcji.
Należy również zadbać o komfort dziecka poprzez dobór ubrania, w którym czuje się ono najbardziej swobodnie, bez przeszkadzających mu elementów (np. gryząca metka, ubranie krępujące ruchy).
Wskazane jest przedstawienie dziecku celu wizyty w gabinecie w spokojny i zachęcający sposób. Rodzic powinien w miarę możliwości porozmawiać z dzieckiem i zapewnić o swoim wsparciu w sytuacji, gdy wizyta budzi jakieś obawy.
Badanie zgodnie z procedurami testu Leiter 3 głównie opiera się o zadania wykonywane przy stoliku i w ten sposób można to dziecku opisać, zwracając uwagę, żeby nie przedstawiać badania jako formy egzaminu, sprawdzenia wiedzy dziecka oraz nie porównywać go z badaniem lekarskim, co może powodować niepotrzebny stres u dzieci, przypominając o nieprzyjemnych doświadczeniach.
Przedmioty w gabinecie
Dziecko może wnieść ze sobą butelkę z wodą oraz drobną, ulubioną zabawkę w sytuacji jeśli ułatwi mu to rozstanie z rodzicami lub zmniejszy poziom lęku i napięcia.
Rodzic (jeżeli bierze udział w badaniu) może mieć przy sobie torbę/plecak/parasol, itp., jednak powinien on odłożyć je w miejscu wyznaczonym przez diagnostę tak, aby przedmiot nie zakłócił przebiegu badania i nie rozpraszał dziecka.
Ile kosztuje badanie inteligencji Leiter 3?
Pełny proces diagnozy (3 spotkania)
Ankieta wstępna rozwojowa
Wywiad z rodzicami
Procedura diagnostyczna
Ocena i interpretacja badania
Spotkanie z rodzicami i przedstawienie diagnozy
620 PLN
Gdzie odbywa się diagnoza?
Spotkania i badanie dziecka odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków.
Zespół diagnostyczny
Umów się na konsultację
Zadzwoń:
+48 502 201 208
8.00 – 20.00
(od poniedziałku do piątku)
Wielicka 20, Kraków