Psychoedukacja rodziców dzieci w spektrum autyzmu

Otrzymanie diagnozy spektrum autyzmu jest dla rodziców trudnym momentem – emocjonalnie i poznawczo. Co to oznacza dla mojego dziecka? Jak mogę mu pomóc? Jak będzie się rozwijało? Jak się z nim komunikować? Zrozumienie spektrum autyzmu i uzyskanie praktycznych wskazówek dotyczących codziennych sytuacji jest zasobem, który pomoże rodzicom mądrze wspierać dzieci z diagnozą ASD. Dziesiątki rozmów z rodzicami zaowocowało stworzeniem programu psychoedukacji – 5 spotkań o konkretnych tematach, które wyposażą rodziców w wiedzę i narzędzia. 

Dlaczego psychoedukacja rodziców?

Nasz program jest skierowany do rodziców, którzy otrzymali diagnozę spektrum autyzmu u swojego dziecka. Pomyślany jest jako praktyczne wsparcie i odpowiedź na pytania, które wielokrotnie słyszymy. 

 

Po otrzymaniu diagnozy wyzwania pojawiają się w co najmniej kilku obszarach:

  • emocje – u dziecka i rodziców – podpowiadamy, jak je lepiej zrozumieć i jak radzić sobie z emocjami, które czuje rodzic;
  • wiedza – opowiadamy, co wiadomo o umyśle dzieci w spektrum i jak się z nimi komunikować;
  • codzienne życie – jak radzić sobie w typowych sytuacjach – wychodzenia z domu, podróży, kontaktach z rówieśnikami;
  • administracja i szkolnictwo – system opieki i edukacji oferuje wsparcie, ale nie zawsze jest łatwo je uzyskać. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Chcemy odpowiedzieć na typowe pytania, które – w naturalny sposób – pojawiają się w takim momencie życiowym. 

 

W trakcie programu uzyskasz odpowiedzi na m.in.: poniższe pytania:

  • Czym jest autyzm i jak funkcjonuje umysł dziecka w spektrum?
  • Jak rozwijają się dzieci z ASD?
  • Jak reagują na różne sytuacje i jak rozumieją świat społeczny?
  • Jakie przedszkole czy szkoła będzie odpowiednia dla dziecka?
  • Jaką pomoc mogą uzyskać rodzice dzieci z diagnozą ASD?
  • W jaki sposób uzyskać orzeczenie?
  • Jak wspierać dziecko w samodzielności?
  • Jak dostosować pokój i przestrzeń dziecka do jego potrzeb?

Spektrum autyzmu jest złożonym i niełatwym do zrozumienia zaburzeniem neurorozwojowym, dlatego chcemy pomóc rodzicom lepiej poznać umysł ich dziecka i podpowiedzieć, w jaki sposób na co dzień wspierać je w domu, placówce edukacyjnej, w trakcie podróży czy w momencie zmian życiowych. 

 

Zgłoś się do programu –>

 

Program psychoedukacji dla rodziców dzieci z diagnozą spektrum autyzmu

oraz inne informacje praktyczne dla uczestników

Program psychoedukacji składa się z 5 spotkań.

1. 

Zrozumieć autyzm - spotkanie z psychologiem

Na wstępie psycholog dziecięcy pomoże rodzicom lepiej zrozumieć, jak funkcjonuje umysł dziecka w spektrum i jak przekłada się to na jego zachowania. 

 

Czym jest autyzm? Wyjaśnimy, co to znaczy być w spektrum autyzmu i jakie są różne jego objawy. Porozmawiamy o wątpliwościach rodzica co do tego, które zachowania mogą być objawami spektrum, a które są np. kwestią strategii wychowania.

 

Jakie są mocne i słabe strony mojego dziecka. Porozmawiamy o tym, jak zauważyć, co dziecko robi dobrze, a co sprawia mu trudności. Poruszymy temat akceptacji diagnozy: jak poradzić sobie z emocjami rodzica? Omówimy mity na temat autyzmu i co z nich wynika? 

 

Jak mogę wspierać moje dziecko? Dowiesz się, jak możesz pomóc swojemu dziecku w codziennym życiu i w terapii.

 

Polecimy też kilka książek i źródeł wiedzy, które mogą być wartościową lekturą dla rodziców chcących lepiej zrozumieć, jak rozwijają się, myślą i postrzegają świat ich dzieci.

2. 

Edukacja dziecka z ASD i wybór placówki

To spotkanie poświęcone jest wsparciu, na które może liczyć dziecko i rodzice w ramach systemu edukacji i poradnictwa. Opowie o tym pedagog a zarazem terapeutka osób w spektrum autyzmu. 

 

Jak wspierać dziecko w zakresie edukacji? Zastanowimy się jakie metody mogą okazać się skuteczne we współpracy z nauczycielami, porozmawiamy o tym jak radzić sobie z trudnościami pojawiającymi się w komunikacji z placówką, o zmianie szkoły, odroczeniu obowiązku edukacji.

 

Jaką szkołę wybrać dla dziecka z diagnozą spektrum? Zastanowimy się jaki rodzaj szkoły lub przedszkola będzie dla dziecka najbardziej odpowiedni. Wspólnie rozważymy również alternatywne metody edukacji, nauczanie indywidualne, placówki w nurtach Montessori czy waldorfskim, w których dziecko ma szansę jak najlepiej rozwijać swój potencjał.

Na jaką pomoc może liczyć dziecko i rodzice? Poinformujemy jaki rodzaj wsparcia mogą otrzymać rodzice i dziecko, jakie rozwiązania dla dziecka i rodziny wiążą się z orzeczeniem o niepełnosprawności. Czym się różni orzeczenie o kształceniu specjalnym od orzeczenia o niepełnosprawności? Gdzie je uzyskać? Komu przysługuje Wczesne Wspomaganie Rozwoju i Program OKRO.

3. 

Emocje, komunikacja i relacje w spektrum autyzmu

Celem tej rozmowy jest omówienie roli emocji dziecka i radzenia sobie z nimi, przedstawienie różnych aspektów komunikacji z dzieckiem z ASD oraz budowanie relacji z otoczeniem.

 

Jak rozpoznać emocje mojego dziecka? Porozmawiamy o tym, jak zauważyć, co czuje twoje dziecko i jak to wyraża.

 

Co robić, gdy u dziecka pojawiają się trudne zachowania? Nauczymy się strategii radzenia sobie z sytuacjami, gdy dziecko jest zdenerwowane lub ma napady złości. Postaramy się znaleźć praktyczne strategie na co dzień: jak organizować optymalnie życie rodzinie?

 

Techniki relaksacyjne. Zaproponujemy proste metody relaksacji, które mogą pomóc w uspokojeniu dziecka.

 

Jak pomóc dziecku w komunikacji? Przedstawimy różne sposoby, jak można ułatwić dziecku mówienie i wyrażanie się – w razie potrzeby poruszymy temat AAC.

 

Jak rozwijać umiejętności społeczne? Porozmawiamy o tym, jak możemy pomóc dziecku w nawiązywaniu przyjaźni i interakcji z innymi dziećmi.

 

Opowiemy o zajęciach TUS. Czym jest trening umiejętności społecznych i kiedy może przynieść dziecku korzyści?

4. 

Regulacja i doświadczenia sensoryczne - spotkanie z terapeutą SI

Na tym spotkaniu terapeutka SI opowie o tym, jak funkcjonuje sensorycznie dziecko w spektrum autyzmu i w jaki sposób rodzic może je wspierać w tym obszarze. 

 

Jak pomóc dziecku w samoregulacji? Jak pomagać mu w codziennych sytuacjach. 

 

Jak unikać przeciążenia sensorycznego? W jaki sposób zapewnić dziecku otoczenie i zajęcia dostosowane do jego możliwości. 

 

Szukanie sposobów na wyciszenie. Czynności i rutyny, które pomogą w regulacji. 

5. 

Rutyna i samodzielność dziecka z ASD

W trakcie ostatniego spotkania rodzice mogą porozmawiać z psychologiem o rozwoju swojego dziecka i wzrastaniu do samodzielności. 

 

Dlaczego rutyna dla dzieci w spektrum autyzmu jest tak ważna? Porozmawiamy o tym, jak ustalić codzienny plan dnia dla dziecka.

 

Jak nauczyć dziecko samodzielności? Dowiesz się, jak uczyć swoje dziecko codziennych czynności, takich jak ubieranie się czy mycie zębów.

 

Wizualne pomoce. Pokażemy przykłady prostych narzędzi wizualnych (np. obrazki, symbole, plany aktywności), które mogą pomóc w nauce rutyn.

 

Jak wybrać odpowiednią terapię? Dowiesz się, na co zwracać uwagę przy wyborze terapii dla swojego dziecka.

 

Wsparcie dla rodziny. Porozmawiamy o tym, jak dbać o siebie jako rodzic oraz jak wspierać siebie nawzajem w rodzinie.

 

Postaramy się spojrzeć na rodzinę jak na zespół: jak wspierać się nawzajem w wychowaniu dziecka z autyzmem? Poruszymy temat współpracy ze szkołą: jak zaangażować nauczycieli i uczynić ich sprzymierzeńcami dziecka? Postaramy się zaproponować metodę wsparcia emocjonalnego dla rodziców: i wskażemy, gdzie mogą szukać dla siebie pomocy?

Kiedy odbywają się spotkania?

Każde ze spotkań umawiane jest indywidualnie i przeprowadzamy je w centrum Krakowa (Wielicka 20), w godzinach odpowiednich dla rodziców lub on-line, na platformie Google Meet.

 

Sugerujemy realizację programu w ciągu 3-4 tygodni od pierwszego spotkania. 

Jak wyglądają konsultacje?

Każda z konsultacja trwa do 50 minut i ma wstępny program oraz listę tematów, które omawiamy.

 

Są to jednak spotkania, które mają służyć rodzicom, dlatego w trakcie rozmowy podążamy za tematami i odpowiadamy na pytania. Warto mieć je spisane przed spotkaniem.

Kto prowadzi spotkania dla rodziców?

Spotkania prowadzone są przez specjalistów mających wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi w spektrum autyzmu, rozumiejącymi to zaburzenie neurorozwojowe, funkcjonowanie dziecka w systemie rodziny oraz system edukacyjny.

Co otrzymamy w ramach programu?

W ramach psychoedukacji rodzico otrzymują:

  • 5 spotkań ze specjalistami rozwojowymi;
  • Możliwość zadawania pytań i rozwiewania pojawiających się wątpliwości;
  • Wskazówki dotyczące wyboru placówki dostosowanej do potrzeb i możliwości dziecka;
  • Lepsze rozumienie funkcjonowania dziecka z ASD;
  • Techniki pracy z dzieckiem w codziennych sytuacjach;
  • Listę książek i materiałów, które pomogą w rozumieniu spektrum autyzmu;
  • Kontakty i wskazówki dotyczące możliwości wsparcia i systemu orzecznictwa (orzeczenia, WWR etc.).

Gdzie odbywają się spotkania?

 

Konsultacje odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20 w Krakowie. 

 

W przypadku braku możliwości spotkania osobistego, możliwe jest prowadzenie spotkań zdalnie, za pomocą platformy Google Meet.

Ile kosztuje program psychoedukacji?

Pełny proces (5 spotkań indywidualnych)

3 spotkania z psychologiem dziecięcym

1 spotkanie z pedagogiem

1 spotkanie z terapeutą SI

950 PLN

Umów się na konsultację

kontakt@fiklon.pl

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń