Psychoedukacja rodziców dzieci z ADHD
Otrzymanie diagnozy ADHD dziecka pomaga zrozumieć przyczyny problemów, ale jest też dla rodziców trudnym momentem – emocjonalnie i poznawczo. Co to oznacza dla mojego dziecka? Jak mogę mu pomóc? Jak będzie się rozwijało i czy ADHD minie? Zrozumienie neuroróżnorodności i uzyskanie praktycznych wskazówek dotyczących codziennych sytuacji jest zasobem, który pomoże rodzicom mądrze wspierać dzieci z nadaktywnością. Dziesiątki rozmów z rodzicami zaowocowało stworzeniem programu psychoedukacji – to 5 spotkań o konkretnych tematach, które wyposażą rodziców w wiedzę i narzędzia.
Dlaczego psychoedukacja rodziców?
Nasz program skierowany jest do rodziców, którzy otrzymali diagnozę ADHD u swojego dziecka. Pomyślany jest jako praktyczne wsparcie i odpowiedź na pytania, które wielokrotnie słyszymy.
Po otrzymaniu diagnozy wyzwania pojawiają się w co najmniej kilku obszarach:
- emocje – u dziecka i rodziców – podpowiadamy, jak je lepiej zrozumieć i jak radzić sobie z emocjami, które czuje rodzic;
- wiedza – opowiadamy, co wiadomo o umyśle dzieci z deficytem uwagi i jak się z nimi komunikować;
- codzienne życie – jak radzić sobie w typowych sytuacjach – wychodzenia z domu, zabawy, praco domowych, odrabiania lekcji, podróży, kontaktów z rówieśnikami;
- administracja i szkolnictwo – jaką placówkę wybrać i współpracować z nauczycielami.
Chcemy odpowiedzieć na typowe pytania, które – w naturalny sposób – pojawiają się w takim momencie życiowym.
W trakcie programu uzyskasz odpowiedzi na m.in.: poniższe pytania:
- Czym jest ADHD i jak funkcjonuje umysł dziecka z nadaktywnością ruchową?
- Jak rozwijają się dzieci z ADHD?
- Czego potrzebują w środowisku?
- Jaka placówka będzie odpowiednia dla dziecka?
- Jaką pomoc mogą uzyskać rodzice dzieci z diagnozą ADHD?
- Jak wspierać dziecko w samodzielności i samoregulacji?
- Jak dostosować pokój i przestrzeń dziecka do jego potrzeb?
ADHD jest złożonym zaburzeniem neurorozwojowym, dlatego chcemy pomóc rodzicom lepiej poznać umysł ich dziecka i podpowiedzieć, w jaki sposób wspierać je w domu, placówce edukacyjnej, w trakcie podróży czy w momencie zmian życiowych.
Zgłoś się do programu –>
Program psychoedukacji dla rodziców dzieci z ADHD i ADD
oraz inne informacje praktyczne dla uczestników
Program psychoedukacji składa się z 5 spotkań.
1.
Zrozumieć ADHD i ADD - spotkanie z psychologiem
Na wstępie psycholog dziecięcy pomoże rodzicom lepiej zrozumieć, jak funkcjonuje umysł dziecka z ADHD i jak przekłada się to na jego zachowania.
Czym jest ADHD i ADD? Wyjaśnimy, co to znaczy mieć ADHD oraz jakie są różne jego objawy. Porozmawiamy o wątpliwościach rodzica co do tego, które zachowania mogą być objawami ADHD, a które są np. kwestią strategii wychowania.
Jakie są mocne i słabe strony mojego dziecka z ADHD? Porozmawiamy o tym, jak zauważyć, co dziecko robi dobrze, a co sprawia mu trudności. Poruszymy temat akceptacji diagnozy: jak poradzić sobie z emocjami rodzica? Mity o ADHD: obalamy fałszywe przekonania i podpowiadamy, co warto wiedzieć, aby lepiej wspierać swoje dziecko?
Jak mogę wspierać moje aktywne dziecko? Dowiesz się, jak możesz pomóc swojemu dziecku w codziennym życiu i w terapii psychologicznej. Otrzymasz też polecenia książek o tematyce ADHD.
2.
Edukacja dziecka z ADHD i wybór placówki
To spotkanie poświęcone jest wsparciu, na które może liczyć dziecko i rodzice w ramach systemu edukacji i poradnictwa. Opowie o tym pedagog i terapeutka.
Jak wspierać dziecko z ADHD w zakresie edukacji? Zastanowimy się jakie metody mogą okazać się skuteczne we współpracy z nauczycielami, porozmawiamy o tym jak radzić sobie z trudnościami pojawiającymi się w komunikacji z placówką, o zmianie szkoły, kolejnych etapów edukacji.
Jaką szkołę wybrać? Zastanowimy się jaki rodzaj szkoły lub przedszkola będzie dla dziecka najbardziej odpowiedni. Wspólnie rozważymy również alternatywne metody edukacji, nauczanie indywidualne, placówki w nurtach Montessori lub Waldorf, w których dziecko ma szansę jak najlepiej rozwijać swój potencjał.
Jak pomóc dziecku z nauką w domu? Porozmawiamy o tym jak wesprzeć dziecko w odrabianiu zadań domowych czy nauce na sprawdziany. Zastanowimy się jakie metody planowania pracy i motywowania mogą okazać się skuteczne.
3.
Emocje, komunikacja i relacje dzieci z ADHD
Celem tej rozmowy jest omówienie roli emocji dziecka i radzenia sobie z nimi, przedstawienie różnych aspektów komunikacji z dzieckiem z ADHD oraz budowanie relacji z otoczeniem.
Jak rozpoznać emocje mojego dziecka? Porozmawiamy o tym, jak zauważyć, co czuje dziecko i jak to wyraża. Poruszymy temat samooceny, trudności w przyjmowaniu porażki, wyrażania złości.
Co robić, gdy u dziecka pojawiają się trudne zachowania? Nauczymy się strategii radzenia sobie z sytuacjami, gdy dziecko jest zdenerwowane lub ma napady złości. Postaramy się znaleźć praktyczne strategie na co dzień: jak ułatwić życie rodzinie?
Jak wesprzeć motywację dziecka? Porozmawiamy o technikach wspierających motywację dziecka do podjęcia działania i sposobach na realizowanie zaplanowanych aktywności.
Techniki relaksacyjne. Zaproponujemy proste metody relaksacji, które mogą pomóc w uspokojeniu dziecka.
4.
Regulacja i doświadczenia sensoryczne - spotkanie z terapeutą SI
Na tym spotkaniu terapeutka SI opowie o tym, jak funkcjonuje sensorycznie dziecko w spektrum autyzmu i w jaki sposób rodzic może je wspierać na co dzień w tym obszarze.
Jak pomóc dziecku w samoregulacji? Jak pomagać mu w codziennych sytuacjach.
Jak unikać przeciążenia sensorycznego. W jaki sposób zapewnić dziecku otoczenie i zajęcia dostosowane do jego możliwości.
Szukanie sposobów na wyciszenie. Wskażemy czynności i rutyny, które pomogą w samoregulacji.
5.
Rutyna i samodzielność dziecka z ASD
W trakcie ostatniego spotkania rodzice mogą porozmawiać z psychologiem rozwoju i wzrastaniu do samodzielności.
Dlaczego rutyna dla dzieci z ADHD jest tak ważna? Porozmawiamy o tym, jak ustalić codzienny plan dnia dla dziecka. Zastanowimy się, co może być przydatne w nadaniu aktywnościom dziecka struktury i uporządkowaniu ich.
Jak wybrać odpowiednią terapię? Dowiesz się, na co zwracać uwagę przy wyborze terapii dla swojego dziecka.
Wsparcie dla rodziny. Porozmawiamy o tym, jak dbać o siebie jako rodzic oraz jak wspierać siebie nawzajem w rodzinie.
Spojrzymy na rodzinę jak na zespół: jak wspierać się nawzajem w wychowaniu dziecka z ADHD? Poruszymy temat współpracy ze szkołą: jak zaangażować nauczycieli? Zaproponujemy metody wsparcia emocjonalnego dla rodziców i podpowiemy gdzie szukać pomocy?
Kiedy odbywają się spotkania?
Każde ze spotkań umawiane jest indywidualnie i przeprowadzamy je w centrum Krakowa (Wielicka 20), w godzinach odpowiednich dla rodziców lub on-line.
Sugerujemy realizację programu w ciągu 3-4 tygodni od pierwszego spotkania.
Jak wyglądają konsultacje?
Każda z konsultacja trwa do 50 minut i ma wstępny program oraz listę tematów, które omawiamy.
Są to jednak spotkania, które mają służyć rodzicom, dlatego w trakcie rozmowy podążamy za tematami i odpowiadamy na pytania. Warto mieć je spisane przed spotkaniem.
Kto prowadzi spotkania dla rodziców?
Spotkania prowadzone są przez specjalistów mających wieloletnie doświadczenie w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi neuroatypowymi, w tym dziećmi z diagnozą ADHD, dzięki czemu rozumieją dobrze to zaburzenie neurorozwojowe.
Zespół prowadzący psychoedukację
Co otrzymamy w ramach psychoedukacji?
W ramach program psychoedukacji rodzice otrzymują:
- 5 spotkań ze specjalistami rozwojowymi;
- Możliwość zadawania pytań i rozwiewania pojawiających się wątpliwości;
- Wskazówki dotyczące wyboru placówki dostosowanej do potrzeb i możliwości dziecka oraz pracy z nauczycielami;
- Lepsze rozumienie funkcjonowania dziecka z ADHD;
- Techniki pracy z dzieckiem w codziennych sytuacjach;
- Listę książek i materiałów, które pomogą w rozumieniu ADHD;
- Kontakty i wskazówki dotyczące możliwości wsparcia.
Gdzie odbywają się spotkania?
Konsultacje odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20 w Krakowie.
W przypadku braku możliwości spotkania osobistego, możliwe jest prowadzenie spotkań zdalnie, za pomocą platformy Google Meet.
Ile kosztuje program psychoedukacji?
Pełny proces (5 spotkań indywidualnych)
3 spotkania z psychologiem dziecięcym
1 spotkanie z pedagogiem
1 spotkanie z terapeutą SI