Psychoedukacja rodziców dzieci z wybiórczością pokarmową
Jesli Twoje dziecko je kilka wybranych produktów, nie toleruje nowości, a posiłki są stresującym doświadczeniem, mogą być to symptomy wybiórczości pokarmowej. Jako rodzic zapewne martwisz się, że jego dieta jest monotonna i brakuje mu składników odżywczych? Rozumiemy to. Wybiórczość pokarmowa u dzieci to wyzwanie, które dotyka wielu rodzin. Nasz program psychoedukacyjny opracowaliśmy po to, aby wesprzeć rodziców w tej sytuacji, dostarczając wiedzy, narzędzi i praktycznych rozwiązań.
Dlaczego psychoedukacja rodziców?
Nasz program skierowany jest do rodziców, którzy podejrzewają wybiórczość pokarmową u swojego dziecka lub otrzymali już taką diagnozę. Zaplanowany jest jako praktyczne wsparcie i odpowiedź na pytania, które wielokrotnie słyszymy.
Po otrzymaniu diagnozy wyzwania pojawiają się w co najmniej kilku obszarach:
- emocje – u dziecka i rodziców – podpowiadamy, jak je lepiej zrozumieć i jak radzić sobie z emocjami, które czuje rodzic i dziecko;
- wiedza – opowiadamy, co wiadomo o postrzeganiu przez dzieci różnych pokarmów i mechanizmach zachowań w obszarze odżywiania;
- codzienne życie – jak radzić sobie w typowych sytuacjach – przygotowywania posiłków, jedzenia w domu i poza domem, odwiedzin i spotkań rodzinnych;
- współpraca z placówką – jak rozmawiać z nauczycielami i opiekunami dziecka i zaangażować ich proces wspierania dziecka.
Chcemy odpowiedzieć na typowe pytania, które – w naturalny sposób – pojawiają się w związku z problemami z odżywianiem.
W trakcie programu uzyskasz odpowiedzi na m.in.: poniższe pytania:
- Czym jest wybiórczość pokarmowa i jak funkcjonują dzieci, które się z nią borykają?
- Czym się różni wybiórczość od neofobii (która jest naturalna i rozwojowa)?
- Jak czują się i myślą w trakcie posiłków?
- Czego potrzebują w środowisku?
- Jak czują się w trakcie wspólnych posiłków, jak odczuwają presję?
- Jaką pomoc mogą uzyskać rodzice dzieci z diagnozą wybiórczości pokarmowej?
- Jak wspierać dziecko w eksperymentowaniu z jedzeniem?
- Jak dostosować proces przygotowywanie i spożywania posiłków?
Wybiórczość pokarmowa jest złożonym zjawiskiem – obejmuje czynniki psychologiczne, sensoryczne, dietetyczne i fizjologiczne. Dlatego chcemy pomóc rodzicom lepiej poznać zachowanie dziecka i źródła trudności i podpowiedzieć, w jaki sposób wspierać je w domu, placówce edukacyjnej, w trakcie podróży czy spotkań z rodziną.
Zgłoś się do programu –>
Psychoedukacja rodziców dzieci z wybiórczością pokarmową
oraz inne informacje praktyczne dla uczestników spotkań

Program psychoedukacji składa się z 5 spotkań.
1.
Zrozumieć wybiórczość - spotkanie z psychodietetykiem
Na początku przyjrzymy się, czym jest wybiórczość pokarmowa – jak ją rozpoznać i odróżnić od innych trudności z jedzeniem. Omówimy jej fizjologiczne i psychologiczne przyczyny, by lepiej zrozumieć, skąd się bierze i jak się rozwija.
Pokażemy najczęstsze błędy żywieniowe i postawy rodzicielskie, które – choć często wynikają z troski – mogą nieświadomie pogłębiać problem. Porozmawiamy też o konsekwencjach zdrowotnych długotrwałej wybiórczości. Rodzice dowiedzą się:
- jak zwiększać wartość odżywczą posiłków w kontekście wybiórczego jedzenia,
- jak budować pozytywną, bezpresyjną atmosferę wokół jedzenia,
- jak wspierać dziecko bez walki o każdy kęs,
- jak radzić sobie z własnym napięciem, lękiem i poczuciem winy.
Będziemy pracować nad zrozumieniem, akceptacją i praktycznym podejściem – by jedzenie przestało być polem walki, a stało się bezpieczną częścią codzienności.
2.
Jedzenie to nie tylko smak - spotkanie z neurologopedą
Zrozumiecie, w jaki sposób wygląda rozwój funkcji prymarnych (przełykanie, gryzienie, oddychanie) od urodzenia – jak wygląda prawidłowy rozwój i jak wpływa to na odżywianie się dzieci? Omówimy wpływ trudności w obrębie jamy ustnej na wybiórczość pokarmową (np. nadwrażliwość, podwrażliwość). Dlaczego niektóre dzieci mają problem z gryzieniem, żuciem czy połykaniem?
Pokażemy też znaczenie konsystencji i tekstury pokarmów i wskażemy, jakie są ćwiczenia i techniki wspierające rozwój właściwych odruchów i funkcji prymarnych w obszarze orafacjalnym u dzieci.
Będzie też mogli dowiedzieć się, w jaki sposób neurologopeda prowadzi terapię wybiórczości pokarmowej i problemów z jedzeniem?
3.
Emocje, komunikacja i relacje a jedzenie - spotkanie z psychologiem
Omówimy, jakie są emocje towarzyszące posiłkom – u dziecka i u rodzica. Jakie znaczenie ma odżywianie dla budowania się relacji u dziecka od najwcześniejszych etapów rozwoju?
Jak unikać błędów w komunikacji i eskalowania konfliktu przy stole?
Zastanowimy się i porozmawiamy o lęku, frustracji i presji na proces jedzenia. Oraz o tym, jak budować poczucie bezpieczeństwa i akceptację wokół jedzenia.
Omówimy też metody pracy z dzieckiem nad zmniejszeniem oporu i lęku przed nowymi smakami. Dzięki temu, dowiecie się, jak rodzice mogą wspierać samodzielność dziecka w jedzeniu – kiedy i jak mądrze to robić?
4.
Doświadczenia sensoryczne pokarmów - spotkanie z terapeutą SI
Nasza specjalistka wyjaśni, co to jest integracja sensoryczna i jak wpływa na zachowania żywieniowe – kiedy mogą pojawiać się problemy w tym obszarze i dlaczego? Jaki jest związek między przetwarzaniem sensorycznym a problemami z jedzeniem.
Powiemy też, jak może wyglądać profil sensoryczny dziecka z wybiórczością pokarmową – co oznacza nadwrażliwość/podwrażliwość w kontekście smaku, zapachu, tekstury?
Omówimy przykłady aktywności i zabaw wspierających rozwój integracji sensorycznej w obszarze oralnym i nie tylko.
Porozmawiamy też, kiedy szukać pomocy u terapeuty integracji sensorycznej i jak wygląda terapia?
5.
Krok po kroku do poszerzania diety - spotkanie z psychodietetykiem
Omówimy kluczowe wnioski z poprzednich spotkań i podsumujemy całość zdobytej wiedzy.
Stworzymy też indywidualny plan działania dla dziecka i rodziny. Wskażemy praktyczne strategie wprowadzania nowych produktów (metoda małych kroków, metoda mostów, modelowanie).
Przypomnimy też, jak radzić sobie z regresami i trudnościami? I jak utrwalać pozytywne nawyki żywieniowe, służące budowaniu zdrowej relacji z jedzeniem. Zostawimy też czas na dodatkowe pytania od rodziców.
Kiedy odbywają się spotkania?
Każde ze spotkań umawiane jest indywidualnie i przeprowadzamy je w centrum Krakowa (Wielicka 20), w godzinach odpowiednich dla rodziców lub on-line.
Sugerujemy realizację programu w ciągu 3-4 tygodni od pierwszego spotkania.
Jak wyglądają konsultacje?
Każda z konsultacja trwa do 50 minut i ma wstępny program oraz listę tematów, które omawiamy.
Są to jednak spotkania, które mają służyć rodzicom, dlatego w trakcie rozmowy podążamy za tematami i odpowiadamy na pytania. Warto mieć je spisane przed spotkaniem.
Kto prowadzi spotkania dla rodziców?
Spotkania prowadzone są przez specjalistów mających wieloletnie doświadczenie w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi jedzącymi wybiórczo i mającymi problemy w obszarze odżywiania.
W tym z dziećmi neuroatypowymi, z diagnozą spektrum autyzmu czy zaburzeń integracji sensorycznej.
Dzięki czemu rozumieją dobrze zarówno prawidłowe jak i nietypowe wzorce rozwoju dzieci.
Zespół prowadzący psychoedukację
Co otrzymam w ramach psychoedukacji?
W ramach program psychoedukacji rodzice otrzymują:
- 5 spotkań ze specjalistami rozwojowymi;
- Możliwość zadawania pytań i rozwiewania pojawiających się wątpliwości;
- Wskazówki dotyczące współpracy z placówką edukacyjną w zakresie odżywiania dzieci;
- Lepsze rozumienie funkcjonowania dziecka z neofobią;
- Techniki pracy z dzieckiem w codziennych sytuacjach, przy przygotowywaniu i spożywaniu posiłków w domu i poza domem;
- Listę książek i materiałów, które pomogą w rozumieniu wybiórczości pokarmowej;
- Kontakty i wskazówki dotyczące możliwości dalszego wsparcia.
Gdzie odbywają się spotkania?
Konsultacje odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20 w Krakowie.
W przypadku braku możliwości spotkania osobistego, możliwe jest prowadzenie spotkań zdalnie, za pomocą platformy Google Meet.
Ile kosztuje program psychoedukacji?
Pełny proces (5 spotkań indywidualnych)
2 spotkania z psychodietetykiem dziecięcym
1 spotkanie z neurologopedą
1 spotkanie z psychologiem dziecięcy
1 spotkanie z terapeutą SI
950 PLN
Korzyści z udziału rodziców w programie
Kompleksowa wiedza: Zrozumiesz wybiórczość pokarmową z różnych perspektyw (żywieniowej, psychologicznej, sensorycznej, neurologopedycznej).
Praktyczne narzędzia: Zdobędziesz konkretne strategie i wskazówki do zastosowania w codziennym życiu.
Wsparcie specjalistów: Będziesz miał/a okazję do zadawania pytań i konsultacji z doświadczonymi ekspertami.
Zwiększona pewność siebie: Poczujesz się pewniej w radzeniu sobie z wyzwaniami żywieniowymi.
Lepsza atmosfera w domu: Nauczysz się, jak zmniejszyć napięcie i stres wokół posiłków.
Zdrowsze nawyki: Pomożesz swojemu dziecku budować zdrowszą i bardziej zróżnicowaną dietę.
Umów się na konsultację
