Psychoedukacja rodziców dzieci z wybiórczością pokarmową

Jesli Twoje dziecko je kilka wybranych produktów, nie toleruje nowości, a posiłki są stresującym doświadczeniem, mogą być to symptomy wybiórczości pokarmowej. Jako rodzic zapewne martwisz się, że jego dieta jest monotonna i brakuje mu składników odżywczych? Rozumiemy to. Wybiórczość pokarmowa u dzieci to wyzwanie, które dotyka wielu rodzin. Nasz program psychoedukacyjny opracowaliśmy po to, aby wesprzeć rodziców w tej sytuacji, dostarczając wiedzy, narzędzi i praktycznych rozwiązań.

Dlaczego psychoedukacja rodziców?

Nasz program skierowany jest do rodziców, którzy podejrzewają wybiórczość pokarmową u swojego dziecka lub otrzymali już taką diagnozę. Zaplanowany jest jako praktyczne wsparcie i odpowiedź na pytania, które wielokrotnie słyszymy. 

 

Po otrzymaniu diagnozy wyzwania pojawiają się w co najmniej kilku obszarach:

  • emocje – u dziecka i rodziców – podpowiadamy, jak je lepiej zrozumieć i jak radzić sobie z emocjami, które czuje rodzic i dziecko;
  • wiedza – opowiadamy, co wiadomo o postrzeganiu przez dzieci różnych pokarmów i mechanizmach zachowań w obszarze odżywiania;
  • codzienne życie – jak radzić sobie w typowych sytuacjach – przygotowywania posiłków, jedzenia w domu i poza domem, odwiedzin i spotkań rodzinnych;
  • współpraca z placówką – jak rozmawiać z nauczycielami i opiekunami dziecka i zaangażować ich proces wspierania dziecka.

Chcemy odpowiedzieć na typowe pytania, które – w naturalny sposób – pojawiają się w związku z problemami z odżywianiem. 

 

W trakcie programu uzyskasz odpowiedzi na m.in.: poniższe pytania:

  • Czym jest wybiórczość pokarmowa i jak funkcjonują dzieci, które się z nią borykają?
  • Czym się różni wybiórczość od neofobii (która jest naturalna i rozwojowa)?
  • Jak czują się i myślą w trakcie posiłków?
  • Czego potrzebują w środowisku?
  • Jak czują się w trakcie wspólnych posiłków, jak odczuwają presję?
  • Jaką pomoc mogą uzyskać rodzice dzieci z diagnozą wybiórczości pokarmowej?
  • Jak wspierać dziecko w eksperymentowaniu z jedzeniem?
  • Jak dostosować proces przygotowywanie i spożywania posiłków?

Wybiórczość pokarmowa jest złożonym zjawiskiem – obejmuje czynniki psychologiczne, sensoryczne, dietetyczne i fizjologiczne. Dlatego chcemy pomóc rodzicom lepiej poznać zachowanie dziecka i źródła trudności i podpowiedzieć, w jaki sposób wspierać je w domu, placówce edukacyjnej, w trakcie podróży czy spotkań z rodziną. 

 

Zgłoś się do programu –>

 

Psychoedukacja rodziców dzieci z wybiórczością pokarmową

oraz inne informacje praktyczne dla uczestników spotkań 

blank

Program psychoedukacji składa się z 5 spotkań.

1. 

Zrozumieć wybiórczość - spotkanie z psychodietetykiem

Na początku przyjrzymy się, czym jest wybiórczość pokarmowa – jak ją rozpoznać i odróżnić od innych trudności z jedzeniem. Omówimy jej fizjologiczne i psychologiczne przyczyny, by lepiej zrozumieć, skąd się bierze i jak się rozwija.

 

Pokażemy najczęstsze błędy żywieniowe i postawy rodzicielskie, które – choć często wynikają z troski – mogą nieświadomie pogłębiać problem. Porozmawiamy też o konsekwencjach zdrowotnych długotrwałej wybiórczości. Rodzice dowiedzą się:

  • jak zwiększać wartość odżywczą posiłków w kontekście wybiórczego jedzenia,
  • jak budować pozytywną, bezpresyjną atmosferę wokół jedzenia,
  • jak wspierać dziecko bez walki o każdy kęs,
  • jak radzić sobie z własnym napięciem, lękiem i poczuciem winy.

Będziemy pracować nad zrozumieniem, akceptacją i praktycznym podejściem – by jedzenie przestało być polem walki, a stało się bezpieczną częścią codzienności.

2. 

Jedzenie to nie tylko smak - spotkanie z neurologopedą

Zrozumiecie, w jaki sposób wygląda rozwój funkcji prymarnych (przełykanie, gryzienie, oddychanie) od urodzenia – jak wygląda prawidłowy rozwój i jak wpływa to na odżywianie się dzieci? Omówimy wpływ trudności w obrębie jamy ustnej na wybiórczość pokarmową (np. nadwrażliwość, podwrażliwość). Dlaczego niektóre dzieci mają problem z gryzieniem, żuciem czy połykaniem?

 

Pokażemy też znaczenie konsystencji i tekstury pokarmów i wskażemy, jakie są ćwiczenia i techniki wspierające rozwój właściwych odruchów i funkcji prymarnych w obszarze orafacjalnym u dzieci.

Będzie też mogli dowiedzieć się, w jaki sposób neurologopeda prowadzi terapię wybiórczości pokarmowej i problemów z jedzeniem?

3. 

Emocje, komunikacja i relacje a jedzenie - spotkanie z psychologiem

Omówimy, jakie są emocje towarzyszące posiłkom – u dziecka i u rodzica. Jakie znaczenie ma odżywianie dla budowania się relacji u dziecka od najwcześniejszych etapów rozwoju?
Jak unikać błędów w komunikacji i eskalowania konfliktu przy stole?

 

Zastanowimy się i porozmawiamy o lęku, frustracji i presji na proces jedzenia. Oraz o tym, jak budować poczucie bezpieczeństwa i akceptację wokół jedzenia.

 

Omówimy też metody pracy z dzieckiem nad zmniejszeniem oporu i lęku przed nowymi smakami. Dzięki temu, dowiecie się, jak rodzice mogą wspierać samodzielność dziecka w jedzeniu – kiedy i jak mądrze to robić?

4. 

Doświadczenia sensoryczne pokarmów - spotkanie z terapeutą SI

Nasza specjalistka wyjaśni, co to jest integracja sensoryczna i jak wpływa na zachowania żywieniowe – kiedy mogą pojawiać się problemy w tym obszarze i dlaczego? Jaki jest związek między przetwarzaniem sensorycznym a problemami z jedzeniem.

 

Powiemy też, jak może wyglądać profil sensoryczny dziecka z wybiórczością pokarmową – co oznacza nadwrażliwość/podwrażliwość w kontekście smaku, zapachu, tekstury?

Omówimy przykłady aktywności i zabaw wspierających rozwój integracji sensorycznej w obszarze oralnym i nie tylko.

 

Porozmawiamy też, kiedy szukać pomocy u terapeuty integracji sensorycznej i jak wygląda terapia?

5. 

Krok po kroku do poszerzania diety - spotkanie z psychodietetykiem

Omówimy kluczowe wnioski z poprzednich spotkań i podsumujemy całość zdobytej wiedzy.

 

Stworzymy też indywidualny plan działania dla dziecka i rodziny. Wskażemy praktyczne strategie wprowadzania nowych produktów (metoda małych kroków, metoda mostów, modelowanie).

 

Przypomnimy też, jak radzić sobie z regresami i trudnościami? I jak utrwalać pozytywne nawyki żywieniowe, służące budowaniu zdrowej relacji z jedzeniem. Zostawimy też czas na dodatkowe pytania od rodziców.

Kiedy odbywają się spotkania?

Każde ze spotkań umawiane jest indywidualnie i przeprowadzamy je w centrum Krakowa (Wielicka 20), w godzinach odpowiednich dla rodziców lub on-line.

 

Sugerujemy realizację programu w ciągu 3-4 tygodni od pierwszego spotkania. 

Jak wyglądają konsultacje?

Każda z konsultacja trwa do 50 minut i ma wstępny program oraz listę tematów, które omawiamy.

 

Są to jednak spotkania, które mają służyć rodzicom, dlatego w trakcie rozmowy podążamy za tematami i odpowiadamy na pytania. Warto mieć je spisane przed spotkaniem.

Kto prowadzi spotkania dla rodziców?

Spotkania prowadzone są przez specjalistów mających wieloletnie doświadczenie w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi jedzącymi wybiórczo i mającymi problemy w obszarze odżywiania.

 

W tym z dziećmi neuroatypowymi, z diagnozą spektrum autyzmu czy zaburzeń integracji sensorycznej.

 

Dzięki czemu rozumieją dobrze zarówno prawidłowe jak i nietypowe wzorce rozwoju dzieci.

Co otrzymam w ramach psychoedukacji?

W ramach program psychoedukacji rodzice otrzymują:

  • 5 spotkań ze specjalistami rozwojowymi;
  • Możliwość zadawania pytań i rozwiewania pojawiających się wątpliwości;
  • Wskazówki dotyczące współpracy z placówką edukacyjną w zakresie odżywiania dzieci;
  • Lepsze rozumienie funkcjonowania dziecka z neofobią;
  • Techniki pracy z dzieckiem w codziennych sytuacjach, przy przygotowywaniu i spożywaniu posiłków w domu i poza domem;
  • Listę książek i materiałów, które pomogą w rozumieniu wybiórczości pokarmowej;
  • Kontakty i wskazówki dotyczące możliwości dalszego wsparcia.

Gdzie odbywają się spotkania?

 

Konsultacje odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20 w Krakowie. 

 

W przypadku braku możliwości spotkania osobistego, możliwe jest prowadzenie spotkań zdalnie, za pomocą platformy Google Meet.

Ile kosztuje program psychoedukacji?

Pełny proces (5 spotkań indywidualnych)

2 spotkania z psychodietetykiem dziecięcym

1 spotkanie z neurologopedą

1 spotkanie z psychologiem dziecięcy

1 spotkanie z terapeutą SI

 

950 PLN

Korzyści z udziału rodziców w programie

Kompleksowa wiedza: Zrozumiesz wybiórczość pokarmową z różnych perspektyw (żywieniowej, psychologicznej, sensorycznej, neurologopedycznej).

Praktyczne narzędzia: Zdobędziesz konkretne strategie i wskazówki do zastosowania w codziennym życiu.

 

Wsparcie specjalistów: Będziesz miał/a okazję do zadawania pytań i konsultacji z doświadczonymi ekspertami.

Zwiększona pewność siebie: Poczujesz się pewniej w radzeniu sobie z wyzwaniami żywieniowymi.

Lepsza atmosfera w domu: Nauczysz się, jak zmniejszyć napięcie i stres wokół posiłków.

Zdrowsze nawyki: Pomożesz swojemu dziecku budować zdrowszą i bardziej zróżnicowaną dietę.

Umów się na konsultację

[email protected]

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń