Stanford Binet 5 - test inteligencji
Stanford Binet 5 to narzędzie psychometryczne stosowane w procesie diagnozy poziomu inteligencji dziecka. W zależności od wieku i kompetencji dziecka, diagnosta dobiera różne elementy i moduły, które pozwalają ocenić poziom kompetencji i rozwoju poznawczego dziecka. Badanie to przeprowadza psycholog posiadający potwierdzone certyfikatem uprawnienia.
Czym jest Stanford Binet 5?
Test inteligencji Stanforda Bineta 5 (w skrócie SB5) jest narzędziem badającym zdolności poznawcze u osób w wieku od 2 roku życia (w tym osób z niepełnosprawnością intelektualną).
Stanowi on istotny element całościowego procesu diagnozy zaburzeń uwagi (ADHD oraz ADD) a także zaburzeń ze spektrum autyzmu, w tym Zespołu Aspergera.
Jako jeden z nielicznych testów psychologicznych pozwala na badanie stopnia niepełnosprawności umysłowej (stopień lekki i stopień umiarkowany). Badanie narzędziem SB5 może również pozwolić na rozpoznanie dzieci o specyficznych trudnościach w uczeniu się (takich jak dysgrafia, dysleksja, dyskalkulia), zaburzonym rozwoju języka (np. opóźniony rozwój mowy).
Umożliwia również badanie osób o wybitnych zdolnościach intelektualnych.
Jak przebiega i ile trwa badanie narzędziem Stanford Binet 5
oraz inne informacje praktyczne dotyczące przygotowania dziecka
Kto przeprowadza badanie?
Badanie przy pomocy Testu Stanforda Bineta przeprowadzane jest przez osobę posiadającą tytuł magistra psychologii.
Dodatkowym wymogiem jest posiadanie kwalifikacji w postaci dodatkowego, specjalistycznego szkolenia ze stosowania narzędzia SB5.
Ile trwa badanie?
Badanie zajmuje zazwyczaj od 60 do 90 minut. Czas trwania jest określany przez diagnostę w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka.
Badanie może zostać przeprowadzone na 2 osobnych spotkaniach w celu uzyskania najbardziej miarodajnych i niezakłóconych znużeniem wyników. Czasem diagnosta może zdecydować o wykonaniu skróconej wersji badania dla uzyskania orientacyjnego wyniku ilorazu inteligencji.
Kto jest obecny podczas badania?
Badanie przeprowadzane jest przez 1 diagnostę. Dziecko wchodzi do gabinetu bez rodzica.
W przypadku dzieci młodszych lub mających trudności separacyjne, rodzic może, za zgodą diagnosty, wejść z dzieckiem do gabinetu.
Jak rodzic powinien zachowywać się podczas badania?
Rodzic po wejściu do gabinetu powinien zająć miejsce wskazane przez diagnostę, w pewnej odległości od dziecka.
Bardzo istotne jest, aby rodzic nie inicjował kontaktu z dzieckiem, nie zachęcał do wykonywania zadań, a przede wszystkim nie dawał mu wskazówek, ani nie sugerował właściwej odpowiedzi.
Nie powinien również zwracać się do diagnosty w czasie badania, przekazując mu informacje na temat dziecka np. “on potrafi to zrobić w domu”.
Co rodzic powinien zgłosić przed badaniem?
Jeżeli dziecko posiada trudności ze wzrokiem lub słuchem, używa narzędzi do komunikacji alternatywnej (AAC) np.: tablet z programem Mówik lub posługuje się na co dzień innym językiem niż polski, powinno być to zgłoszone diagnoście podczas wstępnej konsultacji.
Czy rodzic otrzymuje dostęp do szczegółowych wyników ?
Rodzic nie ma możliwości wglądu w surowe wyniki testu.
Wyniki badania zostają przedstawione rodzicowi w formie opisowej. Rodzic nie ma możliwości wglądu w wyniki surowe uzyskane przez dziecko, ponieważ ich prawidłowe odczytanie wymaga doświadczenia klinicznego i odpowiednich kwalifikacji, jakie posiadają diagności.
Jeżeli przedstawiony opis wyników nie jest dla rodzica wystarczająco zrozumiały lub szczegółowy, ma on możliwość skonsultowania swoich wątpliwości ze specjalistą, który przeprowadzał badanie.
Jak przygotować dziecko do badania inteligencji?
Podczas umawiania terminu i godziny badania, rodzic powinien zwrócić uwagę aby odbyło się ono w porze, kiedy dziecko funkcjonuje najlepiej i jest najbardziej wypoczęte, np. jeżeli dziecko będzie zmęczone po całym dniu w przedszkolu lub będzie musiało wstać o nienaturalnie wczesnej dla niego porze, diagnosta może mieć ograniczone możliwości zaobserwowania poziomu funkcjonowania dziecka i jego możliwości.
Procedura badania opiera się o wykonywanie serii zadań poznawczych przez dziecko, co bywa dość obciążające. Diagnosta mając to na uwadze, dostosowuje przebieg badania do indywidualnych możliwości dziecka. Warto jednak przed samym badaniem zadbać o potrzeby fizjologiczne dziecka – jedzenie, picie, toaletę, aby czuło się ono jak najbardziej komfortowo.
Wynik spotkania diagnostycznego może zostać zniekształcony przez złe samopoczucie dziecka wynikające z choroby, dlatego ważne jest zgłoszenie potrzeby zmiany terminu badania, jeżeli obserwuje się u dziecka gorączkę, wymioty, kaszel, katar lub inne objawy infekcji. Należy również zadbać o komfort dziecka poprzez dobór ubrania, w którym czuje się ono najbardziej swobodnie, bez przeszkadzających mu elementów (np. gryząca metka, ubranie krępujące ruchy).
Wskazane jest przedstawienie dziecku celu wizyty w gabinecie w spokojny i zachęcający sposób. Rodzic powinien porozmawiać z dzieckiem, odpowiedzieć na jego pytania i zapewnić o swoim wsparciu w sytuacji, gdy wizyta budzi jakieś obawy.
Badanie zgodnie z procedurami Stanford Binet 5 głównie opiera się o zadania wykonywane przy stoliku i w ten sposób można to dziecku opisać, zwracając uwagę, żeby nie przedstawiać badania jako formy egzaminu, sprawdzenia wiedzy dziecka oraz nie porównywać go z badaniem lekarskim. Może to powodować niepotrzebny stres u dzieci, przypominając o nieprzyjemnych doświadczeniach.
Przedmioty w gabinecie w trakcie badania
Dziecko może wnieść ze sobą butelkę z wodą oraz drobną, ulubioną zabawkę w sytuacji jeśli ułatwi mu to rozstanie z rodzicami lub zmniejszy poziom lęku i napięcia.
Rodzic (jeżeli bierze udział w badaniu) może mieć przy sobie torbę/plecak/parasol, itp., jednak powinien on odłożyć je w miejscu wyznaczonym przez diagnostę tak, aby przedmiot nie zakłócił przebiegu badania.
Ile kosztuje badanie inteligencji Stanford Binet 5?
Pełny proces diagnozy (3-4 spotkań)
Ankieta wstępna rozwojowa
Wywiad z rodzicami
Procedura diagnostyczna
Ocena i interpretacja badania
Spotkanie z rodzicami i przedstawienie diagnozy
620 PLN
Gdzie odbywa się badanie inteligencji?
Spotkania i badanie dziecka przez psychologa testem Stanford Binet 5 odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków.