Terapia integracji sensorycznej w Krakowie

Terapia integracji sensorycznej (SI) to specjalistyczna forma terapii skoncentrowana na wspomaganiu procesów przetwarzania sensorycznego. Opiera się na neuroplastyczności mózgu czyli możliwościach tworzenia nowych połączeń, zmienności, samonaprawy i uczenia się. Odpowiednia stymulacja pozwala nauczyć mózg poprawnie odbierać spływające ze zmysłów informacje, porządkować je i odpowiadać na nie w optymalny sposób, czyli budować reakcje adaptacyjne, co w efekcie poprawia funkcjonowanie dziecka.

Terapia integracji sensorycznej - jakie są wskazania?

Wskazania do terapii integracji sensorycznej (SI) obejmują szereg zaburzeń i dysfunkcji, w których występują trudności w przetwarzaniu informacji sensorycznych. 

 

Główne wskazanie do terapii SI u dzieci to oczywiście zaburzenia przetwarzania sensorycznego czyli trudności w odbieraniu, porządkowaniu i interpretowaniu bodźców zmysłowych z otoczenia. Dzieci z tymi zaburzeniami mogą mieć problemy z koncentracją, nauką, zachowaniem lub koordynacją ruchową.

 

Zaburzenia integracji sensorycznej występują również w przypadku innych zaburzeń rozwojowych takich jak:

  • Zaburzenia ze spektrum autyzmu;
  • Zespół Downa;
  • Opóźniony rozwój mowy;
  • Mózgowe porażenie dziecięce;
  • Zaburzenia zachowania i emocji;
  • ADHD.

Podjęcie terapii SI zaleca się również w przypadku, gdy u dziecka pojawią się:

  • Zaburzenia w zakresie praksji i planowania motorycznego (mogą występować na jednym lub wielu poziomach: ideacja, planowanie, wykonanie);
  • Trudności w nauce;
  • Zaburzenia napięcia mięśniowego, równowagi, schematu ciała.

Terapia SI jest szczególnie zalecana dla dzieci poniżej 10 roku życia, gdy możliwości reorganizacji mózgu są największe. Wskazania do terapii są zróżnicowane i wymagają indywidualnej oceny przez terapeutę SI.

 

Przed rozpoczęciem terapii konieczne jest przeprowadzenie diagnozy integracji sensorycznej.

 

Cele terapii SI

Ogólnym celem terapii SI jest usprawnienie przetwarzania bodźców sensorycznych przez układ nerwowy.

 

Zmiana taka przekłada się na lepszy rozwój psychoruchowy, poznawczy i emocjonalny dziecka oraz jego lepsze funkcjonowanie w codziennym życiu.

Wykorzystywane metody

W trakcie terapii integracji sensorycznej (SI) wykorzystuje się różnorodne metody i techniki, które mają na celu stymulację układu nerwowego poprzez dostarczanie odpowiednich bodźców sensorycznych.

Jak pracuje terapeuta SI?

Ogólne zasady oddziaływań terapeutycznych dzielone są na sektory zmysłowe, co pomaga podejmować terapeucie decyzję dotyczącą doboru aktywności.

 

Nasi terapeuci wykorzystują w swojej pracy główne zalecenie Ayres: „patrz motorycznie, myśl sensorycznie” i działają w obszarach:

  • układu przedsionkowego – wykorzystując sprzęt podwieszany, hulajnogi, deskorolki, deski rotacyjne, piłki, drabinki, ścianki wspinaczkowe wprowadzając dziecko w ruch liniowy i obrotowy, zmieniając pozycję głowy i ciała w przestrzeni.
  • układu proprioceptywnego – korzystając z worków Sako, puf, materacy, trampolin, koców obciążeniowych i innych pomocy wpływają na poprawę w zakresie schematu ciała, dostosowania siły do zadania i stopniowania ruchu, odbierania bodźców proprioceptywnych.
  • zmysłu dotyku – za pomocą piłek, gąbek, masażerów, ścieżek sensorycznych materiałów sypkich, slimów wpływają na optymalne odbieranie bodźców dotykowych.
  • zmysłu słuchu – korzystając z instrumentów, pomocy dźwiękowych, wykorzystując polecenia do zadań wspierają zmysł słuchu, oswajają z niektórymi dźwiękami, pomagają w określeniu źródła i kierunku dźwięku, wspierają wykonywanie zadań zgodnie z instrukcją.
  • zmysłu wzroku – wykorzystując światło o różnym natężeniu, klepsydry, lampy z lawą, układanki, puzzle i inne pomoce wspierają zmysł wzroku, wprowadzają poprawne reakcje na bodźce wzrokowe, doskonalą klasyfikowanie wg różnych cech, dopasowywanie elementów, szukanie różnic, przygotowują do nauki czytania i pisania.
  • zmysłu węchu – korzystając z naturalnych zapachów oraz pakietów do stymulacji węchowej wspierają zmysł węchu do poprawnego przetwarzania bodźców w zakresie tego zmysłu.
  • zmysłu smaku – poprzez masaże i ćwiczenia mięśni orofacjalnych przy współpracy z rodzicami oraz innymi specjalistami i wprowadzaniu odpowiednich technik w zakresie jedzenia, wprowadzania nowych produktów pomagają przezwyciężyć trudności w zakresie wybiórczości pokarmowej i nadwrażliwości w obrębie orofacjalnym.
  • kontroli posturalnej i okoruchowej – wpływają na postawę ciała oraz gorset mięśniowy, wspierają równowagę, doskonalą koordynację, przekraczanie linii środkowej ciała, wpływają na umiejętność izolowania ruchów głowy i ruchów gałek ocznych przygotowują do sprostania codziennym obowiązkom i wyzwaniom dzieci. 
  • dużej i małej motoryki oraz praksji – wspierają ruch żeby był płynny, skoordynowany i ekonomiczny, kształtują umiejętności korzystania z pokazu oraz instrukcji słownej, doskonalą planowanie ruchu.
  • różnicowania sensomotorycznego – wpływają na umiejętności wykonywania ćwiczeń i czynności bez kontroli wzroku, doskonalą różnicowanie głosek i wyrazów brzmiących podobnie oraz różnicowania podobnych wrażeń.
  • koncentracji uwagi – zwiększają czas  koncentracji i uwagi na zadaniu, kształtują umiejętności wykonywania szeregu poleceń w podanej kolejności oraz czekania na swoją kolej.

Na te i inne czynniki wpływa terapeuta  integracji sensorycznej, sprawia on, że codzienne funkcjonowanie dziecka w otaczającym świecie staje prostsze i przyjemniejsze. 

Jakie są efekty terapii integracji sensorycznej u małych dzieci?

Głównymi spodziewanymi efektami i celami terapii integracji sensorycznej (SI) są:

  • Poprawa integracji i współpracy różnych zmysłów (wzroku, słuchu, dotyku itp.);
  • Wyciszenie lub wzmocnienie zaburzonych obszarów sensorycznych w zależności od potrzeb;
  • Lepsza zdolność porządkowania i interpretacji bodźców ze świata zewnętrznego;
  • Wykształcenie prawidłowych wzorców ruchowych i stabilnej postawy ciała;
  • Poprawa koordynacji ruchowej, zmysłu równowagi i orientacji przestrzennej;
  • Lepsza kontrola napięcia mięśniowego;
  • Wsparcie umiejętności czytania, pisania, liczenia;
  • Zwiększenie zdolności koncentracji uwagi;
  • Poprawa kontroli emocjonalnej i samoakceptacji;
  • Zmniejszenie nadpobudliwości ruchowej i agresywnych reakcji;
  • Ułatwienie przystosowania się do nowych sytuacji.

Udział i rola rodzica w terapii integracji sensorycznej

Terapia integracji sensorycznej wymaga zaangażowania nie tylko dziecka, ale też jego całego otoczenia. 

 

Zaangażowanie rodziców w proces terapii jest kluczowe, ponieważ to Wy spędzacie z dzieckiem najwięcej czasu i organizujecie jego otoczenie. 

 

Wsparcie w domu to bardzo ważny element – a wprowadzenie zalecanych przez specjalistów zmian oddziaływuje na dziecko z największą intensywnością.

 

Prosimy Was też o obserwację i komunikację postępów – informacje o tym, jak dziecko się zachowuje i reaguje na otoczenie, są bardzo przydatne w procesie. 

 

Wasze zaangażowanie i współpraca w procesie terapeutycznym są nieocenione, ponieważ stanowią fundament dla skutecznego rozwiązania problemów Waszego dziecka.

 

Gdzie się odbywa terapia SI?

 

Spotkania odbywają się stacjonarnie, w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków. 

 

W przypadku tej terapii nie ma możliwości realizacji zdalnie. 

Ile kosztuje terapia SI?

Kwalifikacja

Spotkanie indywidualne z dzieckiem i rodzicami

 

170 PLN

Trening pojedynczy

Indywidualna sesja terapeutyczna z dzieckiem (50 minut)

 

170 PLN

Pakiet

10 zajęć

 

1530 PLN

Umów się na konsultację

kontakt@fiklon.pl

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń