Terapia mutyzmu wybiórczego

Mutyzm wybiórczy to zaburzenie lękowe, które objawia się brakiem mówienia w określonych sytuacjach społecznych, mimo że dziecko potrafi mówić i rozumie mowę. Terapia koncentruje się na stopniowym zwiększaniu poczucia bezpieczeństwa dziecka w wybranych sytuacjach, przy współpracy z rodzicami. W terapii stosuje się między innymi techniki behawioralne oraz terapię poznawczo-behawioralną, które mają na celu zmniejszenie lęku i zachęcanie do komunikacji. Czasem, w razie potrzeby włączana jest także farmakoterapia. Mutyzm wybiórczy wymaga prowadzenia szerokich działań terapeutycznych obejmujących nie tylko dziecko, ale również rodzinę i środowisko edukacyjne.

Jakie są wskazania do terapii mutyzmu?

Terapia mutyzmu wybiórczego jest wskazana, gdy dziecko nie mówi w określonych sytuacjach społecznych, mimo że w innych okolicznościach jest w stanie komunikować się werbalnie. Ta forma zaburzenia lękowego może prowadzić do trudności w szkole lub w interakcjach społecznych, co negatywnie wpływa na funkcjonowanie dziecka i rodziny.

 

Przed rozpoczęciem terapii mutyzmu wybiórczego konieczne jest przeprowadzenie diagnozy tego zaburzenia, aby wykluczyć inne problemy, jak afazja, opóźniony rozwój mowy czy zaburzenia ze spektrum autyzmu.

 

Regularne oceny postępów i dostosowywanie planu terapii w miarę potrzeb, w zależności od postępów dziecka są koniecznym elementem udanego procesu. 

 

Czas trwania terapii mutyzmu wybiórczego może być różny, ale zwykle jest to niestety proces długotrwały. U niektórych dzieci można zauważyć pierwsze zmiany w ciągu kilku tygodni, podczas, gdy inne mogą potrzebować regularnych sesji terapeutycznych przez dłuższy czas – szczególnie w przypadkach bardziej złożonych lub gdy mutyzm wybiórczy współistnieje z innymi zaburzeniami.

 

Efektywność terapii zależy od wielu czynników, ale z zaangażowaniem i odpowiednimi interwencjami, większość dzieci z mutyzmem wybiórczym może znacząco poprawić swoją zdolność do mówienia w różnych sytuacjach.


Cele terapii mutyzmu

Celem terapii mutyzmu wybiórczego jest pomoc dziecku w przezwyciężeniu lęku przed mówieniem w określonych sytuacjach społecznych i umożliwienie mu swobodnej komunikacji.

 

Specyficzne cele terapii mogą obejmować:

 

  • Zmniejszenie lęku – głównym celem jest zmniejszenie poziomu lęku związanego z mówieniem w obecności innych osób, co jest kluczowe dla przełamania mutyzmu,
  • Zwiększenie komfortu w komunikacji – praca nad zwiększeniem poczucia bezpieczeństwa dziecka w różnych sytuacjach społecznych, co ułatwi mu inicjowanie i podtrzymywanie rozmów,
  • Rozwój umiejętności werbalnych – pomoc w rozwijaniu i ulepszaniu umiejętności mówienia, w tym lepszej dykcji, płynności mowy i zdolności do wyrażania myśli,
  • Poprawa umiejętności społecznych – pomoc dziecku w rozwoju umiejętności społecznych, takich jak utrzymywanie kontaktu wzrokowego, interpretacja mowy ciała i radzenie sobie w interakcjach z rówieśnikami,
  • Zwiększenie pewności siebie – wzmocnienie pewności siebie dziecka poprzez pozytywne doświadczenia komunikacyjne, które zachęcają do częstszego angażowania się w rozmowy,
  • Wsparcie dla rodziny i nauczycieli – edukacja i wsparcie dla rodziców oraz nauczycieli, w tym strategie, jak zachęcać i wspierać dziecko w mówieniu w domu i w szkole.

Wykorzystywane metody

Nasi terapeuci stosują różne metody i narzędzia w trakcie terapii:

  1. Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) - jest jednym z najbardziej skutecznych podejść w terapii mutyzmu wybiórczego. Skupia się na zmianie negatywnych myśli i przekonań dziecka dotyczących mówienia oraz na nauce nowych, pozytywnych sposobów myślenia i reagowania w sytuacjach społecznych.

  2. Trening umiejętności społecznych - Zajęcia grupowe lub indywidualne, które uczą dziecko podstawowych umiejętności społecznych, takich jak utrzymywanie kontaktu wzrokowego, używanie gestów, czy tura w rozmowie. Te umiejętności pomagają dziecku czuć się bardziej komfortowo w interakcjach z innymi.

  3. Shaping (kształtowanie zachowania) - Ta technika polega na stopniowym zachęcaniu dziecka do mówienia przez nagradzanie prób komunikacji, począwszy od prostych gestów, aż po pełne zdania i swobodne rozmowy.

  4. Wzmocnienie pozytywne - Regularne stosowanie pochwał i nagród za każde, nawet najmniejsze postępy w mówieniu, co zwiększa motywację dziecka do dalszego wysiłku.

  5. Terapia rodzinna - Współpraca z rodzicami i rodzeństwem, aby stworzyć środowisko wspierające rozwój mowy dziecka w domu. Edukacja rodziców, jak najlepiej wspierać dziecko, jest kluczowym elementem terapii.

  6. Współpraca ze szkołą - Włączenie nauczycieli i personelu szkolnego do procesu terapeutycznego, aby dziecko otrzymało wsparcie również w środowisku edukacyjnym.

Wdrożenie tych metod wymaga spersonalizowanego podejścia, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i reakcji dziecka, a także stałej współpracy między terapeutami, rodzicami i nauczycielami.

Jakie są efekty terapii mutyzmu wybiórczego u małych dzieci?

Główne efektów, które można zaobserwować po przeprowadzonej terapii to:

  • Zmniejszenie lęku społecznego – Jednym z najważniejszych efektów terapii jest obniżenie poziomu lęku społecznego, który jest kluczową przyczyną mutyzmu. Dziecko zaczyna czuć się bezpieczniej w sytuacjach, które wcześniej wywoływały strach.
  • Zwiększenie zdolności komunikacji werbalnej – Dzieci z mutyzmem wybiórczym stopniowo zaczynają mówić w sytuacjach, w których wcześniej milczały. Obejmuje to zarówno rozmowy z rówieśnikami, jak i dorosłymi w różnych środowiskach, takich jak szkoła czy miejsca publiczne,
  • Poprawa umiejętności społecznych – Dzięki terapii dzieci uczą się, jak nawiązywać kontakty, utrzymywać rozmowę, interpretować sygnały niewerbalne, co zwiększa ich komfort w interakcjach społecznych.
  • Zwiększenie pewności siebie – Poprawa komunikacji i umiejętności społecznych często prowadzi do wzrostu pewności siebie i samooceny. Dziecko staje się bardziej otwarte na nowe wyzwania i mniej boi się wyrażać swoje myśli i uczucia.
  • Lepsza adaptacja szkolna – Dzieci, które pokonują mutyzm, często odnoszą lepsze wyniki w szkole, ponieważ są w stanie aktywniej uczestniczyć w zajęciach i lepiej współpracować z nauczycielami oraz kolegami.
  • Poprawa ogólnego funkcjonowania rodzinnego – Kiedy dziecko zaczyna mówić, zmniejsza się stres związany z jego mutyzmem, co pozytywnie wpływa na całą rodzinę. Rodzice czują ulgę, widząc postępy swojego dziecka, a relacje rodzinne mogą się poprawić.

Efekty te są często trwałe, ale ważne jest kontynuowanie wsparcia i motywowania dziecka, nawet po zakończeniu intensywnej terapii, aby utrzymać i rozwijać osiągnięte umiejętności komunikacyjne.

Udział i rola rodzica w terapii

Zaangażowanie rodziców w proces terapii jest kluczowe, ponieważ to oni spędzają z dzieckiem najwięcej czasu i najczęściej się z nim komunikują. Stworzenie pozytywnego i bezpiecznego środowiska domowego wspierającego dziecko jest konieczne, żeby pojawiła się pozytywna zmiana.

 

Prosimy też opiekunów o obserwację i komunikację postępów – informacje o tym, jak dziecko się zachowuje, są bardzo przydatne w procesie. 

 

Gdzie się odbywa terapia?

 

Spotkania odbywają się stacjonarnie, w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków. 

 

W przypadku tej terapii nie ma możliwości realizacji zdalnie. 

Ile kosztuje terapia mutyzmu wybiórczego?

Pierwsze spotkanie

Spotkanie indywidualne z dzieckiem i rodzicami

 

240 PLN

Kolejne sesje

Indywidualna sesja terapeutyczna z dzieckiem (50 minut)

 

190 PLN

Umów się na konsultację

kontakt@fiklon.pl

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń