Trening pamięci i koncentracji uwagi dla dzieci
Trening pamięci, uczenia się i koncentracji uwagi dla dzieci 6+ to seria specjalnie zaprojektowanych zajęć, które podnoszą zdolności zapamiętywania, koncentracji oraz logicznego myślenia. Ćwiczenia są dostosowane do wieku i możliwości rozwojowych dzieci. Zajęcia te prowadzone są w formie gier i zadań, które w naturalny sposób motywują dzieci do nauki i doskonalenia umiejętności potrzebnych im w procesie edukacji.
Jakie są wskazania do treningu poznawczego?
Nasze treningi pamięci i uczenia się są przygotowane dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Są skierowane do dzieci, których rodzice chcą pomóc im rozwijać umiejętności poznawcze w przyjaznej i wspierającej atmosferze.
Zajęcia te polecamy szczególnie dla dzieci, które mogą potrzebować dodatkowego wsparcia w zakresie koncentracji oraz dla tych, które chcą wzmocnić swoje umiejętności u progu edukacji szkolnej.
Trening pamięci i uczenia się dla dzieci 6+ może być szczególnie przydatny dla dzieci ze zdiagnozowanymi deficytami z obszaru koncentracji uwagi, nadpobudliwości i nadruchliwości.
Wskazania do podjęcia takiego rodzaju treningu poznawczego to:
- Diagnoza ADHD,
- Obserwowane u dziecka trudności z koncentracją uwagi,
- Trudności w uczeniu się zwłaszcza pamięciowym,
- Trudności w planowaniu i organizacji własnej aktywności,
- Problemy z przyswajaniem nowych informacji.
Program jest każdorazowo dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka. Uwzględniamy jego dotychczasowy rozwój, potrzeby, specyficzne trudności i zaburzenia rozwojowe oraz mocne strony i zainteresowania.
Rozwijanie funkcji poznawczych pomaga dzieciom budować wytrwałość, samoświadomość i zdolność do planowania, co wspiera je nie tylko w nauce, ale również w codziennych czynnościach i relacjach społecznych.
Jak wygląda trening pamięci i koncentracji?
I inne praktyczne informacje
Jak przebiega i ile trwa trening pamięci i koncentracji u dzieci?
W Fiklonie proces rozpoczyna się do spotkania z rodzicami i dzieckiem, wywiadu i rozmowy o jego potrzebach.
Trening składa się z cyklicznych, cotygodniowych zajęć, podczas których dziecko w bezpiecznej atmosferze ćwiczy i rozwija swoje kompetencje pod okiem doświadczonego terapeuty.
Pojedyncza sesja treningu koncentracji uwagi trwa do 50 minut – w zależności od możliwości dziecka i jego gotowości do wykonywania ćwiczeń.
Rekomendujemy przeprowadzenie co najmniej 5 spotkań, aby utrwalić pożądane nawyki i nauczyć dziecko różnych technik, które będzie mogło wykorzystywać następnie w sytuacjach nauki szkolnej czy w domu, rozwijając swoje zainteresowania.
Główna część zajęć składa się z różnorodnych gier i ćwiczeń dobranych tak, aby rozwijać umiejętności pamięciowe i poznawcze. Te aktywności mogą obejmować gry pamięciowe z kartami, ćwiczenia z sekwencjami kolorów lub dźwięków, łamigłówki logiczne oraz zabawy słowne, które uczą dzieci nowych słów i zwiększają ich zdolności językowe. W treningu wykorzystujemy także programy multimedialne które w sposób precyzyjny monitorują i wspomagają rozwój funkcji wykonawczych (uwagi, planowania, hamowania reakcji itp.).
Realizowane ćwiczenia mają na celu naukę prawidłowej koncentracji, rozpoznawania i regulowania emocji, identyfikowania źródeł rozproszeń i poznawania mnemotechnik.
Proces trwa zazwyczaj ok. 5-10 spotkań.
Cele treningu
Terapeuci rozwojowi, tworząc program i prowadząc zajęcia w ramach treningu, stawiają sobie następujące cele:
- Poprawa koncentracji uwagi – regularne ćwiczenia pomagają dzieciom lepiej skupiać się na zadaniach, co pomaga w nauce i codziennych czynnościach.
- Rozwój umiejętności językowych – zajęcia te stymulują rozwój mowy i zdolności komunikacyjnych.
- Wzrost zdolności przyswajania wiedzy – dzięki trenowaniu pamięci dzieci łatwiej przyswajają nowe informacje, co pomaga im się łatwiej uczyć.
- Budowanie pewności siebie – sukcesy w trakcie treningów budują samoocenę dzieci i zachęcają je do dalszego eksplorowania i uczenia się nowych rzeczy.
- Wspieranie zdolności do rozwiązywania problemów – treningi koncentracji uczą dzieci, jak radzić sobie z nowymi i nieznajomymi sytuacjami, co jest ważne w rozwoju elastyczności poznawczej.
Wykorzystywane metody
Nasi terapeuci stosują szeroki wachlarz ćwiczeń i metod, między innymi:
- Gry pamięciowe - dopasowywanie kart czy zapamiętywanie sekwencji, stymuluje krótkoterminową pamięć oraz zdolność koncentracji.
- Ćwiczenia słuchowe i wizualne - zadania polegające na rozpoznawaniu dźwięków, rytmów czy obrazów, które poprawiają zdolności percepcyjne i umiejętność koncentracji na szczegółach.
- Zabawy ruchowe - integracja ruchu z nauką np. poprzez zabawy wymagające wykonywania określonych ruchów na komendę, lub zapamiętania i odtworzenia określonej sekwencji ruchów, co wspomaga pamięć proceduralną.
- Opowieści i storytelling - historyjki, w których dzieci muszą zapamiętać i powtórzyć szczegóły fabuły, rozwijają pamięć sekwencyjną i umiejętności językowe.
- Zadania logiczne - łamigłówki, puzzle, gry typu "znajdź różnice" wspierają rozwój myślenia krytycznego i umiejętności rozwiązywania problemów.
- Metody mnemotechniczne - dzieci uczą się prostych technik mnemotechnicznych, jak akronimy czy wizualizacje, pomagają w zapamiętywaniu informacji.
- Programy multimedialne wspierające rozwój funkcji wykonawczych
Dzięki połączeniu różnych technik, interwencji i typów zadań, zajęcia są ciekawe i atrakcyjne dla dzieci, a jednocześnie wspierają je wielowymiarowo w rozwoju potrzebnych kompetencji społecznych.
Udział i rola rodzica w treningu pamięci
Zaangażowanie rodziców i otoczenia w proces może znacząco podnieść jego efektywności. To rodzice spędzają z dzieckiem najwięcej czasu, obserwują je i wspierają w codziennych wyzwaniach.
Na etapie konstruowania programu treningu, obserwacje rodziców są istotnym źródłem informacji na temat mocnych stron i problemów dziecka.
Zachęcamy, aby rodzice kontynuowali ćwiczenia z dziećmi w domu i w trakcie codziennych sytuacji (zabawa, ćwiczenia, pomoc w domu), aby utrwalać nabyte przez dziecko umiejętności. Wsparcie takie to bardzo ważny element – wprowadzenie zalecanych przez specjalistów zmian zachowaniu dziecka i stworzenie pozytywnego środowiska wspierającego dobre nawyki w skupianiu uwagi jest konieczne, żeby pojawiła się pozytywna zmiana.
Prosimy też o obserwację i komunikację postępów – informacje o tym, jak dziecko się zachowuje są bardzo przydatne w procesie.
Kwalifikacja do treningu pamięci
W przypadku dzieci, które są pod opieką specjalistów Fiklona, nie wymagamy dodatkowej kwalifikacji.
W przypadku dzieci, które nie spotkały się z naszym specjalistą rozwojowym, organizujemy krótką rozmowę online z rodzicami, a następnie spotkanie wstępne z rodzicami i dzieckiem, w celu poznania go i zrozumienia potrzeb w zakresie funkcjonowania poznawczego.
Jeśli dzieci mają diagnozę ADHD lub opinię ze szkoły, prosimy o przekazanie tych dokumentów przed pierwszym spotkaniem.
Gdzie się odbywają się zajęcia?
Spotkania odbywają się stacjonarnie, w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20 w Krakowie.
W przypadku tej terapii nie ma możliwości realizacji zdalnie.
Ile kosztuje trening pamięci i koncentracji?
Kwalifikacja
Spotkanie indywidualne z dzieckiem i rodzicami
240 PLN
Trening pojedynczy
Indywidualna sesja terapeutyczna z dzieckiem (50 minut)