Trening pamięci i koncentracji uwagi dla dzieci

Trening pamięci, uczenia się i koncentracji uwagi dla dzieci 6+ to seria specjalnie zaprojektowanych zajęć, które podnoszą zdolności zapamiętywania, koncentracji oraz logicznego myślenia. Ćwiczenia są dostosowane do wieku i możliwości rozwojowych dzieci. Zajęcia te prowadzone są w formie gier i zadań, które w naturalny sposób motywują dzieci do nauki i doskonalenia umiejętności potrzebnych im w procesie edukacji.

Jakie są wskazania do treningu poznawczego?

Nasze treningi pamięci i uczenia się są przygotowane dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Są skierowane do dzieci, których rodzice chcą pomóc im rozwijać umiejętności poznawcze w przyjaznej i wspierającej atmosferze. 

 

Zajęcia te polecamy szczególnie dla dzieci, które mogą potrzebować dodatkowego wsparcia w zakresie koncentracji oraz dla tych, które chcą wzmocnić swoje umiejętności u progu edukacji szkolnej.

 

Trening pamięci i uczenia się dla dzieci 6+ może być szczególnie przydatny dla dzieci ze zdiagnozowanymi deficytami z obszaru koncentracji uwagi, nadpobudliwości i nadruchliwości.

 

Wskazania do podjęcia takiego rodzaju treningu poznawczego to:

  • Diagnoza ADHD,
  • Obserwowane u dziecka trudności z koncentracją uwagi,
  • Trudności w uczeniu się zwłaszcza pamięciowym,
  • Trudności w planowaniu i organizacji własnej aktywności,
  • Problemy z przyswajaniem nowych informacji.

 

Program jest każdorazowo dostosowany do indywidualnych potrzeb  dziecka. Uwzględniamy jego dotychczasowy rozwój, potrzeby, specyficzne trudności i zaburzenia rozwojowe oraz mocne strony i zainteresowania.

 

Rozwijanie funkcji poznawczych pomaga dzieciom budować wytrwałość, samoświadomość i zdolność do planowania, co wspiera je nie tylko w nauce, ale również w codziennych czynnościach i relacjach społecznych.

Jak wygląda trening pamięci i koncentracji?

I inne praktyczne informacje

Jak przebiega i ile trwa trening pamięci i koncentracji u dzieci?

W Fiklonie proces rozpoczyna się do spotkania z rodzicami i dzieckiem, wywiadu i rozmowy o jego potrzebach. 

 

Trening składa się z cyklicznych, cotygodniowych zajęć, podczas których dziecko w bezpiecznej atmosferze ćwiczy i rozwija swoje kompetencje pod okiem doświadczonego terapeuty.

 

Pojedyncza sesja treningu koncentracji uwagi trwa do 50 minut – w zależności od możliwości dziecka i jego gotowości do wykonywania ćwiczeń. 

 

Rekomendujemy przeprowadzenie co najmniej 5 spotkań, aby utrwalić pożądane nawyki i nauczyć dziecko różnych technik, które będzie mogło wykorzystywać następnie w sytuacjach nauki szkolnej czy w domu, rozwijając swoje zainteresowania. 

 

Główna część zajęć składa się z różnorodnych gier i ćwiczeń dobranych tak, aby rozwijać umiejętności pamięciowe i poznawcze. Te aktywności mogą obejmować gry pamięciowe z kartami, ćwiczenia z sekwencjami kolorów lub dźwięków, łamigłówki logiczne oraz zabawy słowne, które uczą dzieci nowych słów i zwiększają ich zdolności językowe. W treningu wykorzystujemy także programy multimedialne które w sposób precyzyjny monitorują i wspomagają rozwój funkcji wykonawczych (uwagi, planowania, hamowania reakcji itp.).

 

Realizowane ćwiczenia mają na celu naukę prawidłowej koncentracji, rozpoznawania i regulowania emocji, identyfikowania źródeł rozproszeń i poznawania mnemotechnik. 

 

Proces trwa zazwyczaj ok. 5-10 spotkań.

Cele treningu

Terapeuci rozwojowi, tworząc program i prowadząc zajęcia w ramach treningu, stawiają sobie następujące cele:

  • Poprawa koncentracji uwagi – regularne ćwiczenia pomagają dzieciom lepiej skupiać się na zadaniach, co pomaga w nauce i codziennych czynnościach.
  • Rozwój umiejętności językowych – zajęcia te stymulują rozwój mowy i zdolności komunikacyjnych.
  • Wzrost zdolności przyswajania wiedzy – dzięki trenowaniu pamięci dzieci łatwiej przyswajają nowe informacje, co pomaga im się łatwiej uczyć.
  • Budowanie pewności siebie – sukcesy w trakcie treningów budują samoocenę dzieci i zachęcają je do dalszego eksplorowania i uczenia się nowych rzeczy.
  • Wspieranie zdolności do rozwiązywania problemów – treningi koncentracji uczą dzieci, jak radzić sobie z nowymi i nieznajomymi sytuacjami, co jest ważne w rozwoju elastyczności poznawczej.

Wykorzystywane metody

Nasi terapeuci stosują szeroki wachlarz ćwiczeń i metod, między innymi:

  • Gry pamięciowe - dopasowywanie kart czy zapamiętywanie sekwencji, stymuluje krótkoterminową pamięć oraz zdolność koncentracji.
  • Ćwiczenia słuchowe i wizualne - zadania polegające na rozpoznawaniu dźwięków, rytmów czy obrazów, które poprawiają zdolności percepcyjne i umiejętność koncentracji na szczegółach.
  • Zabawy ruchowe - integracja ruchu z nauką np. poprzez zabawy wymagające wykonywania określonych ruchów na komendę, lub zapamiętania i odtworzenia określonej sekwencji ruchów, co wspomaga pamięć proceduralną.
  • Opowieści i storytelling - historyjki, w których dzieci muszą zapamiętać i powtórzyć szczegóły fabuły, rozwijają pamięć sekwencyjną i umiejętności językowe.
  • Zadania logiczne - łamigłówki, puzzle, gry typu "znajdź różnice" wspierają rozwój myślenia krytycznego i umiejętności rozwiązywania problemów.
  • Metody mnemotechniczne - dzieci uczą się prostych technik mnemotechnicznych, jak akronimy czy wizualizacje, pomagają w zapamiętywaniu informacji.
  • Programy multimedialne wspierające rozwój funkcji wykonawczych

Dzięki połączeniu różnych technik, interwencji i typów zadań, zajęcia są ciekawe i atrakcyjne dla dzieci, a jednocześnie wspierają je wielowymiarowo w rozwoju potrzebnych kompetencji społecznych. 

 

Udział i rola rodzica w treningu pamięci

Zaangażowanie rodziców i otoczenia w proces może znacząco podnieść jego efektywności. To rodzice spędzają z dzieckiem najwięcej czasu, obserwują je i wspierają w codziennych wyzwaniach. 

 

Na etapie konstruowania programu treningu, obserwacje rodziców są istotnym źródłem informacji na temat mocnych stron i problemów dziecka.

 

Zachęcamy, aby rodzice kontynuowali ćwiczenia z dziećmi w domu i w trakcie codziennych sytuacji (zabawa, ćwiczenia, pomoc w domu), aby utrwalać nabyte przez dziecko umiejętności. Wsparcie takie to bardzo ważny element – wprowadzenie zalecanych przez specjalistów zmian zachowaniu dziecka i stworzenie pozytywnego środowiska wspierającego dobre nawyki w skupianiu uwagi jest konieczne, żeby pojawiła się pozytywna zmiana.

 

Prosimy też o obserwację i komunikację postępów – informacje o tym, jak dziecko się zachowuje są bardzo przydatne w procesie. 

 

Kwalifikacja do treningu pamięci

W przypadku dzieci, które są pod opieką specjalistów Fiklona, nie wymagamy dodatkowej kwalifikacji. 

 

W przypadku dzieci, które nie spotkały się z naszym specjalistą rozwojowym, organizujemy krótką rozmowę online z rodzicami, a następnie spotkanie wstępne z rodzicami i dzieckiem, w celu poznania go i zrozumienia potrzeb w zakresie funkcjonowania poznawczego. 

 

Jeśli dzieci mają diagnozę ADHD lub opinię ze szkoły, prosimy o przekazanie tych dokumentów przed pierwszym spotkaniem.

Gdzie się odbywają się zajęcia?

 

Spotkania odbywają się stacjonarnie, w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20 w Krakowie. 

 

W przypadku tej terapii nie ma możliwości realizacji zdalnie. 

Ile kosztuje trening pamięci i koncentracji?

Kwalifikacja

Spotkanie indywidualne z dzieckiem i rodzicami

 

240 PLN

Trening pojedynczy

Indywidualna sesja terapeutyczna z dzieckiem (50 minut)

 

190 PLN

Umów się na konsultację

kontakt@fiklon.pl

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń