TUS - trening umiejętności społecznych dla małych dzieci w Krakowie

TUS dla dzieci to program, który ma na celu rozwijanie przydatnych kompetencji społecznych u uczestników. Udział w TUS pomaga dzieciom mającym problemy w kontaktach z rówieśnikami, w nauce efektywnych strategii komunikacji, radzenia sobie z emocjami, a także w rozwiązywaniu konfliktów i budowaniu prawidłowych relacji społecznych. Zapraszamy do udziału dzieci w wieku 3-8 lat. 

Zarezerwuj kwalifikację na TUS  –> 

 

Umów spotkanie ze specjalistką w celu doboru odpowiedniej grupy treningowej dla dziecka. 

 

Sprawdź terminy zajęć –>

 

Umów telefonicznie: 502 201 208

Jakie są wskazania do udziału w TUS?

Trening Umiejętności Społecznych ma na celu pomoc uczestnikom w nabywaniu i rozwijaniu kompetencji społecznych, które ułatwią im prawidłowe funkcjonowanie w relacjach z innymi ludźmi. 

 

Jest to szczególnie ważne w okresie rozwoju, w którym kształtują się podstawowe umiejętności społeczne, a dziecko buduje obraz siebie na podstawie i poprzez wchodzenie w interakcję z otoczeniem. 

 

TUS jest szczególnie wskazany, jeśli u dziecka obserwować można następujące zachowania (również związane z postawioną diagnozą):

  • Trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami; 
  • Niefunkcjonalne zachowania w sytuacjach społecznych (np.nadmierna nieśmiałość, lęk lub zachowania agresywne);
  • Trudności w adaptacji w nowej grupie przedszkolnej;
  • Problemy z odczytywaniem emocji zarówno własnych, jak i innych osób;
  • Brak lub niewystarczający poziom umiejętności współpracy, komunikacji, asertywności i pracy w grupie; 
  • Trudności w codziennym funkcjonowaniu w grupie i społeczeństwie. 

Program TUS powinien być każdorazowo dostosowany do specyficznego kontekstu i potrzeb odpowiednio dobranej grupy.

 

Grupy i terminy TUS w Krakowie

Zapraszamy rodziców do zapisywania się do grup TUS, które ruszają w Fiklonie:

  • od 21 marca 2025 (grupa 5-6-latków),
  • od 23 kwietnia (grupy 3-4, 5-6 oraz 7-8).

Dobór grupy TUS

Aby optymalnie dobrać grupę dla każdego z małych uczestników zajęć, prowadzące zajęcia spotykają się, w ramach kwalifikacji, indywidualnie z każdym dzieckiem oraz i z jego rodzicami.

 

W trakcie spotkania oceniamy kompetencje, mocne strony i potrzeby dziecka. Nasza specjalistka wskazuje na tej podstawie, która grupa TUS będzie dla dziecka najbardziej stymulująca i rozwojowa. 

 

portret Magdalena Medynska pedagog

Zarezerwuj kwalifikację  –> 

 

Umów spotkanie ze specjalistką w celu doboru odpowiedniej grupy TUS dla dziecka.  

 

Umów telefonicznie: 502 201 208

Jak przebiega i ile trwa TUS u dzieci?

W Fiklonie proces kwalifikacji rozpoczyna się do krótkiego spotkania z rodzicami i wywiadu identyfikującego problemy i potrzeby dziecka. Drugie spotkanie polega na obserwacji i wstępnym badaniu dziecka. 

 

TUS to cykliczne zajęcia grupowe, podczas których uczestnicy w bezpiecznej atmosferze ćwiczą i rozwijają swoje kompetencje społeczne pod okiem doświadczonego terapeuty.

 

W spotkaniach biorą udział dzieci w wieku od 3 lat.

 

Grupy są niewielkie (dla młodszych dzieci – do 6 osób; dla starszych – do 8 uczestników), co umożliwia indywidualną pracę z każdym z dzieci oraz wnikliwą obserwację ich reakcji na różne podejmowane próby i ćwiczenia. Podczas spotkań grupa jest pod opieką dwóch terapeutów.

 

Terapeuta moderuje warsztaty według konkretnej struktury; podczas zabaw wprowadza elementy psychoedukacji dostosowane do poziomu poznawczego dzieci, inicjuje różne scenki, w których uczestnicy odgrywają przydzielone im role. 

 

Dzieci uczą się prawidłowej komunikacji, informowania o swoich potrzebach i odczuciach, radzenia sobie z trudnymi emocjami współpracy w realizacji zadań oraz otrzymują informację zwrotną na temat swoich zachowań. Rozwijają również swoją samodzielność, uczą się nawiązywania i utrzymywania relacji oraz budują pozytywny obraz siebie.

 

Oprócz ćwiczeń grupowych uczestnicy mają również zadania do wykonania poza zajęciami, aby utrwalić nowe umiejętności. 

 

Proces trwa zazwyczaj 10 spotkań (oraz 1 dodatkowe na odrabianie nieobecności), podczas których nie można dołączyć do powstałej grupy (chętni proszeni są o oczekiwanie na nową edycję).

 

Na półmetku zajęć – po 5 spotkaniach – organizujemy dla rodziców spotkanie psychoedukacyjne z informacją o przebiegu zajęć i wskazówkami, jak wspierać każde z dzieci w codziennym funkcjonowaniu. 

 

Cele TUS

Terapeuci tworząc program i prowadząc zajęcia w ramach TUS stawiają sobie następujące cele:

  • Umożliwienie dziecku przejścia procesu separacji w bezpiecznym środowisku;
  • Obniżenie poziomu lęku;
  • Wzrost poczucia samodzielności i sprawstwa;
  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, w tym: proszenie o pomoc, nawiązywanie dialogu i podążanie za tokiem rozmowy, odczytywanie wskazówek niewerbalnych, komunikowanie o uczuciach w akceptowany społecznie sposób, wykonywanie poleceń;
  • Lepsze rozumienie emocji i ich sygnałów w ciele, w rozmowie i interakcjach społecznych;
  • Nabywanie umiejętności uczestnictwa w zajęciach grupowych oraz radzenia sobie z frustracją i porażką;
  • Nabywanie akceptowanych zachowań społecznych;
  • Nauka współpracy i rozwiązywania problemów, asertywności i rozwiązywania konfliktów, poznawanie i respektowanie granic swoich i innych osób;
  • Rozwijanie empatii.

Stosowane metody

Nasi terapeuci stosują szeroki wachlarz ćwiczeń i metod, między innymi:

  • Modelowanie i naśladowanie - dzieci uczą się nowych umiejętności społecznych poprzez obserwację i naśladowanie zachowań trenerów oraz rówieśników;
  • Psychoedukacja - nazywanie emocji i zachowań, dzięki czemu zwiększa się rozumienie mechanizmów i przyczyn ich pojawiania się;
  • Odgrywanie ról i ćwiczenia praktyczne - uczestnicy mają okazję do trenowania nowych umiejętności w bezpiecznych warunkach, np. prowadzenie rozmowy, rozwiązywanie konfliktów; 
  • Informacje zwrotne - trenerzy dostarczają uczestnikom konstruktywnych informacji zwrotnych na temat ich zachowań oraz wskazówek, jak wpływają na innych i jak mogą je zmienić;
  • Terapia poznawczo-behawioralna - w niektórych przypadkach stosuje się elementy terapii poznawczej, aby zmienić nieprawidłowe przekonania uczestników; 
  • Nauka aktywnego słuchania i koncentracji - uczestnicy ćwiczą umiejętność uważnego słuchania, okazywania empatii i cierpliwości w rozmowach; 
  • Metody aktywizujące - interakcje z rówieśnikami stanowią doskonałą okazję do trenowania umiejętności społecznych pod nadzorem trenerów; 
  • Nauka asertywności i stawiania granic.

Dzięki połączeniu różnych technik, interwencji i typów zadań, zajęcia są ciekawe i atrakcyjne dla dzieci, a jednocześnie wspierają je wielowymiarowo w rozwoju potrzebnych kompetencji społecznych.

Jakie efekty daje trening umiejętności społecznych u małych dzieci?

Właściwie realizowany trening umiejętności społecznych (TUS) przynosi dzieciom wiele korzyści:

  • Pomaga im nauczyć się prawidłowych zachowań społecznych, które mogą później zastosować w codziennych sytuacjach.
  • Dzieci uczą się m.in. zawierania znajomości, słuchania, zadawania pytań, odmawiania, inicjowania rozmowy, radzenia sobie z emocjami.
  • Poprzez odgrywanie ról i modelowanie właściwych zachowań przez terapeutów, dzieci mają okazję przećwiczyć pożądane umiejętności społeczne w bezpiecznym środowisku.
  • Dzieci poznają również sposoby identyfikacji i  radzenia sobie z trudnymi emocjami, które mogą pojawiać się podczas zajęć.
  • Dzięki temu TUS pomaga dzieciom, które mają trudności w funkcjonowaniu społecznym, komunikacji czy przejawiają problematyczne zachowania.Trening pozwala im rozwinąć kluczowe umiejętności społeczne, które będą mogły wykorzystywać w codziennym życiu, a  w konsekwencji utrzymywać satysfakcjonujące relacje z rówieśnikami

Udział i rola rodzica w TUS

Zaangażowanie rodziców i otoczenia w proces TUS może znacząco podnieść jego efektywności. To rodzice spędzają z dzieckiem najwięcej czasu i obserwują jego zachowania.

 

Na etapie budowania grupy i konstruowania programu treningu, obserwacje rodziców są istotnym źródłem informacji na temat mocnych stron i problemów dziecka.

 

Rozmowy rodziców z trenerami pozwalają na przepływ informacji o postępach, trudnościach i potrzebach dziecka. 

 

W młodszej grupie, rodzice mogą również aktywnie uczestniczyć w zajęciach TUS (przez 2 pierwsze spotkania) aby wesprzeć je w procesie adaptacji do nowej grupy i obniżyć poziom lęku, na późniejszych etapach udział rodziców w zajęciach będzie stopniowo ograniczany, aby dzieci mogły skupić się na rozwijaniu nowych umiejętności społecznych.

 

Zachęcamy, aby rodzice kontynuowali ćwiczenia z dziećmi w domu i w trakcie codziennych sytuacji (zakupy, wizyta u lekarza, jazda komunikacją miejską, odwiedziny u znajomych), aby utrwalać nabyte przez dziecko umiejętności. Wsparcie takie to bardzo ważny element – wprowadzenie zalecanych przez specjalistów zmian zachowaniu dziecka i stworzenie pozytywnego środowiska wspierającego dobre nawyki w interakcjach jest konieczne, żeby pojawiła się pozytywna zmiana.

 

Gdzie w Krakowie odbywa się trening umiejętności społecznych?

 

Spotkania odbywają się stacjonarnie, w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków. 

 

W przypadku zajęć treningu umiejętności społecznych nie ma możliwości realizacji zdalnie.

signature icon

TUS odbywa się w nowocześnie zaprojektowanej i pozbawionej dystraktorów sali warsztatowej

Ile kosztuje TUS dla dzieci?

Kwalifikacja

Spotkanie indywidualne z dzieckiem i rodzicami

 

170 PLN

Trening

Dzieci młodsze (3-4 oraz 5-6 lat) – 10 spotkań (50 minut)

 

1100 PLN

 

 

Dzieci starsze (7-8 lat) – 10 spotkań (60 minut)

 

1400 PLN

Trening pojedynczy

Indywidualna praca nad kształtowaniem podstawowych kompetencji emocjonalno – społecznych (50 minut)

 

170 PLN

Umów się na konsultację

[email protected]

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń