TUS - trening umiejętności społecznych dla małych dzieci w Krakowie
TUS dla dzieci to program, który ma na celu rozwijanie przydatnych kompetencji społecznych u uczestników. Udział w TUS pomaga dzieciom mającym problemy w kontaktach z rówieśnikami, w nauce efektywnych strategii komunikacji, radzenia sobie z emocjami, a także w rozwiązywaniu konfliktów i budowaniu prawidłowych relacji społecznych. Zapraszamy do udziału dzieci w wieku 3-8 lat.
Zarezerwuj kwalifikację na TUS –>
Umów spotkanie ze specjalistką w celu doboru odpowiedniej grupy treningowej dla dziecka.
Umów telefonicznie: 502 201 208
Jakie są wskazania do udziału w TUS?
Trening Umiejętności Społecznych ma na celu pomoc uczestnikom w nabywaniu i rozwijaniu kompetencji społecznych, które ułatwią im prawidłowe funkcjonowanie w relacjach z innymi ludźmi.
Jest to szczególnie ważne w okresie rozwoju, w którym kształtują się podstawowe umiejętności społeczne, a dziecko buduje obraz siebie na podstawie i poprzez wchodzenie w interakcję z otoczeniem.
TUS jest szczególnie wskazany, jeśli u dziecka obserwować można następujące zachowania (również związane z postawioną diagnozą):
- Trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami;
- Niefunkcjonalne zachowania w sytuacjach społecznych (np.nadmierna nieśmiałość, lęk lub zachowania agresywne);
- Trudności w adaptacji w nowej grupie przedszkolnej;
- Problemy z odczytywaniem emocji zarówno własnych, jak i innych osób;
- Brak lub niewystarczający poziom umiejętności współpracy, komunikacji, asertywności i pracy w grupie;
- Trudności w codziennym funkcjonowaniu w grupie i społeczeństwie.
Program TUS powinien być każdorazowo dostosowany do specyficznego kontekstu i potrzeb odpowiednio dobranej grupy.
Grupy i terminy TUS w Krakowie
Zapraszamy rodziców do zapisywania się do grup TUS, które ruszają w Fiklonie:
- od 21 marca 2025 (grupa 5-6-latków),
- od 23 kwietnia (grupy 3-4, 5-6 oraz 7-8).
Dobór grupy TUS
Aby optymalnie dobrać grupę dla każdego z małych uczestników zajęć, prowadzące zajęcia spotykają się, w ramach kwalifikacji, indywidualnie z każdym dzieckiem oraz i z jego rodzicami.
W trakcie spotkania oceniamy kompetencje, mocne strony i potrzeby dziecka. Nasza specjalistka wskazuje na tej podstawie, która grupa TUS będzie dla dziecka najbardziej stymulująca i rozwojowa.

Zarezerwuj kwalifikację –>
Umów spotkanie ze specjalistką w celu doboru odpowiedniej grupy TUS dla dziecka.
Umów telefonicznie: 502 201 208
Jak przebiega i ile trwa TUS u dzieci?
W Fiklonie proces kwalifikacji rozpoczyna się do krótkiego spotkania z rodzicami i wywiadu identyfikującego problemy i potrzeby dziecka. Drugie spotkanie polega na obserwacji i wstępnym badaniu dziecka.
TUS to cykliczne zajęcia grupowe, podczas których uczestnicy w bezpiecznej atmosferze ćwiczą i rozwijają swoje kompetencje społeczne pod okiem doświadczonego terapeuty.
W spotkaniach biorą udział dzieci w wieku od 3 lat.
Grupy są niewielkie (dla młodszych dzieci – do 6 osób; dla starszych – do 8 uczestników), co umożliwia indywidualną pracę z każdym z dzieci oraz wnikliwą obserwację ich reakcji na różne podejmowane próby i ćwiczenia. Podczas spotkań grupa jest pod opieką dwóch terapeutów.
Terapeuta moderuje warsztaty według konkretnej struktury; podczas zabaw wprowadza elementy psychoedukacji dostosowane do poziomu poznawczego dzieci, inicjuje różne scenki, w których uczestnicy odgrywają przydzielone im role.
Dzieci uczą się prawidłowej komunikacji, informowania o swoich potrzebach i odczuciach, radzenia sobie z trudnymi emocjami współpracy w realizacji zadań oraz otrzymują informację zwrotną na temat swoich zachowań. Rozwijają również swoją samodzielność, uczą się nawiązywania i utrzymywania relacji oraz budują pozytywny obraz siebie.
Oprócz ćwiczeń grupowych uczestnicy mają również zadania do wykonania poza zajęciami, aby utrwalić nowe umiejętności.
Proces trwa zazwyczaj 10 spotkań (oraz 1 dodatkowe na odrabianie nieobecności), podczas których nie można dołączyć do powstałej grupy (chętni proszeni są o oczekiwanie na nową edycję).
Na półmetku zajęć – po 5 spotkaniach – organizujemy dla rodziców spotkanie psychoedukacyjne z informacją o przebiegu zajęć i wskazówkami, jak wspierać każde z dzieci w codziennym funkcjonowaniu.
Cele TUS
Terapeuci tworząc program i prowadząc zajęcia w ramach TUS stawiają sobie następujące cele:
- Umożliwienie dziecku przejścia procesu separacji w bezpiecznym środowisku;
- Obniżenie poziomu lęku;
- Wzrost poczucia samodzielności i sprawstwa;
- Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, w tym: proszenie o pomoc, nawiązywanie dialogu i podążanie za tokiem rozmowy, odczytywanie wskazówek niewerbalnych, komunikowanie o uczuciach w akceptowany społecznie sposób, wykonywanie poleceń;
- Lepsze rozumienie emocji i ich sygnałów w ciele, w rozmowie i interakcjach społecznych;
- Nabywanie umiejętności uczestnictwa w zajęciach grupowych oraz radzenia sobie z frustracją i porażką;
- Nabywanie akceptowanych zachowań społecznych;
- Nauka współpracy i rozwiązywania problemów, asertywności i rozwiązywania konfliktów, poznawanie i respektowanie granic swoich i innych osób;
- Rozwijanie empatii.
Stosowane metody
Nasi terapeuci stosują szeroki wachlarz ćwiczeń i metod, między innymi:
- Modelowanie i naśladowanie - dzieci uczą się nowych umiejętności społecznych poprzez obserwację i naśladowanie zachowań trenerów oraz rówieśników;
- Psychoedukacja - nazywanie emocji i zachowań, dzięki czemu zwiększa się rozumienie mechanizmów i przyczyn ich pojawiania się;
- Odgrywanie ról i ćwiczenia praktyczne - uczestnicy mają okazję do trenowania nowych umiejętności w bezpiecznych warunkach, np. prowadzenie rozmowy, rozwiązywanie konfliktów;
- Informacje zwrotne - trenerzy dostarczają uczestnikom konstruktywnych informacji zwrotnych na temat ich zachowań oraz wskazówek, jak wpływają na innych i jak mogą je zmienić;
- Terapia poznawczo-behawioralna - w niektórych przypadkach stosuje się elementy terapii poznawczej, aby zmienić nieprawidłowe przekonania uczestników;
- Nauka aktywnego słuchania i koncentracji - uczestnicy ćwiczą umiejętność uważnego słuchania, okazywania empatii i cierpliwości w rozmowach;
- Metody aktywizujące - interakcje z rówieśnikami stanowią doskonałą okazję do trenowania umiejętności społecznych pod nadzorem trenerów;
- Nauka asertywności i stawiania granic.
Dzięki połączeniu różnych technik, interwencji i typów zadań, zajęcia są ciekawe i atrakcyjne dla dzieci, a jednocześnie wspierają je wielowymiarowo w rozwoju potrzebnych kompetencji społecznych.
Jakie efekty daje trening umiejętności społecznych u małych dzieci?
Właściwie realizowany trening umiejętności społecznych (TUS) przynosi dzieciom wiele korzyści:
- Pomaga im nauczyć się prawidłowych zachowań społecznych, które mogą później zastosować w codziennych sytuacjach.
- Dzieci uczą się m.in. zawierania znajomości, słuchania, zadawania pytań, odmawiania, inicjowania rozmowy, radzenia sobie z emocjami.
- Poprzez odgrywanie ról i modelowanie właściwych zachowań przez terapeutów, dzieci mają okazję przećwiczyć pożądane umiejętności społeczne w bezpiecznym środowisku.
- Dzieci poznają również sposoby identyfikacji i radzenia sobie z trudnymi emocjami, które mogą pojawiać się podczas zajęć.
- Dzięki temu TUS pomaga dzieciom, które mają trudności w funkcjonowaniu społecznym, komunikacji czy przejawiają problematyczne zachowania.Trening pozwala im rozwinąć kluczowe umiejętności społeczne, które będą mogły wykorzystywać w codziennym życiu, a w konsekwencji utrzymywać satysfakcjonujące relacje z rówieśnikami
Udział i rola rodzica w TUS
Zaangażowanie rodziców i otoczenia w proces TUS może znacząco podnieść jego efektywności. To rodzice spędzają z dzieckiem najwięcej czasu i obserwują jego zachowania.
Na etapie budowania grupy i konstruowania programu treningu, obserwacje rodziców są istotnym źródłem informacji na temat mocnych stron i problemów dziecka.
Rozmowy rodziców z trenerami pozwalają na przepływ informacji o postępach, trudnościach i potrzebach dziecka.
W młodszej grupie, rodzice mogą również aktywnie uczestniczyć w zajęciach TUS (przez 2 pierwsze spotkania) aby wesprzeć je w procesie adaptacji do nowej grupy i obniżyć poziom lęku, na późniejszych etapach udział rodziców w zajęciach będzie stopniowo ograniczany, aby dzieci mogły skupić się na rozwijaniu nowych umiejętności społecznych.
Zachęcamy, aby rodzice kontynuowali ćwiczenia z dziećmi w domu i w trakcie codziennych sytuacji (zakupy, wizyta u lekarza, jazda komunikacją miejską, odwiedziny u znajomych), aby utrwalać nabyte przez dziecko umiejętności. Wsparcie takie to bardzo ważny element – wprowadzenie zalecanych przez specjalistów zmian zachowaniu dziecka i stworzenie pozytywnego środowiska wspierającego dobre nawyki w interakcjach jest konieczne, żeby pojawiła się pozytywna zmiana.
Gdzie w Krakowie odbywa się trening umiejętności społecznych?
Spotkania odbywają się stacjonarnie, w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków.
W przypadku zajęć treningu umiejętności społecznych nie ma możliwości realizacji zdalnie.

TUS odbywa się w nowocześnie zaprojektowanej i pozbawionej dystraktorów sali warsztatowej
Ile kosztuje TUS dla dzieci?
Kwalifikacja
Spotkanie indywidualne z dzieckiem i rodzicami
170 PLN
Trening
Dzieci młodsze (3-4 oraz 5-6 lat) – 10 spotkań (50 minut)
1100 PLN
Dzieci starsze (7-8 lat) – 10 spotkań (60 minut)
1400 PLN
Trening pojedynczy
Indywidualna praca nad kształtowaniem podstawowych kompetencji emocjonalno – społecznych (50 minut)
170 PLN
Kto prowadzi TUS w Fiklonie?
Umów się na konsultację
