Odkrywcy smaków - żywieniowe warsztaty wakacyjne
Tygodniowy program spotkań z psychodietetykiem dla dzieci, którym jedzenie nie sprawia przyjemności, a czasem sprawia problemy.
- 5 dni warsztatów (4 godziny dziennie)
- Wspólne przygotowywanie posiłków
- Prowadzone przez psychodietetyka

Warsztat - w skrócie
Czy Twoje dziecko z nieufnością podchodzi do nowego jedzenia? Albo je bardzo wybiórczo?
Chciałbyś, aby posiłki nie były polem walki, a czasem radości i ciekawości?
Zapraszamy na specjalne, wakacyjne warsztaty dla dzieci, które pomogą im oswoić się z jedzeniem!
Przez 5 dni wypełnionych zabawą, kolorami, doświadczaniem pokarmów i wspólnego gotowania, dzieci:
🥦 będą oswajać jedzenie poprzez zabawy sensoryczne,
🍓 poznają nowe smaki bez presji i zmuszania,
👩🍳 nauczą się, że jedzenie może być ciekawą przygodą,
🤝 spędzą czas w małej, bezpiecznej grupie rówieśników,
🧠 będą budować zdrową relację z jedzeniem pod okiem specjalistki – dietetyczki dziecięcej.
Zapraszamy dzieci, którym jedzenie nie przychodzi łatwo, przejawiają objawy wybiórczości pokarmowej (neofobii) albo specyficznych problemów z jedzenie.
Zapisz dziecko na warsztaty –>
Dla kogo?
👦👧 Dla dzieci w wieku 4-6 lat, które:
- Chcą oswoić się z jedzeniem w swoim tempie, bez presji.
- Lubią zabawę i eksperymentowanie, ale potrzebują czasu, by zaufać nowym produktom.
- Mają trudności z akceptacją różnych konsystencji, zapachów czy kolorów jedzenia.
- Chcą przełamywać swoje bariery w przyjaznym i pełnym akceptacji środowisku
- Jedzą wybiórczo i są ostrożne wobec nowych smaków.
👨👩👧👦 Dla rodziców, którzy:
- Chcą, aby ich dziecko oswoiło się z jedzeniem bez stresu i zmuszania.
- Szukają nowych pomysłów i strategii na wspólne posiłki.
- Chcą, by dziecko uczyło się poprzez zabawę i pozytywne doświadczenia.
- Potrzebują chwili dla siebie w wakacje – na pracę, odpoczynek lub załatwienie spraw.
To warsztaty pełne radości, zabawy i smacznych odkryć, bez presji na jedzenie! 🥰🍎
Wszyscy korzystają
Co zyska Twoje dziecko ?
- Większa otwartość na nowe produkty – stopniowe budowanie akceptacji dla różnych konsystencji, smaków i zapachów.
- Eksploracja jedzenia wszystkimi zmysłami – dotyk, zapach, dźwięk i wygląd jedzenia stają się częścią zabawy.
- Bez presji, bez stresu – oswaja jedzenie we własnym tempie, bez zmuszania do próbowania.
- Poczucie sprawczości – dziecko samodzielnie przygotowuje proste potrawy i decyduje, jak je skomponować.
- Przyjemność ze wspólnego jedzenia – nauka jedzenia w grupie, w atmosferze radości i akceptacji.
- Nowe umiejętności kulinarne – wzmocnienie umiejętności w gotowaniu, mieszaniu, dekorowaniu potraw.
- Wzmacnianie relacji z jedzeniem – jedzenie przestaje być „straszne” i zamienia się w ciekawą przygodę.
Co zyskasz Ty, jako rodzic?
- Mniej stresu przy posiłkach – dziecko uczy się, że jedzenie to eksploracja, a nie obowiązek.
- Nowe strategie na oswajanie jedzenia – inspiracje do wprowadzania zmian w domowym otoczeniu.
- Wsparcie w budowaniu zdrowych nawyków – bez presji, przekupstw i walki przy stole.
- Szansa na zobaczenie postępów dziecka w innym środowisku – dzieci często zachowują się inaczej niż w domu!
- Pomysły na nowe przepisy i zabawy związane z jedzeniem – inspiracje do wspólnego gotowania w domu.
- Czas dla siebie – 4 godziny dziennie na odpoczynek, pracę lub załatwienie spraw w wakacje.
Ramowy plan dnia
Każdy dzień złożony będzie z:
🔹 Zabawy wprowadzającej z produktami spożywczymi lub pomocami dydaktycznymi
🔹 Ćwiczeń sensorycznych
🔹 Warsztatów kulinarnych
🔹 Zakończenia i podsumowania spotkania
8.15 – 8.45 Przyprowadzanie na zajęcia i przywitanie
8.45 – 9.00 Omówienie z dziećmi planu dnia i tematu przewodniego
9.00 – 12.00 Odkrywanie smaków:
- Prezentacja składników oraz odczuć z nimi związanych
- Zabawy oswajające wprowadzające w tematykę zajęć
- Przygotowywanie posiłków w formie warsztatów kulinarnych
- Wspólne spożywanie przygotowanego posiłku
12.00 – 12.30 Zakończenie, podsumowania spotkania, rozmowa o nowych doświadczeniach i uczuciach
12.30 Odbiór dzieci przez opiekunów
Serdecznie zapraszamy wszystkich rodziców, którzy chcą pomóc dzieciom tworzyć pozytywne nawyki żywieniowe na całe życie. 🌟🍏👶
Program tygodnia
1.
dzień: Poznajmy siebie i jedzenie
🎯 Cel: Budowanie zaufania, oswojenie z nową przestrzenią i tematyką.
Zaczniemy oczywiście od poznania się, zbudowania poczucia zaufania i relacje w grupie – kilka energetyzujących ćwiczeń pomoże przełamać lody i poznać preferencje smakowe każdego z uczestników.
Zaczniemy też eksperymentować z różnymi składnikami, co da prowadzącej szansę do poznania profilu dzieci i ich preferencji oraz pokarmów, których unikają.
2.
dzień: Kolory na talerzu
🎯 Cel: Zachęcanie do eksploracji warzyw i owoców przez zabawę.
To dzień poświęcony za odkrywanie wizualnych aspektów spożywczego świata.
Zaopatrzymy grupę w warzywa, owoce i inne składniki o różnych kolorach, dzięki czemu możliwe będzie komponowanie posiłków w formie palety barw i doświadczenia jedzenia w trochę bardziej angażujący sposób.
3.
dzień: Dotyk, zapach, dźwięk
🎯 Cel: Nauka eksplorowania jedzenia bez presji na jedzenie.
Będziemy wspólnie uczyć się odbierania jedzenia wszystkimi zmysłami. Doświadczania faktur, zapachów, temperatury, gęstości, giętkości czy lepkości.
Chcemy wzbudzić w dzieciach ciekawość różnych aspektów pokarmów i zachęcić je do ich doświadczania.
4.
dzień: Mały kucharz – gotujemy razem
🎯 Cel: Nauka wspólnego przygotowywania jedzenia i poczucia sprawczości.
Nic nie zachęca do jedzenia i nie daje większego poczucia kontroli nad tym, co spożywamy, niż samodzielne przygotowanie posiłku.
Dzieci będą miały okazję same przygotować wybrane posiłki, dzięki czemu będą w stanie oswoić się ze składnikami, zrozumieć, co znajduje się na ich talerzach i nabrać ochoty na spróbowanie efektu swojej pracy.
5.
dzień: Jedzenie to przygoda
🎯 Cel: Kulinarne przygody małego odkrywcy. Podsumowanie, wspólne celebrowanie nowo zdobytych doświadczeń.
Przygotowując kolejne posiłki omówimy sobie przebieg tygodnia, uświadomimy, czego się nauczyliśmy i czego dokonaliśmy. Będziemy dzielić się też emocjami i doświadczeniami oraz planami na kolejne ciekawe przygody kulinarne.
Kiedy i gdzie?
Data:
7-11 lipca 2025
(poniedziałek – piątek)
Godzina:
8.30 – 12.30
Miejsce:
Wielicka 20, Kraków
Liczba uczestników:
do 8 dzieci
Koszt:
Paulina Dobrowolska
Psychodietetyk, dietetyk dziecięcy, terapeutka karmienia, dietetyczka sportowa, technolożka żywności.
Od kilkunastu lat prowadzi konsultacje z dziećmi i dorosłymi. W Fiklonie prowadzi terapię wybiórczości pokarmowej i konsultacje z dziećmi. Specjalizuje się w pracy z dziećmi jedzącymi wybiórczo.
Zajęcia prowadzi z empatią, uważnością i głębokim zrozumieniem dla dziecięcych granic i potrzeb.

Kwalifikacja i podsumowanie

Spotkanie wstępne i kwalifikacja

Spotkanie podsumowujące


Warsztaty odbywają się w Centrum Fiklon - przestrzeni przystosowanej dla małych dzieci i ich rodziców.
Przeczytaj więcej o wybiórczości
Jakie zasady nam przyświecają?
✔️ Elastyczność – dzieci nie są zmuszane do jedzenia, wszystko opiera się na eksploracji.
✔️ Wsparcie w budowaniu komfortu – jeśli dziecko chce obserwować, ale nie uczestniczyć, to też jest OK.
✔️ Wspólne działanie – pracujemy w grupach, żeby wzmacniać poczucie współpracy.
Moje dziecko ma wybiórczość pokarmową - czy odnajdzie się na zajęciach?
Tak. Warsztaty skierowane są właśnie do dzieci, które borykają się z różnymi wyzwaniami związanymi z jedzeniem. Jedzą wybiórczo (czy wręcz cierpią na neofobię), często odmawiają jedzenia, posiłki spożywają bardzo niechętnie, zdarza im się złościć albo dzielą się lękiem i obawiam w kontekście posiłków.
Z tą myślą zapraszamy do miejsca i grupy, która ma na celu łagodne i bezpieczne oswajanie dzieci z różnymi aspektami jedzenia.
Moje dziecko cierpi na alergie pokarmowe - czy może uczestniczyć w warsztatach?
Tak. Prosimy o przekazanie informacji na temat alergenów przy zapisie – dostosowujemy przepisy tak, aby każde dziecko mogło bezpiecznie uczestniczyć. Prowadząca ma doświadczenie w pracy z dietami eliminacyjnymi i dba o komfort wszystkich uczestników.
Moje dziecko ma diagnozę autyzmu / neuroróżnorodności - czy może uczestniczyć w warsztatach?
Te warsztaty są zaplanowane dla dzieci neurotypowych i mają charakter grupowy – wiążą się z nowymi bodźcami i działaniem zespołowym, co może być wyzwaniem dla dzieci neuroatypowych.
Jeśli mają Państwo wątpliwości, zachęcamy do kontaktu i rozmowy – w trakcie procesu kwalifikacji doradzimy, czy forma warsztatów będzie odpowiednia, lub podpowiemy inne rozwiązanie dopasowane do indywidualnych potrzeb Państwa dziecka.
Moje dziecko jest nieśmiałe. Obawiam się, że nie będzie dobrze funkcjonować w grupie.
To zupełnie naturalne – dlatego dbamy o kameralną atmosferę i dużo empatii. Nie ma presji – każde dziecko działa we własnym tempie, a rola prowadzącej to zbudować z dziećmi relację i poczucie bezpieczeństwa.
Moje dziecko nie lubi gotować / nie interesuje się jedzeniem – czy to warsztaty dla niego?
Moje dziecko je bardzo wybiórczo – boję się, że nic nie zje i będzie sfrustrowane.
Zapisz dziecko na warsztaty
Skorzystaj z okazji do oswojenia dziecka z różnymi aspektami jedzenia, w formie przyjaznych i bezpiecznych warsztatów prowadzonych przez psychodietetyka.
Liczba miejsc ograniczona (tylko 8 dzieci) – warto się pospieszyć!
