Statut NPPP Fiklon
Statut Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Fiklon
§1 Definicje
- Fiklon – Niepubliczna Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Fiklon prowadzona przez spółkę Fiklon Sp. z o.o.
- Rodzina – w szczególności oznacza opiekunów prawnych dziecka (rodziców) oraz najbliższych krewnych mających istotny wpływ na wychowanie i rozwój dziecka
- Specjaliści – w szczególności oznaczają psychologów i pedagogów zatrudnionych w Fiklon oraz logopedów, fizjoterapeutów, dietetyków, psychiatrów i neurologów współpracujących ze sobą.
§2 Podstawa prawna
Poradnia działa w szczególności na podstawie poniższych przepisów prawa:
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. 1991 Nr 95, poz. 425, t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 750 z późn. zmianami),
- Ustawa prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 59, t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zmianami),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela ( Dz.U. 1982 Nr 3, poz. 19, t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 984 z późn. zmianami),
- Rozporządzenie MEN z 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199, t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2499, z późn. Zmianami),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1643) ,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743, t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2061)
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1505 wraz z późn. zmianami) W zakresie nieuregulowanym Statutem zastosowanie mają odpowiednie przepisy prawa,
- Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, w szczególności w zakresie ochrony małoletnich.
§3 Postanowienia ogólne
1. Niniejszy Statut ustala zasady działania Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Fiklon, z siedzibą pod adresem ul. Wielicka 20, 30–552 Kraków (budynek D kompleksu Equal Business Park), dalej zwaną Poradnią.
2. Organem prowadzącym Poradnię jest Fiklon Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowana przez Huberta Turaja (Dyrektora Poradni oraz Członka zarządu) oraz Marcina Kręciocha (Członka zarządu).
3. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolski Kurator Oświaty w Krakowie.
4. Terenem działania Poradni jest Miasto Kraków.
5. Poradnia udziela dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej, rehabilitacyjnej, rewalidacyjnej, a Rodzinom pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz terapeutycznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci. W ramach tych zadań Poradnia prowadzi także działania, polegające na współpracy z odpowiednimi lekarzami- specjalistami w zakresie diagnozy i oceny zaburzeń rozwojowych i edukacyjnych, a także podejmuje współpracę z placówkami oświatowymi oraz nauczycielami w zakresie działań profilaktycznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
6. Poradnia prowadzi również szkolenia, warsztaty, webinary oraz inne formy edukacji indywidualnej i grupowej związane z rozwojem małego dziecka, w szczególności dotyczących dydaktyki, wychowania, terapii i opieki nad dzieckiem. Poradnia może także prowadzić zajęcia dydaktyczne lub dydaktyczno-wychowawcze na rzecz dzieci, w tym w formie warsztatów, treningów lub spotkań stacjonarnych lub online, a także angażować się we wszystkie inne formy wspierania Rodzin oraz dzieci w zakresie związanym z wychowaniem, terapię lub pomocą psychologiczno- pedagogiczną dzieci.
7. Poradnia używa pieczęci o następującej treści:
Niepubliczna Specjalistyczna Poradnia
Psychologiczno – Pedagogiczna Fiklon
ul. Wielicka 20, 30-552 Kraków
NIP: 6762655665, REGON: 526899536
www.fiklon.pl
8. Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i odpłatne.
9. Finansowanie korzystania z usług Poradni może pochodzić ze źródeł określonych w §10.
10. Poradnia może świadczyć usługi nieodpłatnie innym podmiotom publicznym i prywatnym po wcześniejszym podpisaniu umowy lub porozumienia z ich organem prowadzącym.
11. Poradnia przyjmuje Standardy Ochrony Małoletnich, które stanowią wzór norm, zasad i procedur, których celem jest zapewnienie poszanowania praw dzieci oraz przeciwdziałania wszelkim formom ich krzywdzenia, a także zagwarantowanie im dobrostanu i możliwości ich rozwoju. Wszyscy pracownicy oraz współpracownicy Spółki, niezależnie od formy prawnej współpracy, potwierdzają obowiązek przestrzegania tych zasad. Aktualny dokument Standardu jest publikowany na witrynie internetowej Poradni pod adresem: https://fiklon.pl/standardy-ochrony-maloletnich/
§4 Cele i zadania poradni
1. Do zadań Poradni należy:
- diagnozowanie i terapia dzieci w obszarach obejmujących specjalizacje psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne, fizjoterapeutyczne, dietetyczne, psychiatryczne i neurologiczne,
- udzielanie dzieciom oraz Rodzinom pomocy psychologiczno- pedagogicznej, między innymi poprzez następujące narzędzia i metody: ocena rozwoju psychicznego, diagnoza problemów emocjonalnych i behawioralnych, diagnoza ADHD i ADD, terapia indywidualna: terapia rodzinna, trening umiejętności społecznych, ocena zdolności szkolnych, diagnoza trudności w nauce, ocena stylów uczenia się, diagnoza i wsparcie dzieci z dysleksją, dysgrafią i innymi specyficznymi trudnościami w nauce, warsztaty umiejętności uczenia się, ocena rozwoju mowy, diagnoza zaburzeń mowy, terapia logopedyczna, ocena rozwoju motorycznego, diagnoza zaburzeń motorycznych w tym diagnoza integracji sensorycznej, terapia fizjoterapeutyczna funkcjonalna i manualna, zajęcia ruchowe, ocena stanu odżywienia, diagnoza zaburzeń odżywiania, porady dietetyczne, edukacja żywieniowa, ocena zdrowia psychicznego, psychoterapii,
- w obszarze współpracy z lekarzami specjalistami udzielanie pomocy w zakresie: diagnozy zaburzeń rozwojowych, farmakoterapia, ocena funkcji neurologicznych, diagnoza zaburzeń neurologicznych,
- realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli,
- rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych,
- organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- edukacja indywidualna, grupowa i masowa dotycząca rozwoju dziecka.
2. Pomoc w Poradni jest udzielana w szczególności w formie:
- konsultacji i porad ze Specjalistami,
- diagnoz specjalistycznych,
- indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci,
- grup wsparcia,
- terapii rodziny,
- warsztatów,
- wykładów i prelekcji,
- konferencji i wydarzeń masowych,
- interwencji kryzysowej,
- działalności informacyjno- szkoleniowej, w tym edukacji za pomocą środków masowego przekazu.
3. Zadania, o których mowa w ust. 1, są realizowane w szczególności we współpracy z:
- rodzicami i Rodzinami,
- nauczycielami przedszkoli, szkół lub placówek,
- pracownikami Poradni, lekarzami,
- Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi,
- Szkołami i Przedszkolami,
- Ośrodkami zdrowia i szpitalami,
- organizacjami pozarządowymi (NGO),
- specjalistycznymi ośrodkami terapeutycznymi,
- uniwersytetami i placówkami badawczymi,
- centrami szkoleniowymi i edukacyjnymi,
- mediami,
- innymi instytucjami.
4. Diagnozowanie dzieci jest prowadzone w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobów, narzędzi i strategii jego rozwiązania z uwzględnieniem otoczenia dziecka.
5. Poradnia wydaje w szczególności następujące opinie:
- Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- Opinia o potrzebie kształcenia specjalnego,
- Opinia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- Opinia o potrzebie indywidualnego nauczania,
- Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się,
- Opinia o dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii,
- Opinia o trudnościach adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego,
- Opinia o potrzebie dostosowania wymagań edukacyjnych,
- Opinia o potrzebie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego,
- Opinia o potrzebie przystosowania egzaminów do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia,
- Opinia o dojrzałości szkolnej,
- Opinia o stanie zdrowia psychicznego dziecka,
- Opinia o diagnozie specyficznej jednostki chorobowej.
6. Opinię wydaje się na wniosek rodziców dziecka. Osoba składająca wniosek może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki – także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce.
7. Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, wnioskodawca powinien przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, wydane przez lekarza, chyba, że badania przeprowadzono w ramach Poradni.
8. Opinia Poradni zawiera:
- oznaczenie Poradni wydającej opinię,
- numer opinii,
- datę wydania opinii,
- podstawę prawną wydania opinii,
- imię i nazwisko dziecka, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie odpowiednio oddziału przedszkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko uczęszcza,
- określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii,
- stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego uzasadnienie;
- wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem,
- imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię,
- podpis Dyrektora poradni.
9. Szczegółowe zasady wydawania opinii określają odrębne przepisy.
10. W Poradni działają zespoły opiniujące:
- o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- o potrzebie dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia.
11. Zespół powołuje dyrektor Poradni. W skład zespołu mogą wchodzić:
- dyrektor Poradni, jako przewodniczący zespołu,
- psycholog,
- pedagog,
- logopeda,
- inni specjaliści, w tym spoza poradni, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny – opracowujący diagnozę w zakresie posiadanej specjalności.
12. Członkowie zespołu opiniującego zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach.
§5 Organizacja Poradni
1. Poradnia działa w ciągu całego roku kalendarzowego.
2. Czas pracy Poradni ustala Dyrektor Poradni.
3. Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
- tygodniowy rozkład zajęć (grafik) Specjalistów,
- rejestr wydawanych opinii i orzeczeń,
- protokoły posiedzeń Zespołów Opiniujących,
- rejestr korzystających z pomocy Poradni, zawierający m.in. karty indywidualne, wykonane badania,
- inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Poradnia prowadzi dokumentację w formie elektronicznej, chyba że przepisy prawa stanowią o konieczności prowadzenia określonych dokumentów w postaci papierowej.
5. Dokumenty przechowywane w formie papierowej są zabezpieczone przed dostępem osób postronnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§6 Zasady przyjmowania do Poradni
- Do skorzystania z usług Poradni przez ucznia lub klienta niezbędne jest dokonanie rezerwacji wizyty w Poradni. Rezerwacja może nastąpić za pomocą strony internetowej Poradni, e-mailowo, drogą telefoniczną lub osobiście. W przypadku osób niepełnoletnich rezerwacji wizyty dokonuje opiekun prawny lub rodzic dziecka.
- Rezerwacja następuje do wybranego Specjalisty, w miarę dostępności terminów. W przypadku braku dostępnego terminu uczeń lub klient może zapisać się na listę rezerwową. W takim przypadku zostanie poinformowany o zwolnieniu się terminu wizyty.
- Przed wizytą w Poradni rodzic lub opiekun prawny może zostać poproszony o wypełnienie ankiety zawierającej istotne informacje odnośnie ucznia lub klienta. Wypełnienie ankiety nie jest obowiązkowe w celu skorzystania z usług Poradni.
- Do przyjęcia do Poradni nie jest wymagane skierowanie.
- Skorzystanie z usług Poradni jest odpłatne. Poradnia ma prawo do odmowy realizacji usługi, w tym realizacji wizyty, wydania opinii, umożliwienia udziału w terapii, w przypadku braku uiszczenia opłaty za usługę.
§7 Prawa i obowiązki osób korzystających z usług poradni
1. Z usług Poradni mogą korzystać:
- dzieci,
- młodzież,
- rodzice,
- nauczyciele,
- uczniowie, w szczególności w zakresie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu.
2. Niepełnoletnia osoba korzystająca z usług Poradni ma obowiązek zgłoszenia się z rodzicem lub opiekunem prawnym.
3. Klienci Poradni mają prawo do:
- uzyskania pomocy w zakresie działania Poradni, zgodnie z zasadami profesjonalizmu oraz etyką zawodową, w szczególności poprzez uczestnictwo w konsultacjach, zajęciach lub wydarzeniach organizowanych w Poradni, zarówno o charakterze indywidualnym, jak i grupowym,
- uzyskania opinii lub orzeczenia na zasadach wskazanych w niniejszym Statucie,
- uzyskania dokumentacji dotyczącej pomocy uzyskanej w Poradni, w tym wyników przeprowadzonego procesu diagnostycznego,
- zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z wszelkich form pomocy w Poradni,
- zapewnienia poufności oraz ochrony przekazywanych informacji i danych, w tym danych osobowych,
- zachowania tajemnicy na zasadach określonych w przepisach prawa,
- uzyskania łatwego dostępu oraz przestrzegania przez pracowników Standardów Ochrony Małoletnich.
4. Osoby korzystające z usług Poradni mają następujące obowiązki:
– terminowego pojawiania się na umówionych w Poradni wizytach;
– współpracy ze Specjalistą, prowadzącym wizytę lub terapię;
– stosowania się do zaleceń Specjalistów;
– terminowego opłacania umówionych usług.
5. Naruszanie obowiązków wskazanych w ust. 4 powyżej uprawnia Dyrektora Poradni do podjęcia decyzji o skreśleniu osoby korzystającej z usług Poradni z listy klientów Poradni, na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
§8 Organy poradni
1. Organami Poradni jest Dyrektor Poradni oraz Rada Pedagogiczna
2. Do obowiązków Dyrektora Poradni należy:
- kierowanie działalnością Poradni oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
- organizowanie pracy Poradni oraz odpowiedzialność za nią,
- dokonywanie przydziału czynności dla pracowników,
- zatwierdzanie planów pracy Poradni,
- rozwiązywanie sytuacji spornych dotyczących pracowników i osób korzystających z usług poradni, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- zatrudnienie i zwolnienie pracowników Poradni.
3. Rada Pedagogiczna składa się z Dyrektora oraz pracowników pedagogicznych Poradni.
4. Rada Pedagogiczna stanowi organ doradczy względem Dyrektora i pomaga w prowadzeniu Poradni.
5. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
- zatwierdzanie planów pracy Poradni,
- ustalanie regulaminu swojej działalności,
- opiniowanie organizacji pracy Poradni,
- wnioskowanie i opiniowanie w sprawach finansowych Poradni oraz zakupu niezbędnych do pracy narzędzi badawczych i pomocy do realizacji zadań statutowych,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji,
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy klientów Poradni,
- opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- opiniowanie propozycji dyrektora placówki w sprawach przydziału pracownikom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć.
6. W zebraniu Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
7 . Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
8. Rada Pedagogiczna organizuje spotkania co najmniej dwa razy w roku. Zebranie może być też zwołane w każdym przypadku wymagającym funkcji doradczej Rady. W takim wypadku zebrania Rady zwoływane są na wniosek Dyrektora, organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny lub na wniosek co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej
9. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebranie Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o porządku zebrania co najmniej 3 dni przed terminem.
10. Dyrektor każdorazowo przedstawia na spotkaniach wnioski wynikające ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego oraz inne informacje dotyczące realizacji zadań, określonych w rocznym planie pracy Poradni.
11. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
12. Członkowie Rady pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania i nie nagrywania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
13. W zakresie nieuregulowanym do sposobu działania organów Poradni zastosowanie znajdą właściwe przepisy prawa, w tym przepisy ustawy Prawo Oświatowe.
§9 Pracownicy pedagogiczni Fiklon
1. Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i innych Specjalistów wraz ze wsparciem pracowników administracyjnych.
2. Pracownicy w uzasadnionych przypadkach mogą realizować zadania Poradni również poza poradnią.
3. Poradnia realizuje zadania współdziałając z innymi Poradniami a także podmiotami wymienionymi w §4 pkt. 3
4. Zadania specjalistów realizowane poza Poradnią obejmują w szczególności:
- udział w zespołach powoływanych w szkołach i placówkach dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (na pisemny wniosek dyrektora),
- warsztaty i szkolenia dla rodziców, nauczycieli, wychowawców,
- zajęcia warsztatowe dla dzieci (pod kątem doradztwa zawodowego, profilaktyki),
- porady i konsultacje dla uczniów rodziców, nauczycieli i wychowawców,
- wsparcie merytoryczne dla nauczycieli udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
5. Do zadań pracowników pedagogicznych (psychologa, pedagoga) należy:
- prowadzenie badań dzieci zgłoszonych do Poradni, dokonywanie diagnozy potrzeb edukacyjnych, deficytów i zaburzeń rozwojowych,
- kwalifikowanie do odpowiednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej, profilaktyczno – wychowawczej, opieki, kształcenia specjalnego i resocjalizacji,
- prowadzenie różnego rodzaju form terapii psychologicznej, pedagogicznej, w tym socjoterapii, w stosunku do dzieci,
- opracowywanie indywidualnych programów terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi,
- inspirowanie działalności terapeutycznej w szkołach i innych placówkach, udzielanie konsultacji i innych form pomocy merytorycznej w tym zakresie,
- prowadzenie doradztwa psychologicznego i pedagogicznego oraz mediacji dla dzieci, rodziców i nauczycieli,
- wspierania rodziny i szkoły, popularyzowanie wiedzy psychologicznej i pedagogicznej, rozwijanie umiejętności wychowawczych,
- przestrzeganie przepisów bhp i przeciwpożarowych,
- przestrzeganie tajemnicy zawodowej i służbowej,
- przestrzeganie ustalonego w poradni czasu pracy i wykorzystywania go w sposób efektywny na pracę zawodową,
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez uczestniczenie w szkoleniach i zespołach samokształceniowych.
6. Do zadań logopedy należy:
- dokonywanie diagnozy logopedycznej,
- wskazywanie źródeł i przyczyn trudności oraz udzielanie wskazówek do pracy z dzieckiem,
- prowadzenie terapii wad wymowy,
- współdziałanie z psychologiem i pedagogiem w celu wspólnego opracowania najefektywniejszych sposobów terapii,
- szerzenie wiedzy logopedycznej, szczególnie wśród nauczycieli przedszkoli rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.
7. Poradnia może zatrudniać innych Specjalistów, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
8. Do zadań pracowników administracji:
- przyjmowanie wniosków rodziców do badań dzieci i ustalanie terminów wizyty,
- prowadzenie rejestrów dzieci, wydanych opinii i orzeczeń oraz innej niezbędnej dokumentacji związanej z dzieckiem,
- nadzorowanie wydawania formalnego opinii, orzeczeń, pism wychodzących z poradni,
- prowadzenie dokumentacji wymaganej przepisami prawa pracy,
- zakup pomocy i sprzętu, niezbędnego do prawidłowej pracy poradni,
- prowadzenie obsługi płatności zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przygotowywanie i koordynowanie podpisu zgód i umów z Rodzicami (opiekunami prawnymi dzieci),
- inne zadania związane z bieżącą pracą administracyjno – biurową Poradni.
9. Pomoc dzieciom może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy. Wolontariuszem w poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była karana i wobec której nie toczy się postępowanie karne, wolontariusz wykonuje zadania określone w umowie, we współpracy z pracownikami pedagogicznymi Poradni wyznaczonymi przez Dyrektora
10. Zadania Fiklon w szczególności dotyczące edukacji osób pełnoletnich (Rodzin, Specjalistów, Nauczycieli, Dyrektorów etc.) mogą być wykonywane przez ekspertów zewnętrznych, przy czym przez ekspertów zewnętrznych rozumiane są osoby które charakteryzuje wybitna wiedza związana z określonym obszarem rozwoju dziecka:
- ekspert wykonuje zadania określone w umowie, we współpracy z pracownikami pedagogicznymi Poradni wyznaczonymi przez Dyrektora,
- zadania mogą być wykonywane w formie warsztatów, wykładów lub spotkań.
§10 Sposób pozyskiwania środków finansowych
1. Poradnia będzie pozyskiwała środki finansowe z:
- dotacji i grantów oraz subwencji, w tym dotacji przyznanych przez właściwe jednostki samorządu terytorialnego lub w ramach środków pochodzących z Unii Europejskiej,
- wpłat od osób korzystających z usług poradni, przy czym wysokość opłat reguluje cennik usług ustalony przez Dyrektora Poradni,
- wpłat od osób biorących udział w projektach specjalnych Poradni, w tym w kursach, szkoleniach, czy konferencjach,
- prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych,
- usług świadczonych w postaci elektronicznej,
- środków pozyskiwanych przez Dyrektora od darczyńców indywidualnych lub instytucjonalnych,
- projektów badawczych i rozwojowych,
- partnerstw i sponsoringów.
§11 Skargi i wnioski
- Skargi i wnioski, w tym w szczególności skargi związane z naruszeniem praw osób, korzystających z usług Poradni, przyjmuje Dyrektor Poradni albo osoba przez niego upoważniona.
- Skarga lub wniosek mogą zostać złożone osobiście w czasie spotkania z Dyrektorem Poradni lub osobą przez niego upoważnioną, drogą wiadomości e-mail lub pocztą tradycyjną.
- W razie złożenia skargi lub wniosku ustnie ze zgłoszenia sporządza się protokół, podpisany przez przyjmującego zgłoszenie oraz zgłaszającego skargę lub wniosek.
- Każda ze skarg i wniosków trafia do rejestru Skarg i wniosków, który zawiera informacje na temat skargi lub wniosku oraz sposobu ich rozpatrzenia. Dla skargi lub wniosku, który wymaga zebrania dokumentów lub przeprowadzenia dodatkowych czynności prowadzi się dokumentację skargi lub wniosku w formie pisemnej lub elektronicznej.
- Rozpatrzenie skargi lub wniosku powinno nastąpić niezwłocznie, nie później niż w ciągu miesiąca od momentu ich wpływu. O sposobie rozpatrzenia skargi lub wnioski zawiadamia się osobę, która je złożyła, pod warunkiem, że osoba ta podała swoje dane kontaktowe.
- W przypadku, gdy skargę lub wniosek składa senator, radny lub poseł na Sejm- termin załatwienia sprawy wynosi 14 dni.
- O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie Poradnia zobowiązana jest zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia.
- Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego do złożenia wyjaśnień lub uzupełnień w terminie 7 dni, z pouczeniem, że brak uzupełnienia tych braków będzie skutkował pozostawieniem wniosku lub skargi bez rozpatrzenia.
- Skarga dotycząca określonej osoby nie może być przekazana do rozpatrzenia tej osobie ani osobie, wobec której pozostaje ona w stosunku nadrzędności służbowej.
- Skargi rozpatrywane są przez Dyrektora Poradni lub osobę przez niego upoważnioną.
- Dyrektor Poradni może zasięgać opinii innych osób w zakresie rozpatrzenia skargi lub wniosku, w tym opinii Specjalistów, a także zewnętrznych konsultantów, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie. W razie takiej potrzeby Dyrektor może powołać Zespół, którego zadaniem będzie wyjaśnienie i przygotowanie odpowiedzi na skargę lub wniosek.
- Do spraw nieuregulowanych w niniejszym §12 stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
§12 Postanowienia końcowe
1. Poradnia prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z przepisami.
2. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej Poradni określają odrębne przepisy.
3. Zmiany statutu mogą być dokonywane przez organ prowadzący Poradnię.
4. Statut wchodzi w życie po wpisaniu Poradni do ewidencji szkół i placówek oświatowych niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta Krakowa.
5. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym Statucie zastosowanie znajdą odpowiednie przepisy prawa, w tym ustawy Prawo oświatowe.