Statut NPPP Fiklon

Statut Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Fiklon

§1 Definicje 

  • Fiklon – Niepubliczna Specjalistyczna Poradnia  Psychologiczno – Pedagogiczna Fiklon prowadzona przez spółkę Fiklon Sp. z o.o.
  • Rodzina – w szczególności oznacza opiekunów prawnych dziecka (rodziców) oraz najbliższych krewnych mających istotny wpływ na wychowanie i rozwój dziecka
  • Specjaliści – w szczególności oznaczają psychologów i pedagogów zatrudnionych w Fiklon oraz logopedów, fizjoterapeutów, dietetyków, psychiatrów i neurologów współpracujących ze sobą.

 

§2 Podstawa prawna

 

Poradnia działa w szczególności na podstawie poniższych przepisów prawa:

  • Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. 1991 Nr 95, poz. 425, t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 750 z późn. zmianami),
  • Ustawa prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 59, t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zmianami),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela ( Dz.U. 1982 Nr 3, poz. 19, t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 984 z późn. zmianami),
  • Rozporządzenie MEN z 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199, t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2499, z późn. Zmianami),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1643) ,
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743, t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2061)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1505 wraz z późn. zmianami) W zakresie nieuregulowanym Statutem zastosowanie mają odpowiednie przepisy prawa,
  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, w szczególności w zakresie ochrony małoletnich.

 

§3 Postanowienia ogólne

 

1. Niniejszy Statut ustala zasady działania Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Fiklon, z siedzibą pod adresem ul. Wielicka 20, 30–552 Kraków (budynek D kompleksu Equal Business Park), dalej zwaną Poradnią.

2. Organem prowadzącym Poradnię jest Fiklon Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowana przez Huberta Turaja (Dyrektora Poradni oraz Członka zarządu) oraz Marcina Kręciocha (Członka zarządu).

3. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolski Kurator Oświaty w Krakowie.

4. Terenem działania Poradni jest Miasto Kraków. 

5. Poradnia udziela dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej, rehabilitacyjnej, rewalidacyjnej, a Rodzinom pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz terapeutycznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci. W ramach tych zadań Poradnia prowadzi także działania, polegające na współpracy z odpowiednimi lekarzami- specjalistami w zakresie diagnozy i oceny  zaburzeń rozwojowych i edukacyjnych, a także podejmuje współpracę z placówkami  oświatowymi oraz nauczycielami w zakresie działań profilaktycznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

6. Poradnia prowadzi również szkolenia, warsztaty, webinary oraz inne formy edukacji indywidualnej i grupowej związane z rozwojem małego dziecka, w szczególności dotyczących dydaktyki, wychowania, terapii i opieki nad dzieckiem. Poradnia może także prowadzić zajęcia dydaktyczne lub dydaktyczno-wychowawcze na rzecz dzieci, w tym w formie warsztatów, treningów lub spotkań stacjonarnych lub online, a także angażować się we wszystkie inne formy wspierania Rodzin oraz dzieci w zakresie związanym z wychowaniem, terapię lub pomocą psychologiczno- pedagogiczną dzieci. 

7. Poradnia używa pieczęci o następującej treści:

Niepubliczna Specjalistyczna Poradnia
Psychologiczno – Pedagogiczna Fiklon

ul. Wielicka 20, 30-552 Kraków

NIP: 6762655665, REGON: 526899536

www.fiklon.pl

8. Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i odpłatne.

9. Finansowanie korzystania z usług Poradni może pochodzić ze źródeł określonych w §10.

10. Poradnia  może  świadczyć  usługi  nieodpłatnie  innym podmiotom publicznym i prywatnym po wcześniejszym podpisaniu umowy lub porozumienia z ich organem prowadzącym.

11. Poradnia przyjmuje Standardy Ochrony Małoletnich, które stanowią wzór norm, zasad i procedur, których celem jest zapewnienie poszanowania praw dzieci oraz przeciwdziałania wszelkim formom ich krzywdzenia, a także zagwarantowanie im dobrostanu i możliwości ich rozwoju. Wszyscy pracownicy oraz współpracownicy Spółki, niezależnie od formy prawnej współpracy, potwierdzają obowiązek przestrzegania tych zasad. Aktualny dokument Standardu jest publikowany na witrynie internetowej Poradni pod adresem: https://fiklon.pl/standardy-ochrony-maloletnich/

 

§4 Cele i zadania poradni

 

1. Do zadań Poradni należy:

  • diagnozowanie i terapia dzieci w obszarach obejmujących specjalizacje psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne, fizjoterapeutyczne, dietetyczne, psychiatryczne i neurologiczne,
  • udzielanie dzieciom oraz Rodzinom pomocy psychologiczno- pedagogicznej, między innymi poprzez następujące narzędzia i metody: ocena rozwoju psychicznego, diagnoza problemów emocjonalnych i behawioralnych, diagnoza ADHD i ADD, terapia indywidualna: terapia rodzinna, trening umiejętności społecznych, ocena zdolności szkolnych, diagnoza trudności w nauce, ocena stylów uczenia się, diagnoza i wsparcie dzieci z dysleksją, dysgrafią i innymi specyficznymi trudnościami w nauce, warsztaty umiejętności uczenia się, ocena rozwoju mowy, diagnoza zaburzeń mowy, terapia logopedyczna, ocena rozwoju motorycznego, diagnoza zaburzeń motorycznych w tym diagnoza integracji sensorycznej, terapia fizjoterapeutyczna funkcjonalna i manualna, zajęcia ruchowe, ocena stanu odżywienia, diagnoza zaburzeń odżywiania, porady dietetyczne, edukacja żywieniowa, ocena zdrowia psychicznego, psychoterapii,
  • w obszarze współpracy z lekarzami specjalistami udzielanie pomocy w zakresie: diagnozy zaburzeń rozwojowych, farmakoterapia, ocena funkcji neurologicznych, diagnoza zaburzeń neurologicznych,
  • realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli,
  • rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych,
  • organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
  • edukacja indywidualna, grupowa i masowa dotycząca rozwoju dziecka.

2.  Pomoc w Poradni jest udzielana w szczególności w formie:

  • konsultacji i porad ze Specjalistami,
  • diagnoz specjalistycznych,
  • indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci,
  • grup wsparcia,
  • terapii rodziny,
  • warsztatów,
  • wykładów i prelekcji,
  • konferencji i wydarzeń masowych,
  • interwencji kryzysowej,
  • działalności informacyjno- szkoleniowej, w tym edukacji za pomocą środków masowego przekazu.

3. Zadania, o których mowa w ust. 1, są realizowane w szczególności we współpracy z:

  • rodzicami i Rodzinami,
  • nauczycielami przedszkoli, szkół lub placówek,
  • pracownikami Poradni, lekarzami,
  • Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi,
  • Szkołami i Przedszkolami,
  • Ośrodkami zdrowia i szpitalami,
  • organizacjami pozarządowymi (NGO),
  • specjalistycznymi ośrodkami terapeutycznymi,
  • uniwersytetami i placówkami badawczymi,
  • centrami szkoleniowymi i edukacyjnymi,
  • mediami,
  • innymi instytucjami.

4. Diagnozowanie dzieci jest prowadzone w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobów, narzędzi i strategii jego rozwiązania z uwzględnieniem otoczenia dziecka.

 

5. Poradnia wydaje w szczególności następujące opinie:

  • Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
  • Opinia o potrzebie kształcenia specjalnego,
  • Opinia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
  • Opinia o potrzebie indywidualnego nauczania,
  • Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się,
  • Opinia o dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii,
  • Opinia o trudnościach adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego,
  • Opinia o potrzebie dostosowania wymagań edukacyjnych,
  • Opinia o potrzebie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego,
  • Opinia o potrzebie przystosowania egzaminów do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia,
  • Opinia o dojrzałości szkolnej,
  • Opinia o stanie zdrowia psychicznego dziecka,
  • Opinia o diagnozie specyficznej jednostki chorobowej.

6. Opinię wydaje się na wniosek rodziców dziecka. Osoba składająca wniosek może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki – także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce.

 

7. Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, wnioskodawca powinien przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, wydane przez lekarza, chyba, że badania przeprowadzono w ramach Poradni.

 

8. Opinia Poradni zawiera:

  • oznaczenie Poradni wydającej opinię,
  • numer opinii,
  • datę wydania opinii,
  • podstawę prawną wydania opinii,
  • imię i nazwisko dziecka, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie odpowiednio oddziału przedszkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko uczęszcza,
  • określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii,
  • stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego uzasadnienie;
  • wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem,
  • imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię,
  • podpis Dyrektora poradni.

9. Szczegółowe zasady wydawania opinii określają odrębne przepisy.

10. W Poradni działają zespoły opiniujące:

  • o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
  • o potrzebie dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia.

 

11. Zespół powołuje dyrektor Poradni. W skład zespołu mogą wchodzić:

  • dyrektor Poradni, jako przewodniczący zespołu,
  • psycholog,
  • pedagog,
  • logopeda,
  • inni specjaliści, w tym spoza poradni, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny – opracowujący diagnozę w zakresie posiadanej specjalności.

 

12. Członkowie zespołu opiniującego zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach.

 

§5 Organizacja Poradni

1. Poradnia działa w ciągu całego roku kalendarzowego.

 

2. Czas pracy Poradni ustala Dyrektor Poradni.

 

3. Poradnia prowadzi następującą dokumentację:

  • tygodniowy rozkład zajęć (grafik) Specjalistów,
  • rejestr wydawanych opinii i orzeczeń,
  • protokoły posiedzeń Zespołów Opiniujących,
  • rejestr korzystających z pomocy Poradni, zawierający m.in. karty indywidualne, wykonane badania, 
  • inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

4. Poradnia prowadzi dokumentację w formie elektronicznej, chyba że przepisy prawa stanowią o konieczności prowadzenia określonych dokumentów w postaci papierowej.

 

5. Dokumenty przechowywane w formie papierowej są zabezpieczone przed dostępem osób postronnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

§6 Zasady przyjmowania do Poradni

  1. Do skorzystania z usług Poradni przez ucznia lub klienta niezbędne jest dokonanie rezerwacji wizyty w Poradni. Rezerwacja może nastąpić za pomocą strony internetowej Poradni, e-mailowo, drogą telefoniczną lub osobiście. W przypadku osób niepełnoletnich rezerwacji wizyty dokonuje opiekun prawny lub rodzic dziecka. 
  2. Rezerwacja następuje do wybranego Specjalisty, w miarę dostępności terminów. W przypadku braku dostępnego terminu uczeń lub klient może zapisać się na listę rezerwową. W takim przypadku zostanie poinformowany o zwolnieniu się terminu wizyty.
  3. Przed wizytą w Poradni rodzic lub opiekun prawny może zostać poproszony o wypełnienie ankiety zawierającej istotne informacje odnośnie ucznia lub klienta. Wypełnienie ankiety nie jest obowiązkowe w celu skorzystania z usług Poradni. 
  4. Do przyjęcia do Poradni nie jest wymagane skierowanie. 
  5. Skorzystanie z usług Poradni jest odpłatne. Poradnia ma prawo do odmowy realizacji usługi, w tym realizacji wizyty, wydania opinii, umożliwienia udziału w terapii, w przypadku braku uiszczenia opłaty za usługę. 

§7 Prawa i obowiązki osób korzystających z usług poradni

 

1. Z usług Poradni mogą korzystać:

  • dzieci,
  • młodzież,
  • rodzice,
  • nauczyciele,
  • uczniowie, w szczególności w zakresie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu.

2. Niepełnoletnia osoba korzystająca z usług Poradni ma obowiązek zgłoszenia się  z rodzicem lub opiekunem prawnym.

 

3. Klienci Poradni mają prawo do:

  • uzyskania pomocy w zakresie działania Poradni, zgodnie z zasadami profesjonalizmu oraz etyką zawodową, w szczególności poprzez uczestnictwo w konsultacjach, zajęciach lub wydarzeniach organizowanych w Poradni, zarówno o charakterze indywidualnym, jak i grupowym,
  • uzyskania opinii lub orzeczenia na zasadach wskazanych w niniejszym Statucie,
  • uzyskania dokumentacji dotyczącej pomocy uzyskanej w Poradni, w tym wyników przeprowadzonego procesu diagnostycznego,
  • zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z wszelkich form pomocy w Poradni,
  • zapewnienia poufności oraz ochrony przekazywanych informacji i danych, w tym danych osobowych,
  • zachowania tajemnicy na zasadach określonych w przepisach prawa,
  • uzyskania łatwego dostępu oraz przestrzegania przez pracowników Standardów Ochrony Małoletnich.

4. Osoby korzystające z usług Poradni mają następujące obowiązki:

 – terminowego pojawiania się na umówionych w Poradni wizytach;

– współpracy ze Specjalistą, prowadzącym wizytę lub terapię;

– stosowania się do zaleceń Specjalistów;

– terminowego opłacania umówionych usług.

 

5. Naruszanie obowiązków wskazanych w ust. 4 powyżej uprawnia Dyrektora Poradni do podjęcia decyzji o skreśleniu osoby korzystającej z usług Poradni z listy klientów Poradni, na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.  

 

§8 Organy poradni

 

1. Organami Poradni jest Dyrektor Poradni oraz Rada Pedagogiczna

 

2. Do obowiązków Dyrektora Poradni należy:

  • kierowanie działalnością Poradni oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
  • organizowanie pracy Poradni oraz odpowiedzialność za nią,
  • dokonywanie przydziału czynności dla pracowników,
  • zatwierdzanie planów pracy Poradni,
  • rozwiązywanie sytuacji spornych dotyczących pracowników i osób korzystających z usług poradni, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • zatrudnienie i zwolnienie pracowników Poradni.

3. Rada Pedagogiczna składa się z Dyrektora oraz pracowników pedagogicznych Poradni. 

 

4. Rada Pedagogiczna stanowi organ doradczy względem Dyrektora i pomaga w prowadzeniu Poradni.

 

5. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności:

  • zatwierdzanie planów pracy Poradni,
  • ustalanie regulaminu swojej działalności,
  • opiniowanie organizacji pracy Poradni,
  • wnioskowanie  i  opiniowanie  w  sprawach  finansowych Poradni oraz zakupu niezbędnych  do  pracy narzędzi badawczych  i  pomocy  do realizacji zadań statutowych,
  • podejmowanie uchwał w sprawie innowacji,
  • podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy klientów Poradni,
  • opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
  • opiniowanie propozycji  dyrektora placówki w sprawach przydziału pracownikom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć.

 

6. W zebraniu Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.

 

7 . Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.

 

8. Rada Pedagogiczna organizuje spotkania co najmniej dwa razy w roku. Zebranie może być też zwołane w każdym przypadku wymagającym funkcji doradczej Rady. W takim wypadku zebrania Rady zwoływane są na wniosek Dyrektora, organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny lub na wniosek co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej

 

9. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebranie Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o porządku zebrania co najmniej 3 dni przed terminem.

 

10. Dyrektor każdorazowo przedstawia na spotkaniach wnioski wynikające ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego oraz inne informacje dotyczące realizacji zadań, określonych w rocznym planie pracy Poradni.

 

11. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

 

12. Członkowie Rady pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania i nie nagrywania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej. 

 

13. W zakresie nieuregulowanym do sposobu działania organów Poradni zastosowanie znajdą właściwe przepisy prawa, w tym przepisy ustawy Prawo Oświatowe. 

 

§9 Pracownicy pedagogiczni Fiklon

 

1. Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i innych Specjalistów wraz ze wsparciem pracowników administracyjnych.

 

2. Pracownicy w uzasadnionych przypadkach mogą realizować zadania Poradni również poza poradnią.

 

3.  Poradnia realizuje zadania współdziałając z innymi Poradniami a także podmiotami wymienionymi w §4 pkt. 3

 

4. Zadania specjalistów realizowane poza Poradnią obejmują w szczególności:

  • udział w zespołach powoływanych w szkołach i placówkach dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (na pisemny wniosek dyrektora),
  • warsztaty i szkolenia dla rodziców, nauczycieli, wychowawców,
  • zajęcia warsztatowe dla dzieci (pod kątem doradztwa zawodowego, profilaktyki),
  • porady i konsultacje dla uczniów rodziców, nauczycieli i wychowawców,
  • wsparcie merytoryczne dla nauczycieli udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.

 

5. Do zadań pracowników pedagogicznych (psychologa, pedagoga) należy:

  • prowadzenie badań dzieci zgłoszonych do Poradni, dokonywanie diagnozy potrzeb edukacyjnych, deficytów i zaburzeń rozwojowych,
  • kwalifikowanie do odpowiednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej, profilaktyczno – wychowawczej, opieki, kształcenia specjalnego i resocjalizacji,
  • prowadzenie różnego rodzaju form terapii psychologicznej, pedagogicznej, w tym socjoterapii, w stosunku do dzieci,
  • opracowywanie indywidualnych programów terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi,
  • inspirowanie działalności terapeutycznej w szkołach i innych placówkach, udzielanie konsultacji i innych form pomocy merytorycznej w tym zakresie,
  • prowadzenie doradztwa psychologicznego i pedagogicznego oraz mediacji dla dzieci, rodziców i nauczycieli,
  • wspierania rodziny i szkoły, popularyzowanie wiedzy psychologicznej i pedagogicznej, rozwijanie umiejętności wychowawczych,
  • przestrzeganie przepisów bhp i przeciwpożarowych,
  • przestrzeganie tajemnicy zawodowej i służbowej,
  • przestrzeganie ustalonego w poradni czasu pracy i wykorzystywania go w sposób efektywny na pracę zawodową,
  • podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez uczestniczenie w szkoleniach i zespołach samokształceniowych.

 

6. Do zadań logopedy należy:

  • dokonywanie diagnozy logopedycznej,
  • wskazywanie źródeł i przyczyn trudności oraz udzielanie wskazówek do pracy z dzieckiem,
  • prowadzenie terapii wad wymowy,
  • współdziałanie z psychologiem i pedagogiem w celu wspólnego opracowania najefektywniejszych sposobów terapii,
  • szerzenie wiedzy logopedycznej, szczególnie wśród nauczycieli przedszkoli rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.

 

7. Poradnia może zatrudniać innych Specjalistów, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

 

8. Do zadań pracowników administracji:

  • przyjmowanie wniosków rodziców do badań dzieci i ustalanie terminów wizyty,
  • prowadzenie rejestrów dzieci, wydanych opinii i orzeczeń oraz innej niezbędnej dokumentacji związanej z dzieckiem,
  • nadzorowanie wydawania formalnego opinii, orzeczeń, pism wychodzących z poradni,
  • prowadzenie dokumentacji wymaganej przepisami prawa pracy,
  • zakup pomocy i sprzętu, niezbędnego do prawidłowej pracy poradni,
  • prowadzenie obsługi płatności zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • przygotowywanie i koordynowanie podpisu zgód i umów z Rodzicami (opiekunami prawnymi dzieci),
  • inne zadania związane z bieżącą pracą administracyjno – biurową Poradni.

 

9. Pomoc dzieciom może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy. Wolontariuszem w poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była karana i wobec której nie toczy się postępowanie karne, wolontariusz wykonuje zadania określone w umowie, we współpracy z pracownikami pedagogicznymi Poradni wyznaczonymi przez Dyrektora

 

10. Zadania Fiklon w szczególności dotyczące edukacji osób pełnoletnich (Rodzin, Specjalistów, Nauczycieli, Dyrektorów etc.) mogą być wykonywane przez ekspertów zewnętrznych, przy czym przez ekspertów zewnętrznych rozumiane są osoby które charakteryzuje wybitna wiedza związana z określonym obszarem rozwoju dziecka:

  • ekspert wykonuje zadania określone w umowie, we współpracy z pracownikami pedagogicznymi Poradni wyznaczonymi przez Dyrektora,
  • zadania mogą być wykonywane w formie warsztatów, wykładów lub spotkań.

 

§10 Sposób pozyskiwania środków finansowych

 

1. Poradnia będzie pozyskiwała środki finansowe z:

  • dotacji i grantów oraz subwencji, w tym dotacji przyznanych przez właściwe jednostki samorządu terytorialnego lub w ramach środków pochodzących z Unii Europejskiej,
  • wpłat od osób korzystających z usług poradni, przy czym wysokość opłat reguluje cennik usług ustalony przez Dyrektora Poradni,
  • wpłat od osób biorących udział w projektach specjalnych Poradni, w tym w kursach, szkoleniach, czy konferencjach,
  • prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych,
  • usług świadczonych w postaci elektronicznej,
  • środków pozyskiwanych przez Dyrektora od darczyńców indywidualnych lub instytucjonalnych,
  • projektów badawczych i rozwojowych,
  • partnerstw i sponsoringów.

 

§11 Skargi i wnioski

  1. Skargi i wnioski, w tym w szczególności skargi związane z naruszeniem praw osób, korzystających z usług Poradni, przyjmuje Dyrektor Poradni albo osoba przez niego upoważniona.
  2. Skarga lub wniosek mogą zostać złożone osobiście w czasie spotkania z Dyrektorem Poradni lub osobą przez niego upoważnioną, drogą wiadomości e-mail lub pocztą tradycyjną. 
  3. W razie złożenia skargi lub wniosku ustnie ze zgłoszenia sporządza się protokół, podpisany przez przyjmującego zgłoszenie oraz zgłaszającego skargę lub wniosek.
  4. Każda ze skarg i wniosków trafia do rejestru Skarg i wniosków, który zawiera informacje na temat skargi lub wniosku oraz sposobu ich rozpatrzenia. Dla skargi lub wniosku, który wymaga zebrania dokumentów lub przeprowadzenia dodatkowych czynności prowadzi się dokumentację skargi lub wniosku w formie pisemnej lub elektronicznej.
  5. Rozpatrzenie skargi lub wniosku powinno nastąpić niezwłocznie, nie później niż  w ciągu miesiąca od momentu ich wpływu. O sposobie rozpatrzenia skargi lub wnioski zawiadamia się osobę, która je złożyła, pod warunkiem, że osoba ta podała swoje dane kontaktowe. 
  6. W przypadku, gdy skargę lub wniosek składa senator, radny lub poseł na Sejm- termin załatwienia sprawy wynosi 14 dni.
  7. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie Poradnia zobowiązana jest zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia.
  8. Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego do złożenia wyjaśnień lub uzupełnień w terminie 7 dni, z pouczeniem, że brak uzupełnienia tych braków będzie skutkował pozostawieniem wniosku lub skargi bez rozpatrzenia.
  9. Skarga dotycząca określonej osoby nie może być przekazana do rozpatrzenia tej osobie ani osobie, wobec której pozostaje ona w stosunku nadrzędności służbowej.
  10. Skargi rozpatrywane są przez Dyrektora Poradni lub osobę przez niego upoważnioną.
  11. Dyrektor Poradni może zasięgać opinii innych osób w zakresie rozpatrzenia skargi lub wniosku, w tym opinii Specjalistów, a także zewnętrznych konsultantów, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie. W razie takiej potrzeby Dyrektor może powołać Zespół, którego zadaniem będzie wyjaśnienie i przygotowanie odpowiedzi na skargę lub wniosek. 
  12. Do spraw nieuregulowanych w niniejszym §12 stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

 

§12 Postanowienia końcowe

1. Poradnia prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z przepisami.

 

2. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej Poradni określają odrębne przepisy.

 

3. Zmiany statutu mogą być dokonywane przez organ prowadzący Poradnię.

 

4. Statut wchodzi w życie po wpisaniu Poradni do ewidencji szkół i placówek  oświatowych niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta Krakowa.

 

5. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym Statucie zastosowanie znajdą odpowiednie przepisy prawa, w tym ustawy Prawo oświatowe.