Diagnoza dysleksji rozwojowej

Dysleksja rozwojowa to specyficzne zaburzenie uczenia się, które wpływa na zdolność prawidłowego przetwarzania językowego. Osoby z dysleksją mogą zmagać się z problemami w czytaniu i  pisaniu, mogą mieć trudności z rozpoznawaniem słów, dekodowaniem tekstu oraz przetwarzaniem dźwięków mowy mimo, że ich inteligencja i zdolności poznawcze są na prawidłowym poziomie a zgłaszane trudności nie wynikają z nieskorygowanych ubytków wzroku lub słuchu. Jak najszybsza diagnoza i odpowiednia interwencja są kluczowe dla skutecznego pokonywania pojawiających się trudności.

Kiedy przeprowadzić diagnozę dysleksji?

Badanie pod kątem dysleksji rozwojowej ma na celu zidentyfikowanie specyficznych trudności leżących u podstaw problemów z czytaniem i pisaniem.

 

Przeprowadzając diagnozę dysleksji możemy lepiej zrozumieć indywidualne potrzeby danej osoby i przygotować odpowiednie formy wsparcia dostosowane do występujących deficytów. 

 

Umów diagnozę dziecka –> 

 

 

Wskazania do przeprowadzenia diagnozy dysleksji.

 

Diagnozę w kierunku dysleksji rozwojowej powinno się przeprowadzić, gdy pojawiają się u dziecka budzące niepokój trudności w czytaniu i pisaniu. Im wcześniej przeprowadzona zostanie diagnoza, tym szybciej dziecko może otrzymać odpowiednie wsparcie.

 

Diagnozę dysleksji prowadzi się u dzieci od 4 klasy szkoły podstawowej (po osiągnięciu przez dziecko 10 r.ż.). Wcześniej przeprowadzić można diagnozę ryzyka dysleksji. 

 

Najważniejsze symptomy dysleksji:

  • trudności z opanowaniem poprawnej pisowni – mimo znajomości jej zasad (błędy ortograficzne, interpunkcyjne i fonetyczne, opuszczanie i mylenie liter, mylenie podobnie brzmiących słów);
  • trudności w samodzielnym pisaniu i przepisywaniu tekstów;
  • trudności z różnicowaniem podobnych głosek; 
  • problemy w dzieleniu wyrazów na sylaby i głoski;
  • trudności w czytaniu (sylabizowanie lub głoskowanie wyrazów, przekręcanie, pomijanie słów, niska płynność czytania);
  • problemy ze zrozumieniem  czytanego tekstu;
  • obniżony poziom graficzny pisma.

Jak przebiega i ile trwa diagnoza dysleksji

oraz inne informacje praktyczne dla rodziców

Diagnoza składa się co najmniej z 4 spotkań.

1. 

Wywiad z rodzicami / opiekunami

Pierwsze z nich to konsultacja przeprowadzana przez diagnostę z rodzicami. W trakcie tej rozmowy zbierzemy informacje o przebiegu rozwoju psychofizycznego dziecka oraz jego dotychczasowych doświadczeń szkolnych.

 

Zapytamy również o obserwowane przez rodziców aktualne trudności.

 

Spotkanie z psychologiem trwa ok. 50 minut i odbywa się tylko z rodzicami. 

2. 

Badanie możliwości poznawczych dziecka

W trakcie tego spotkania diagnosta przeprowadzi serię ćwiczeń i zadań, korzystając z wystandaryzowanych narzędzi mierzących funkcje intelektualne.

 

Spotkanie i badanie dziecka przez psychologa trwa ok. 90 minut. 

3. 

Obserwacja i badanie funkcji percepcyjnych i umiejętności szkolnych

W trakcie tego spotkania diagnosta posługując się wystandaryzowanymi bateriami testów będzie obserwował i sprawdzał poziom rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych oraz umiejętności szkolnych (czytanie i pisanie).

 

Badanie to trwa ok. 90 minut i optymalnie jest przeprowadzać je w godzinach przedpołudniowych, aby dziecko mogło osiągnąć optymalne dla swojego poziomu rozwoju wyniki. 

4. 

Przedstawienie i omówienie diagnozy oraz rekomendacji

Po opracowaniu wyników badania spotkamy się ponownie z opiekunami (bez dziecka) i przedstawimy wyniki diagnozy.

 

Porozmawiamy o  mocnych stronach dziecka oraz o obszarach, które wymagają wsparcia. Podpowiemy w jaki sposób prowadzić ćwiczenia. Omówimy też możliwe sposoby pomocy dziecku zarówno w domu jak i na terenie szkoły. Taka rozmowa może odbywać się on-line. 

 

Podsumowanie i wyniki diagnozy rodzice otrzymają w postaci Opinii Psychologiczno-Pedagogicznej (do odebrania w ciągu dwóch tygodni od drugiego spotkania).

 

W opinii znajdować się będą szczegółowe wyniki diagnozy wraz interpretacją i zaleceniami dalszego postępowania zarówno w domu jak i w szkole. W przypadku rozpoznania specyficznych trudności w nauce w opinia będzie zawierała również rekomendacje dotyczące dostosowania wymagań edukacyjnych oraz egzaminacyjnych do indywidualnych  potrzeb i możliwości dziecka.

Jak się przygotować i co zabrać?

Żeby diagnoza przebiegła sprawnie i była jak najbardziej rzetelna, warto się trochę przygotować. 

 

Bardzo pomocne będzie przyniesienie na rozmowę:

  • zeszytów szkolnych/ zeszytów ćwiczeń dziecka;
  • opinii od nauczyciela polonisty (z opisem obserwowanych u dziecka trudności);
  • spisanych pytań i wątpliwości.

Jak przygotować dziecko?

Przygotowanie dziecka do diagnozy w kierunku dysleksji rozwojowej  wymaga od rodzica delikatnego podejścia - rozmowa z obcą osobą może być stresująca, zwłaszcza kiedy dotyka trudnych dla dziecka obszarów.

 

Warto przygotować dziecko na to, co może się wydarzyć podczas wizyty. Pomocne jest wyjaśnienie, że to badanie ma pomóc dziecku lepiej się rozwijać i zdobywać nowe sprawności. Warto zachęcać do wyrażania uczuć i odpowiadać dziecku cierpliwie na jego pytania. To naturalne, że obawy i ciekawość się pojawiają. 

 

Dzięki takiemu podejściu, zmniejszy się towarzyszący sytuacji diagnozy stres, co ułatwi zaangażowanie się dziecka w proces wywiadu i obserwacji. 

Udział i rola rodzica

Badanie  w kierunku dysleksji rozwojowej opiera się między innymi na pogłębionym wywiadzie z rodzicem oraz wynikach osiąganych przez dziecko w zadaniach percepcyjnych i poznawczych. 

 

Zachęcamy do jak największej otwartości w odpowiadaniu na pytania diagnostyczne – każda informacja dotycząca dziecka jest istotna.

 

Rozmawiając z naszymi specjalistami, warto zadawać dużo pytań i upewniać się, że wszystko, co mówi specjalista, jest zrozumiałe.

 

Jakie narzędzia stosujemy?

W trakcie procesu diagnozy korzystamy między innymi z poniższych testów:

Kto prowadzi diagnozę pod kątem dysleksji rozwojowej?

Diagnozę prowadzą osoby posiadające odpowiednie wykształcenie (psychologiczne/pedagogiczne) oraz kilkunastoletnie doświadczenie w pracy diagnostycznej  z dziećmi.

 

Nasze specjalistki ukończyły również odpowiednie szkolenia, potwierdzone certyfikatem, uprawniające do posługiwania się narzędziami diagnostycznymi.

Co otrzymamy po zakończeniu diagnozy dysleksji?

Po zakończeniu procesu diagnozy specjalista przekazuje:

  •  wyniki przeprowadzonych badań psychologicznych i pedagogicznych,
  • informacje o mocnych stronach dziecka i o tym, jak wspierać dziecko w obszarach deficytowych,
  • rekomendacje dotyczące dalszych kroków,  zalecenia do ewentualnych konsultacji z innymi specjalistami  lub  przeprowadzenia dalszych badań,
  • pisemną opinię psychologiczno-pedagogiczną  podsumowującą badanie.

 

Opinię taką przestawić można w szkole i uprawnia ona (w przypadku stwierdzenia specyficznych trudności w nauce) do dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb dziecka zgodnie z obowiązującymi procedurami.

 

Opinia umożliwia też dziecku dostosowania egzaminacyjne zgodnie z aktualnie obowiązującymi rekomendacjami Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Gdzie odbywa się diagnoza dysleksji rozwojowej?

 

Spotkania i obserwacja dziecka odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków. 

 

W przypadku braku możliwości spotkania osobistego, możliwe jest przeprowadzenie wywiadu wstępnego oraz podsumowania z omówieniem wyników w postaci rozmowy zdalnej. 

Ile kosztuje diagnoza dysleksji?

Pełny proces diagnozy (4 spotkania)

Ankieta wstępna rozwojowa

Konsultacja z rodzicami

Badanie możliwości poznawczych (badanie poziomu inteligencji)

Badanie funkcji percepcyjnych i poznawczych

Opracowanie pisemnej opinii

Opracowanie listy rekomendacji

Omówienie diagnozy z rodzicami

1150 PLN

Umów się na konsultację

kontakt@fiklon.pl

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń