Diagnoza ADHD dziecka

Diagnoza ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) polega na ocenie, na ile zachowania dziecka zdradzają objawy takie jak trudności z koncentracją, impulsywność i nadmierna dla wieku aktywność. Proces diagnostyczny w krakowskim Fiklonie przeprowadzany jest wspólnie przez specjalistów rozwojowych – psychologa i psychiatrę, którzy oceniają zachowanie dziecka w różnych sytuacjach.

Wskazania do diagnozy ADHD dziecka - kiedy ją wykonać?

Przeprowadzenie diagnozy ADHD (czyli zespołu nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi – ang. Attention Deficit Hyperactivity Disorder) jest zalecane, gdy rodzice, nauczyciele lub inni opiekunowie zauważą u dziecka trwałe i nasilone objawy, które wpływają na jego funkcjonowanie w co najmniej dwóch środowiskach (np: szkoła i dom).

 

Umów diagnozę ADHD –>

 

Pełną diagnozę wykonuje się u dzieci od 6 roku życia. Wybrane objawy ADHD mogą pojawić się już u młodszych dzieci, ale ze względu na niedojrzałość układu nerwowego i jego dynamiczny rozwój, dzieciom w wieku przedszkolnym nie stawia się formalnej diagnozy tego zaburzenia.

 

W przypadku podejrzenia objawów przed 6 r.ż. możliwa jest jak najbardziej konsultacja z psychologiem dziecięcym, obserwacja dziecka i wywiad. Jeśli psycholog podejrzewa ADHD, przygotuje zalecenia dla rodziców i rekomendacje dla placówki edukacyjnej. 

 

Pełna diagnoza jest wskazana, aby zapewnić dziecku odpowiednie wsparcie i wskazać strategie radzenia sobie z trudnościami związanymi z ADHD.

 

Szczególne wskazania do wykonania diagnozy ADHD obejmują:

  1. Trudności w nauce: Dziecko ma problemy z koncentracją na lekcjach,  z zapamiętywaniem informacji i wykonywaniem zadań szkolnych, co wpływa na jego wyniki w nauce.
  2. Problemy z zachowaniem w szkole: Nauczyciele zgłaszają trudności z utrzymaniem dyscypliny i uwagi dziecka w klasie, co często prowadzi do konfliktów i zakłócania przebiegu lekcji.
  3. Impulsywność: Dziecko podejmuje ryzykowne decyzje bez zastanowienia, ma trudności z czekaniem na swoją kolej, przerywa innym i działa w niekontrolowany sposób.
  4. Nadmierna aktywność: Dziecko jest nadmiernie ruchliwe, wierci się, wstaje z miejsca, biega lub wspina się w nieodpowiednich sytuacjach.
  5. Trudności z organizacją: Dziecko ma problemy z planowaniem i organizowaniem swoich działań, często gubi przedmioty i zapomina o obowiązkach.
  6. Problemy społeczne: Dziecko ma trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami, często jest postrzegane jako nadmiernie dominujące lub impulsywne w kontaktach społecznych.
  7. Trudności w domu: Rodzice zauważają, że dziecko ma problemy z przestrzeganiem zasad domowych, jest chaotyczne, łatwo się frustruje i trudno mu skoncentrować się na codziennych obowiązkach.
  8. Nadmierna wrażliwość na bodźce: Dziecko łatwo rozprasza się pod wpływem dźwięków, zapachów, światła lub innych bodźców zewnętrznych, co utrudnia mu skupienie uwagi.
  9. Problemy z samokontrolą: Dziecko ma trudności z kontrolowaniem swoich emocji, często jest impulsywne i reaguje gwałtownie na stresujące sytuacje.
  10. Historia rodzinna ADHD: W rodzinie dziecka występowały przypadki ADHD, co zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia tego zaburzenia.

Diagnozy ADHD pozwala na zrozumienie trudności dziecka i wdrożenie odpowiednich interwencji terapeutycznych. 

 

Jak przebiega i ile trwa diagnoza ADHD

jaki specjalista diagnozuje ADHD w naszym krakowskim centrum dziecięcym oraz inne informacje praktyczne

 

 

Diagnoza ADHD dziecka składa się z 5 spotkań

1. 

Wywiad z rodzicami / opiekunami

Pierwsze z nich to konsultacja przeprowadzana przez psychologa z rodzicami, którą poprzedza wypełnienie ankiety rozwojowej. W trakcie tej rozmowy zbierzemy informacje o zachowaniu dziecka w domu i placówce edukacyjnej oraz przebiegu dotychczasowego rozwoju.

 

Wspólnie z rodzicami wypełnimy kwestionariusz CONNERS 3 oraz przekażemy jego wersję dla nauczyciela, który powinien uzupełnić go na podstawie obserwacji zachowania dziecka w klasie.

 

Spotkanie wstępne z psychologiem i omówienie ankiety rozwojowej trwa ok. 50 minut.

 

2. 

Badanie poziomu inteligencji dziecka

W trakcie tego spotkania diagnosta przeprowadzi badanie poziomu inteligencji dziecka, za pomocą standaryzowanych, powszechnie wykorzystywanych na świecie narzędzi diagnostycznych (takich jak bateria Stanford Binet 5 lub Leiter 3).

 

W zależności od wieku i możliwości dziecka, specjalista może przeprowadzić testy inteligencji werbalne lub niewerbalne. Testy te pomagają zidentyfikować konkretne obszary, które mogą wymagać interwencji lub – co istotne – mocne strony dziecka. 

 

Dzięki temu badaniu możemy określić poziom rozwoju poznawczego dziecka i wykluczyć występowanie niepełnosprawności intelektualnej. 

 

Ze względu na specyfikę testów, spotkanie jest dłuższe i trwa ok. 60 – 90 minut.

3. 

Obserwacja i badanie funkcji wykonawczych dziecka

W trakcie tego spotkania będziemy obserwować dziecko podczas naturalnej zabawy oraz wykonywania prostych zadań. 

 

Specjalista będzie przeprowadzał także testy oceniające funkcje wykonawcze dziecka, w tym na przykład test koncentracji uwagi MOXO. Próby te pomagają zidentyfikować konkretne obszary, mogące wymagać interwencji.

 

Badanie diagnostyczne funkcji wykonawczych z dzieckiem trwa ok. 60 minut. 

4. 

Obserwacja i badanie dziecka przez psychiatrę

W trakcie tego spotkania lekarz psychiatra dziecięcy, uzupełni wywiad o wybrane aspekty funkcjonowania dziecka, umożliwiające precyzyjną ocenę występujących zaburzeń. Obserwować będzie również dziecko podczas naturalnej zabawy lub prostych zadań, by ocenić jego zachowania i reakcje. 

 

Może to obejmować zadawanie pytań lub prośby o wykonanie określonych czynności, które pozwalają na ocenę rozumienia, komunikowania się oraz adekwatnego reagowania na zmiany w otoczeniu. W trakcie diagnozy lekarz wyklucza też inne zaburzenia zachowania.

 

Spotkanie z psychiatrą dziecięcym, wraz z wywiadem na temat dziecka trwa ok. 50 minut. 

5. 

Przedstawienie i omówienie diagnozy oraz rekomendacji

Po kilku dniach spotkamy się z opiekunami ponownie (już bez dziecka) i przedstawimy wyniki diagnozy i nasze obserwacje dotyczące rozwoju oraz potwierdzenie lub wykluczenie nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. 

 

Wyjaśnimy, jaką pomoc może otrzymać dziecko i jak je wspierać w domu oraz w placówce edukacyjnej.

 

Spotkanie podsumowujące z rodzicami w celu przedstawienia diagnozy i rekomendacji, trwa ok. 50 minut.  

signature icon

Diagnozę ADHD przeprowadzamy w przyjaźnie urządzonych i pozbawionych dystraktorów gabinetach w centrum Krakowa.

Jak się przygotować i co zabrać?

Żeby diagnoza ADHD u dziecka przebiegła sprawnie i była jak najbardziej rzetelna, warto się trochę przygotować. 

 

Bardzo pomocne w rozmowie będzie przyniesienie na rozmowę:

  • nagranych próbek zachowania dziecka w różnych sytuacjach (zabawa z rówieśnikami, zabawa w domu etc.);
  • wyników badań i diagnoz, jeśli były realizowane,
  • opinii z placówki, do której chodzi dziecko,
  • spisanych pytań i wątpliwości.

Jak przygotować dziecko?

Warto przygotować dziecko na to, co może się wydarzyć podczas wizyty, w tym na pytania od nieznanych mu osób etc.

 

Pomocne jest wyjaśnienie, że ta rozmowa ma pomóc dziecku lepiej funkcjonować w domu, szkole i w trakcie zabawy.

 

Zachęcajcie dziecko do wyrażania uczuć i odpowiadajcie cierpliwie na jego pytania. To naturalne, że obawy i ciekawość się pojawiają. 

 

Udział i rola rodzica

Zaangażowanie rodziców w proces diagnostyczny ADHD jest bardzo pomocne, ponieważ są oni głównymi obserwatorami codziennych zachowań dziecka w różnych kontekstach, dzięki czemu mają kluczowe informacje, które są niezbędne do postawienia trafnej diagnozy. 

 

Bardzo docenimy zgłaszanie obaw i wątpliwości – rodzice mają świetną intuicję i przekazywanie zespołowi diagnostycznemu swoich obserwacji, może prowadzić do jeszcze lepszego poznania  sytuacji dziecka. 

 

Współpraca z zespołem specjalistów czyli aktywne uczestnictwo – najlepiej obojga opiekunów – w spotkaniach ze specjalistami, pomaga przygotować jak najbardziej rzetelną diagnozę. 

 

Rozmawiając z naszymi specjalistami, warto zadawać dużo pytań i upewniać się, że wszystko, co mówi specjalista, jest zrozumiałe.

Co otrzymamy po zakończeniu diagnozy ADHD?

Po diagnozie specjalista przekazuje:

  • podsumowanie wywiadu i rekomendacje dotyczące pracy z dzieckiem;
  • rekomendacje do podjęcia terapii i jej proponowany zakres;
  • diagnozę psychiatryczną oraz – jeśli lekarz zaleci stosowanie farmakoterapii – recepty.

Gdzie odbywa się diagnoza?

 

Spotkania i obserwacja dziecka odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków. 

 

W przypadku braku możliwości spotkania osobistego w naszej krakowskiej siedzibie, możliwe jest przeprowadzenie wywiadu wstępnego oraz podsumowania z omówieniem wyników w postaci rozmowy zdalnej. 

Ile kosztuje diagnoza ADHD?

Pełny proces diagnozy (5 spotkań)

Ankieta wstępna rozwojowa

Wywiad z rodzicami

Kwestionariusz CONNERS 3

Badanie funkcji wykonawczych

Test MOXO

Badanie poziomu inteligencji

Badanie przez psychiatrę 

Konsultacje wielospecjalistyczne w zespole

Omówienie diagnozy z rodzicami

 

1900 PLN

Umów się na konsultację

kontakt@fiklon.pl

 

Odpowiadamy szybko

 

 

Zadzwoń:

 

+48 502 201 208

 

8.00 – 20.00

 

(od poniedziałku do piątku)

 

Wielicka 20, Kraków

 

 

chłopiec wyciagający dłoń