Diagnoza ADHD dziecka
Diagnoza ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) polega na ocenie, na ile zachowania dziecka zdradzają objawy takie jak trudności z koncentracją, impulsywność i nadmierna dla wieku aktywność. Proces diagnostyczny w krakowskim Fiklonie przeprowadzany jest wspólnie przez specjalistów rozwojowych – psychologa i psychiatrę, którzy oceniają zachowanie dziecka w różnych sytuacjach.
Wskazania do diagnozy ADHD dziecka - kiedy ją wykonać?
Przeprowadzenie diagnozy ADHD (czyli zespołu nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi – ang. Attention Deficit Hyperactivity Disorder) jest zalecane, gdy rodzice, nauczyciele lub inni opiekunowie zauważą u dziecka trwałe i nasilone objawy, które wpływają na jego funkcjonowanie w co najmniej dwóch środowiskach (np: szkoła i dom).
Umów diagnozę ADHD –>
Pełną diagnozę wykonuje się u dzieci od 6 roku życia. Wybrane objawy ADHD mogą pojawić się już u młodszych dzieci, ale ze względu na niedojrzałość układu nerwowego i jego dynamiczny rozwój, dzieciom w wieku przedszkolnym nie stawia się formalnej diagnozy tego zaburzenia.
W przypadku podejrzenia objawów przed 6 r.ż. możliwa jest jak najbardziej konsultacja z psychologiem dziecięcym, obserwacja dziecka i wywiad. Jeśli psycholog podejrzewa ADHD, przygotuje zalecenia dla rodziców i rekomendacje dla placówki edukacyjnej.
Pełna diagnoza jest wskazana, aby zapewnić dziecku odpowiednie wsparcie i wskazać strategie radzenia sobie z trudnościami związanymi z ADHD.
Szczególne wskazania do wykonania diagnozy ADHD obejmują:
- Trudności w nauce: Dziecko ma problemy z koncentracją na lekcjach, z zapamiętywaniem informacji i wykonywaniem zadań szkolnych, co wpływa na jego wyniki w nauce.
- Problemy z zachowaniem w szkole: Nauczyciele zgłaszają trudności z utrzymaniem dyscypliny i uwagi dziecka w klasie, co często prowadzi do konfliktów i zakłócania przebiegu lekcji.
- Impulsywność: Dziecko podejmuje ryzykowne decyzje bez zastanowienia, ma trudności z czekaniem na swoją kolej, przerywa innym i działa w niekontrolowany sposób.
- Nadmierna aktywność: Dziecko jest nadmiernie ruchliwe, wierci się, wstaje z miejsca, biega lub wspina się w nieodpowiednich sytuacjach.
- Trudności z organizacją: Dziecko ma problemy z planowaniem i organizowaniem swoich działań, często gubi przedmioty i zapomina o obowiązkach.
- Problemy społeczne: Dziecko ma trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami, często jest postrzegane jako nadmiernie dominujące lub impulsywne w kontaktach społecznych.
- Trudności w domu: Rodzice zauważają, że dziecko ma problemy z przestrzeganiem zasad domowych, jest chaotyczne, łatwo się frustruje i trudno mu skoncentrować się na codziennych obowiązkach.
- Nadmierna wrażliwość na bodźce: Dziecko łatwo rozprasza się pod wpływem dźwięków, zapachów, światła lub innych bodźców zewnętrznych, co utrudnia mu skupienie uwagi.
- Problemy z samokontrolą: Dziecko ma trudności z kontrolowaniem swoich emocji, często jest impulsywne i reaguje gwałtownie na stresujące sytuacje.
- Historia rodzinna ADHD: W rodzinie dziecka występowały przypadki ADHD, co zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia tego zaburzenia.
Diagnozy ADHD pozwala na zrozumienie trudności dziecka i wdrożenie odpowiednich interwencji terapeutycznych.
Jak przebiega i ile trwa diagnoza ADHD
jaki specjalista diagnozuje ADHD w naszym krakowskim centrum dziecięcym oraz inne informacje praktyczne
Diagnoza ADHD dziecka składa się z 5 spotkań
1.
Wywiad z rodzicami / opiekunami
Pierwsze z nich to konsultacja przeprowadzana przez psychologa z rodzicami, którą poprzedza wypełnienie ankiety rozwojowej. W trakcie tej rozmowy zbierzemy informacje o zachowaniu dziecka w domu i placówce edukacyjnej oraz przebiegu dotychczasowego rozwoju.
Wspólnie z rodzicami wypełnimy kwestionariusz CONNERS 3 oraz przekażemy jego wersję dla nauczyciela, który powinien uzupełnić go na podstawie obserwacji zachowania dziecka w klasie.
Spotkanie wstępne z psychologiem i omówienie ankiety rozwojowej trwa ok. 50 minut.
2.
Badanie poziomu inteligencji dziecka
W trakcie tego spotkania diagnosta przeprowadzi badanie poziomu inteligencji dziecka, za pomocą standaryzowanych, powszechnie wykorzystywanych na świecie narzędzi diagnostycznych (takich jak bateria Stanford Binet 5 lub Leiter 3).
W zależności od wieku i możliwości dziecka, specjalista może przeprowadzić testy inteligencji werbalne lub niewerbalne. Testy te pomagają zidentyfikować konkretne obszary, które mogą wymagać interwencji lub – co istotne – mocne strony dziecka.
Dzięki temu badaniu możemy określić poziom rozwoju poznawczego dziecka i wykluczyć występowanie niepełnosprawności intelektualnej.
Ze względu na specyfikę testów, spotkanie jest dłuższe i trwa ok. 60 – 90 minut.
3.
Obserwacja i badanie funkcji wykonawczych dziecka
W trakcie tego spotkania będziemy obserwować dziecko podczas naturalnej zabawy oraz wykonywania prostych zadań.
Specjalista będzie przeprowadzał także testy oceniające funkcje wykonawcze dziecka, w tym na przykład test koncentracji uwagi MOXO. Próby te pomagają zidentyfikować konkretne obszary, mogące wymagać interwencji.
Badanie diagnostyczne funkcji wykonawczych z dzieckiem trwa ok. 60 minut.
4.
Obserwacja i badanie dziecka przez psychiatrę
W trakcie tego spotkania lekarz psychiatra dziecięcy, uzupełni wywiad o wybrane aspekty funkcjonowania dziecka, umożliwiające precyzyjną ocenę występujących zaburzeń. Obserwować będzie również dziecko podczas naturalnej zabawy lub prostych zadań, by ocenić jego zachowania i reakcje.
Może to obejmować zadawanie pytań lub prośby o wykonanie określonych czynności, które pozwalają na ocenę rozumienia, komunikowania się oraz adekwatnego reagowania na zmiany w otoczeniu. W trakcie diagnozy lekarz wyklucza też inne zaburzenia zachowania.
Spotkanie z psychiatrą dziecięcym, wraz z wywiadem na temat dziecka trwa ok. 50 minut.
5.
Przedstawienie i omówienie diagnozy oraz rekomendacji
Po kilku dniach spotkamy się z opiekunami ponownie (już bez dziecka) i przedstawimy wyniki diagnozy i nasze obserwacje dotyczące rozwoju oraz potwierdzenie lub wykluczenie nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi.
Wyjaśnimy, jaką pomoc może otrzymać dziecko i jak je wspierać w domu oraz w placówce edukacyjnej.
Spotkanie podsumowujące z rodzicami w celu przedstawienia diagnozy i rekomendacji, trwa ok. 50 minut.
Diagnozę ADHD przeprowadzamy w przyjaźnie urządzonych i pozbawionych dystraktorów gabinetach w centrum Krakowa.
Jak się przygotować i co zabrać?
Żeby diagnoza ADHD u dziecka przebiegła sprawnie i była jak najbardziej rzetelna, warto się trochę przygotować.
Bardzo pomocne w rozmowie będzie przyniesienie na rozmowę:
- nagranych próbek zachowania dziecka w różnych sytuacjach (zabawa z rówieśnikami, zabawa w domu etc.);
- wyników badań i diagnoz, jeśli były realizowane,
- opinii z placówki, do której chodzi dziecko,
- spisanych pytań i wątpliwości.
Jak przygotować dziecko?
Warto przygotować dziecko na to, co może się wydarzyć podczas wizyty, w tym na pytania od nieznanych mu osób etc.
Pomocne jest wyjaśnienie, że ta rozmowa ma pomóc dziecku lepiej funkcjonować w domu, szkole i w trakcie zabawy.
Zachęcajcie dziecko do wyrażania uczuć i odpowiadajcie cierpliwie na jego pytania. To naturalne, że obawy i ciekawość się pojawiają.
Udział i rola rodzica
Zaangażowanie rodziców w proces diagnostyczny ADHD jest bardzo pomocne, ponieważ są oni głównymi obserwatorami codziennych zachowań dziecka w różnych kontekstach, dzięki czemu mają kluczowe informacje, które są niezbędne do postawienia trafnej diagnozy.
Bardzo docenimy zgłaszanie obaw i wątpliwości – rodzice mają świetną intuicję i przekazywanie zespołowi diagnostycznemu swoich obserwacji, może prowadzić do jeszcze lepszego poznania sytuacji dziecka.
Współpraca z zespołem specjalistów czyli aktywne uczestnictwo – najlepiej obojga opiekunów – w spotkaniach ze specjalistami, pomaga przygotować jak najbardziej rzetelną diagnozę.
Rozmawiając z naszymi specjalistami, warto zadawać dużo pytań i upewniać się, że wszystko, co mówi specjalista, jest zrozumiałe.
Co otrzymamy po zakończeniu diagnozy ADHD?
Po diagnozie specjalista przekazuje:
- podsumowanie wywiadu i rekomendacje dotyczące pracy z dzieckiem;
- rekomendacje do podjęcia terapii i jej proponowany zakres;
- diagnozę psychiatryczną oraz – jeśli lekarz zaleci stosowanie farmakoterapii – recepty.
Gdzie odbywa się diagnoza?
Spotkania i obserwacja dziecka odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków.
W przypadku braku możliwości spotkania osobistego w naszej krakowskiej siedzibie, możliwe jest przeprowadzenie wywiadu wstępnego oraz podsumowania z omówieniem wyników w postaci rozmowy zdalnej.
Ile kosztuje diagnoza ADHD?
Pełny proces diagnozy (5 spotkań)
Ankieta wstępna rozwojowa
Wywiad z rodzicami
Kwestionariusz CONNERS 3
Badanie funkcji wykonawczych
Test MOXO
Badanie poziomu inteligencji
Badanie przez psychiatrę
Konsultacje wielospecjalistyczne w zespole
Omówienie diagnozy z rodzicami